به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۶:۴۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۲۴ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۱۲۸۲۴۰
با استفاده از هشتمین وتوی در حمايت از حكومت سوريه

ممانعت روسيه از تحقیق درباره عاملان استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه

گروه بين‌الملل: روسیه قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی برای تحقیق درباره عاملان استفاده از سلاح شیمیایی در خان شیخون سوریه را وتو کرد! چین هم به این قطعنامه رأی ممتنع داد. این هشتمین بار است که روسها از حق وتو برای حمایت از بشار اسد استفاده می‌کنند.
ممانعت روسيه از تحقیق درباره عاملان استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه
گروه بين‌الملل: روسیه قطعنامه‌ پیشنهادی غربی‌ها در محکومیت حمله شیمیایی ادلب را وتو کرد.

به گزارش ایسنا، در جلسه رأی‌گیری به پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی غربی‌ها در خصوص حملات شیمیایی سوریه، روسیه این قطعنامه را وتو کرد و چین نیز به آن رأی ممتنع داد. شبکه خبری راشاتودی در این باره گزارش داد، مسکو پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که به شورای امنیت ارائه شده و به موجب آن از دمشق خواسته شده بود که به بازرسان سازمان ملل اجازه دسترسی به سایت‌های نظامی در این کشور را بدهد، وتو کرده است. بر اساس این گزارش نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت این سازمان، نتایج رای‌گیری در خصوص این پیش‌نویس را به این شرح اعلام کرد: ۱۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع؛ پیش‌نویش قطعنامه به دلیل رأی منفی یکی از اعضای دائمی شورا به تصویب نرسید.
پیش‌نویس این قطعنامه از سوی سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه و در پی انتشار گزارش‌ها درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در خان شیخون تدوین شده بود. بر اساس گزارش شبکه خبری سی‌.ان‌.ان، این هشتمین باری است که روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام به وتو قطعنامه‌های  ضدسوری می‌کند.
 
آنکارا: چشم‌پوشی از "جرائم" اسد "فاجعه سیاسی" است
سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد: چه حمله اخیر در سوریه شیمیایی باشد و چه نباشد این کشور در حال "نابودی" است. به گزارش ایسنا، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در مقاله‌ای درباره بحران سوریه در روزنامه صباح  نوشت: "حل بحران سوریه با یک راه حل آسان همراه نیست. کسانی که حامی اسد هستند تنها با یک حمله موشکی آمریکا دست از حمایت خود برنمی‌دارند. حکومت اسد با استفاده از داعش، اقدامات خود را علیه مردم سوریه گسترش می‌دهند." وی ادامه داد: اگر پیشنهاد ترکیه مبنی بر ایجاد منطقه امن در سوریه نادیده گرفته نمی‌شد، اکنون ده‌ها هزار نفر مردم بی‌گناه این کشور در طول سه سال گذشته کشته نمی‌شدند. او افزود: "در مبارزه علیه داعش و از بین بردن ریشه‌های آن هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد اما در این میان نادیده گرفتن جرائم اسد، یک فاجعه سیاسی است."