کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ایجاد 2 میلیون شغل در چهار سال

مزد را بر تورم پیشی دادیم

8 ارديبهشت 1396 ساعت 15:45

گروه اقتصادی: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر تولیدگرا شدن و اقتصاد مقاومتی به عنوان راه نجات کشور، به ایجاد حدودا دو میلیون شغل در چهار سال گذشته اشاره کرد و گفت: ما در این مدت توانستیم برنامه‌ریزی کنیم که حداقل مزد را بر تورم پیشی دهیم؛ هرچند این کار کافی نیست و باید روی قدرت خرید تلاش بیشتری کنیم.


به گزارش ایسنا، علی ربیعی امروز در خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار کرد: مقام معظم رهبری در هفته کارگر کارگران را ملاقات می‌کنند. ما به نمایندگی از کارگران در مکان مقدس و در نماز جمعه با نمازگزاران و ملت ایران سخت می‌گوییم و با این سنت حسنه امروز به عنوان کسی که بیشترین رابطه را با تولید، کارگران، بازنشستگان، فروافتادگان اجتماعی، معلولان و افرادی که نیاز به دستگیری دارند، دارد و در وزارتخانه خدمت می‌کند، گزارشی را تقدیم می‌کنیم.وی ادامه داد: کارگران نمونه که با تلاش خود در مراکز تولیدی توانستند منشأیی برای پیگیری فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی باشند و همچنین کارآفرینانی که سهم خوبی در اشتغال داشتند امروز در نماز حضور دارند. امسال هفته کارگر با مبعث آغاز شد و ما به یاد رسول اکرم‌، مهربانی او و دست بوسیدن کارگر، بودن در کنار محرومان و تجربه زندگی مانند یک کارگر می‌افتیم. در ادامه نیز با میلاد امام حسین سرور روبرو هستیم، که به خاطر دفاع از مظلوم جان در طبق اخلاص گذاشت و اسطوره تاریخ شد. همچنین ولادت امام سجاد، حضرت عباس و امام غایب، که آرزوی ماست روزی بیاید و تمدن‌هایی که به ظاهر امروز در دنیا حکمرانی می‌کنند فرو بریزند و حاکمیت مستضعفان برقرار شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه راه نجات کشور، راه تولیدگرا شدن و راهی است که در اقتصاد مقاومتی نهفته، افزود: در این سال‌ها با فراز و نشیب سعی کردیم همین مسیر را دنبال کنیم. علامت درست جامعه‌ای است که فرهنگ کار در آن شکل گرفته باشد و همه برای جامعه ای که در آن کار می‌کنند تولید کنند و ارزش افزوده داشته باشند. راه نجات جامعه این است که کارگر در آن با شرافت زندگی کند و به کارگر بودن افتخار کند. ما سپاسگزاریم که در فرمایشات رهبری اینها را می‌بینیم.

امروز دیگر کسی از درد درمان به فقر سقوط نمی‌کند

ربیعی خاطر نشان کرد: امروز دیگر کسی با داشتن نگرانی از درمان، از درد درمان به فقر سقوط نمی‌کند. این سیاستی بود که دنبال کردیم و در حال انجام کاری هستیم که هر ایرانی که حتی دفترچه بازنشستگی هم ندارد، یک بازنشستگی ارزان قیمت بگیرد. همچنین نیروی کار غیررسمی ما زیاد است که باید رسمی شوند و آنها را به سمت امنیت زندگی آینده حرکت دهیم.وی با اشاره به ایجاد شغل در سال‌های اخیر بیان کرد: تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر صورت گرفت منجر شد نزدیک دو میلیون شغل در چهار سال ایجاد کنیم، اما به دلایل متعدد از جمله اینکه پنجره جمعیتی در این دوره باز شد، نیروها با تغییر وارد بازار کار می‌شوند و نیروهایی که وارد بازار کار می‌شوند خصلت‌های خاصی دارند و به دلایل متعدد دیگر نیازمند این هستیم که شغل بیشتری ایجاد کنیم. روزگاری با ۶۰۰ هزار شغل به بازار کار پاسخ داده می‌شد اما امروز باید یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل ایجاد شود که بیش از ۷۰۰ هزار نفر آنها فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در سایه رهنمودهای رهبری مبنی بر سفارش رسیدگی به وضعیت کارگران و بازنشستگان، گفت: من خودم به عنوان وزیر کاری که کارگر بودن را تجربه کردم، زندگی تلخ و فقر را درک می‌کنم و اینکه بازنشسته چگونه می‌خواهد با حقوقش زندگی کند. ما در این مدت توانستیم نوعی برنامه‌ریزی کنیم که حداقل مزد را بر تورم پیشی دهیم. هرچند این کار کافی نیست و باید روی قدرت خرید تلاش بیشتری کنیم.ربیعی ادامه داد: تعداد زیادی کارگر غیررسمی بودند که بیمه نداشتند. ما برنامه‌ریزی کردیم ۱۰ میلیون حاشیه‌نشین و فقیر شهری که فاقد دفترچه بیمه سلامت بودند را به لطف خدا و در سایه مقام معظم رهبری و تلاش‌های دولت به پیش ببریم. برنامه‌هایی که پایه‌ریزی کردیم، افرایش قدرت خرید و دستمزد، تثبیت شغل بوده است.

وی با بیان اینکه نیاز جامعه ایرانی امروز نیاز به برانگیختن درونی است، گفت: امروز نه به عنوان وزیر کار بلکه به عنوان فردی که سال‌های سال چه در جبهه‌های جنگ و چه در فعالیت‌های اجتماعی بودم، خدمت ملت ایران عرض می‌کنم مقام معظم رهبری چند سال است پیرامون موضوعی صحبت می‌کند که ما شاید متن واقعی این تاکید را در نیابیم. ایران فرصت زیادی برای اینکه بتواند در مسابقه جهانی پرقدرت و باعظمت شود، ندارد.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: در یک فرصت محدود تاریخی باید آنچنان ‌خود را قدرتمند کنیم که نه تنها مقام اول منطقه شویم بلکه از نظر قدرت، سرمایه اجتماعی، قدرت کار و زندگی بهتر مردم خود را به مقدار بسیار زیادی در این فرآیندهایی که امروز اتفاق می‌افتد و اتفاقا سیاست‌های جهانی برای ما در جهت‌های معکوس عمل می‌کند، حرکت دهیم. این حرکت اتفاق نمی‌افتد مگر در جامعه تولید محور، جامعه‌ای است که پول پول نمی‌آورد، کسی با سفته‌بازی نمی‌تواند پولدار شود، تولید و کارگر در آن شرافت دارد و این همان روح اقتصاد مقاومتی است.

ربیعی با بیان اینکه در سال تولید و اشتغال باید به جهتی برویم که همه ارکان جامعه را تولیدمحور کنیم، افزود: همه سیاست‌ها باید به سمت تولیدمحوری برود، فرهنگ ما فرهنگ تولیدمحور شود. کرامت نیروی کار در جامعه تولیدمحور اتفاق می افتد. من هم به عنوان وزیر و هم کسی که با کارگرانی که نیاز به شغل در آینده دارند مانوس بوده، از مقام معظم رهبری سپاسگزاری می‌کنم، زیرا ایشان دائما بر تولید تاکید کردند لذا امروز هر کسی می‌خواهد برای ریاست جمهوری کاندیدا شود درباره اشتغال صحبت می‌کند.وی با تاکید بر گفتمان اشتغال به عنوان گفتمان حاکم کشور، اظهار کرد: کارگران در چنین گفتمانی عزت می‌یابند و احساس غرور می‌کنند. بچه کارگر بودن در چینین گفتمانی جایگاه خودش را در جامعه ایجاد می‌کند. در بحث اقتصاد مقاومتی، عدالت‌محوری، مردمی بودن و درون‌زایی تلاش‌هایی انجام شد. دوره‌ای مانند دوره‌های اخیر بین کارگر و تولیدکننده کم‌تنش نبوده است. ما محیط‌های کم‌تنشی را تجربه کردیم. حوادث ناشی از کار در این دوره کاهش یافت و ما به سمت امنیت شغلی با مفاهمه حرکت می‌کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی دولت زیرفرماندهی کمیته اشغال را تشکیل دادیم. شورای عالی اشتغال یکسان و در مجلس مطرح شد و امروز طرح قابل قبولی را دنبال می‌کنیم که به شکلی سامان‌دهی پیدا کرده که رشد سرمایه‌گذاری‌ها اشتغال بیاورد. اما این کافی نیست. ما برای اینکه به پدیده رشد بدون اشتغال هم پاسخ دهیم برنامه‌های ده‌گانه‌ای را طراحی کردیم که در سایه آن که از سال ۱۳۹۴ به طور آزمایشی در هفت استان آغاز کردیم، در قالب طرح‌های اشتغال عمومی، یارانه دستمزد، مهارت‌آموزی در محیط واقعی و کارورزی و مشوق‌های کارفرمایی و برنامه جامع متکی بر مزیت‌های منطقه‌ای اشتغال را دنبال کردیم.ربیعی در پایان خاطرنشان کرد: امروز آمدم که به نمایندگی از همه تولیدگران ایران سپاسگزاری کنم از رهبری و دراین مکان مقدس این میثاق را داشته باشیم که با همه توان خود برای امنیت شغلی و بهبود زندگی بازنشستگان و کارگران تلاش می‌کنیم. امیدواریم به برکت مبعث و ولادت‌هایی که به آنها عشق می‌ورزیم بتوانیم هر تلاشی داریم به انجام برسانیم، از رنج مردم کم کنیم، در کنار مردم باشیم و به سمت برنامه اشتغال بزرگ برای جامعه حرکت کنیم.


کد مطلب: 129066

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/129066/مزد-تورم-پیشی-دادیم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir