به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۳۰ ساعت ۰۰:۱۳
کد مطلب : ۱۲۸۵۶۷

کدخدایی نامه جنتی در منع حضور غیرمسلمانان در شوراها را تایید کرد

گروه سیاسی: آیت الله احمد جنتی خواستار ردصلاحیت نامزدهای اقلیت‌های مذهبی در انتخابات شوراها شد.
دبیر شورای نگهبان در ابلاغیه‌ای که برای انتشار به روزنامه رسمی کشور داده، خواستار جلوگیری از تایید صلاحیت کاندیداهای اقلیت‌های مذهبی در انتخابات شوراهای شهر و روستا شد.به گزارش ایلنا،  در ابلاغیه‌ای آیت‌الله جنتی  آمده است: با عنایت به اطلاعات واصله از برخی مناطق کشور که اکثریت مردم آن‌ها مسلمان و پیرو مذهب رسمی کشور هستند و افراد غیرمسلمان در این مناطق خود را داوطلب عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا نموده‌اند و با توجه به اینکه تصمیمات شوراها درخصوص مسلمین بدون لزوم رسیدگی آن در شورای نگهبان لازم‌الاتباع خواهد بود، تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ نسبت به چنین مناطقی با نص فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی علیه‌الرحمه در تاریخ ۱۳۵۸/۷/۱۲ مذکور در صحیفه نور (جلد ۶، چاپ ۱۳۷۱، صفحه ۳۱) مغایر است و لذا خلاف موازین شرع شناخته شد.

سخنگوی شورای نگهبان نامه جنتی در منع حضور غیر مسلمانان در شوراها را تایید کرد

بدنبال انتشار نامه ای از آیت الله جنتی که در آن وی بر عدم حضور اقلیتها در شوراها تاکید کرده بود کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ، ضمن تایید این خبر گفت: این نظریه فقهی فقهای شورای نگهبان نسبت به تبصره قانون مربوط به شوراهای اسلامی است،در مکان هایی که اکثریت جمعیت را مسلمانان تشکیل می دهند،حضور افراد غیر مسلمان در شوراهای شهر خلاف شرع تشخیص داده شده است.

وی توضیح نداد پس چگونه در سطح کشور که اکثریت مردم مسلمان هستند اما اقلیتهای دینی (مسیحی، زرتشتی، یهودی و...) که در کل کشور اقلیت محسوب می شوند اما برمبنای تعداد جمعیت خود دارای نماینده بوده و حق انتخاب هم دینان خود را دارند؟

سیدمحمد حاتمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۳۰ ۰۶:۱۳
این خبر باعث یاس وناامیدی در برخی هموطنان نمیشه؟ وباعث بهانه و به نفع مخالفین اتحاد همه اقوام مذاهب و ادیان و..در ایران است و... (351151)
د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۳۰ ۰۷:۰۲
لابد اينها موالي و غير انسان و فاقد حقوق شهر وندي هستند (351152)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۳۰ ۱۰:۱۴
......چطور قانونی که بیست سال پیش تصویب شده و شورای نگهبان هم آن را تایید نموده و ابلاغ و اجرا هم شده حالا آن را خلاف شرع دانسته و رد می کند این در حالی است که شورای نگهبان فقط در همان بازه زمانی و نهایتا تا ده روز بعد از تصویب می تواند مصوبات مجلس را رد کند نه بعد از ده سال و در حالیکه قبلا تایید کرده و ابلاغ و اجرا هم شده این اشتباه بزرگی است (351159)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۳۰ ۲۱:۲۰
بنظر می رسد رقبای انتخابات شورای شهر تحت پوشش دفاع از اسلام و مسلمانان می خواهند تا رقیب غیر مسلمان خود را از هم اکنون کنار بزنند. مگر تا بحال خلاف شرع انجام می شده . بعلاوه اینکار تبلیغ حقوق بشری علیه نظام ایجاد می کند (351186)