به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۲۷ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۱۲۸۴۲۸
چرا «ج م ن ا» از هم فروپاشیده است؟

تنها امید جمنایی‌ها برای تک کاندیدایی

تنها امید جمنایی‌ها برای تک کاندیدایی
روزنامه بهار: تصور تصمیم‌گیران روی پرده و پشت پرده جمنا که تمام تلاش شان را کردند که به عنوان تنها تشکل سیاسی اصولگرای فعال در انتخابات96 خود را معرفی کنند این بود که با معرفی ابراهیم رئیسی کار تمام شده است و دیگر نامزدهای بالقوه‌ای که به نوعی به این تشکل تازه کار مرتبط‌ند به سادگی انصراف خواهند داد. اما گویا اوضاع آن طور که می‌خواستنند پیش نرفته است. ابتدا بقایی با حمایت مستقیم احمدی نژاد وارد میدان شد. سپس موتلفه ای‌ها که معمولا ساکت بودند لب به اعتراض گشودند و ساز وکار جمنا را فاقد کارآمدی لازم معرفی کردند و میرسلیم را برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو اصلح اعلام کردند. سپس نوبت به غافلگیری احمدی نژاد رسید که با دور زدن توصیه علنی رهبر انقلاب در انتخابات96 ثبت نام کند و حالا هم قالیباف به میدان آمده است. این در هم ریختگی عریان در جمنا در نهایت کار را به آن جا رسانید که شورای مرکزی این جبهه سیاسی در مصوبه‌ای نام نویسی نامزدهای منتسب به خود در انتخابات ریاست جمهوری را بلامانع اعلام کند.

تیم رسانه‌ای اصولگرایان می‌توانند در واکنش به چنین توصیفی از وضعیتی که در آن گرفتار آمده‌اند این گونه توجیه کنند که «رسانه‌های جریان رقیب در حال وارونه‌سازی واقعیت هستند و اتفاقا ما جمنایی‌ها خیلی هم با یکدیگر وحدت دائم» اما از واقعیت‌گریزی نیست. جمنا بر خلاف ظاهر آرام و منطقی که سعی در تبلیغ آن دارد دچار تلاطم‌ها و از هم فروپاشی قطعی است. برای علت یابی این امر نیز نیاز به کار چندان پیچیده‌ای نداریم. به چند نمونه از دلایل آن که جمنا به چنین وضعی رسیده است در ادامه اشاره می‌کنیم.

1ـ  تنها کافی است که کمی درباره چهره‌های حاضر در این تشکل سیاسی بیندیشیم. چهره هایی که از نظر فکری با وجود آن که همه ذیل جریان اصولگرا تعریف می‌شوند اما در برخی موضوعات به شدت از یکدیگر فاصله دارند. نتیجه این‌ترکیب ناهمگون که به قصد وحدت برای دست یافتن مجدد به قدرت گرد هم آمده‌اند قاعدتا به چنین سرانجامی خواهد رسید که هر‌کدام فردی با تفکر و برنامه نزدیک به خود را شایسته‌ترین شخص برای قرار گرفتن در منصب ریاست جمهوری بداند.

2ـ عدم دقت کافی در انتخاب نامزد اصلی یکی دیگر از اشتباهات جمنا بود. تصمیم گیران این جبهه سیاسی وابسته به اصولگرایان با تصور آن که معرفی چهره‌ای کمتر شناخته شده می‌تواند به آنان کمی کمک کند دست خود را به سوی ابراهیم رئیسی دراز کردند و به گونه‌ای رفتارکردند که این طور برداشت می‌شود که نامزد اصلی اصولگرایان رئیسی خواهد بود. قاعدتا شخصی مانند محمدباقر قالیباف که می‌توان از او با عنوان رای آور‌ترین چهره اصولگرا در حال حاضر یاد کرد و اطرافیان پرشمار و تاثیرگذارش در برابر چنین اقدامی ساکت نخواهند نشست و به‌طور طبیعی از امتحان مجدد شانس خود برای رسیدن به پاستور دست نخواهند کشید.

3ـ شاید بتوان مهمترین پاشنه آشیل جریان اصولگرا در سال‌های اخیر را عدم وجود رهبریِ کلان در این جریان سیاسی دانست. برخی معتقدند پس از درگذشت مرحوم مهدوی کنی این جریان سیاسی فاقد رهبری لازم برای دست یافتن به انسجام در چنین رقابت هایی  شده است اما با نگاهی به عملکرد اصولگرایان در انتخابات92 می‌توان چنین نتیجه گرفت که حتی زمانی که ایشان در قید حیات بود نیز وحدتی شکل نگرفت. شاید باید برای این موضوع کمی به عقب‌تر رفت. قربانی کردن شخصیت ملی و طراز اولی همچون حجت الاسلام ناطق نوری به پای احمدی نژاد جرقه اصلی فقدان رهبری در بین اصولگرایان را زد. شاید شکست سنگین و محتمل این جریان سیاسی در انتخابات96 سبب آن گردد که دوباره افرادی از جنس ناطق نوری و علی لاریجانی رهبری را در این جریان شکست خورده در دوره‌های اخیر انتخابات بر عهده بگیرند تا راه برای اصلاح خطاها در این جریان سیاسی بیش از پیش باز شود.

4ـ می‌توان دلیل دیگر ناموفق بودن سازوکار جمنا در انتخابات پیش رو را نوع کنش ابراهیم رئیسی به‌عنوان نامزد محبوب جمنا دانست. رئیسی بی توجه به حضور طیف‌های مختلف فکری در این جبهه سیاسی وابسته به اصولگرایان همراهان خود را از بین افرادی انتخاب کرد که همه و همه رنگ و بویی از دولت احمدی نژاد را دارند. دولتی که برخی چهره‌های حاضر در جمنا هم از آن خاطره خوبی نداشته‌اند و طبیعتا چنین اقدامی از سوی رئیسی می‌تواند با واکنش هایی از قبیل بی اعتنایی به ساز وکار رسیدن به نامزد واحد و اجماع بر روی آن را به دنبال داشته باشد. شاید بتوان این نوع چینش تیم همراه رئیسی را با ملاقات اخیر مصباح یزدی با او و حمایت ضمنی پایداری از دادستان سابق کشور مرتبط دانست. حمایتی که در ظاهر می‌تواند سبد رای جلیلی و حامیان پر شور او را به سمت رئیسی بکشاند اما از جنبه‌ای دیگر باعث شوریدن منتقدانِ مصباحیون در جمنا خواهد شد.  
کوتاه سخن آن که وضعیت اصولگرایان به گونه‌ای است که می‌توان گفت تنها امید جمنایی‌ها به  ردصلاحیت‌های چهره هایی که از نگاه تصمیم گیران این جبهه از هم فروپاشیده سیاسی احتمالا مزاحم اجماع خوانده می‌شوند دوخته شده، راه را برای حضور نامزدی واحد از سوی اصولگرایان بگشاید.