کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مقابله با این سیرک سخت نیست!

23 فروردين 1396 ساعت 12:08


روزنامه بهار
گویا هر چهار سال یک بار باید با همین صحنه‌ها روبه‌رو شویم. جماعتی بیکار و عاشق شهرت به وزارت کشور مراجعه می‌کنند و مدعی مملکت‌داری می‌شوند. طنز ماجرا هم این جاست که رسانه‌های کشور به این جماعت گاه بیشتر از چهره‌های سیاسی که نامزدهای واقعی انتخابات هستند توجه می‌کنند. یکی از جانب خداوند مامور شده است تا ثبت نام کند، آن یکی به عشق اینکه جوان‌ترین نامزد انتخابات خوانده شود به وزارت کشور آمده است، یکی همه در پی انقلابی مجدد است! و. . . خلاصه اش آن که جماعتی با شکل و شمایل عجیب و غریب و با شعارها و برنامه‌های عجیب و غریب‌تر هر چهار سال یکبار به سوی میدان فاطمی در حرکت اند.

پرسشی که همیشه در این ایام ذهن ناظران عرصه سیاست را به خود مشغول می‌کند این است که آیا به واقع مقابله با این فرآیند مخرّب و بی‌ثمر کار سختی است که کسی برای حل و فصل آن «آستین همت بالا نمی‌زند»؟ با نگاهی به تجربه سایر کشورها و حتی پیشنهادهایی که برخی سیاسیون در سال‌های اخیر از هر دو جناح کشور درباره این موضوع ارائه کرده‌اند به نظر می‌رسد که اتفاقا اصلاح این روند غلط به هیچ وجه کار سختی نباشد و عدم توجه کافی تصمیم گیران به این مهم، به شدت محل پرسش و ابهام جدی است. یکی از راه‌های جلوگیری از این شکل از ثبت‌نام که باعث مضحکه نظام انتخاباتی کشور از سوی بدخواهان نیز شده است و تنها باعث افزایش شمار رد صلاحیت شدگان انتخابات از سوی شورای نگهبان می‌شود می‌تواند این باشد که ثبت نام هر فعال سیاسی در انتخابات منوط به تایید یک حزب باشد.

یا قانونی در مجلس از تصویب گذرانده شود که برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری هر نامزد متقاضی لزوما باید تعداد مشخصی امضا در تایید خود از چهره‌های سیاسی و یا مذهبی در اختیار داشته باشد. به نظر می‌آید که دیگر وقت آن رسیده باشد (و شاید حتی مدت طولانی است که از وقت آن گذشته) که مسئولان ذی ربط حداقل برای دوره‌های بعدی انتخابات راه‌ها و روش هایی را برای جلوگیری از تکرار مجدد این صحنه‌های گاه به شدت تاسف آور بیندیشند. کوتاه سخن آن که راه سامان دادن به این وضعیت به نظر می‌رسد که به هیچ عنوان سخت نیست و اگر افرادی که وظیفه تدوین و تصویب قوانین انتخاباتی را بر عهده دارند به آن توجه کافی نشان ندهند این گمانه تقویت می‌شود که گویا برخی چندان هم بدشان نمی‌آید که ایام ثبت نام، وزارت کشور شبیه یک سیرک شود تا دستشان برای حذف چهره‌های سیاسی نیز به بهانه حذف این گونه افراد باز باشد. امید است که چنین نباشد.


کد مطلب: 128206

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/128206/مقابله-این-سیرک-سخت-نیست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir