به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۰۷ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۱۲۹۰۲۴

چگونه می‌خواهد یک‌کشور را مدیریت کند؟

گروه سياسي: عبدالله رمضان‌زاده، تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب، نبود مبنای اعتقادی، سیاسی و اقتصادی مشترک میان اصولگرایان را علت تشتت آن ها می‌داند.

رمضان‌زاده در گفت و گو با سايت نواندیش در پاسخ به این سوال که آرایش انتخاباتی اصولگرایان را چگونه ترسیم می کنید، می گوید: «اصولگرایان از تشتت مزمن رنج می برند؛ تشتتی که با هیچ چسبی هم قادر به حل آن نیستند.» او در ادامه اینگونه پیش بینی می کند: «به خاطر این تششت مزمن، پیش بینی بنده این است که هیچ کدام از سه نفر اصولگرایی که در صحنه حضور دارند، حاضر نخواهند شد به نفع دیگری کنار بروند.»

سخنگوي دولت اصلاحات، در پاسخ به این سوال که علت این «تشتت مزمن» چیست می گوید: «اصولگرایان مبنای اعتقادی واحدی ندارند. هنوز ما نمی دانیم که نظر کسانی که خود را به عنوان اصولگرا معرفی می کنند، نسبت به قانون اساسی، اصلاح جامعه، سیاست خارجی و سیاست داخلی و اقتصاد چیست و در صورت کسب قدرت چه رویکردهایی در این حوزه ها اتخاذ خواهند کرد.» رمضان‌زاده ادامه می دهد: «اصولگرایان به لحاظ اقتصادی هم مبنای مشترکی ندارند. آن ها با هم تعارض منافع دارند.» این تحلیلگر سیاسی «نبود مبنای سیاسی مشترک» را عامل دیگری می داند که مانع ائتلاف آن ها شده است.

برخی تحلیلگران با امعان نظر به اینکه اصولگرایان راهبردها و اهداف متفاوتی در عرصه سیاسی دنبال می کنند، معتقدند آن چیزی که در نهایت آن ها را به هم پیوند می دهد، تبعیت از نظرات رهبری است. رمضان زاده اما نظر دیگری دارد. او معتقد است که «هیچکدام جریانات اصولگرا برخلاف شعارهایی که می دهند، اساسا نظرات رهبری در حوزه های مختلف مانند مبارزه با فساد و تبعیض و رانت خواری و قانون گریزی را مورد توجه قرار نمی دهند و به همین دلیل نمی توان گفت که اصولگرایان تابع رهبری هستند.»

این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به این سوال که پس اصولگرایان حاضر در کارزار فعلی انتخابات ریاست جمهوری با چه مشخصه ای تعریف می شوند می گوید: «برخى کسانی که امروز به نام اصولگرا فعال شده اند، وجه مشخصه شان قانون گریزی و ناکارآمدی است.» رمضان‌زاده در ادامه می گوید: «مثلا شهردار فعلی تهران که خود را یک اصولگرا می داند، عملكرد مناسبى در شهر تهران نداشته است. و تا اخيرا نيز بدون اجازه شورای شهر، کار شهرداری تهران را رها کرده بود.»

رمضان زاده در ادامه مصداق ناکارآمدی اصولگرایان را ابراهیم رئیسی عنوان می کند و می گوید: «رئیسی تاکنون سه رئیس ستاد انتخابات معرفی کرده است. این یعنی اینکه ایشان حتى نتوانسته برای ستاد خود هم برنامه ریزی کند؛ آن وقت چگونه می خواهد یک کشور را مدیریت کند.» این تحلیلگر سیاسی در ادامه به تشریح آرایش فضای انتخاباتی پیش رو می پردازد. رمضان زاده می گوید: «در این انتخابات مخیر هستیم میان سه رویکرد. اول رویکردی است که طی ده سال گذشته عملکرد خود را در شهرداری تهران نشان داده و می توان این عملکرد را ذیل پاره اى تخلفات و قانون گریزی تعریف کرد.»

این تحلیلگر سیاسی ادامه می دهد: «رویکرد دوم هم کسانی هستند که تجربه کلان مدیریت اجرایی نداشتند و نتوانستند یک ستاد را مديريت كنند. آن ها را می توان ذیل بی تجربگی دسته بندی کرد.» این فعال سیاسی در ادامه به رویکرد سوم اشاره می کند و می گوید: «انتخاب سوم هم گفتمانی که طی چهار سال گذشته عملکرد موفق خود را در حوزه های مختلف سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی نشان داده است و می توان آن را ذیل عبارت عقلانیت و تدبیر مفهوم بندی کرد.»

سیدمحمد خادمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۰۷ ۱۹:۰۸
کاملا موافقم انشاا...با تدبر تامل و تفکر انتخاب کنیم (351572)
۱۳۹۶/۰۲/۰۷ ۱۹:۳۹
اشنایی داشتم که سابقا فئودال بودند اما حالا یک دست کت شلوار با پدرش به طور شراکتی دارند که نوبت نوبت می پوشند و به یاد گذشته کارها میکنند اصولگرا ها هم زمانی قدرت و نفوذ داشتند اما حالا ماندند و یک دست کت شلوار عاریه ای که به تن خیلی هاشون زار میزنه (351574)