به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۰۳ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۱۲۸۷۸۳

پرهیز از تخریب و عوامفریبی؛ دو اصل مهم اخلاقی درانتخابات

گروه سياسي: رعایت اخلاق انتخاباتی و دوری از تخریب و عوامفریبی از طرف نامزدها و جریان های سیاسی فعال در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری علیه رقیبان خود، بدون شک از اصول مهم و تعیین کننده در انتخاب فرد اصلح در نگاه مردم خواهد بود.
پرهیز از تخریب و عوامفریبی؛ دو اصل مهم اخلاقی درانتخابات
به گزارش ایرنا، عرصه سیاسی ایران بار دیگر در 29 اردیبهشت ماه سال 96 شاهد برگزاری انتخاباتی دیگر به عنوان اصلی ترین مظاهر مردم سالاری دینی خواهد بود. این بار نیز همانند انتخابات پیشین، رعایت کامل اخلاق اسلامی از جمله مطالبه های اصلی مردم و فعالان انتخاباتی است.نامزدها و جریان های سیاسی فعال در انتخابات باید همواره بر این مساله که رعایت اخلاق انتخاباتی و پرهیز از توهین و تخریب ها یکی از اصلی ترین ملاک های گزینش انتخاب فرد اصلح است، توجه داشته باشند.
رعایت اخلاق انتخاباتی یکی از مهم های انتخاباتی است که بارها از طرف مقام ها و مسوولان نظام مورد تاکید قرار گرفته است. حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری نیز 22 فروردین ماه گذشته در جریان سفر خود به مازندران در این باره گفت: در انتخابات اخلاق نباید قربانی شود، دین، اخلاق و صداقت را در انتخابات فدا نکنیم، کینه ها را کنار بگذاریم و برای برگزاری انتخابات پر شور و اخلاقی در ایران اسلامی تلاش کنیم. در این زمینه، حجت الاسلام «محمدتقی فاضل میبدی» عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا از لزوم رعایت اخلاق انتخاباتی، پرهیز از توهین و تخریب رقیبان، تبیین رویکردها و برنامه های مدون و دوری از شعارهای دروغین در میان نامزدهای و جریان های سیاسی فعال در انتخابات تاکید کرد.
متن کامل گفت وگو با فاضل میبدی به شرح زیر است:

 رعایت اصول اخلاق انتخاباتی میان نامزدها و جریان های سیاسی فعال در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم تا چه اندازه به برگزاری انتخابات سالم و کمک خواهد کرد؟
** فاضل میبدی: انتخابات دارای دو مرحله است؛ مرحله پیش از انتخابات و دیگری مرحله پس از انتخابات. هر دوی این مراحل باید در کمال اخلاق مداری طی شود. پیش از انتخابات نامزدها باید از توهین، تهمت، افترا و هجمه هایی که مبنای واقعیت و شرعی ندارند دوری کنند. در حالی که اکنون شاهد این هستیم که برخی از آقایان برای کنار زدن رقیب خود از میدان انتخابات شروع به توهین و تهمت کرده اند. نمونه هایی از این رفتارها را علیه دولت کنونی در برخی رسانه ها می بینیم.
در این جا بحث اصلح و صالح در انتخابات مطرح نیست بلکه جریان هایی که در هر دوره مخالف دولت اند و به دنبال این هستند که دولت در مرحله بعدی رای کسب نکند با سم پاشی، دروغ و تهمت تیترهای گزنده و ناامیدکننده به کار می برند.
منتقدان دولت کنونی به دنبال القای این نکته اند که گویا در چهار سال گذشته در این کشور هیچ اتفاقی رخ نداد و همه اقدام های صورت گرفته منفی بوده است. نمونه این رفتارها را علیه برجام دیدیم. برجام با همه دستاوردهای مثبتی که داشت مورد حمله قرار گرفت در حالی که این افراد، خود نیز می دانند که ادعاهای آنان دروغ است و تنها با هدف مردم فریبی مطرح می شود.
مرحله بعدی نیز خود انتخابات است. در این مرحله رای مردم را که به مثابه امانتی شرعی می ماند، باید حفظ کرد و از کوچکترین تخلف در امان نگه داشت. به معنای بهتر از روز شروع کارزار انتخابات تا روزی که باید رای ها خوانده و از صندوق ها خارج شوند، اخلاق مداری شرط اصلی ما باشد.

 با توجه به نقش تبلیغات سالم در شناسایی درست و دقیق نامزدهای ریاست جمهوری، چگونه می توان فضا را برای برگزاری انتخاباتی سالم و به دور از بی اخلاقی های انتخاباتی فراهم و آماده ساخت؟
** فاضل میبدی: به اعتقاد من رسانه ها نقش مهمی در این فرآیند سیاسی ایفا می کنند. اگر رسانه ها از تخریب دست بردارند و اقدام های صورت گرفته در دولت ها را با رویکرد مثبت و عادلانه دنبال کنند، فضای سالم انتخاباتی برقرار خواهد شد. در برخی مواقع این رسانه ها هستند که فضا را به سمت بی اخلاقی می کشانند. در این مسیر متاسفانه حتی صدا وسیما نیز کار را از مرز اخلاق عبور می دهد.

 با توجه به افزایش سطح آگاهی مردم، گستردگی فضای مجازی و استفاده از شبکه های اجتماعی، تخریب ها و بی اخلاقی های انتخاباتی تا چه اندازه بر رای و نظر مردم تاثیر می گذارد؟
** فاضل میبدی: اگرچه سطح آگاهی و شعور سیاسی مردم نقش به سزایی در روند شناسایی نامزدها و جریان های سیاسی در هر انتخابات دارد اما بخشی از افکار عمومی جامعه تحت تاثیر دروغ ها و فریب هایی قرار می گیرند که مدام از برخی رسانه ها با هدف تخریب نامزدهای رقیب تکرار می شوند.
باید پذیرفت که تبلیغات بر نگرش و تصمیم انسان تاثیرگذار است. اگر دروغی بارها تکرار شود، مخاطب آن را باور خواهد کرد. برای مثال دوره های قبلی شاهد این بودیم که عده ای با تبلیغ پرداخت یارانه و فریب مردم توانستند دو دوره امور کشور را به دست بگیرند. غافل از اینکه پرداخت یارانه اگرچه در دوره ای مردم را راضی کرد اما ضربه های بزرگتری به اقتصاد زد. درست است که جامعه ما اکنون به سطحی از آگاهی رسیده است اما ممکن است از هرگونه گرایش و تحلیلی اثربگیرند.
صدا وسیما یکی از اثرگذارترین رسانه های جمعی میان خانواده های ایرانی است. عده ای از مردم وعده 250 هزار تومانی یارانه یک نامزد را باور می کنند اما از تحلیل این مساله که منبع این یارانه چه خواهد بود و چه تورمی ایجاد خواهد کرد، ناتوان اند.

در میانه بی اخلاقی ها، شاهدیم که برخی جریان ها و نامزدهای فعال برنامه های مدون و شعارهای واقعی ارایه نکرده و برای معرفی خود تنها به تخریب چهره رقیب روی آورده اند. آیا ارایه رویکرد شفاف در برابر مسائل گوناگون از سوی نامزدها و جریان های سیاسی نیز جزیی از اخلاق انتخاباتی به شمار می رود؟
** فاضل میبدی: در انتخابات پیش رو برنامه های دولت و اصلاح طلبان تا اندازه ای روشن و واضح است. اما رقیبانی که به دنبال جایگزینی این دولت اند، باید برنامه های خود را به مردم ارایه کنند. در حالی که می بینیم آنان تنها راه سلبی را برگزیده اند و با تخریب دولت به دنبال بالا کشیدن خود در این فضا هستند. اگر فردی به دنبال تخریب است ابتدا باید سازه جایگزین خود را معرفی و سپس تخریب کند.
عده ای به جای داشتن ایده و رویکرد، تنها تخریب می کنند و هیچ وقت به مردم برنامه های ایجابی معرفی نمی کنند تا مردم خودشان انتخاب کنند. برای نمونه مساله برجام و رفع تحریم ها به واقع اقدام بزرگ و پردستاوردی برای دولت بود اما رسانه های مخالف دولت حتی یک بار به صورت منطقی آن را مطرح نکردند. آنان خودشان می دانند موضع گیری شان علیه برجام دروغ و فریب مردم است.
بنابراین، هر نامزد و جریانی باید بر اساس معیار و دیدگاه های خود در برابر اقتصاد، فرهنگ و سیاست سخن گوید، وعده های دروغ به مردم ندهد، بر اساس منطق و اخلاق سخن گوید و رقبا را تخریب نکند.
در حال حاضر عده ای به دنبال خارج ساختن دولت کنونی از صحنه انتخابات اند. بسیار خوب! اگر می توانند رویکرد بهتری از خود در مسائل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ارایه دهند، این میدان باز است.

 تامین منابع مالی نامزدها نیز از دیگر بایدهای اخلاق انتخاباتی است که متاسفانه در جریان برخی انتخابات شاهد تخطی عده ای در این بخش بوده ایم. آیا استفاده از بیت المال برای تبلیغات انتخاباتی نامزدها تاثیری بر قضاوت مردم در انتخاب فرد اصلح خواهد گذاشت؟
** فاضل میبدی: استفاده از منابع بیت المال برای تبلیغات انتخاباتی بدترین نوع رفتار است چرا که استفاده از پول بیت المال به هرعنوان به ویژه در راه انتخابات از نظر شرعی حرام است. باید توجه کرد که در انتخابات دنیای دموکراسی یا همان آمریکا رسانه ها و مردم در هنگام انتخابات، به منابع مالی نامزدها برای تبلیغات توجه فراوانی می کنند. در صورتی که آن نامزد از منابع غیرشخصی مصرف کند، به طور حتم مورد بی علاقگی مردم قرار خواهد گرفت.