به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۶:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۰۷ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۱۲۸۹۹۹
در گفت وگوی ویژه خبری شبکه 2

رئیسی قول افزايش یارانه‌ها را داد

گروه سياسي: سید ابراهیم رئیسی یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بسیاری از مفاسد و مشکلات به دنبال بیکاری به وجود آمده است، گفتیارانه پرداختی به دهک‌های پایین جامعه را به راحتي می‌شود ۲ تا ۳ برابر افزایش داد.


به گزارش ایرنا، سیدابراهیم رئیسی چهارشنبه شب در گفت وگوی ویژه خبری شبکه 2 درباره برنامه های خود حضور يافت كه مشروح گفت وگوی ویژه خبری در زیر آمده است:

سوال اول: با توجه به آرمان های حضرت امام (ره) که محرومان را ولی نعمتان می نامیدند و برای رسیدگی به امور آنها سفارش ویژه ای به مسوولان می کردند، اما به نظر می رسد که این رسیدگی ها کمرنگ شده، حال بفرمایید برنامه های شما برای حمایت بیشتر از محرومان چه خواهد بود؟
* زندگی خود بنده همراه با طعم فقر، یتیمی و کار در کودکی و نوجوانی بوده است و احساس محرومان نه به عنوانی که بشنوم چه می کشند، بلکه به عنوان کسی که خودش این رنج را کشیده است، درک می کنم. به نظر می رسد که مواجه شدن با شرایطی که امروز مردم عزیزمان از آن شرایط رنج می برند ، شرایطی که به ویژه در این سال اخیر که بنده توفیق خدمتگذاری در آستان مقدس رضوی علیه السلام را داشتم و ماموریت امداد رسانی نسبت به محرومان و مستضعفان، از نزدیک با زندگی آنها بیش از پیش آشنا شدم.
مردی که با چشمی اشک بار آمده و محرومیت و فقر را بیان می کند ، مادری که با چشمی اشک بار آمده و می گوید چهار فرزند دارم حداقل به یک نفر آنها کار بدهید ، سرزدن به روستاهای اطراف مشهد مقدس و برخی از روستاهای کشور در شرایطی که آنها فقط درآمدشان همین مبلغ یارانه است.
امروز آمار رسمی نشان می دهد، حدود 12 درصد بیکاری در کشور داریم، اما اگر به تحصیل کنندگان مراجعه کنیم، این آمار بیش از 40 درصد را نشان می دهد که قریب به 30 درصد آنها جوانان هستند.
این وضعیت بیکاری است که بسیاری از مفاسد و مشکلات به دنبال همین بیکاری است، طلاق به دنبال همین بیکاری است و بسیاری از آسیب های اجتماعی به دنبال همین شغل نداشتن و بیکاری است، فقر و محرومیتی که امروز ما شاهد آن هستیم حتما باید تغییر کند.
امتی که امروز توانسته در دنیا در عرصه های مختلف برای خود پیروزی ثبت کند و در عالم دارد به آن به عنوان امتی الگو معرفی می شود، مردمی که توانسته اند در عرصه های مختلف موفقیت داشته باشند، مگر ممکن است نتواند مساله فقر و بیکاری را حل کند و
ما مصمم هستیم، وضعیت و شرایط اجرایی و اقتصادی را به نفع مردم تغییر دهیم.
با تجربه‌ای که در طول دوران خدمت و در سازمان بازرسی کل کشور داشتم، همیشه می‌خواستم دستگاه‌هایی را که بازرسی می‌کردیم اسکن کنیم و جلوی چشم مدیران قرار دهیم تا آسیب‌ها و راه‌های حل آن را ببینند، این برای من غصه شده که در طول 40 سال هنوز در حال آسیب‌زدایی هستیم. فساد اقتصادی برای مردم که از آن رنج می‌برند قابل تحمل نیست.
این غصه شده برای بنده، که با گذشت این ایام همچنان ما در انتظار آسیب زدایی از وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی هستیم، این وضعیت فساد اداری که مردم از آن رنج می برند ، هر روز تیتر یک روزنامه است، هر روز خبری از یک فسادی داریم، این به هیچ عنوان قابل تحمل نیست، حتما این شرایط باید به نفع آنکه از آرمان های انقلاب اسلامی، خواست مردم عزیزمان، آنچه امام به ما آموختند و شهدا به ما وصیت کردند باید شرایط حتما متحول شود.
لذا جریان توجه به محرومان و مستضعفان به ویژه نسبت به دهک های پایین با اولین تغییری که می شود با همین امکانات کشور بدون نگاه به دستانی که دیگران می خواهند برای ما گره گشایی بکنند، با همین ظرفیت های کشور با همین نیروی انباشته، نیروی انسانی متراکمی که در کشور به عنوان فرهیختگان بسیاری از عزیزان صاحب نظر وجود دارند، می توان گره از زندگی مردم گشود.
امروز می شود همین یارانه را به دهک های پایین به دو تا سه برابر افزایش داد و فقر مطلق را کاملا می شود، ریشه کن کرد.
می توان مسکن ارزان قیمت برای مردم ساخت و در اختیار آنها گذاشت، اینها جزیی از برنامه های ماست که امکان تحقق آنها کاملا وجود دارد.
در متن برنامه توسعه ششم آمده است که باید آمار بیکاری از 12 به 8 درصد کاهش یابد، جز با اشتغال میلیونی تحقق این برنامه امکان پذیر نیست، ما معتقدیم این برنامه باید عملیاتی بشود و در برنامه ما اجرا و تحقق این کاملا امکان پذیر است.

* سوال دوم : به مردم اشاره کردید آیا برقرای ارتباط عینی و ملموس و چهره به چهره با مردم در برنامه های دولت شما وجود دارد؟
بله من در طول این مدت کار اداری خود هیچ زمان رابطه ام را با مردم قطع نکرده ام، ارتباط مردم همواره با من برقرار بوده است کدام یک از مدیران را می شناسید که در جایگاهی مثل من در این مدت قرار داشته باشد و هر شب در مسجد برود و در واقع خودش را در منظر قرار دهد و خود را مورد مراجعه مردم قرار دهد.
بنده به عنوان یک طلبه ارتباط خود با مردم را امری ضروری می دانم تا اشکالات دولت را در ارتباط با مردم بفهمیم.

* سوال سوم : برخی رفتارها همچون اشرافی گری، ثروت اندوزی و دست اندازی به منابع با استفاده از رانت، آسیب های جدی به سرمایه نظام و اعتقادات عمومی زده است، شما در انتخاب اعضای کابینه چقدر به چنین شاخص هایی توجه خواهید کرد؟
روحیه اشرافی گری بسیار آفت بزرگی برای دولتمردان است. آنها باید در عمل نشان دهند که با مردم هستند، اصلا انقلاب اسلامی ما پیامش، پیام ضد اشرافی گری است.
حقیقتا شما ببینید امروز کسانی که الگوهای مردم هستند، افرادی هستند که با اشرافی گری هیچگونه سازگاری ندارند به نظر ما، دولتی می تواند در کشور نظام سلامت اداری برقرار کند که خود سالم باشد. خود دور از اشرافی گری زندگی کند و کاملا زندگی محرومان، مستضعفان و مردم را درک کند و حس کند.

* سوال چهارم: در صورتی که از مفاسد اقتصادی مطلع بشوید به عنوان رئیس جمهوری، نخستین کاری که می کنید، چیست؟ و در واقع از چه زمانی مردم را از این فساد مطلع می کنید و اگر خدایی نکرده این مورد در دایره نزدیکان شما و دولت شما باشد، چه اقداماتی انجام می دهید؟ به نظر شما در این زمینه دست قوه قضاییه باید باز باشد یا باید ملاحظاتی باشد؟
اجازه بفرمایید من این سوال شما را اینگونه اصلاح کنم، اصلا می شود کاری کرد که فساد بوجود نیاید، ساختارهای ناسالم را اصلاح کرد که اگر کسی انگیزه مجرمانه در درون خود پروراند، اصلا نتواند جرم را مرتکب شود.
ما باید نوعی نظام بانکی را شکل دهیم که در این نظام امکان اختلاس نباشد ، امکان تضییع حق نباشد البته یک نظام تربیتی وجود دارد که افراد اصلا فساد نکنند، حال اگر کسی به هر دلیلی انگیزه مجرمانه در شخصی بود، ساز و کارها باید به نحوی باشد که اصلا نتواند فساد مرتکب شود، پس اولین رسالت دولت اصلاح ساختارهای فسادزا در کشور است.
پس وظیفه اول دولت اصلاح ساختارهایی است که فسادزا است، و اگر کسی مرتکب فساد شد قبل از هر شخصی، باید رئیس دولت مدعی فساد باشد، مگر می شود دیگران فساد را تشخیص دهند، رئیس دولت بی تفاوت باشد.
رئیسی در پاسخ به این پرسش که کم شدن فاصله طبقاتی بین اقشار پر درآمد و کم درآمد در پایان چهارساله دولت شما چقدر برای مردم ملموس خواهد بود، گفت: در سال های گذشته وقتی که مسئله یارانه ها مطرح شد و یارانه ها پرداخت شد، در ضریب جینی و کم شدن فاصله طبقاتی کاملا آمارها نشان می داد که این فاصله طبقات کم تر شده اما هم اکنون این آمارها افزایش یافته است.
تولیت آستان قدس رضوی در پاسخ به این سئوال که انقلاب اسلامی ایران و امنیت امروز کشور ما مدیون خون پاک صدها هزار شهید و فداکاری هزاران جانباز و آزاده است برای حفظ آرمان ها و ارزش هایی که شهدا و جانبازان برای آنها پا به میدان گذاشتند، چه تعهدی به ملت ایران می دهید، گفت: تعهد ما به ملت بزرگوار ایران آن است که بنیاد یک دولت انقلابی توام با عقلانیت را پایه ریزی کنیم ؛ من این قید را می زنم که برخی ها فکر می کنند انقلابی بودن نوعی احساسی بودن و نوعی نگاه احساسی است که این خطاست؛ انقلابی بودن نگاه به منافع زود گذر نیست؛ انقلابی بودن نگاه به منافع ملت ایران به صورت جامع و بلند مدت است.
نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: تعهد من به ملت بزرگوار ایران این است که در دو سه ماه پایانی و آخر دولت، دولت را فقط برای انجام وظایفش فعال نکنم، از روز نخست که دولت مسئولیتش به عهده من گذاشته شود، این شرایط را به عنوان یک فرصتی که ملت در اختیار ما گذاشته برای گره گشودن از زندگی آنها خواهد بود، لذا تعهد ما، تعهد کار و کرامت خواهد بود.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در ادامه نخستین گفتگوی زنده خود با مردم اظهار کرد: کار به معنی اینکه دور از هر گونه کم کاری، بی حالی و بی خیالی، تلاش شبانه روزی را در برنامه کاریمان انشاء الله خواهیم داشت.
وی خاطرنشان کرد: کار به این معنی است که حقیقتا زمان دادن وعده و عمل نکردن به وعده ها پایان بپذیرد و حقیقتا مردم در جریان کار و تلاش و ایجاد شغل و کار برای مردم باشند.
تولیت آستان قدس رضوی در خصوص کرامت نیز توضیح داد و افزود: کرامت به معنی آن است که دیگر مادری، اشک نریزد برای بچه های بیکارش، کرامت برای آن است که پدری شرمنده نشود برای اداره خانه و خانواده اش، کرامت برای آن است که کارگاه ها یکی پس از دیگری تعطیل نشوند و کارگران شاغل بیکار نشوند.
وی گفت: امروز مردم ما برای اینکه یک مسکن، یک درآمد و یک شغل داشته باشند، نباید تحقیر شوند. باید یک دولت کرامت ‌آفرین تشکیل شود تا بتواند در پرتوی ارزش‌های انقلاب اسلامی، کرامت را برای همه اقشار مردم تضمین کند و این کار کاملا با آموخته های امام راحل (ره) و رهبری معظم و خواست مردم هماهنگ و همراه است.
رئیسی در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه بعضا شاهد بودیم که دولتها در انجام امور محوله دچار اختلافاتی با قوای دیگر می شوند، واکنش شما در رویارویی با چنین مواردی چگونه خواهد بود، آیا تعامل برای حل مشکل خواهید داشت یا کشاندن این موضوع به بین مردم را خواهید داشت، گفت: توفیق داشتم که در این مدت بخشی از مدیریتی کاریم را در ارتباط با هماهنگی قوا برنامه ریزی کنم و آن جلسات را برای هماهنگی، همکاری و هم نوایی با قوا برگزار کنم، واقعا اگر دستگاه اجرایی با دستگاه قضایی تعامل داشته باشند با مجلس و دستگاه قانون گذاری همکاری داشته باشند این همکاری بسیار مفید و حائز اهمیت خواهد بود.
وی افزود: مردم از اختلافات بین قوا نگران می شوند، مردم خدمت رسانی می خواهند اگر هر روز در دولت اعلام کردیم که' فساد فساد' مردم می گویند چه شد، مثل این است که کسی بیاید و بگوید' دزد دزد'، مردم از دولت فقط اینکه بگوید فقط فساد شده، نمی خواهند، مردم از دولت می خواهند فقط یک گزارش بدهد و بگوید مشکل فلان ساختار فساد اقتصادی و فساد زا در نظام پولی و بانکی و نظام مالیاتی را در کشور حل کردیم.
وی در پاسخ به این سئوال که در دولت شما مطبوعات و رسانه ها بدون نگران شدن از متهم شدن به ضدیت با دولت یا سیاه نمایی خواهند توانست از دولت شما انتقاد بکنند، افزود: لازمه اصلاح و اصلاح پذیری نقد شنیدن است و نقد پذیری بسیار امر موثری است که انسان گره ها را بشناسد. به نظر ما مطبوعات، اساتید دانشگاه ها و علماء گروه هایی هستند که به عنوان افرادی که درد جامعه را می فهمند و اطلاع از مشکلات مردم دارند، می توانند دولت را نقد کنند؛ ما معتقدیم آنچه که می تواند دولت را از فساد و کجی حفظ کند، نقدهای منصفانه است و ما از این نقدها استقبال خواهیم کرد.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پاسخ به پرسشی درخصوص ازدواج برای جوانان که امروزه برای خیلی از آنها به عنوان یک رویایی شیرین درجامعه مطرح است، گفت: ما ابتدا باید ببینیم مشکل جوانان چیست، ما در مشهد و در همین مدت کوتاه یک بررسی کردیم و دیدیم که مشکل اصلی جوانان مسکن است، بر همین اساس ساختار یک مجموعه 600 واحدی را شروع کردیم، موضوع مسکن مسئله بسیار مهم و دغدغه جوانان است که باید حل شود.
وی تصریح کرد: اگر تسهیلات ازدواج یک جوان سخت تر شد و تسهیلات به افراد بد حساب داده شد، ازدواج جوانان با مشکل و وقفه روبرو خواهد شد؛ مسکن مهر مشکلاتی داشت که آقایان باید آن را حل می‌کردند، ما مسکن مهر را در سال اول دولت تحویل متقاضیان می‌دهیم. مسکن یکی از صنایعی است که همه صاحب‌نظران معتقدند می‌تواند شغل ایجاد کند، ما باید مسئله تسهیلات، شغل و مسکن را حل کنیم تا این دغدغه‌ها پایان بپذیرد و بتوانیم وضعیت معیشتی خوبی برای مردم و جوان‌ها ایجاد کنیم.
تولیت آستان قدس رضوی در پاسخ به سئوالی در خصوص فضای مجازی و اینکه این فضا به یکی از واقعیت های زندگی امروزی تبدیل شده و با توجه به کارآیی های آن و تسهیلاتی که می تواند در امور ایجاد کند، باید مورد توجه قرار گیرد، اما کارشناسان و پدران و مادران ملاحضات جدی در این خصوص دارند و عنوان می کنند که این فضا دارای رها شدگی است، آیا شما این رها شدگی را قبول دارید، گفت: فضای مجازی وسیله‌ای دست‌ساخته بشر است که تمام شئونات و تمام لایحه‌های زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار داده است. پس باید فضای مجازی را باور کرد و از بسیاری از حسن ها و خوبی‌هایی که می تواند در تسهیل دسترسی به اطلاعات و در حل مشکلات دارد، استفاده کرد. بسیاری از کشورها اقدامات زیادی برای ایجاد اشتغال در فضای مجازی انجام داده‌اند. ما از جمله کشورهایی هستیم که می‌توانیم در تولید نرم‌افزار دانش‌بنیان حرف اول را بزنیم. حتماً نباید اجازه بدهیم تا عده‌ای به حریم خصوصی مردم وارد شده و آرامش روحی را برای آنان صلب کنند. فضای مجازی می‌تواند در شفاف‌سازی هم کمک شایانی بکند و جلوی فساد را بگیرد. ما بنا داریم دولت را پشت ویترین قرار دهیم تا مردم تمام قراردادهای اقتصادی را بدانند.
وی در پاسخ به این سئوال که در حوزه فرهنگ کدام یک از بخش ها نیازمند به رسیدگی فوری دارد و برای خروج فرهنگ از مظلومیت و کم توجهی چه برنامه ای دارید و اولویت شما کدام بخش است، توضیح داد: به نظر می رسد که کشور و انقلاب ما فرهنگی است و آنچه که در فرهنگ از همه مظلوم‌تر است، هنر است. ابعاد مختلف هنر باید مورد توجه قرار بگیرد و حتما همه بدانند که هنر در کشور عزیز ما همواره با حکمت تعقل همراه بوده است ما باید در مسائل مختلف مانند سینما و شعر کارهای زیادی انجام دهیم که هنرمندان هم خودشان در این زمینه صاحب‌نظر و دغدغه‌مند هستند و دولت هم می‌تواند به عنوان ناظر در این زمینه عمل کند. از این رو اولویت نخست ما در این موضوع هنر است. نسبت به ابعاد هنر به ویژه سینما برنامه داریم.
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درباره وضعیت آموزش عالی کشور و برنامه‌های خود در این زمینه عنوان کرد: اگر دانشگاه بدون اینکه به کار بیندیشد، فعالیت کند موفقیت چندانی ندارد. باید یک ارتباط قوی بین بازار کار و دانشگاه باشد تا فارغ‌التحصیلان وارد کار شوند، به نظر من وزارت امور خارجه باید به وزارت روابط خارجی تبدیل شود و باید حس اقتصاد مقاومتی بگیرد و بین روابط خارجی سیاست و اقتصاد یک ارتباط تنگاتنگ برقرار کرد. همچنین بین بازار، نیازمندی‌ها و ظرفیت‌ها هم یک ارتباط خوب برقرار شود و همه مدیران حس انجام اقتصاد مقاومتی و برطرف کردن محرومیت‌ها را بگیرند. علاوه بر آن بین علم، اقتصاد و سیاست‌ هم باید رابطه برقرار کرد و ما به دنبال چنین برنامه‌ای هستیم.
حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به اقدامات آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و نحوه برخورد با آنها هم، گفت: راه‌حل مقابله با این تاکتیک آمریکا، وحدت در کشور است. امروز جوانان ما در جای‌ جای کشور اسلامی در حال ایستادگی هستند که این قدرت برای کشور است. اگر دشمن انسجام ما را ببیند وادار به عقب‌نشینی می‌شود. کشور ما باید علاوه بر اقتدار سیاسی، اقتدار اقتصادی هم داشته باشد و اگر ما وحدت ملی داشتیم آمریکا کاری نمی‌تواند بکند. هر جا سستی کردیم او پیش آمد و هرجا با تکیه بر داده‌ها ایستادیم باعث شد آنها از نام ایران بترسند.
وی در پایان تصریح کرد: من در این عرصه آمده‌ام برای خدمتگذاری به مردم و همه بدانند که در این عرصه به هیچ عنوان زخم‌زبان‌ها و تبلیغات ما را مثل استادمان شهید بهشتی از میدان به در نخواهد کرد. بنای ایستادگی برای خدمت به مردم را خواهیم داشت، اگر سردار عزیز ما حاج قاسم سلیمانی از مجاهدت خسته شد، ما هم خسته خواهیم شد. برای کشور ما این فقر و بیکاری زیبنده نیست و ما قادریم فقر را برطرف، بحران بیکاری را حل و فساد را ریشه‌کن کنیم.