به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۲۷ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : ۱۲۸۴۲۱
گزارش «بهار» از چهره انتخابات ریاست‌جمهوری پس از ثبت نام ها

انتخابات چند ضلعی

روزنامه بهار: روز گذشته پنجمین و آخرین روز ثبت‌نام نامزدهای ریاست جمهوری بود و به این‌ترتیب پرونده این مرحله از انتخابات آتی نیز بسته ‌شد. انتخاباتی که همچون ادوار گذشته حساسیت‌های منحصر به‌فردی دارد و می‌تواند بدل به یک رخداد خاص و تاریخی شود. اگرچه حضور گسترده کاندیداهای ناشناس پدیده معمول هر دور از ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری بوده و این بار نیز بیش از همیشه به چشم آمد اما این دور از ثبت نام نامزدهای انتخابات پدیده‌های دیگری هم داشت. حضور چهره‌های شناخته شده که هر کدام با هدفی خاص به میدان آمده‌اند. برخی برای رئیس‌جمهور شدن و برخی برای تخریب رئیس جمهور فعلی!
***
حسن روحانی
مهمترین کاندیدای این انتخابات کسی نیست جز حسن روحانی رئیس جمهوری فعلی. او که در طول ماه‌های قبل با تبلیغات سنگین مخالفانش مواجه بوده و دائم می‌گفتند افسرده شده و در انتخابات حضور نخواهد داشت با نشاط قابل توجهی به وزارت کشور آمد وتنها و بدون همراهی هیچ کس ثبت‌نام کرد تا در این تنهایی پیام‌های متعددی را مخابره کرده باشد. او در روز جمعه کار ثبت نامش را انجام داد تا متهم به صرف زمان کاری برای امر شخصی نشود. از وزرایش نیز هیچ کس را با خود نبرد تا دامان دولت را به امر سوء استفاده انتخاباتی آلوده نکند. و تنها رفت تا نشان دهد خود به تنهایی قادر است در برابر تمامی مخالفان بایستد.
سیدابراهیم رئیسی
تولیت آستان قدس رضوی، آخرین تیر‌ترکش اصولگرایان است که برایش رویاها بافته‌اند. اما مرد کمتر شناخته‌شده این روزهای اصولگرایان در اولین اقدام خرجش را از “جمنا” جدا کرد و با یک “نه” بزرگ به اصولگرایان خود را مستقل نامید. چهره آرام رئیسی اگرچه می‌تواند در مقاطعی از نبرد انتخاباتی پیش رو به کارش بیاید اما روزهای سخت مناظره نیز در پیش است. روزهایی که رئیسی باید از حضورش در مناصب مختلف قوه قضائیه در ادوار متعدد دفاع کند. او البته این روزها یک چالش بزرگ دارد. منتقدانش می‌گویند نباید تولیت آستان قدس را که به حکم رهبری انقلاب دریافت کرده با حضور در انتخابات ریاست جمهوری عوض می‌کرد. توصیه‌ای که دیروز آیت‌الله شاه‌آبادی هم به او داشت: «تا دیر نشده انصراف بده»
جهانگیری و دیگر حامیان دولت
از میان حامیان دولت مهمترین و خبری‌ترین فردی که در ساعت پایانی ثبت‌نام‌ها به وزارت کشور رفت، اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی بود. خبری مبنی بر جلسه انتخاباتی سه تن از اعضای شورای عالی اصلاح طلبان با روحانی در صبح آخرین روز ثبت نام‌ها و اینکه در این جلسه اصلاح‌طلبان خواستار کاندیداتوری اسحاق جهانگیری به عنوان نامزد پوششی در کنار حسن روحانی شده‌اند نیز روی تلکس خبرگزاری ایلنا قرار گرفت که با ثبت نام او معلوم شد روحانی حضور کاندیدای پوششی را پذیرفته است. محمد هاشمی، محسن رهامی و مصطفی کواکبیان نیز از دیگر حامیان دولت بودند که در انتخابات ثبت نام کردند.
از جبهه حامیان دولت مهمترین چهره اسحاق جهانگیری محسوب می‌شود که طی سخنانی پس از ثبت‌نام درباره دلیل حضورش در عرصه انتخابات گفت: دولت یازدهم آنچه تحویل گرفت و آنچه امروز در اختیار مردم قرار داده، تفاوت از زمین تا آسمان است. انگیزه من این است که برای ملت مشخص کنم دولت یازدهم چه تحویل گرفته و چه کرده است؛ چه در زمینه اقتصاد، مشکلات سیاست خارجی، اختلاف در میان ارکان نظام و گروه‌ها و بحثی که در مورد فساد وجود داشت. محمد هاشمی دیگر کاندیدای حامی دولت نیز پس از ثبت نام طی اظهاراتی در وزارت کشور گفت: با بزرگان اصلاحات مشورت کرده‌ام. با تصمیم جمعی و مشورت خانواده هاشمی و به‌صورت مستقل آمدم.
جمنایی‌ها
از دو کاندیدای اصلی انتخابات که بگذریم به جبهه جمنا می‌رسیم. جبهه‌ای که می‌خواست چتری باشد برای تمامی اصولگرایان و آنها را مجاب کند تا همه به نفع یک نفر کنار بروند. اما این جنین پیش از منعقد شدن سقط شد، رئیسی اولین نفر از ۵ کاندیدای نهایی‌اش که مستقل آمد و بذرپاش نفر سوم هم که حضورش در وزارت کشور در دقایقی پس از اتمام وقت ثبت نام‌ها با حاشیه هایی همراه بود در نهایت اعلام کرد به نفع دیگر جمنایی‌ها کنار می‌کشد. اینگونه شد که قالیباف، زاکانی و حاجی بابایی منتخبان نهایی جمنا باشند!‌ترکیبی که هرگز نمی‌تواند تمامی اقطاب اصولگرایی را نمایندگی کند.
احمدی‌نژادی‌ها
محمود احمدی نژاد و حمید بقایی با ثبت نام همزمان شوک بزرگی به انتخابات وارد کردند. احمدی نژاد که پیشتر توصیه شده بود تا در انتخابات حاضر نشود ثبت نامش را مغایر با آن توصیه رهبری ندانست. اما واکنش رسانه‌های زنجیره‌ای جناح راست در بایکوت خبرهای احمدی نژاد به او و یاران باقی مانده اش نشان می‌دهد آنها هم فهمیده‌اند هشت سال روی چه کسی سرمایه‌گذاری کردند. روزگاری احمدی نژاد نماد و نمود جبهه عدالت‌خواهی و مهرورزی بود و حالا حتی خبر ثبت نامش را هم منتشر نمی‌کنند. در کنار احمدی نژاد و بقایی افرادی هم از کابینه دولت‌های نهم و دهم کاندیدا شده‌اند.
جلیلی نیامد
شاید بتوان تنها کسی که گمان نمی‌رفت از صحنه بیرون باشد را سعید جلیلی کاندیدای پایداری‌ها دانست اما در نهایت او با اتمام زمان ثبت نام‌ها در ستاد انتخابات کشور حاضر نشد. با وجود آنکه یک روز مانده به اتمام ثبت نام‌ها برخی رسانه‌های نزدیک به سعید جلیلی اعلام کرده بودند که او در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری شرکت نخواهد کرد اما روز گذشته همان جریان رسانه‌ای از تصمیم او برای ثبت‌نام در ساعت‌های پایانی خبرداده بود که با بسته شدن درب‌های ستاد انتخابات، شایعه حضورش پایان یافت. گفته می‌شود دلیل عدم ثبت‌نام جلیلی در انتخابات، نام‌نویسی حجت‌الاسلام رئیسی و حمایت بخشی از جبهه پایداری از کاندیداتوری تولیت آستان قدس رضوی بود.

۱۳۹۶/۰۱/۲۷ ۱۴:۱۳
4 ضلعی اصولگرا اصلاح طلب جریان احمدی و مستقل ها (351005)