به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۱۳ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۱۲۹۴۲۲

امانی: قالیباف عملکرد قابل دفاعی ندارد

گروه سياسي_رسانه‌ها: شهربانو امانی در روزنامه شهروند نوشت:  از دیگر صاحبنظران محیط زیست شهربانو امانی، مشاور رئیس‌سازمان حفاظت محیط‌زیست است. او معتقد است: «در انتخابات شعار‌هایی داده می‌شود اما به هنگام عمل باید دید چه عملکردی دارند.
 
چرا که آقای قالیباف ١٢‌سال شهردار کلانشهري چون تهران است که شورای کاملا همراه را داشته‌ است؛ شورایی که در اقلیت قرار داشت. حتی آقای قالیباف نظارت آن را قبول نداشتند اما در ارتباط با بحث محیط‌زیست با توجه به دانش روز و آنچه کارشناسان عملکرد ایشان را در شهر تهران ارزیابی می‌کنند، مناسب نیست؛ زیرا در جای‌جای دنیا دیگر از اتوبان استفاده نمی‌شود که آقای قالیباف برای حمل‌ونقل خصوصی به ساخت بزرگراه و پل صدر اقدام کردند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که با هزينه ساخت پل صدر می‌شد کلیه ناوگان ‌عمومی شهر تهران را نوسازی کرد. همچنین می‌گویند مشت نمونه خروار است، زمانی که درباره حساسیت‌های محیط زیستی که یکی از مهمترین چالش‌های جهان و کشور ما است، سخن به میان می‌آید، مدت ‌زمان طولانی برای رفع آن نیز می‌طلبد. چرا که هیچ دولتی توانایی آن را ندارد که در ٤ سال تمام بحران‌های محیط ‌زیستی را حل کند. دولت جمهوری اسلامی موظف شده سالیانه ٤‌درصد کاهش کربن داشته باشد اما به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که به‌طور میانگین ١٠ تا ١٢‌درصد کاهش کربن در هوا داشته باشیمان هم طی فرآیندی که ٤‌ درصد متعهد است اما اگر چنانچه مجددا تحریمی اعمال نشود تلاش می‌کند تا ٨ ‌درصد کاهش کربن داشته باشیم و درصورتی که از کمک‌های بین‌المللی برخوردار شویم، می‌توانیم١٠ تا١٢‌درصد کاهش کربن را داشته باشیم.
 
اما در ارتباط با سفره‌های زیرزمینی که ذخایر آبی آن به اتمام رسیده است. شرایط بحرانی که در زمینه محیط‌ زیست وجود دارد که کانديدای مورد نظر سخنی از برنامه‌های خود در زمینه رفع  مشکلات و چالش‌های محیط ‌زیست سخنی به میان نیاورده است؛ همچنین باید توجه داشت آقای قالیباف تاکنون برنامه‌ای در اين زمینه ارایه نداده‌اند زیرا در طول ٤‌ سال کسی نمی‌تواند تمامی این مشکلات را حل کند.»
 
امانی با اشاره به این‌که بحران محیط‌ زیست در صورت اتحاد قوای سه‌گانه می‌تواند کاهش پیدا کند، در این زمینه ادامه داد: «بحران محیط‌ زیست در صورتی کاهش پیدا می‌کند که مردم ایران، دولت و سایر ارگان‌ها و حاکمیت ایران دست به دست یکدیگر دهند تا این پروسه طولانی‌مدت را پشت ‌سر بگذارند. علاوه بر آن موضوعی که در این میان حایز اهمیت است، دفع پسماند است که آقای قالیباف در نخستين مناظره خود به این موضوع اشاره کردند. اما کارشناسان نظر دیگری در این زمینه دارند که تنها ٥‌درصد از زباله‌ها تفکیک و به‌صورت علمی دفع می‌شوند.»
 
این فعال محیط ‌زیست با انتقاد از عملکرد شهرداری گفت: «در زمینه تولید برق یکی از نمایندگان شورای تهران بیان کردند كه این موضوع نیاز به شفاف‌سازی بیشتری دارد و با ارایه گزارشی این موضوع بر همگان آشکار می‌شود که با چندین ‌میلیارد سرمایه‌گذاری چند مگابايت برق تولید شده است، گزارشی که ما از ٤‌ سال پیش در انتظار آن هستیم. به‌نظر می‌رسد آقای دکتر قالیباف با تمام توانایی که دارد، بدون برنامه موضوعی را بیان کردند؛ چرا که در ٤ ‌سال امکان حل بحران‌های ‌جدی محیط زیستی وجود ندارد. چرا زمانی که بر مسند شهرداری تکیه زده‌ بود، نتوانست مسائل مربوط به شهرداری را به خوبی مدیریت کند. برای مثال شهرداری مجوز ساختمان ٣٥ طبقه‌ای را داده که بر روی یکی از قنات‌های اصلی تهران در حال خشک‌شدن است که مجوز این ساخت‌وساز را آقای قالیباف در منطقه ٢تهران صادر کرده است.»
 
مشاور سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به این‌که دولت یازدهم، خود را دولت محیط‌زیست معرفی کرده و توانسته به ‌صورت موفق در آن عمل کند، در این زمینه توضیح داد: «آقای روحانی که دولت یازدهم را دولت محیط‌ زیست معرفی کرده  تلاشی که دولت یازدهم کرد و دولت خود را دولت محیط‌زیست معرفی کرد و سرانجام تعاملاتی که با دنیا در زمینه‌های مختلفی چون آب‌وهوا، محیط‌زیست و تغیر اقلیم صورت گرفته است. خوشبختانه دولت یازدهم در سازمان ملل بحث محیط‌ زیست را مطرح کرد و به عنوان یکی از محور‌های اصلی سازمان ملل مصوب شد. بسیاری از کارشناسان بر این امر واقفند که دلیل عمده وجود ریزگردها همان‌گونه که با تغییر آب‌وهوا روبه‌رو هستیم و باران و باد در حال چرخش هستند، ریزگرد‌ها هم به همین منوال هستند.
 
در این میان مسأله‌ای که حایز اهمیت است، ریزگرد‌های برون‌مرزی عراق، سوریه و عربستان است که این کشور‌ها به دلیل جنگ‌های داخلی و حضور داعش دیگر مجالی برای به فکر محیط‌‌زیست بودن ندارند.» امانی با ابراز تاسف در زمینه بحران‌های زیست‌محیطی و رو به ‌پایان بودن سفره‌های زیرزمینی در این زمینه بیان کرد: «همچنین باید دانست سفره‌های زیرزمینی مصر و ایران رو به اتمام‌اند که در ایران بیش از ٨٠‌درصد از سفره‌های آب‌های زیرزمینی در دولت نهم و دهم بوده است. اما بحث خشک‌شدن تالاب‌ها که اتفاق افتاده بود در دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به آن شد، چرا که رویکرد دولت یازدهم رویکردی متفاوت بود و توانسته در حوزه آبگیری هورالعظيم، احیای دریاچه ارومیه و سایر تالاب‌ها قدمی بردارد.»
 
این فعال محیط‌ زیست در خاتمه با انتقاد از عملکرد ١٢ساله شهردار تهران بیان کرد: «بنابراین همه با هم بايد برای مهمترين چالش‌های کلیدی قدم بردارند، امید می‌رود که آقای قالیباف برنامه‌ای را نیز مدنظر داشته باشند.  البته نکته‌ای كه لازم به ذکر است، دفاع همه کاندیداها در طول سالیانی است که به انجام فعاليت مشغول بوده‌اند، گزارش عملکردشان را ارایه دهند و در بخش دیگر به معرفی‌ خود بپردازند. روزانه از ٧٠٠هزار پسماند توليد شده فقط ٥درصد يعنى ٢٠٠هزار تن تفكيك از مبدأ است از ٥٠هزار تن نخاله توليد ساختمانى ٤٥هزار تن در گود آبعلى دفن مى‌شود متاسفانه گود آبعلى به كوه آبعلى تبديل شده است از وظايف مهم قانونى شهرداري‌ها تفكيك از مبدأ و بازيافت پسماند خصوصاً پسماند ساختمانى است؛ شهرداري‌هاى بالاى ٢٠٠ هزار نفر مكلف بودند تا پايان‌ سال ١٣٩٢صد درصد پسماند‌ها را از مبدأ تفكيك کنند که اين مهم با آموزش شهروندان و ايجاد زيرساخت‌ها از وظايف شهردارى است. متاسفانه عملكرد ١٢ساله شهردارى تهران به‌عنوان الگوى ساير شهرداري‌ها بسيار ضعيف و عملكرد قابل ‌دفاعي نيست.
 
به‌ طور کلی در این زمينه باید گفت «دوصد گفته چو نیم کردار نیست». طبیعتا آقای قالیباف در کلا‌نشهر تهران در مسیر جریان باد نباید بلند مرتبه‌سازی‌هایی را انجام می‌دادند و طرح جامعی که برای توسعه تهران پیش‌بینی شده بود و در زمان آقاي کرباسچی به آن توجه شده بود از مواردی هستند که آقای قاليباف می‌توانستند آنها را اصلاح کنند و تهران را از شرایط بغرنج نجات دهند؛ هر چند که مدیریت واحد شهری ان‌شاءالله با یک شورا و شهردار قوی تهران را به محلی برای زندگی مبدل می‌کنند.»