به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۰۲ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۱۲۸۷۴۵
پایانِ احمدی‌نژاد؟

مرد«بگم بگم»‌ها دچار اشتباه محاسباتي شد

مرد«بگم بگم»‌ها دچار اشتباه محاسباتي شد
گروه سياسي: محمدآزاد جلالی زاده در سخن نخست امروز روزنامه بهار نوشت:
الف: روایت‌هایی که این روزها نُقلِ محافل ایرانی‌ها در مورد «احمدی‌نژاد» است، بیشتر شبیه فیلمنامه‌ی مجموعه‌های سینمایی از قبیل چند گانه‌ «مأموریت غیر ممکن» و «هویت بورن» و فیلم‌هایی از این دست است. جالب آنکه این روایت‌ها چنان با آب و تاب بیان می‌شوند که گاهی متخصصان امر و تحلیلگران هم بدان باور می‌رسند که نکند این گفته‌ها درست باشد! !؟ به نظر می‌رسد «احمدی‌نژاد» و «تیم همراهش» دیگر به پایان راه خود در مسیر سنگلاخ سیاست ایران رسیدند.
ب: رد صلاحیت مرد «بگم بگم» ‌ها نشان دادکه احمدی‌نژاد در بازی‌خوانی دچار اشتباه شده است، چرا که تاریخ سیاسی معاصر ایران به‌خوبی نشان از آن دارد که امکان بازی سیاسی و مانور در میدان برای افراد و گروه‌هایی فراهم می‌شود و اجازه‌ بروز و نمود می‌یابندکه به خط قرمزهای منافع ملی نوشته یا نانوشته - امّا مشخص - وفادار باشند.
ج: در این ایّام فراوانْ افرادی از طیف‌های گوناگون چه با نوشته و مکتوب و چه با سخنرانی و شفاهاً خواستار رد صلاحیت احمدی‌نژاد شده‌اند و جالب آنکه در این لیست هم کسی مانند مهاجرانی - وزیر ارشاد دولت اصلاحات - یافت می‌شدند، هم افرادی از فراکسیون امید و هم اصولگرایانی چون «رجانیوزی» ها، و این چنین طلب یاری کردن از شورای نگهبان از سوی این افراد و گروه‌های ناهمفکر در عرصه سیاست ایران خود موردی جالب و قابل بررسی است و می‌توان در مورد چرایی و چگونگی این پدیده قلم فرسایی‌ها کرد.
د: برای پایان یک سیاستمدار می‌توان علّت‌های مختلف و نیز حالت‌های گوناگونی تصور کرد، امّا اگر بخواهیم وارد جزییات نشده و در صورتی کلّی قضیه را واکاوی کنیم، می‌توان دو حالت کلی را در نظر گرفت:  یکی آنکه نظم مستقر سیاسی -بنا به هر دلیلی - دیگر نخواهد فرد یا جریانی در صحنه حضور داشته باشد و دیگر آنکه مردمان و افکار عمومی سرِ ناسازگاری با فرد و یا جریان خاصی پیدا کنند و رو از آنها برگردانند و به اصطلاح اقبال عمومی از آنها رخت بربندد.
هـ : روانشناسی اجتماعی و نوع شکل گیری ذهنیّت سیاسی - اجتماعی ایرانیان در طول تاریخ پُر فراز و نشیب این سرزمین؛ نشان داده که هر گاه فرد یا گروهی توسط نظم سیاسی حاکم- به دلایل مشخص یا نامشخص - طرد شده، امکان پهن کردن بساطِ پذیرش مظلوم نمایی‌های واقعی یا ساختگی بعدی اش نزد افکار عمومی بسیار آماده بوده و نوحه سرایی و احیاناً رجز خوانی هایش طالبان بیشتری داشته و افکار عمومی با نوعی احساسی گراییِ مثبتِ بیشینه و کمتر کردن چاشنی منطق عقلانی - سیاسی به سراغِ داوری در مورد آنها رفته است.
البته در این مورد خاص به دلیل عملکرد غیرقابل دفاع احمدی‌نژاد چنین اقبالی در جامعه را هم نمی‌توان برایش امید داشت.
و: بنا به نکات اشاره شده در این نوشتار و براساس مشی دموکراسی که در ایران امروز در حال تمرین است، ‌ای کاش پایان پرونده «احمدی‌نژاد» و «احمدی‌نژادیسم» به دست مردم صورت می‌گرفت تا راه بر توهم بیش برآورد همراهی افکار عمومی با این جریان و نیز مظلوم نمایی‌ها و رجز خوانی‌ها و انتحارهای ذهنی یا عینی این گروه و همراهانشان ناهموارگردد و دیگر بیش از این هزینه صرف این نوع افکار و گفتار و کردار در این مُلک نشود.

ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۰۲ ۱۲:۴۱
شاهنامه آخرش خوشه (351330)
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۰۳ ۱۶:۳۹
وقتی ترامپ ریس جمهور شد دیگه مهم نیست شاهنامه اخرش خوش باشه یا بد (351398)
۱۳۹۶/۰۲/۰۲ ۱۴:۵۰
موافقم قابل توجه افراطیها (351350)
۱۳۹۶/۰۲/۰۲ ۱۵:۴۲
کسی که به خاطر یک لقمه نان اطراف کسی باشه با یک لقمه نانم از کنار ادم میره اطرافیان ایشان نانوایی رو دیگه تعطیل دیدند (351353)
amir
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۰۲ ۱۶:۱۴
"تاریخ سیاسی معاصر ایران به‌خوبی نشان از آن دارد که امکان بازی سیاسی و مانور در میدان برای افراد و گروه‌هایی فراهم می‌شود و اجازه‌ بروز و نمود می‌یابندکه به خط قرمزهای منافع ملی نوشته یا نانوشته - امّا مشخص - وفادار باشند. " یعنی منظور نویسنده اینه که آیت الله هاشمی، مهندس موسوی، سید محمد خاتمی و بسیاری دیگر از عزیزانی که همواره تلاششان در راستای منافع حقیقی ملی بوده به دلیل نزدیک شدن به خط قرمز های منافع ملی امکان ورود به میدان سیاست را ندارند. ظاهرا جوری ذوق زده شده ایم از رد صلاحیت احمدی نژاد که به خودی ها هم توهین می کنیم.... (351358)