به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۲۶ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۱۲۸۳۶۰
با حضور رئیس‌جمهور

رونمایی از دستاوردهای جدید وزارت دفاع

رونمایی از دستاوردهای جدید وزارت دفاع
گروه سياسي: رییس جمهور امروز با حضور در شرکت پنها، از نخستین هواپیمای جت آموزشی بومی کشور با نام کوثر، پهپاد تاکتیکی مراقبت شناسایی و مسلح مهاجر 6، موشک کروز ضد کشتی نصیر و موشک هوا به هوای فکور رونمایی کرد.

حسن روحانی در شرکت پنها وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، فرمان آغاز آزمایش های حرکت بر روی زمین (تاکسی) و آماده‌سازی پروازهای آزمایشی جنگنده قاهر 313 و تحویل دهی 20 فروند بالگرد تعمیر اساسی شده به نیروهای مسلح و کاربران کشوری را صادر کرد. نخستین نمونه هواپیمای جت آموزشی بومی کوثر بدست متخصصان و دانشمندان پژوهشکده سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با استفاده از پتانسیل‌های شرکت‌های دانش بنیان طراحی و ساخته شده و آماده انجام آزمایش‌های زمینی است.

این هواپیما به سفارش و مشارکت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و به صورت کاملاً بومی طراحی و ساخته شده و علاوه بر آموزش دانشجویان خلبانی، قابلیت اجرای مأموریت‌های پشتیبانی نزدیک هوایی و حمل انواع تسلیحات را خواهد داشت. ایده‌پردازی، طراحی، ساخت، آزمایش و استانداردسازی این هواپیما که به طور کامل در داخل کشور صورت گرفته، جمهوری اسلامی ایران را در شمار معدود کشورهای دارای توانمندی فرآیند طراحی و ساخت هواپیما در این کلاس قرار خواهد داد.

این دستاورد مهم در راستای ارتقاء اقتدار و خوداتکایی در حوزه هوایی بوده و حرکتی اساسی در جهت قطع وابستگی به خارج و التزام عملی به اصول بنیادی اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال در کشور و تولید ملی است. همچنین پهپاد مهاجر 6 توانمندی انجام مأموریت‌های شناسایی، مراقبت و رزمی در شعاع عملیاتی گسترده و مداومت پروازی بالا را برای نیروها با قابلیت اطمینان فوق‌العاده فراهم می‌سازد و فرماندهان نیرو با استفاده از قابلیت‌های این پهپاد می‌توانند عملیات شناسایی، مراقبت و انهدام اهداف شناسایی شده را انجام دهند.

پهپاد تاکتیکی مهاجر 6، مبتنی بر اصل انعطاف‌پذیری و توسعه‌پذیری توسط متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی شده و می تواند در عملیات‌های محوله و محیط‌ها و شرایط متغیر، کارآمد باشد. ارسال داده‌های مأموریتی تصویری بهنگام در روز و شب به وسیله یک سکوی هواپایه برای اشراف کامل به محیط عملیات و توانایی فرود و برخاست در باندهای پروازی کوتاه یکی دیگر از ویژگی‌های این پهپاد است و به همین دلیل پهپاد مهاجر 6 را از پهپادهای هم‌رده خود متمایز و در رده تراز اول دنیا قرار داده است.

طراحی، نمونه‌سازی و انجام آزمایشهای پروازی موفق موشک کروز ضد کشتی نصیر، در راستای تقویت توان موشکی نیروهای مسلح بوده و این موشک سطح به سطح با قابلیت شلیک از ساحل و دریا علیه اهداف دریایی، از جمله کشتی‌های جنگی و اسکله‌ها بکار گرفته می‌شود. آماده‌سازی و واکنش سریع، ارتفاع پروازی پایین، دقت بالای ناوبری و اصابت به هدف، قدرت تخریب زیاد، قابلیت ضدجمینگ بالا به واسطه رادار پیشرفته و شلیک از روی شناورهای تندرو از ویژگی‌های موشک ضدکروز نصیر است که به دست متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده و به زودی انبوه آن به نیروی دریایی سپاه تحویل می‌گردد.

همچنین موشک هوا به هوای فکور با نصب بر روی هواپیماهای جنگنده قابلیت درگیری با انواع تهدیدات هوایی را داشته و به عنوان نخستین موشک هوا به هوای کشور که توسط متخصصان هوا فضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده با تحویل به نیروی هوایی ارتش توان عملیاتی این نیرو را در برابر تهدیدات هوایی به نحو چشمگیری افزایش خواهد داد. پروژه جنگنده قاهر F-313 با هدف تجمیع دانش طراحی موجود در کشور، کاهش زمان تحقیق، توسعه و زمان دستیابی به محصول  با استفاده از فناوری‌ها وفرآیندهای نوین بکار گرفته شده در این حوزه در دنیا و تحقق دستیابی به محصول کاملاً بومی در انتهای مسیر برنامه‌ریزی شده و ساخت نمونه اثبات فناوری، آغاز شده است.

طراحی بومی و منحصر بفرد و دارای پیکربندی با سطح مقطع راداری پایین، قابلیت نشست و برخاست در باندهای کوتاه و محلی، قابلیت حمل سلاح و همچنین سوخت اضافه در داخل بدنه، قابلیت پرواز در ارتفاع پایین، تعمیر، نگهداری و پشتیبانی ارزان، امکان تغییرات براساس نیاز و خواست بهره‌بردار، امکان تولید انبوه در تعداد بالا و امکان انجام طیف متنوعی از مأموریت‌ها شامل پشتیبانی نزدیک، شناسایی، گشت‌زنی و مراقبت از مهم‌ترین ویژگی‌های این جنگنده است که در سال‌های گذشته فرآیند تحقیق و توسعه آن تکمیل شده و امروز با حضور رییس جمهور انجام آزمایش زمینی آن که در اصطلاح تاکسی گفته می‌شود، انجام شد.

همچنین تحویل 20 فروند بالگرد تعمیر اساسی شده به نیروهای مسلح و کاربران کشوری نشان از این دارد که متخصصان افتخارآفرین شرکت پنها با روحیه اعتقادی، قادرند، تعمیرات اساسی انواع بالگرد شرقی و غربی را در این مجموعه انجام داده و کشور را در این زمینه متکی به توان داخلی بکنند. رییس‌ جمهور در ابتدای حضور در محل برگزاری این مراسم از یگان تشریفات مستقر در محل سان دید و در یادمان شهدا،  به مقام والا و شامخ شهدای گرانقدر دفاع مقدس و شهدای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادای احترام کرد.

روحانی همچنین از نمایشگاه دستاوردهای متعدد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با عنوان اقدام و عمل بازدید کرد و با توضیح سردار دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جریان آخرین پیشرفت‌ها و توانمندی‌های دفاعی کشور قرار گرفت.
 
وزیر دفاع: روند تکاملی و توسعه فناوریهای پیشرفته در این وزارتخانه جریان دارد
وزیر دفاع گفت : روند تکاملی و توسعه فناوریهای پیشرفته با صلابت در مجموعه صنایع وزارت دفاع جریان دارد و روز به روز بر شتاب آن افزوده خواهد شد. سردار دهقان که رئیس جمهور را در این برنامه همراهی می کرد در سخنانی اظهار داشت: به حول و قوه الهی متخصصان و دانشمندان متعهد و انقلابی پژوهشکده سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با وجود تحریم ها ، اولین نمونه هواپیمای جت آموزشی بومی را که با استفاده از توانایی ها و پتانسیل شرکت های دانش بنیان طراحی و ساخته شده است آماده  انجام آزمایش های زمینی کردند.
 
وی افزود: این هواپیما که به سفارش و مشارکت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و به صورت کاملا بومی طراحی و ساخته شده و علاوه بر آموزش دانشجویان خلبانی، قابلیت اجرای ماموریت های پشتیبانی نزدیک هوایی و حمل انواع تسلیحات را خواهد داشت  انشاء الله پس از اتمام آزمایش های لازم ، تحویل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران می گردد. وزیر دفاع تصریح کرد: ایده پردازی، طراحی، ساخت، آزمایش و استانداردسازی این هواپیما که از ابتدا تا انتها در داخل کشور صورت گرفته است، جمهوری اسلامی ایران را در شمار معدود کشورهای دارای توانمندی فرآیند طراحی و ساخت هواپیما در این کلاس قرار داده است.
 
وزیر دفاع اظهار داشت: این دستاورد مهم در راستای اقتدار و خود اتکایی در حوزه هوایی که مورد تاکید مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) است حرکتی اساسی در جهت قطع وابستگی به خارج و التزام عملی به اصول بنیادی اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال در کشور و تولید ملی است. سردار دهقان پیرامون پهپاد مهاجر 6 نیز گفت: این پهپاد توانمندی ماموریت های شناسایی، مراقبت و رزمی در شعاع عملیاتی گسترده و مداومت پروازی بالا را برای نیروها با قابلیت اطمینان فوق العاده فراهم می سازد و فرماندهان نیرو با استفاده از قابلیت های این پهپاد می توانند عملیات شناسایی، مراقبت و انهدام اهداف شناسایی شده را انجام دهند.
 
وی افزود: پهپاد تاکتیکی مهاجر 6 مبتنی بر اصل انعطاف پذیری و توسعه پذیری، توسط متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی شده است تا در عملیات های محوله و محیط ها و شرایط متغیر کارآمد باشد. وزیر دفاع ارسال داده های ماموریتی تصویری به هنگام، در روز و شب به وسیله یک سکوی هواپایه برای اشراف کامل بر محیط عملیات و توانایی فرود و برخاست در باندهای پروازی کوتاه را از دیگر ویژگی این پهپاد ذکر کرد و افزود: به همین دلیل پهپاد مهاجر 6  از پهپادهای هم رده خود متمایز و در رده پهپادهای تراز اول دنیا قرار دارد.
 
وی همچنین با اشاره به راهبرد وزارت دفاع در تقویت روز افزون توان موشکی نیروهای مسلح طراحی، نمونه سازی و اجرای آزمایشهای پروازی موفق موشک نصیر گفت: موشک کروز سطح به سطح نصیر با قابلیت شلیک از ساحل و دریا علیه اهداف دریایی از جمله کشتی های جنگی و اسکله ها بکار گرفته می شود. سردار دهقان آماده سازی و واکنش سریع، ارتقاع پروازی پایین، دقت بالای ناوبری و اصابت به هدف، قدرت تخریب زیاد، قابلیت ضد جمینگ بالا به واسطه رادار پیشرفته و شلیک از روی شناورهای تندرو را از ویژگی های موشک جدید نصر ذکر کرد که به دست متخصصان اقتدار آفرین سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده و بزودی انبوه آن به نیروی دریایی سپاه تحویل می گردد.
 
وزیر دفاع در ارتباط با موشک هوا به هوای فکور نیز اظهار داشت: این موشک  با نصب بر روی هواپیماهای جنگنده قابلیت درگیری  با انواع تهدیدات هوایی را دارد. وی افزود: موشک فکور نخستین موشک هوا به هوای کشور است که  توسط متخصصان هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده که با تحویل آن به نیروی هوایی ارتش توان عملیاتی این نیرو در برابر تهدیدات هوایی به نحو چشمگیری افزایش  می یابد.
 
سردار دهقان در خصوص جنگنده قاهر  313 نیز تصریح کرد: پروژه جنگنده قاهر 313- f  با هدف تجمیع دانش طراحی موجود در کشور، کاهش زمانی تحقیق و توسعه و زمان دستیابی به محصول، با استفاده از  فناوری ها و فرایندهای نوین به کار گرفته شده در این حوزه در دنیا و تحقق دستیابی به محصول کاملا بومی درانتهای مسیر برنامه ریزی شده، با ساخت نمونه اثبات فناوری آغاز گردید و جنگنده  قاهره 313-f به دست متخصصان جوان و انقلابی این کشور طراحی  و اولین نمونه اثبات فناوری آن در سال 1392 رونمایی شد.
 
وزیر دفاع، طراحی بومی  منحصر بفرد ودارای پیکربندی با سطح مقطع راداری پایین، قابلیت نشست و برخاست در باندهای کوتاه و محلی، قابلیت حمل سلاح و همچنین سوخت اضافه در داخل بدنه، قابلیت پرواز در ارتفاع پایین، تعمیر و نگهداری و پشتیبانی ارزان، امکان تغییرات بر اساس نیاز و خواست بهره بردار ، امکان تولید انبوه درتعداد بالا و امکان انجام طیف متنوعی از ماموریتها شامل پشتیبانی نزدیک، شناسایی، گشت زنی و مراقبت را از مهمترین ویژگی های این جنگنده ذکر کرد. وی گفت: در سالهای گذشته فرایند تحقیق و توسعه این هواپیما تکمیل شده و بحمدالله امروز با حضور ریاست محترم جمهور انجام آزمایش زمینی که اصطلاحا تاکسی گفته می شود انجام شد.
 
سردار دهقان همچنین با اشاره به تحویل 20 فروند بالگرد تعمیر اساسی شده به نیروهای مسلح و کاربران کشوری گفت: متخصصان افتخارآفرین شرکت پنها با روحیه جهادی امروز قادرند تعمیرات اساسی انواع بالگرد شرقی  و غربی را دراین مجموعه انجام دهند و بحمدالله کشور در این زمینه کاملا متکی به توان داخلی است و خدمات مهندسی خود را  به خارج از کشور نیز ارائه می کند.
 
وی با اشاره به اینکه متخصصان، دانشمندان، مدیران وکارکنان وزارت دفاع شعار ما می توانیم را محقق کرده اند این دستاوردهای ارزشمند را به محضر فرمانده معظم کل قوا تبریک گفت و با تشکر و قدردانی از دست اندرکاران این دستاوردهای مهم تاکید کرد : روند تکاملی و توسعه فناوری های  پیشرفته با صلابت در مجموعه صنایع وزارت دفاع جریان دارد و روز به روز بر شتاب  آن افزوده خواهد شد. سرداردهقان در پایان  گفت: دستاوردهای متعددی در این نمایشگاه در معرض بازدید رئیس جمهور قرار گرفت که در فرصت مناسب رسانه ای و به استحضار ملت شریف ایران خواهد رسید.