به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۲۴ ساعت ۲۱:۲۲
کد مطلب : ۱۲۸۲۷۷
در انتخابات ریاست‌‌جمهوری

تاكنون 638 داوطلب نام‌نویسی کردند

گروه سياسي: دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: تاکنون 638 داوطلب در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نام نویسی کرده اند.
 

علی پورعلی مطلق در پایان سومین روز نام نویسی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران افزود: امروز بر اساس آخرین آمار 357 داوطلب نام نویسی کرده که جمعا 638 داوطلب تاکنون در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند. از تعداد 357 داوطلبی که امروز نام نویسی کردند، 21 داوطلب زن بوده اند.
دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: از مجموع کل داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، جوانترین داوطلب 18 سال و مسن ترین داوطلب 88 سال سن داشته است.

پورعلی مطلق افزود: بیشترین فراوانی سنی داوطلبان بین 41 تا 45 با 91 داوطلب بوده است و همچنین بیشترین فراوانی از نظر مدرک تحصیلی مربوط به مدرک تحصیلی لیسانس با 170 داوطلب است. دبیر ستاد انتخابات کشور از مردم خواست افرادی که طبق قانون شرایط حداقلی برای ریاست جمهوری دارند، به ستاد انتخابات کشور مراجعه کنند. چهارمین روز نام نویسی از داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری هشت صبح فردا (جمعه) آغاز می شود.

ثبت نام از داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری از روز سه شنبه آغاز و تا روز شنبه 26 فروردین ماه 1396 از ساعت 8 تا 18 در محل وزارت کشور انجام می شود. بر اساس اصل 115 قانون اساسی و ماده 35 قانون انتخابات ریاست جمهوری رجال مذهبی و سیاسی واجد شرایطی که دارای شرایط 1- ایرانی الاصل بودن 2- داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران 3- مدبر و مدیر بودن 4- داشتن حسن سابقه و امانت و تقوی 5- مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور هستند، شخصا یا از طریق معرفی نماینده تام‌الاختیار می‌توانند جهت اعلام داوطلبی و تکمیل فرم پرسشنامه با همراه داشتن اصل شناسنامه و چهار برگ تصویر کلیه صفحات آن و 12 قطعه عکس 4*6 جدید که در امسال گرفته باشند، به ستاد انتخابات کشور واقع در میدان فاطمی، ابتدای خیابان شهید گمنام، تالار بزرگ کشور مراجعه کنند.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و نخستین میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی 29 اردیبهشت ماه برگزار می شود.


کدخدایی: قطعا حداقلی از سن و یا معلومات برای عنوان رجل سیاسی لازم است
سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به آمار ثبت نام کنندگان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: بر هر صاحب عقلی روشن است که وقتی از رجل سیاسی، مذهبی سخن گفته می شود، قطعا حداقلی از سن و یا معلومات لازم است.
 

عباسعلی کدخدایی در کانال تلگرامی خود نوشت: بررسی آمار داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در ادوار گذشته نشان از افزایش قابل توجه ثبت نام کنندگان دارد. دوره ششم 115 نفر، دوره هفتم 238 نفر، دوره هشتم756 نفر، دوره نهم 1015 نفر، دوره دهم482 و بالاخره دوره یازدهم 686 نفر ثبت نام کردند. وی افزود: از سوی دیگر اما، تعداد تایید صلاحیت در این ادوار حاکی از آن است که معیارها و شرائط مندرج در اصل یکصد و پانزدهم اجازه تایید صلاحیت زیاد را به شورای نگهبان نمی دهد. لذا تعداد افرادی که در این ادوارواجد صلاحیت شناخته شدند به ترتیب عبارتند از 6، 4، 10، 8، 4 و 8. اکنون این سوال مطرح است چرا برخی از افراد که قطعا واجد شرائط نیستند اقدام به ثبت نام می کنند؟ در پاسخ برخی مدعی هستند چون قانون همه موانع و یا شرائط را ذکر نکرده است تعداد افراد ثبت نام کننده افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: لیکن بر هر صاحب عقلی روشن است که وقتی از رجل سیاسی، مذهبی سخن گفته می شود، قطعا حداقلی از سن و یا معلومات(تحصیلات) لازم است و یا وقتی سن خرید خودرو 18 سال است و یا حداقل سن رای دهندگان 18 سال، بدیهی است که سن انتخاب شوندگان کمتر از 18 سال نمی باشد.
کدخدای نوشت: روشن است که قصد قانونگذار این نبوده که همه شرائط و یا موانع بدیهی را ذکر کند، بلکه از طرف دیگر مثلا مقطع سنی خاصی را نمی خواسته از جمله موانع به شمارآورد. این مغالطه رایج می تواند این گونه نیز مطرح شود که مثلا در شرائط قانونی رای دهندگان، عدم جنون شرط شده ولی در شرائط انتخاب شوندگان شرط مشابهی ذکر نشده است! آیا می توان نتیجه گرفت که مجانین نیز می توانند در ثبت نام انتخابات شرکت کنند!؟ بدیهی است که این مغالطه ای آشکار است و پاسخ نیز منفی است. وی اضافه کرد: از این رو باید گفت که شرط سن در شرط مدیر و مدبر بودن مستتر است و شرط سواد در رجل مذهبی، سیاسی بودن. لذا به دلیل اعمال جدی شرائط اصل یکصد و پانزدهم از سوی شورای نگهبان، تعداد واجدین شرائط در هر دوره بسیار اندک است و این می تواند در انتخابات پیش رو نیز مبنای بررسی صلاحیت ها باشد.