کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آمریکا در حال بازنگری سیاست خود در قبال ایران است

اظهارات تيلرسون عليه سياست خارجي ايران

31 فروردين 1396 ساعت 10:52

گروه بين‌الملل: یک روز پس از آنکه وزیر امورخارجه آمریکا گفت ایران به همه تعهداتش در برجام عمل کرده است در یک تغيير موضع گفت: آمریکا مشغول بازنگری جامع سیاست خود در مقابل ایران است.


رکس تیلرسون گفت: ایران از طریق نیروی قدس به گروه های نظامی در عراق کمک می کند. ایران اسرائیل را تهدید و از حوثی‌ها (جنبش انصارالله) در یمن حمایت می‌کند. ایران از همه امکانات خود برای بی ثبات کردن مناطق مختلف جهان استفاده می‌کند. اگر ایران به توافق هسته ای پایبند نباشد، دولت ترامپ نیز به آن پایبند نخواهد بود. توافق هسته ای با ایران به اهداف خود نرسیده است. این کشور در حال بازنگری جامعی از سیاست کلی خود در قبال ایران است.

 
مشروح سخنان وزیرخارجه آمریکا در پي مي‌آيد:
رکس تیلرسون گفت دولت ترامپ در حال حاضر سیاست ما در قبال ایران را در همه بخش های دولتی در دست بازبینی دارد. امروز می خواهم درباره رفتارهای نگران کننده و اقدامات مداوم تحریک کننده این کشور در صدور ترور و خشونت و بی ثبات سازی که در بیش از یک کشور انجام می گیرد صحبت کنم. ایران عمده ترین کشور حامی تروریسم به شمار می آید و مسئول تشدید درگیری ها در چند نقطه و تضعیف کننده منافع آمریکا در کشورهایی مانند سوریه، یمن، عراق و لبنان است و همچنان از حملات به اسرائیل حمایت می کند.
وزیر امور خارجه آمریکا گفت ایرانی که بر آن نظارت نشود، این امکان را دارد که در همان مسیری قرار گیرد که کره شمالی قرار گرفت و دنیا را نیز با خود بکشد. آمریکا دیگر تمایلی به این ندارد که بخواهد نشان بدهد صبر راهبردی اش به سر آمده است. سیاست جامع ایران شامل بررسی همه تهدیدهای ایران است و روشن است که این تهدیدها بسیارند. ایران همچنان به حمایت از بشار اسد ادامه می دهد و باعث به درازا کشیده شدن درگیری هایی شده است که نیم میلیون سوری در آن کشته و میلیون ها سوری دیگر آواره شده اند. ایران حتی با وجود بی رحمی هایی که اسد در قبال مردم خود مرتکب می شود، از جمله استفاده از تسلیحات شیمیایی، از این رژیم حمایت می کند. ایران سلاح، پول و آموزش های لازم را (برای دولت اسد) تامین و ستیزه جویان خارجی را به سوریه منتقل می کند. ایران شماری از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیز برای شرکت مستقیم در عملیات رزمی به سوریه اعزام کرده است. 
 
وی در ادامه مدعی شد در عراق، ایران عمدتا از طریق نیروهای قدس از برخی گروه های شبه نظامی حمایت می کند که این اقدامات به مدت سالها باعث تضعیف امنیت عراق شده است. ایران همچنان خصومت دیرباز خود را در قبال اسرائیل حفظ کرده و به حماس و دیگر گروه های فلسطینی سلاح، آموزش و پول می رساند. در واقع، ایران نوعی بی نظمی به راه انداخته است. براساس گزارش ها، دیروز ایران موشکی را در طول رژه نظامی به نمایش گذاشته است که روی آن مرگ بر اسرائیل نگاشته شده بود.  
 
وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعا کرد در یمن، ایران همچنان با ارسال تجهیزات نظامی، تامین مالی و آموزش به حمایت از حوثی ها در سرنگونی دولت ادامه می دهد و امنیت مرزهای جنوبی عربستان سعودی را تهدید می کند. محموله توقیف شده از سوی نیروهای اماراتی در یمن و نیروهای ائتلاف در دریای عربی نشان از شبکه پیچیده ایران برای تجهیز و تسلیح حوثی ها دارد. کشتی های جنگی ایران همچنان آزادی حرکت در خلیج فارس را با ایجاد مزاحمت برای کشتی های جنگی آمریکا که به صورت قانونی فعالیت می کنند، نادیده می گیرند. 
 
وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد ایران حملاتی سایبری نیز علیه آمریکا و متحدان خلیج (فارس) انجام می دهد. ایران در پس حملات تروریستی در سراسر دنیاست، از جمله توطئه برای تروری عادل الجبیر که در آن زمان سفیر عربستان سعودی در آمریکا بود. تیلرسون در ادامه مدعی شد خواه تلاش برای ترور باشد، یا حمایت از تسلیحات کشتار جمعی یا مستقر کردن شبه نظامیان بی ثبات کننده، ایران ذخایر مادی و زمان خود را برای از میان بردن صلح هزینه می کند. 
 
وی گفت ایران همچنان یکی از بدترین سابقه های حقوق بشری دنیا را دارد؛  ایران به صورت خودسرانه خارجی ها از جمله شهروندان آمریکایی را با اتهام هایی واهی بازداشت می کند. چندین شهروند آمریکایی به شکلی ناعادلانه در ایران زندانی هستند یا در این کشور مفقود شده اند. گذشته از آزارهایی که در داخل مرزهای این کشور صورت می گیرد، ایران تهدیدی برای همه دنیاست. 
 
وی گفت بلند پروازی های هسته ای ایران خطری برای صلح و امنیت بین المللی است. عادت و ویژگی آنها شده است که از هر منبع در دسترسی برای آزار مردم و کشورها استفاده کنند. در تازه ترین آزمایش موشک بالستیک میان برد، ایران همچنان به توسعه و گسترش فناوری موشکی که بر خلاف اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت است، ادامه می دهد. پیشتر نیز ذکر شد که ایران دست به آزمایش دوم ماهواره بر سیمرغ می زند که این کشور را به مرحله عملیاتی کردن موشک های بالستیک قاره پیما نزدیک تر می سازد. 

وی گفت هر بحثی درباره ایران بدون ذکر برجام ناقص است. برجام نتوانسته است به اهداف غیر هسته ای خود در قبال ایران دست یابد. این توافق فقط توانسته است در اهداف آنان برای تبدیل شدن به کشوری هسته ای، تاخیر ایجاد کند. این توافق نمادی از همان رویکرد شکست خورده گذشته است که باعث شد ما به تهدید فوری که در حال حاضر از سوی کره شمالی با آن روبرو هستیم، برسیم. دولت ترامپ قصدی ندارد دولت آینده ایران از مسئولیت خود شانه خالی کند. شواهد روشن هستند. اقدامات تحریک کننده ایران آمریکا، منطقه و دنیا را تهدید می کنند. چنانچه در ابتدا اشاره شد، دولت ترامپ در حال حاضر سیاست ما در قبال ایران را در دست بازبینی دارد. وقتی این بازبینی نهایی شد، با روشنی و عزم با چالش های ایران روبرو خواهیم شد.
 
خبرنگاری از تیلرسون پرسید شما در نامه خود به رئیس کنگره گفته اید که ایران به تعهدات خود براساس برجام پای بند است. اگر شما این توافق را نقض کنید این پیام را به کره شمالی و دیگر کشورهای سرکش نمی فرستید که آمریکا قابل اعتماد نیست و نمی تواند به تعهدات خود پای بند باشد؟ همچنین ایران در حال حاضر به خاطر تروریسم و برنامه موشکی تحریم شده است. آیا گزینه ای دیگر وجود دارند که جمهوری خواهان کنگره برای افزایش تحریم ها برای مجازات ایران به خاطر رفتارش ارائه کنند؟
 
تیلرسون گفت در هر گفتگویی درباره برجام این موضوع بسیار اهمیت دارد و من باور دارم که نحوه بسته شدن این توافق اشتباه بود که به صورت کامل دیگر تهدیدهای جدی که از سوی ایران وجود دارد نادیده گرفته شود و برخی از آنها را برشمردم. برای همین هم از دیدگاه ما باید به شکلی جامع در خصوص تهدید ایران در همه حوزه ها به صورت منطقه ای و جهانی نگریسته شود و برجام یکی از آنهاست. از این رو می خواهیم برجام را به صورت کامل بازبینی کنیم. همانطور که گفتم، این توافق واقعا به اهداف خود نرسیده است. این هم نمونه ای دیگر از مصالحه کردن با قدرتی است که رویاهای اتمی دارد؛ ما در کوتاه مدت با آنان مصالحه می کنیم و یکی دیگر بعدها توافقی دیگر انجام می دهد. ما نمی خواهیم چنین کاری انجام شود. 
خبرنگار پرسید در این صورت آیا باید این توافق را به هم بزنیم؟
 
تیلرسون گفت از نظر ما اینطور نیست. این راهی محتاطانه برای مقابله با ایران است، قطعا در زمینه همه فعالیت های اخلال گرانه آنها نخواهد بود. خبرنگاری دیگر پرسید آقای وزیر، شما اشاره کردید که برجام نمونه ای دیگر از رویکردی نافرجام است و آن را به صبر راهبردی در قبال کره شمالی مقایسه کردید. در خصوص کره شمالی، ملاحظاتی جدی از جمله ورود دوباره این کشور به فهرست حامیان تروریسم مطرح است که در زمان بوش از این فهرست خارج شده بود.
 
تیلرسون گفت ما همه مسائل مربوط به کره شمالی را در دست بررسی داریم، هم در خصوص حمایت دولتی از تورریسم و هم راه های دیگر که باعث وارد آمدن فشار بر رژیم پیونگ یانگ برای تعامل دوباره می شود ولی تعامل دوباره با ما امری متفاوت از گفتگوهایی است که در گذشته برگزار شدند. از این رو ما همه این گزینه ها را در دست بررسی داریم. خبرنگاری دیگر درباره اوضاع کاراکاس در ونزوئلا پرسید؛ وزیر امور خارجه آمریکا گفت همه ما این نگرانی را داریم که دولت مادورو قانون اساسی این کشور را نقض کرده است و به مخالفان اجازه سازماندهی برای طرح دیدگاه های مردم ونزوئلا را نمی دهد. ما از نزدیک اوضاع را زیر نظر داریم و با دیگر کشورها از جمله سازمان کشورهای قاره آمریکا برای انتقال نگرانی های خود به آنان در ارتباط هستیم. 


کد مطلب: 128653

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/128653/اظهارات-تيلرسون-عليه-سياست-خارجي-ايران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir