به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۳۰ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۱۲۸۶۰۵
واكنش نماینده زرتشتیان به اقدام اخير شورای نگهبان؛

جلوگیری از ورود پیروان ادیان به شورای شهر غيرقانونی است

جلوگیری از ورود پیروان ادیان به شورای شهر غيرقانونی است
گروه سياسي: نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نظریه اخیر فقهای شورای نگهبان در خصوص عدم حضور افراد غیرمسلمان در شوراهای شهرهایی با اکثریت مسلمان گفت که طبق قانون، ادیان الهی رسمی شناخته شده در قانون اساسی، اجازه ثبت نام در شوراهای شهر و روستا را دارند و چنانچه بر اساس این تفسیر پیروان ادیان الهی در این دوره اجازه حضور نداشته باشند، مخالف اصل سوم قانون اساسی و عدالت و برابری است. به گزارش ایسنا، در نامه اسفندیار اختیاری خطاب به علی لاریجانی آمده است:
 
به نام دانای بزرگ هستی بخش
جناب آقای دکتر لاریجانی
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
با درود فراوان
احتراما، پیرو جلسات و مذاکرات متعدد، همانگونه که اطلاع دارید شورای محترم نگهبان با ارسال نامه شماره ۲۴۰/۱۰۰/۹۶ به تاریخ ۲۶ /۱/ ۹۶ که به پیوست تصویر آن تقدیم می گردد، تبصره ۱ ماده ۲۶ از “قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵” را خلاف موازین شرع شناخته است. در این تبصره، ادیان الهی رسمی شناخته شده در قانون اساسی، اجازه ثبت نام در شوراهای شهر و روستا را دارند. ضمن اخطار قانون اساسی به این نامه و محتوای آن، چند نکته جهت تاکید بیان می گردد.
بر اساس اصل ۹۴ و ۹۵ قانون اساسی، شورای محترم نگهبان در مدت زمان مشخصی امکان اظهار نظر در مورد هر قانون را دارد که پس از اتمام آن و طی مراحل قانونی، قانون مصوب و لازم الاجرا است. حال چگونه امکان دارد، قانونی که بیش از 20 سال از تصویب آن می گذرد، بدون ارائه طرح یا لایحه و طی کردن مراحل مشخص در قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس، بخشی از آن لغو شود. اگر این اتفاق رخ دهد، پس چگونه بر اساس اصل ۵۸، مجلس مسئول قوه مقننه و در راس امور است؟
نکته دیگر این است که این قانون در چند مرحله از انتخابات شورای شهر و روستا به کار گرفته شده است و پیروان ادیان الهی در انتخابات شرکت کرده اند و نیازی به تفسیر ندارد، ولی چنانچه این نامه اجرایی شود و پیروان ادیان الهی در این دوره اجازه حضور نداشته باشند، مخالف اصل سوم قانون اساسی و عدالت و برابری نیز است. در همین راستا موارد دیگری را نیز می توان بیان کرد که به این نکات بسنده می شود، لذا از آن مقام مسئول قوه مقننه، انتظار می رود بر اساس قانون اساسی عمل کرده و در این رابطه دستورات لازم را صادر فرمایند. باسپاس
دکتر اسفندیار اختیاری
نماینده ایرانیان زرتشتی

۱۳۹۶/۰۱/۳۰ ۱۱:۲۸
خوب راست میگه دیگه! همه میتونن کاندید بشن حالا رای آوردند میان شورا. کم کم از مملکت خودشون بیرونشون کنید! (351162)
داد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۳۰ ۱۵:۵۹
پروین اعتصامی در شعری می گوید:

واعظی پرسید از فرزند خویش
هیچ میدانی مسلمانی به چیست؟
صدق و بی آزاری و خدمت به خلق
هم عبادت،هم کلید زندگیس
گفت: "زین معیار اندر شهرما، یک مسلمان هست آن هم ارمنیست" !! (351178)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۳۰ ۲۱:۲۰
....... طبق تصریح قانون اساسی کنونی کشور اقلیت ها باید بتوانند در شوراهای شهر و روستا شرکت کنند (351185)