به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۶:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۰۲ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۱۲۸۷۴۲
«طیبه سیاوشی» در گفتگو با «بهار» :

عدالت جنسیتی بهترین دستاورد دولت امید

عدالت جنسیتی بهترین دستاورد دولت امید
می‌گل هشترودی- روزنامه بهار:
با توجه به این‌که در دولت یازدهم اقدامات زیادی در حوزه زنان صورت گرفته است با  طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی در رابطه با این موضوع به گفت و گو نشستیم تا انتظارات کمیسیون زنان در رابطه با اقدامات انجام شده را جویا شویم.
***
دولت یازدهم را درحوزه زنان چگونه می‌بینید؟
می توان به طور کلی گفت دولت یازدهم یک دولت ضد زن نبوده و نیست و تلاش‌هایی در جهت پیشبرد حقوق زنان انجام شده اما در عین حال قدم‌های ملموس و عینی  به دلیل مشکلاتی که وجود داشت یا کم‌توجهی‌های احتمالی برداشته نشده است. اما یکی از اقداماتی که علاوه بر معاونت امور زنان که به خانم  مولاوردی سپرده شد در دولت یازدهم انجام شد، معاونت محیط زیست بود که به خانم ابتکار سپرده شد و همین‌طور معاونت پارلمانی خانم دکتر امین‌زاده که دستیار ویژه رئیس جمهور در حوزه منشور حقوق شهروندی نیز بودند و اخیرا هم با توجه به تعویض وزرا و قول‌هایی که در این راستا به نمایندگان زن داده شده بود، معاونت میراث فرهنگی و رئیس کتابخانه و اسناد ملی کشور به زنان توانمند ما سپرده شد. در واقع این پست‌های کلان مدیریتی ماحصل تلاش‌های دولت یازدهم و تمام کسانی است که پیش از ما در جهت حفظ و ارتقای حقوق زنان تلاش کرده‌اند.

مهم‌ترین اقداماتی که به واسطه این دولت در مجلس انجام شد چه بود؟
یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توان گفت در دولت آقای روحانی انجام شد در لایحه برنامه ششم توسعه نمود پیدا می‌کند. مهم‌ترین کلید واژه در ماده 116 این لایحه کلمه عدالت جنسیتی است. این موضوع در واقع به معنی ارتقای جایگاه و مقام زنان است که بر مبنای عدالت جنسیتی عنوان شده است. این اقدام وتلاش قانونی دولت برای ارتقای حقوق زنان بود که در لایحه برنامه ششم نمود پیدا کرده و خوشبختانه به تصویب مجلس و شورای نگهبان نیز رسیده است. به نظر من همین اقدام یک گام بزرگ رو به جلو خواهد بود که در ذیل آن براساس اقداماتی که با تشکیل ستاد ملی زن و خانواده خواهیم داشت، به آئین‌نامه‌ها و دستور‌العمل‌های اجرایی آن مساعدت خواهد کرد و پیشبرد اهداف این ماده مهم قانونی کشور را بهبود خواهد بخشید.  از موارد قانونی دیگر که با مساعدت دولت و تلاش مجلس در قانون دائمی کشور گنجانده شده است موارد مربوط به زنان سرپرست خانوار و زنانی که نیاز به توانمند‌سازی دارند است. این موضوع در سیاست‌های کلان نیز دیده شده است و تلاش شده تا برای بهبود شرایط این زنان که تعداد آن‌ها هم کم نیست اما متاسفانه همچنان آمار و ارقام دقیقی از آن‌ها وجود ندارد و آماربین یک و نیم تا سه میلیون در نوسان است و روز به روز هم بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، کمک شده  تا از پشتوانه قانونی برخوردار شوند و دستگاه‌هایی مثل  سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) موظف شدند در جهت توانمند‌سازی این زنان کمک کنند.

آیا تا به حال در دولت یازدهم اقدامی در حوزه زنان صورت گرفته که از آن به عنوان  نگاه عوام‌گرایانه برداشت شود؟
بله! یکی دیگر از مواردی که در این دولت برای حفظ و ارتقای حقوق زنان صورت گرفت این است که چند ماه پیش رئیس جمهور دستور داد که یک آزمون استخدامی متوقف شود چون عدالت جنسیتی در آن رعایت نشده بود. برخی علی‌رغم این که در آستانه انتخابات هم نبودیم آن را یک ‌ترفند انتخاباتی دانستند اما به هر حال این موضوع یک اقدام بزرگ و یک قدم رو به جلو برای دولت آقای روحانی بود که واقعا قابل تقدیر است.

انتظارتان به عنوان یکی از اعضای کمیسیون زنان از آقای روحانی در صورتی که در دوره دوم رای بیاورند چیست؟
امیدواریم و تمام تلاشمان این است که در دوره بعد ریاست جمهوری آقای روحانی، زنان سهم بیشتری را از پست‌های کلان مدیریتی کسب کنند. این حق زنان توانمند کشور ماست که پست‌های معاونت و وزارت را کسب کنند. این موضوع به دلیل این نیست که زنان به دنبال قدرت هستند بلکه سهم‌گیری زنان از قدرت‌های سیاسی باعث می‌شود در تمام رده‌های جامعه تلاش‌های بیشتر و بهتری برای پیشبرد اهداف زنان داشته باشیم.

سهم گیری زنان در قدرت‌های سیاسی چه پیامد هایی در پی خواهد داشت؟
این موضوع به توسعه عدالت اجتماعی در جامعه ما کمک می‌کند یعنی حضور هر چه بیشتر زنان در جامعه باعث می‌شود عدالت اجتماعی در جامعه افزایش پیدا کند. در واقع نیمی از این جامعه، ما زنان هستیم و باید این سهم را با نشان دادن توانمندی‌هایمان کسب کنیم.

فکر می‌کنید این اقدامات در دوره دوم ریاست جمهوری آقای روحانی در صورتی که رای بیاورند تا چه حد افزایش پیدا خواهد کرد؟
این را در نظر داشته باشید که ما 17 نماینده زن در مجلس شورای اسلامی  و بقیه زنان تاثیر گذار این کشور تمام تلاشمان را برای این خواهیم گذاشت که بتوانیم دولت را مساعدت کنیم که برای زنان دست به اقدامات اساسی‌تری بزند. در دور دوم ریاست جمهوری آقای روحانی تمامی زنان مجلس متحد هستیم که باید سهم بیشتری از قدرت‌های سیاسی را در اختیار زنان توانمند که این توانایی را ثابت کرده‌اند، قرار داد  و امیدواریم در دوره دوم دولت آقای روحانی زنان و جوانان نقش پر رنگ‌تر و عمده‌تری را داشته باشند تا کمک کنند دولت اهداف خود را در جهت تدبیر و امید پیش ببرد.

فکر می‌کنید دولت یازدهم چرا آن‌طور که باید قدم‌های ملموسی در رابطه با مشکلات زنان برنداشته است؟
همان‌طور که می‌دانید متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در عرصه سیاست خارجی داشتیم بیشتر تلاش و توجه دولت آقای روحانی علاوه بر این‌که سعی در حل خیلی از مشکلات داخلی داشتند، بر سیاست خارجی معطوف بود. آقای روحانی سعی داشتند در عرصه خارجی تا جای ممکن اقدامات وسیع‌تری در جهت اعتماد‌سازی و بر قراری ارتباطات بیشتر بین‌المللی انجام دهند، به همین دلیل من فکر می‌کنم در دوره دوم ما نتیجه بیشتر این تلاش‌ها درسایر حوزه‌ها به ویژه در حوزه زنان را شاهد خواهیم بود.