به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۲۴ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب : ۱۲۸۲۷۲

ترامپ اين بار «اسد» را قصاب خواند

ترامپ اين بار «اسد» را قصاب خواند
 گروه بين‌الملل: رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید از آنجا که روسیه حاضر نیست از حمایت از بشار اسد دست بکشد، روابط آمریکا و روسیه ممکن است به پایین‌ترین سطح برسد.
دونالد ترامپ كه يك روز قبل بشار اسد را يك حيوان وحشي خوانده بود اين بار با «قصاب» خواندن او  گفت احتمال دارد که روسیه از قبل در جریان استفاده سوریه از گاز اعصاب سارین در خان شیخون بوده باشد، هر چند این احتمال بعید است. ترامپ که همراه با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در این کنفرانس خبری شرکت داشت، "کشتار وحشیانه غیرنظامیان بیگناه در سوریه"را محکوم کرد.

 رییس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود با ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در واشنگتن اظهار کرد: وقت آن رسیده که به جنگ در سوریه پایان دهیم. ترامپ در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد، روابط کشورش با مسکو در پایین‌ترین حد قرار دارد. وی گفت: ما به هیچ وجه با روسیه کنار نمی‌آییم. بسیار عالی خواهد بود اگر بتوانیم با پوتین و روسیه کنار بیاییم. من تمایل دارم که با همه کنار بیایم. زمانی که من کار خود را تمام کنم، دنیا جای بسیار بهتری خواهد بود.

وی با اشاره به واهمه‌هایی که در اروپا با توجه به روابط آمریکا و روسیه به وجود آمده است، گفت: امیدوارم اروپایی‌ها هیچ واهمه‌ای نداشته باشند. شرایط ایده‌آلی رقم خواهم خورد. در همین حال، دبیر کل ناتو اظهار کرد: مهم‌ترین مسأله در برخورد با روسیه این است که نیروهای بیشتری در شرق ناتو مستقر شوند، بودجه دفاعی بالا برود و ثبات ائتلاف حفظ شود. وی همچنین تأکید کرد: بسیار مهم است که به دنبال راه‌هایی برای حفظ روابط مدنی با مسکو باشیم تا از وقوع جنگ سرد و رقابت تسلیحاتی جلوگیری شود.

استولتنبرگ تصریح کرد: ما کاملا بر این باور هستیم که تضادی میان قدرتمند شدن ناتو و افزایش ظرفیت‌های دفاعی از یک سو و مذاکرات سیاسی با روسیه از سوی دیگر وجود ندارد. روس‌ها همسایه ما هستند. دبیرکل ناتو با اشاره به حمله موشکی اخیر آمریکا به سوریه گفت که هم‌پیمانان واشنگتن در این ائتلاف نظامی به این اقدام آمریکا واکنشی توأم با "درک و "فهم" دارند. وی افزود: ناتو از تلاش‌های کمیسیون حقیقت‌یاب برای یافتن واقعیت آن‌چه در ادلب روی داده است، حمایت می‌کند.

از سوی دیگر، رییس‌جمهوری آمریکا در این کنفرانس مطبوعاتی نسبت به بهبود روابط کشورش با روسیه ابراز امیدواری کرد. ترامپ همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آگاه بودن روسیه از حملات شیمیایی در ادلب، خاطرنشان کرد: از این مسأله اطمینان ندارم اما امید دارم که آن‌ها مطلع نبوده باشند. همچنین دبیرکل ناتو در این کنفرانس بر افزایش همکاری‌ها میان آمریکا و این ائتلاف نظامی در راستای مبارزه با تروریسم تاکید کرد. ترامپ نیز در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی به اظهارات قبلی خود اشاره کرد و گفت: پیش‌تر گفته بودم که ناتو سازمانی منسوخ است اما در شرایط کنونی دیگر این طور نیست. رییس‌جمهوری آمریکا که در کاخ سفید میزبان استولتنبرگ بود، گفت که تهدید تروریسم اهمیت این ائتلاف را پررنگ کرده است. او از ناتو خواست برای کمک به شرکای آمریکا در عراق و افغانستان بیشتر بکوشد.

او گفت که اعضای ناتو باید سهم منصفانه خود از هزینه‌های دفاعی ناتو برای تأمین امنیت اروپا را بپردازند.
ترامپ اظهار کرد: دبیرکل ناتو و من بحثی سازنده در مورد این که ناتو دیگر چه کارهایی می‌تواند در نبرد علیه تروریسم انجام دهد، داشتیم. من مدت‌ها قبل در این مورد شکایت کرده بودم و آنها تغییراتی اعمال کردند و حالا عملا با تروریسم می‌جنگند.