به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۰۳ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۱۲۸۸۱۰

مطالبات مردم از شورای شهر تغییر کرده

گروه جامعه: محمدمهدی تندگویان- عضو شورای اسلامی شهر تهران در يادداشتي در روزنامه بهار نوشت:
درباره تغییراتی که به نظر می‌رسد پنجمین دوره شورای شهر داشته باشد باید گفت مدل انتخاب مردم بسیار عوض شده است و دیدگاه‌های آنها نیز رشد بسیار خوبی پیدا کرده است. بنابراین با توجه به اینکه مدل مطالبات و انتخاب آنها تغییر کرده است، این موضوع قطعا روی تصمیم آنها در انتخابات تاثیر می‌گذارد، اینکه بخواهند از بین لیست‌ها و اشخاص چه کاندیداهایی را انتخاب کنند. بنابراین ما باید در شورای پنجم نسبت به چهارمین دوره شورای شهر تغییر و تحولی را شاهد باشیم.

از طرف دیگر تغییری در سیاست‌های شورای عالی سیاست‌گذاری درباره انتخابات شورای شهر و روستا ایجاد نشده است و این شورا همان موضعی را دنبال می‌کند که پیش از این هم دنبال می‌کرد. قرار بر این بود که طبق شاخص‌هایی که تعیین شده، امتیاز‌بندی شود و یک لیست از منتخبینی که حائز اکثریت امتیاز می‌شوند به شورای عالی سیاست‌گذاری ارائه شده و این شورا از بین آن لیست رای‌گیری کند، در نهایت به تعداد مشخص رسیده و لیست نهایی مورد نظر خود به عنوان کاندیداهای شورای شهر را اعلام کند. پیش از این هم این روال مد نظر بوده و تغییری در آن ایجاد نشده است.

نامه‌ای که چند تن از اصلاح‌طلبان درباره انتخابات شورای شهر و روستا به محمدرضا عارف به عنوان رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری نوشتند نیز در تایید همان شاخصه‌هاست و تغییری در موضوع ایجاد نمی‌کند. مواردی که به آنها اشاره شده از مواردی است که همه ما قبول داریم، پاک‌دستی، شفافیت، تخصص و موارد این چنینی، همه جزو شاخص‌هایی است که از قبل هم بوده و اگر قرار باشد شورای عالی به هر یک از کاندیداها امتیازدهی کند، این امتیازدهی بر اساس همین شاخص‌ها صورت می‌گیرد.

با توجه به اینکه در حال حاضر احراز صلاحیت کاندیداهای شورای شهر از طرف هیات‌های اجرایی اعلام شده است، به نظر نمی‌رسد تا به حال هیچ یک از افراد صاحب‌نام اصلاح طلب رد صلاحیت شده باشند. البته با وجود این، یک مدت قانونی هم وجود دارد که در دوره‌های قبل هم وجود داشت و افرادی که در دوره اول نظارت هیات‌های اجرایی صلاحیتشان احراز نشده باشد می‌توانند موارد اعتراض خود را اعلام کنند.

همچنین در حال حاضر به نظر می‌رسد که تقریبا مردم ما انتخابات خود را از روی لیست انجام می‌دهند و البته نمی‌‌توان گفت که این موضوع مثبت و یا منفی است. چه کسانی که وابستگی اصولگرایی دارند و چه کسانی که متمایل به جبهه اصلاحات هستند معمولا به یک لیست رای می‌دهند و مطابق آن تصمیم می‌گیرند. این هم مدل انتخابی است که تحرک احزاب در ایران به وجود آورده است. ما هم در اصلاح طلبان یک لیست داریم و شورای عالی اصلاح‌طلبان هم نهایتا لیست را می‌دهد. ممکن است گروه‌های خاص لیست‌های تخصصی بدهند اما لیست اصلاح طلبان، در نهایت لیستی است که شورای عالی سیاست‌گذاری اعلام می‌کند.

توجه به افراد متخصص جزو بزرگترین شاخصه‌های ماست و در امتیازبندی‌هایی که وجود دارد، ضریب بالایی را برای این موضوع گذاشتند و تخصص، سابقه کار و نوع رابطه فعالیت همه در این امتیازبندی قرار دارد. تقریبا شاخص‌های چندصفحه‌ای مد نظر داریم که همه را لحاظ می‌کنیم و شورای عالی هم نهایتا امتیازبندی می‌کند. تخصص، رابطه کار اجرایی با سمتی که می‌خواهند بگیرند، سنوات خدمت، پاک‌دستی، اینکه پرونده و مشکلی در قوه قضائیه نداشته باشند و مدل نگرش اصلاح طلبی که باید رصدی روی آن انجام شود جز شاخص‌های موجود است که برای هر یک از آنها یک امتیاز مشخص قرار داده شده و کسانی که بالاترین امتیازها را بگیرند در آن لیست شورا قرار داده می‌شوند. همچنین امیدواریم تاکید روی اینکه این لیست شاخصه‌هایی را داشته باشد که اعتماد مردم درباره معیارهای اصلاح‌طلبی سلب نشود نیز اتفاق بیفتد و همه سعی ما نیز همین است.