به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۶:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۲۳ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۱۲۸۲۰۳
زهرا صدراعظم نوری:

زنان و جوانان نیمی از لیست اصلاحات

روزنامه بهار: داوطلبان متقاضی شرکت در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر از آخرین روز سال گذشته ثبت‌نام کردند و اکنون در انتظار آشکارشدن وضعیت احراز صلاحیت خود به سر می‌برند. با زهرا صدراعظم نوری،  دبیر مجمع زنان اصلاح‌طلب به گفت‌وگو نشستیم تا از مکانیزم شورای عالی سیاست‌گذاری برای انتخابات شورای شهر آگاه شویم. او که معتقد است شوراها به‌عنوان یکی از بخش‌های حاکمیتی، سیاسی هستند اما باید از سیاست‌زدگی آنها جلوگیری کرد، از تلاش شورای عالی سیاست‌گذاری برای انتخاب افراد سالم و پاک‌دست با مشی اصلاح‌طلبی که دارای تخصص‌ و دانش لازم هستند می‌گوید. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.
***
فرآیند ارزیابی کاندیداها و تعیین لیست نهایی به عنوان لیست اصلاح‌طلبان برای شورای شهر چیست؟
شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با حضور نمایندگان احزاب سیاسی و شخصیت‌های حقیقی تشکیل شده و به بحث و بررسی مسائل مختلفی که در ارتباط با شورای شهر و روستا و ریاست جمهوری هست پرداخته است. این شورا خوشبختانه در قالب کارگروه‌هایی که تشکیل داده، توانسته است به نتایج خوبی برسد. از جمله کارگروه تعامل و رایزنی که با اشخاص حقیقی و گروه‌ها و احزاب ذی‌نفوذ و موثر در جامعه تعاملات خوبی برقرار کرده و امکانات موثری داشته است. شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کارگروه‌هایی دیگری هم داشته از جمله کارگروه امور استان‌ها که در ۳۰ استان کشور ستاد اصلاح‌طلبان استان تشکیل شده و همین ساز وکاری که در مرکز وجود دارد، در استان‌های دیگر هم برقرار است. این سازوکار ایجادشده و نمایندگان احزاب و اشخاص حقیقی موثر هر استان در قالب شورا به مسائل شورای شهر و روستا و ریاست جمهوری می‌پردازند و نهایتا به جمع‌بندی‌هایی برای تعیین لیست نهایی خواهند رسید. کارگروه دیگری وجود دارد به اسم کارگروه سیاست‌ها و برنامه‌ها که افراد در آن کارهای کارشناسی انجام می‌دهند و بحث‌های مختلفی در ارتباط با موضوع شهر، شورا، شهرداری، چالش‌های پیش‌رو، نگاهی به سوی آینده و برنامه‌ای برای شوراهای آینده شهرها و روستاها مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار می‌گیرد و مطالبی نیز در این خصوص تهیه شده است. همچنین یکی از مهم‌ترین کارهایی که این کارگروه انجام داده و به تایید شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان رسانده، تعیین ساز  و کار، شاخص‌ها و معیارهایی برای انتخاب افراد شایسته است که به واسطه آن افراد ذی‌صلاح که معیارهای مدنظر شورای‌عالی سیاست‌گذاری را دارند در قالب یک لیست واحد مورد شناسایی، ارزیابی و نهایتا انتخاب قرار گیرند.

مکانیزم مدنظر شورای عالی سیاست‌گذاری برای انتخاب افراد چیست؟
فرآیندی که قرار است انجام شود این است که همه کسانی که علاقه‌مند هستند در لیست اصلاح‌طلبان قرار بگیرند، به سایت شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مراجعه کرده و به نوعی در آنجا ثبت‌نام و اعلام آمادگی می‌‌کنند، فرم مربوطه را تکمیل کرده و توسط کارگروه ارزیابی و غربال‌گری تمام متقاضیان مورد بررسی قرار می‌گیرند. بر‌اساس آن ملاک‌ها و شاخص‌ها افرادی که دارای بالاترین امتیازها هستند، جست‌و‌جو و در قالب یک لیست ۲۰۰ نفره ارائه می‌شوند. افراد در هیات رئیسه مورد بررسی مجدد قرار گرفته و غربال‌گری دیگری روی آنها انجام شده و نهایتا در قالب یک لیست ۴۲ نفره به شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ارائه خواهد شد که توسط اعضای شورا به این افراد رای داده می‌شود. بالاترین آرا کسانی هستند که به عنوان نفرات یک تا ۲۱ در این لیست نهایی قرار می‌گیرند وبه عنوان لیست اصلاح‌طلبان به مردم معرفی خواهند شد و در نهایت مردم می‌توانند به آنها رای دهند. این فرآیند مدنظر است که به واسطه آن ما بتوانیم افراد شایسته و کارآمد را به مردم معرفی کنیم و از آنها بخواهیم که در قالب یک لیست به آنها رای دهند.

شاخص‌هایی که تعیین شده چیست؟
شاخص‌ها و ملاک‌های مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که به وسیله آن شاخص‌ها بتوانیم کاندیداهای مختلف را مورد ارزیابی قرار دهیم و افرادی که شایستگی و صلاحیت بیشتری را دارند برای شورای شهر و روستا انتخاب کنیم. این شاخص‌ها در چند گروه تعریف شده‌اند. یکی از این شاخص‌ها سوابق علمی و پژوهشی افراد است، بر این اساس که چه میزان تحصیلات دارند، در چه رشته‌ای تحصیل کردند و چه میزان کار علمی، تحقیقاتی و پژوهشی دارند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. گروه دیگری از شاخص‌ها تجربیات و سوابق افراد است، ‌اینکه در حوزه‌های مختلف دولتی، خصوصی، تعاونی اشتغال داشتند و تجربه کسب کردند و سابقه مدیریتی دارند. گروه دیگر شاخص‌ها، سوابق و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی است که همکاری حضور در احزاب و تشکلات سیاسی، فعالیت‌های اجتماعی، سازمان‌های غیردولتی و حضور در فعالیت‌های فرهنگی و مطبوعاتی را شامل می‌شود و افرادی که در این حوزه‌ها دارای تجربه و سابقه هستند مورد بررسی قرار می‌گیرند.
 گروه دیگر شاخص‌ها هم میزان مهارت افراد است، اینکه از چه مهارت‌ها و توانمندی‌هایی که مرتبط با اداره شهر و مدیریت شهری باشد، برخوردار هستند. این چهار گروه با زیرمجموعه‌هایشان شاخص‌هایی هستند که افراد با آنها سنجیده شده به آنها امتیاز داده می‌‌شود و بر اساس بالاترین امتیازها غربال و در قالب یک لیست پیشنهاد می‌شوند و اعضای شورای عالی به آنها رای داده و لیست نهایی را به مردم می‌دهند.

سهمیه خاصی برای زنان و جوانان در این لیست در نظر گرفته شده است؟
بر اساس مصوبه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان وقتی شاخص‌ها را تصویب می‌کردیم و محتواهایی را که تولید کرده به تایید شورای عالی سیاست‌گذاری رساندیم، درباره زنان و جوانان هم بحث‌هایی داشتیم که بتوانیم از این پتانسیل استفاده کرده و حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از سهمیه را به زنان و جوانان اختصاص دهیم.

 البته با رعایت این نکته که انتخاب زنان و جوانان به صرف جنسیت و یا جوان بودن در میانگین سنی تا ۴۰ سال مد نظر ما نیست بلکه جوانان و زنانی انتخاب خواهند شد که دارای شاخصه‌های مدنظر باشند. به عبارتی اگر بین یک زن و یک مرد از لحاظ شرایط همسانی وجودداشت و شرایط قابل قبول و دفاع بود، طبیعتا آن زن انتخاب می‌شود. همچنین اگر بین یک جوان و یک فرد مسن شرایط احصاشده وجود داشته باشد، اولویت را به جوان می‌دهیم. نه اینکه صرفا یک جوان و یا یک زن که تحصیلات مرتبطی ندارد، دارای مهارت نیست، فعالیت سیاسی و اجتماعی نداشته، به صرف جوان بودن و یا زن بودن انتخاب شود. ما تمام تلاش خود را  می‌کنیم که در لیست از حضور زنان توانمند و کارآمد و جوانان با شور و انگیزه و دارای تخصص استفاده کنیم که لیست ما جامع باشد و به نیازهای شهر پاسخ دهد و در قالب یک شورای خوب و شایسته و باصلاحیت نیازهای شهروندان را مدیریت کند.
باتوجه به ضرورت تخصص‌گرایی در حوزه مدیریت شهری و اخباری که شنیده می‌شود و حوادثی که در مدت‌های اخیر پیش آمده از جمله حادثه پلاسکو، نشست‌ زمین در مناطق مختلف و حوادث این چنینی، شورای سیاست‌گذاری برای تخصص‌گرایی چه برنامه‌ای دارد؟و اینکه این تخصص‌گرایی به نحوی در شورا اعمال شود که ما در آینده شاهد موارد تلخ مشابه نباشیم.

شورا باید تشکیل شود و آنگاه برنامه‌های خود را اعلام می‌کند. تا زمانی که افراد کنار یکدیگر حضور نداشته باشند نمی‌توان از یک برنامه صحبت کرد. زیرا انتخابات شورای شهر، یک انتخابات حزبی نیست. وقتی احزاب انتخابات برگزار می‌کنند به این معنا که یک حزب لیست می‌دهد طبیعتا از قبل  افراد خود را پیشنهاد می‌دهد و در قالب یک برنامه افراد خود را به مردم معرفی می‌کند اما ازآنجایی که انتخابات شورای شهر ما حزبی نیست و هر فردی از هر حزبی با هر ادعایی اگر دارای شایستگی و صلاحیت باشد، پیشنهاد می‌شود و مردم به او رای می‌دهند، نمی‌توان فعلا از یک برنامه مشخص تاییدشده ۱۰۰ درصدی صحبت کرد. با وجود این طبیعتا زمانی که اصلاح‌طلبان در قالب یک گرایش نیروهای خود را معرفی می‌کنند آنها هم‌فکر هستند و تمام تلاش خود را می‌کنند که برنامه‌ای تدارک ببینند که در قالب آن بتوانند به اداره شهر بپردازند. در هر شهری ما شاهد آحاد مردم هستیم که دارای نیازها، خواسته‌ها، انتظارات و توقعات مختلفی هستند و شورایی می‌تواند خوب و کارآمد باشد که متناسب با این نیازها دارای توانمندی، تخصص و تجربه باشد. بنابراین ما باید از تخصص‌ها و تجربه‌های مختلف درون شورا داشته باشیم که بتواند در یک برنامه هماهنگ و منسجم نقش سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت، هدایت و راهبری شهر و شهرداری را ایفا کند و بر اساس این نقش به نیازها، خواسته‌ها و انتظارات مردم پاسخ دهد.باتوجه به فرمایش شما که انتخابات شورا حزبی نیست، سیاسی‌شدن و یا نشدن آن به چه نحو است؟ آیا انتخابات شورا می‌تواند به سمت سیاسی‌شدن برود و احراز صلاحیت‌ها رنگ و بوی مخالفت با احزاب را به خود بگیرد؟

شوراها یکی از بخش‌های حاکمیتی در کشور هستندو طبیعتا به دلیل همین نقش حاکمیتی سیاسی هستند. نمی‌توان گفت شورای شهر سیاسی نیست. باید با سیاست‌زدگی و اینکه فقط به واسطه یک مشی سیاسی تعیین تکلیف کنیم مخالفت کرد اما نفس و ماهیت شورا سیاسی است. شورا یک پارلمان محلی است و در سطح محلی حتما سیاسی خواهد بود. طبیعتا افراد مختلف سیاسی با گرایش‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند، رای می‌آورند، می‌توانند ایفای نقش کنند و آرمان‌های خود را در قالب برنا‌مه‌ها و نقشی که در  شوراها ایفا می‌کنند عملیاتی کنند که بتواند به سعادت، رفاه و آسایش بیشتر مردم و تعالی جامعه بینجامد. زمانی که یک حزب سیاسی حضور پیدا می‌کند و یک لیست مشخص می‌دهد، کاندیداهای خود را پیشنهاد می‌دهدو برنامه‌اش را مطرح و ازآن دفاع می‌کند و کاندیداها را هم براساس برنامه  خود معرفی می‌کند و از مردم رای می‌گیرد، طبیعتا حزب خاصی وجود دارد، مانند احزابی که در سراسر دنیا وجود دارند و با رای آوردن، مطابق تفکرات و آرایشان کار انجام می‌دهند و به نوعی هم به حزبی که از آن برخاستند و رای گرفتند پاسخگو هستند. ما در تهران نظام انتخاباتی حزبی نداریم، بنابراین آن رویه را طی نمی‌کنیم اما در قالب یک جبهه گسترده عمل می‌کنیم که جبهه اصلاح‌طلبی هست و اعتقاد داریم که این جبهه می‌تواند با باور و آرمان‌هایی که دارد در جهت اصلاح، تغییر، دگرگونی و بهبود به‌سمت روند مطلوب‌تر حرکت کند. امیدواریم کاندیداهای اصلاح‌طلب مورد اقبال مردم قرار بگیرند که اکثر مواقع هم این‌طور بوده است. زمانی که مردم حضور پیدا می‌کنند و به صحنه می‌آیند، با شور و نشاط انتخابات را برگزار می‌کنند، زمانی هست که اقبال زیادی به اصلاح‌طلبان نشان می‌دهند و آنها می‌توانند به پیروزی دلنشینی دست پیدا کنند.

بنابراین می‌توان این برداشت را داشت که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با این نگاه پیش می‌رود که تخصص‌گرایی و توانمندی افراد مدنظر است منتها افراد باید به آرمان‌های اصلاح‌طلبی هم پایبند باشند. بله. تمام تلاش ما در طی این مدتی که جلسه داشتیم این بوده که افرادی برای شورا به مردم پیشنهاد شوند که قابل دفاع باشند، سابقه و تجربه، کارکرد و تخصص آنها قابل دفاع باشد. ما به دنبال این نیستیم که هر فردی با هر ویژگی به شورا راه پیدا کند. پیش‌فرض ما این است که افرادی که سلامت بوده و ضمن پاک‌دستی دارای مشی اصلاح‌طلبی هستند و همچنین دارای تخصص‌ها، مهارت‌ها و دانش لازم هستند به مردم معرفی شوند.

باتوجه به اینکه زمان احراز صلاحیت داوطلبان به روزهای پایانی خود رسیده است، امکان دارد افرادی که بیشتر مدنظر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هستند نتوانند واجد صلاحیت شوند؟
امیدواریم که این اتفاق نیفتد و دست‌اندرکاران با تدبیر و درایت به مسئله نگاه کنند و مردم را از پتانسیل موجود محروم نکنند. اینها افراد ذی‌صلاحی هستند که امتحان خود را پس داده و همیشه خدمت‌گزار مردم بوده‌اند و تلاش زیادی برای مردم انجام دادند. امیدواریم در قالب هیات‌های اجرایی پرونده افراد به درستی مورد بررسی قرار گیرد و موضوعات جزئی که نباید خیلی به آنها پرداخت، موجب محرومیت افراد و رد صلاحیت آنها نشود. اخباری هم که می‌شنویم اخبار خوبی است که صلاحیت بسیاری افراد مورد تایید قرار گرفته و مشکلی ندارند و  امیدواریم در روزهای آینده که این احراز صلاحیت‌ها قطعی می‌شود شاهد باشیم همه افرادی که ثبت‌نام کردند و مشکل خاصی ندارند، بتوانند خود را در معرض رای و انتخاب مردم قرار دهند.
 

سیدمحمد حاتمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۲۳ ۱۳:۵۱
موافق لیست امید بدون نگرش بزرگ محوری هستم (350777)