به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۰۷ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۱۲۸۹۹۶

احتمال کناره‌گیری قالیباف به نفع رییسی

گروه سياسي- رسانه ها: حجت الاسلام رسول منتجب نیا در روزنامه اعتماد نوشت: احتمال کناره‌گیری آقای قالیباف به نفع رییسی بالا است، چرا که قالیباف تجربه‌های شکست گذشته را دارد و در دو دوره انتخاباتی شکست خورده است. این در حالی است که بحث‌های اخیر مطرح نبوده است.
 
موضوع املاك نجومي خواه‌ناخواه ضربه‌اي بر حيثيت آقاي قاليباف وارد كرد و او در موضوع حادثه پلاسكو نيز زير سوال رفته است. از اين رو به نظر مي‌رسد كه افكار عمومي ذهنيت چندان مثبتي نسبت به قاليباف نداشته باشد. او در دو دوره انتخاباتي رقابت كرده و در اين راستا هزينه‌هاي سنگيني را صرف كرده است. اگر او در صحنه بماند، بعيد است كه راي اول جناح اصولگرا را به دست آورد. حتي اين احتمال نيز وجود دارد كه با وعده و توافق‌هايي، آقاي قاليباف به نفع رييسي كناره‌گيري كند.
 
 
آقاي ابراهيم رييسي اما چهره اصلي جناح اصولگرا است. اصولگرايان از آن جهت انتخابش كرده‌اند كه تصور مي‌كنند، مي‌تواند آراي مردم را به سمت خود جذب كند.او  چهره‌ مورد توجه و اعتماد نظام است و از قديم در سمت‌هاي قضايي كار كرده و هنوز نيز ارتباط دارد. همچنين به لحاظ اينكه او توليت آستان قدس را دارد  امتيازات مثبتي از نظر تحليلگران اصولگرا دارد. با اين حال آقاي رييسي اين پتانسيل و ظرفيت را ندارد كه افكار عمومي را به نفع خود تحريك و آرا را جذب كند.

رييسي نمي‌تواند شعارهايي اصلاح‌طلبانه و مردمي كه از مطالبات مردم است، بيان كند. آقاي رييسي تنها مي‌تواند نسبت به دولت موضع انتقادي اتخاذ كند و نسبت به قوه قضاييه و نهادهاي ديگر حتي مجلس شوراي اسلامي چندان نمي‌تواند منتقد باشد. در مقابل آقاي روحاني با شعارهاي به روز به عرصه انتخابات آمده است.
همچنين شرايط رقابت‌ها به گونه‌اي است كه آراي خاموش يا خاكستري وارد صحنه مي‌شود. آراي خاكستري حاضر نمي‌شود كه آقاي رييسي، رييس‌جمهور كشور شود. از اين رو پاي صندوق‌هاي راي مي‌آيند و به روحاني راي مي‌دهند كه رايي سلبي خواهد بود. اين امر موجب مي‌شود كه آراي آقاي روحاني بالا برود. اميد است كه آراي آقاي روحاني در اين دوره از انتخابات از دوره قبل بيشتر باشد.