به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۲۷ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب : ۱۲۸۴۳۳

رکورددار کاندیداتوری ریاست‌جمهوری

گروه سیاسی: سایت عصر ایران نوشت: سومین ثبت نام محمد باقر قالیباف برای انتخابات ریاست جمهوری این ذهنیت را در افکار عمومی به وجود آورده که او در کنار محسن رضایی رکورددار ثبت نام در این عرصه شده است. این سخن نادرست نیست اما تنها اگر منظورمان ثبت نام یا کاندیداتوری بدون حصول نتیجه مورد نظر باشد در حالی که این دومی نیز هنوز نامشخص است. حال آنکه اگر ثبت نام و کاندیداتوری فارغ از نتیجه را مد نظر قرار دهیم رکورددار همچنان مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی است که چهار بار برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد که دو مورد از این ثبت‌نام‌ها به موفقیت انجامید و جامه ریاست جمهوری پوشید (سال‌های 68 و 72)، در یک مورد هر چند در مرحله اول در صدر نشست اما در مرحله دوم موفق نشد (سال 84) و در فقره چهارم اگر چه ثبت‌نام کرد اما شورای نگهبان مجال حضور نداد و نتوانست به عنوان کاندیدا وارد صحنه رقابت شود.

درباره محسن رضایی هم می‌توان گفت اگر چه سه بار ثبت‌نام کرد (در سال‌های 84 و 88 و 92) اما در سال 84 چند روز قبل از انتخابات انصراف داد و به همین خاطر همواره یادآور می‌شود که دو بار کاندیدا شده نه سه بار چون در سال 84 در رقابت نهایی شرکت نداشته است. سیدمحمد خاتمی نیز در سال‌های 76 و 80 نامزد و رییس جمهوری شد و در سال 87 نیز اعلام آمادگی کرد اما چون ثبت نام رسمی را انجام نداد او را نمی‌توان در ردیف سه بار ثبت‌نام‌کرده‌ها قرار داد. چهره‌های دیگری نیز قابل ذکرند که دو بار کاندیدای ریاست جمهوری شده و البته در هر دو نوبت ناکام مانده‌اند:

مرحوم حبیب‌الله عسگر اولادی مسلمان: سال‌های 60 و 64
حسن غفوری‌فرد: سال‌های 60 و 80
عباس شیبانی: سال‌های 60 و 68
محمود کاشانی: سال‌های 64 و 80
عبدالله جاسبی: سال‌های 72 و 80
احمد توکلی: سال‌های 72 و 80
اگر محمود احمدی‌نژاد نیز تأییدیه شورای نگهبان را اخذ کند و بخواهد تا پایان بماند او نیز سه‌نوبته خواهد شد.

البته در این فهرست به نام‌های کسانی چون مصطفی هاشمی‌طبا و محمد غرضی نیز می‌توان اشاره کرد که چنانچه مورد تأیید قرار گیرند دو بار نامزد شده‌اند. با این توضیح می‌توان که گفت اگر انتخاباتِ منتج به موفقیت و ریاست جمهوری را در نظر نگیریم و به همین سبب اکبر هاشمی رفسنجانی یا محمود احمدی‌نژاد را منظور نکنیم و اگر انصراف در روز رقابت را هم به حساب نیاوریم و به همین خاطر محسن رضایی را سه‌نوبته ندانیم و اگر محمد باقر قالیباف این بار نیز ناکام بماند، آنگاه او رکورردار خواهد شد.
نکته: در این بررسی بر صرف ثبت نام تأمل نکردیم زیرا چه بسا کسانی چند بار ثبت نام کردند اما مجال کاندیداتوری نیافتند.