به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۰۷ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۱۲۹۰۱۳
با حضور جمعی از هنرمندان سینما و تئاتر

«سیف جمالی» به خانه ابدی بدرقه شد

گروه فرهنگي: پیکر مرحوم «نقی سیف جمالی» در زیر بارش باران بهاری به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد.
«سیف جمالی» به خانه ابدی بدرقه شد
به گزارش ایسنا، «نقی سیف جمالی»، بازیگر قدیمی سینما، تئاتر و تلویزیون صبح روز پنجشنبه (هفتم اردیبهشت‌) در حالی که باران نسبتا شدیدی می‌بارید، با حضور جمعی از هنرمندان سینما و تئاتر از محل تالار وحدت به سمت آرامگاه ابدی و خاکسپاری در کنار مرحوم «مرتضی مسجدجامعی» - بازیگر قدیمی گروه کوچ - بدرقه شد.در این مراسم هنرمندان متعددی از جمله پرویز پرستویی، مانی حقیقی، فرهاد اصلانی، مائده طهماسبی، ایرج راد، اصغر همت، حمیدرضا نعیمی، جلیل فرجاد، بهزاد فراهانی، بهنام تشکر، علی بی‌غم، علی زارعی، قطب‌الدین صادقی، شکرخدا گودرزی، امیرکاوه آهنین‌جان، شیوا ابراهیمی و مدیرانی همچون علی مرادخانی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، پیمان شریعتی (معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی و مدیر تئاتر شهر) و شهرام کرمی حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم اصغر همت که اجرای آن را برعهده داشت، اظهار کرد: پنجاه و نه سالگی برای یک هنرمند جوانی است و تازه زمانی است که او می‌خواهد از اندوخته‌هایش بهره ببرد. نقیِ عزیز ما هم از جمله این افراد بود و تازه به جنب‌وجوش افتاده بود، به همین دلیل از دست دادنش برای همه ما تاسف‌بار است.
حمیدرضا نعیمی که مرحوم سیف جمالی در نمایش‌های ترور و سقراط او بازی کرده بود نیز در سخنانی با اشاره به این‌که معمولا وقتی از بین ما ایرانیان فردی می‌میرد عزیز می‌شود، گفت: اما واقعا نقی سیف جمالی با مرگش عزیز نشد، بلکه زیبا شد و حتی مرگش برای ما برکت داشت.
وی گفت: اتفاقی که با مرگ او برای من افتاد این بود که تصمیم گرفته بودم چند تن از دوستانم را برای مدتی نبینم، چون فکر می‌کردم آنها که فعلا هستند؛ ولی او رفت و با مرگش گفت که اینقدر روی بودن‌ها حساب نکنیم.
نعیمی ادامه داد: آقای سیف جمالی خودش را مالک زمینی که روی آن راه می‌رفت نمی‌دانست. او رسم عاشقی را به خوبی به جا می‌آورد و هیچ‌گاه از اسامی هنرمندان بزرگی چون پرویز پرستویی که با آنها آشنایی داشت وام نمی‌گرفت، بلکه از آنها به سهم عاشقی اسم می‌برد. دلم برای آوازهایش تنگ شده است.
در ادامه حسن ریاضی - از دوستان و اقوام مرحوم سیف جمالی - خطاب به بهزاد فراهانی، گفت: شما زمانی که گروه کوچ را ایجاد کرده بودید، من و او تمام راه را می‌دویدیم تا او به تمرین شما دیر نرسد و گرچه شماها تئاتر را از سنگلج و لاله‌زار به جنوب شهر آوردید، ما هم افتخار می‌کنیم که نقی یکی از کسانی بود که تئاتر را در جنوب شهر به بچه‌های آن منطقه شناساند.
بهزاد فراهانی نیز در سخنانی اظهار کرد: من برای نخستین‌بار است که جامعه تئاتری را متحد و دلبسته دور هم می‌بینم. نقی سیف جمالی عضو اصلی گروه کوچ و از حلقه‌ای بود که بچه‌های گروه را به‌طور متحد دور هم جمع می‌کرد.
او گفت: عاشقی نقی به دلیل عشق‌اش به سوسیالیسم بود. او عاشق آرمان و اندیشه‌هایش بود و مطالعاتش در این زمینه زیاد بود. ضمن این‌که مرد بزرگی بود که هیچ چیزی را نمی‌گفت که خودش عمل نکند.
وی که مرحوم سیف جمالی در تازه‌ترین نمایش‌اش برای اجرای عمومی در حال تمرین بود، اضافه کرد: در همین کار آخر هم اگرچه می‌دانستم مشکلاتی دارد، اما تا آخرین روز تمرین زودتر از همه ما حاضر می‌شد. همچنین یادم می‌آید زمانی که مادرش فوت کرد، در تالار سنگلج نقش سیاه را بازی می‌کرد و ما وقتی مادرش را دفن کردیم، همان شب روی صحنه رفت و قشنگ‌ترین سیاه عمرش را بازی کرد.
در بخش دیگری از این مراسم پرویز پرستویی به عنوان نماینده تئاتر کوچ گفت: افتخار من بود که با نقی قبل از این‌که در گروه تئاتر کوچ همکار باشیم، در نازی‌آباد با نمایش «چشم‌ در برابر چشم» ساعدی به کارگردانی علاء‌الدین رحیمی کارمان را آغاز کردیم.
وی افزود: چند روز قبل که با او صحبت می‌کردم و در بیمارستان بود، گفتم مراقب خودت باش. شکواییه‌هایی هم داشت. اما وقتی این اتفاق افتاد و قرار بود کنار مرتضی او را دفن کنند، گفتند باید پرستویی اجازه دهد و من که به شدت موافق این کار بودم، الان می‌گویم که یک نفر منتظر اوست. ما قول و قراردادهایی با مسجدجامعی داشتیم و خوشا به سعادت‌اش که نقی سیف جمالی پیش مرتضی می‌رود و می‌دانم که تنها نیست پس همین کفایت می‌کند.
علی مرادخانی - معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - نیز در بخش پایانی این مراسم ضمن تسلیت به خانواده مرحوم سیف جمالی، ابراز امیدواری کرد که بیشتر در شادی‌های یکدیگر حضور پیدا کنیم.
همچنین سیاوش چراغ‌پور از طرف خانواده مرحوم سیف جمالی با خواندن دل‌نوشته‌ای از حاضران در این مراسم تشییع قدردانی کرد.
همچنین اصغر همت با اشاره به این‌که مجلس ترحیم این هنرمند روز جمعه هشتم اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ در مسجد پیامبر اعظم (ص) واقع در میدان سرو برگزار می‌شود، از منوچهر بهروج، دیگر هنرمند قدیمی تئاتر یاد کرد که روز چهارشنبه دار فانی را وداع گفته است.
وی همچنین یادآور شد که روز شنبه - نهم اردیبهشت‌ماه - به مناسبت چهلمین روز درگذشت مرحوم پرویز بشردوست مراسمی در تالار سنگلج برگزار می‌شود.