به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۳۱ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۱۲۸۶۴۹

آمریکا: بازنگری سیاست در مقابل ایران

گروه بين‌الملل: یک روز بعد از آنکه وزیر امورخارجه آمریکا گفت ایران به همه تعهداتش در برجام عمل کرده است گفت: آمریکا مشغول بازنگری جامع سیاست خود در مقابل ایران است.

 رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا می گوید که این کشور مشغول بازنگری جامع سیاست خود در مقابل ایران است و اخطار داد که "عدم مهار" این کشور می تواند تهدیدی علیه صلح و ثبات جهان باشد. او گفت: "دولت ترامپ هم اکنون مشغول بازبینی سیاست ما در قبال ایران در سراسر بخش های دولتی است... یک ایران مهار نشده پتانسیل آن را دارد که راه کره شمالی را برود و جهان را هم با خود ببرد. ایالات متحده مایل است از این شرایط پرهیز کند که دوباره ثابت شود سیاست صبر استراتژیک یک رویکرد شکست خورده است."

 تیلرسون در سخنان شدیداللحنی استدلال کرد که برجام "نمونه دیگری از باج دادن به قدرتی است که جاه طلبی های هسته ای دارد." او گفت: "برای مدت کوتاهی با این باج آنها را راضی می کنیم و بعد مشکل بر دوش کس دیگری می افتد." او در انتقادی تلویحی از دولت قبلی آمریکا گفت که دولت جدید قصد ندارد "مشکل" را برای دولت بعدی به ارث بگذارد. او اضافه کرد: "ما فکر نمی کنیم که این شیوه محتاطانه ای برای برخورد با ایران باشد، به خصوص با توجه به سابقه همه فعالیت های بی ثبات کننده دیگر آنها."

وزیر خارجه آمریکا ایران را به بی ثبات کردن یمن و سوریه، حملات سایبری و تروریستی در سراسر جهان و نیز دستگیری خودسرانه شهروندان آمریکا متهم کرد. او کارنامه حقوق بشر حکومت ایران را یکی از بدترین ها در جهان خواند و گفت که جاه طلبی های هسته ای ایران خطری علیه صلح و ثبات دنیاست. او گفت: "برجام فقط رسیدن ایران به بمب هسته ای را به تاخیر انداخته است و تهدیدات ایران در عرصه های دیگر را نادیده گرفته است." این صحبت‌ها در حالی بیان شد که وزیر دفاع آمریکا در عربستان به سر می برد، او در عربستان گفت که کاری می‌کنیم که ایران نتواند در یمن یک حزب الله دیگر درست کند. این نشان می‌دهد که سیاست خارجه آمریکا در مقابل ایران تغییر کرده و بسیار خصمانه شده است.