به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۲۴ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۱۲۸۲۴۲

روایت بلومبرگ از کاندیداتوری دكتر

گروه سياسي: خبرگزاري بلومبرگ نوشت: رییس جمهور سابق ایران محمود احمدی نژاد دیروز برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.  احمدی نژاد روز چهارشنبه در دومین روز ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری با نشان دادن علامت پیروزی و ثبت نام همه را متعجب کرد. حمید بقایی معاون سابق او نیز برای انتخابات آتی ریاست جمهوری در ایران اقدام به ثبت نام کرد. کاندیداتوری آنها باید به تایید شورای نگهبان برسد.

مهران کامروا رییس مرکز مطالعات منطقه ای و بین المللی در دانشگاه جرج تاون میگوید این یک حرکت برنامه ریزی شده و تحریک آمیز بوده است. او قماری را آغاز کرده که طی آن یا خودش یا بقایی باید تایید صلاحیت شوند. احمدی نژاد با این حرکت خود به تردیدها اضافه کرد. او رقیب چندان معمی برای روحانی خواهد بود که مهندس توافق هسته ای است و اقتصاد ایران را از انزوا خارج کرده است. در عین حال در بیانیه ۶ آپریل ابراهیم رییسی نیز کاندیداتوری خود را اعلام کرده است.

احمدی نژاد که دو دوره رییس جمهور ایران بوده است با غرب و آمریکا رویارویی چدی داشته . او هفته گذشته گفته بود که هیچ برنامه ای برای حضور در انتخابات ندارد و به جای خود از بقایی حمایت می کند. او مدعی است که حرکتش فقط برای حمایت از بقایی بوده است. ورود رییسی و حرکت عجیب احمدی نژاد تردیدها و پیش بینی ناپذیری انتخابات دور بعد را بیشتر کرده است. کامروا می گوید این میتواند خبر خوبی برای روحانی باشد چرا که احمدی نژاد میتواند آزای اضولگرایان را بشکند و راه را برای پیروزی رییسی سخت تر کند.

روحانی دور اول ریاست جمهوری خود را در سال ۲۰۱۳ به دلیل تشتت آرا در بین اصولگرایان باپیروزی از سر گذراند. آسوشیتدپرس نیز نوشت: رییس جمهور سابق ایران روز چهارشنبه با ثبت نام غیر منتظره خود برای انتخابات ریاست جمهوری ماه می همه را متعجب و خیره کرد. این اقدام او علی رغم توصیه رهبر علی ایران برای عدم کاندیداتوری او در این رقابت ها صورت گرفت. خبرنگاران آسوشیتدپرس، مسئولان انتخابات و وزارت کشور را هنگام پروسه ثبت نام احمدی نژاد مبهوت دیند.

دو تن از معاونان او به جرم فساد در دوران او در زندان به سر می برند. اقتصادایران از تبعات تحریم های بین المللی اقتصادی که در دولت او علیه ایران وضع شده رنج می برد چرا که غربی ها در آن دوران تهران را به فعالیت های مخفی هسته ای برای ساخت سلاح هسته ای متهم می کردند.بیش از ۱۲۰ داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری تا کنون نام نویسی کرده اند. در میان این افراد ۶ زن و ۷ روحانی نیز دیده می شود. ثبت نام از متقاضیان همچنان ادامه دراد.