به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۲۴ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۱۲۸۲۶۷

معنای تحول اقتصادي چیست؟

معنای تحول اقتصادي چیست؟
محمد توکلي
جریان مخالف دولت با رسانه‌های بی شمارش و در صدر آن‌ها صداوسیمای انحصاری می‌گوید روحانی گفته است در صد روز در اقتصاد تحول ایجاد می‌کنم. بیاییم فرض کنیم چنین گفته است. معنای تحول چیست؟ آیا تحول در اقتصاد به این معناست که تورم 40 درصدی در صد روز به 2درصد برسد؟ ! و نرخ رشد اقتصادی منفی هفت درصد در صد روز به نرخ رشد 8 درصدی مورد تاکید مقامات ارشد نظام برسد؟ !

اگر بخواهیم تحول را مترادف با معجزه بدانیم آری باید این چنین شود اما به نظر می‌آید که تحول به معنای واقعی کلمه اش همان معجزه نباشد و به‌معنای تغییر در الگو و قالب تصمیم گیری‌ها است. تابستان 92 که آغاز به‌کار دولت است را با دولت گذشته مقایسه کنیم. آیا با نگاهی منصفانه و بی‌طرفانه نمی‌توانیم شاهد تحول در تصمیم گیری‌ها باشیم؟

جلوگیری از دست درازی‌های معمول به بانک مرکزی که باعث تورم افسار گسیخته چهل درصدی به عنوان بالاترین نرخ تورم در سطح همه کشورهای جهان در آن ایام شد و فشار بی سابقه‌ای را بر معیشت مردم وارد کرد، تحول در اقتصادی نیست؟ ثبات ملموس در بازار سکه و ارز که در آن روزها قیمت‌های آن به شکل ساعتی بالا می‌رفت را اگر نخواهیم تحول بدانیم پس چیست؟ خوشبختانه ثبات در این دو بازار که تاثیرات مهمی را هم بر سایر بازارهای اقتصادی کشور می‌گذارد احتمالا برای جریان مخالف دولت هم باید قابل لمس باشد. آیا معنای تحول جز این است که با آغاز به کار این دولت و در همان صد روز ابتدایی شاهد آغاز کاهش نرخ تورم و بهبود نرخ رشد اقتصادی از منفی هفت درصد به سمت صفر بودیم؟

به واقع ایجاد تحول اقتصادی چگونه است؟ انعقاد توافقی که باعث آن شد که فروش نفت ایران که دهه هاست مهمترین منبع درآمدی کشور است سامان یابد.تحول کوچکی بوده است که در همان صد روز اول دولت اعتدال انجام شد؟ و شاید بتوان مهمترین تحولی را که دولت نسبت به دولت گذشته از همان صد روز ابتدایی آغاز کرد و تا امروز هم ادامه دارد جلسات مداوم و منظم تیم اقتصادی دولت با کارشناسان، فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی و شخص رئیس جمهور برشمرد. تنها کافی است این الگو از تصمیم گیری‌های اقتصادی را با آن چه در گذشته در این حوزه شاهد بودیم که حتی گاه موجبات حیرت تیم اقتصادی درون دولت نیز می‌شد مقایسه کنیم تا معنای تحول ایجاد شده نسبت به گذشته برایمان روشن گردد.

۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ۱۳:۰۷
روحانی کفته من برنامه یک ماهه و صد روزه دارم داشتن برنامه منوط به ارائه گزارش تا پایان 100 روزه که انجام شده. (350906)
سیدمحمد خادمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۲۵ ۱۳:۲۸
یعنی رکود و تورم دست از سر مردم برداره و معیشت ومنزلت همه اقشار ب نسبت خوب بشه (350907)
مسعود
Norway
۱۳۹۶/۰۱/۲۶ ۰۱:۵۴
خوب بود این دوستان دولتهای قبل از اقای روحانی را هم فراموش نمی کردن که مملکت را به این روز انداختن و تحریم ها را کاغذ پاره نامیدن و برای دور زدن کاغذ پاره ها دست به دامن زنجانی و ضراب شدن.
یک سوال از یکی از این دوستان کاندید دارم ایا ایشان کشوری در دنیا می شناسند که یک سازمان به بزرگی استان قدس رضوی از اظهار نامه مالیاتی معاف باشد
ایا من به عنوان یک شهروند حق ندارم بدانم استا قدس رضوی در سال گذشته چه قدر در امد داشته (350932)
بندر دیلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۲۶ ۰۹:۲۰
با عرض سلام البته که دولت توانسته آوار برداری خوبی از ان دوران اقتصاد سیاه از هم گسیخته داشته باشد وقطعا در این چهار سال آینده شاهد اقتصادی پویا خواهیم بود ب شرطی که دلواپسان قدرت طلب کمی دلواپسی خود رو کم کنن (350939)
۱۳۹۶/۰۱/۲۶ ۱۰:۱۲
خود روحانی گفت صدروزه ممکن نیست اونوقت شما واسش کارنامه صد روزه جور کردی؟! (350944)