به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۱۰ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۱۲۹۲۰۴

پدیده‌ای که به دوربین زل می‌زند کیست؟

پدیده‌ای که به دوربین زل می‌زند کیست؟
روزنامه بهار:
محمدباقر قالیباف در مناظره جمعه تمام تلاشش را کرد تا اذهان مردم را از غیراجرایی بودن وعده هایش که صدای اصولگرایان را هم در آورده است به سمت موضوعی دیگر منتقل کند. او در چند نوبت با تصریح و اشاره رئیس جمهور را فرد دروغگویی خطاب کرد که وعده هایش را فراموش کرده است. در این راه از جمله مشهور یکی از کاندیداهای پیشین انتخابات ریاست جمهوری نیز وام گرفت که تاثیر کلامش در جامعه بیشتر شود که البته در عمل این طراحی تبلیغاتی حداقل در این بخش کاملا شکست خورد. حال خوب است برای آن که آقای شهردار بیشتر با پدیده‌ای که به دوربین زل می‌زند و مطالب غیر واقعی را برای کسب چند رای بیشتر مطرح می‌کند آشنا شوند برخی از مطالب مطرح شده از سوی قالیباف در روزهای اخیر را با هم مرور کنیم.
1ـ آقای روحانی شما  در آغاز دوره ریاست جمهوری خود به مردم قول ۴ میلیون شغل را دادید.
2ـ شما گفتید ۱۰۰ روزه تحول اقتصادی ایجاد می‌کنید.
3ـ  رئیس محترم قوه قضائیه مصاحبه‌شان است که گفتند همین آقایی  که الان در زندان است به ستاد شما کمک می‌کرده است.
4ـ امروز افتخار شهرداری تهران این است که از زباله برق تولید می‌کند.
5ـ پنج میلیون شغل ایجاد خواهم کرد و در آمد کشور را 2. 5 برابر می‌کنم.
6ـ می‌شود پنج میلیون شغل ایجاد کرد ولی نه با روش شما که ۲۵ میلیارد دلار قاچاق وارد کشور شود.
7ـ در مقابل این ۴ درصد زالوصفت که خون ۹۶ درصد مردم را می‌مکند، با امید خدا و کمک مردم محکم می‌ایستیم.
ـ مورد اول یک دروغ آشکار و بزرگ است و اگر شهردار تهران همان برگه‌ای را که به سبک احمدی نژاد به دوربین نشان می‌داد یک بار برای مردم می‌خواند همگان متوجه اتهام زنی بی اساس او به روحانی می‌شدند. آن چه روحانی گفته است یک جمله شرطی است. «مجموعه محاسبات نشان می‌دهد که اگر ما بتوانیم در طول یک سال 10 میلیون گردشگر وارد کشور کنیم 13. 6 میلیارد دلار درآمد کسب می‌کنیم و این مجموعه گردشگر چهار میلیون شغل ایجاد می‌کند»
همانطور که روشن است آقای قالیباف بی توجه به این که دیگر امروزه نمی‌توان با چنین بازی‌های رسانه‌ای دست به تخریب رقیب زد با حذف بخشی از جمله این ادعای غیرواقعی را مطرح کرده است که روحانی قول داده بود از طریق گردشگری چهار میلیون شغل ایجاد کند.
ـ متن، صوت و ویدئوی جمله‌ای از روحانی که به وعده صد روزه معروف شده است بارها منتشر شده و مشخص نیست که چرا عده‌ای در برابر فهمیدن تا این حد مقاومت نشان می‌دهند. روحانی در برنامه صد روزه خود سه اقدام مشخص را اعلام کرده است که گزارش انجام آن سه فعالیت مشخص را که یکی از آن‌ها همان توافق موقت هسته‌ای بود که از افزایش تحریم‌های هسته‌ای جلوگیری کرد به مردم ارائه داد. خوب است جریان مخالف حسن روحانی که این روزها احمدی نژاد ثانی را به میدان فرستاده است یک بار گفتگوی آذرماه92 روحانی با مردم را نگاهی بیندازند شاید بالاخره توانستند متوجه مفاد برنامه صد روزه روحانی شوند.
ـ نقل قول قالیباف از رئیس دستگاه قضایی نقل قولی خلاف واقع است. آیت الله آملی لاریجانی به صراحت گفته است که ادعاهای بابک زنجانی را عین واقع نمی‌داند.

به عبارت دیگر این ادعاهای مطرح شده از سوی غارتگر نفتی که ظاهرا خوشایند تندروها هم بوده است در نگاه رئیس قوه‌قضائیه دروغ است. جمله کامل آملی لاریجانی که قالیباف به عمد آن را به شکل غیر واقعی عنوان کرد: «بابک زنجانی گفته است که میلیاردها تومان به انتخابات رئیس جمهور کمک کرده است؛ ما سخنان او را عین واقع نمی‌دانیم، ایشان حرف زیاد می‌زند»
 ـ در خصوص تولید برق از زباله خوب است آقای شهردار دو نکته را مشخص کنند ابتدا اینکه هزینه – فایده این کار چه مقدار بوده است؟ و دوم چرا اعضای شورای شهر تهران از این اقدام بی خبرند و جناب شهردار تمایلی به حضور در جمع آنان و توضیح این دستاوردشان ندارند؟
ـ این ادعاهای اقتصادی به قدری غیر واقعی بوده است که حتی اقتصاددانان اصولگرایی مانند احمد توکلی که از نظر سیاسی همراه قالیباف خواهند بود نیز آن را رد کرده اند. ماجرا یک دو دو تا چهار تای ساده است. در طول چهار دهه گذشته و در بهترین شرایط اقتصادی کشور، ظرفیتی بیشتر از ایجاد نزدیک به هشتصد هزار شغل آن هم برای سال‌های اندکی وجود نداشته است حال چگونه قرار است در کشوری با همان ظرفیت‌ها و البته بحران‌هایی بزرگ‌تر در حوزه اقتصادی که یادگار همراه سیاسی آقای قالیباف است در هر سال نزدیک بیش از یک میلیون شغل ایجاد کرد؟ برای چنان رشدی در  درآمد کشور هم نیاز به نرخ رشد مستمر بیش از بیست درصد برای چند سال پیاپی دارد. چنین تجربه‌ای حتی در کشور چین به عنوان کشوری که دارای نرخ رشد اقتصادی بالا و قابل ملاحظه‌ای هم هست اتفاق نیفتاده است.
ـ آمار جناب شهردار در خصوص میزان قاچاق واقعی نیست. 25 میلیارد دلار قاچاق کارنامه سال آخر دولت سابق است و امروز این عدد به کمتر از سیزده میلیارد دلار رسیده است. شاید بتوان از جهتی به قالیباف حق داد که این چهار سال را از ذهنش پاک کرده باشد زیرا در سایر حوزه‌ها هم کارنامه مثبت اقتصادی دولت در این مدت را یکسره نادیده می‌گیرد و شرایط کشور را چیزی شبیه به تابستان92 می‌بیند و به مردم نمایش می‌دهد؛ نمایشی فریبکارانه برای چند رای بیشتر.
ـ و اما بازی با اعداد مورد علاقه سردار قالیباف در حوزه  تقسیم‌بندی جامعه به 4درصد و 96 درصد. به واقع مشخص نیست که شهردار تهران این اعداد را چگونه محاسبه کرده است. مثلا چرا 3 درصد و 97 درصد نه؟ یا چرا 6درصد و 94 درصد نباشد؟
این نوع رفتارها که بیشتر شبیه یک بازی سیاسی – رسانه‌ای برای جذب رای است شاید در ظاهر باعث تهییج احساسات بخشی از جامعه شود اما در دراز مدت به ضرری همگانی بدل خواهد شد.
کلام آخر آن که بهتر آن است که نامزد ناکام انتخابات84 و 92 که با روش‌هایی غیر اخلاقی و تخریبی و با وعده‌های مردم فریبانه به دنبال رای است و در این راه هم ابایی از آن که جمله میرِ مظلومِ مردم را بر زبان خود جاری کند ندارد این جمله مهندس موسوی را نیز آویزه گوش خود کند، شاید با دقت در آن دست از این رویه نابجا بردارد. «پیروزی ما آن چیزی نیست که در آن کسی شکست بخورد»  الگویی که آقای قالیباف در پیش گرفته‌اند شکست همگانی است نه پیروزی برای همه مردم ایران.

مهدی دارائی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۱۰ ۱۲:۵۳
به نظر من قالیباف به انتحار سیاسی رو آورده. عطش و اشتیاق زایدالوصف حضرتش برای قدرت و ناکامی چندباره ایشان برای پاستورنشینی منجر به این موضوع شده که آقای شهردار هراسان و شتابزده -که به وضوع از سطح پایین فراست و هوش ایشان گواهی میده-آخرین تیرهای خورجین خالی از تیرش رو برای نیل به قدرت خرج کنه ولی به شخصه بعید میدونم ایشان هرگز رأی بیاره. نه این دوره و نه دوره های دیگه! (351785)
توسیوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۱۰ ۱۷:۵۷
تو اقشار ضعیف و عوام اجتماعی بنظرم رییسی و قالیباف دارن جا میفتند همچنین معلمان و کارگران معترض معیشت و منزلت قابل توجه اعتدال و اصلاحات (351797)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۱۰ ۱۹:۴۶
وقتی ادعای یک فرد محکوم را -که تا به آخر از آن به نام ب ز نام میبردند که خدای نکرده حقش ضایع نشود-برای اینکه آقای روحانی را بکوبند رسانه ای میکنند آنهم حرفی که ادعا بوده و قوه ی قضاییه صحت و صقم آنرا ثابت نکرده، حتما آدمی مانند قالیباف که سرتاسر مناظره را به ....گفتن مشغول بود از آن سوء استفاده میکند.....لذا چه باک برای فردی که میداند انتخاب نمیشود که بشود پژواک این حرفها. (351804)