به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۱۵ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۱۲۹۴۷۷

قالیباف زیر منگنه روزافزون اصولگرایان

روزنامه بهار: شاید در کمتر کشوری یک سیاست‌مدار پس از دو بار شکست، فرصت پیدا کند برای بار سوم نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود یا چنین نامزدی پس از دو بار شکست، در نوبت سوم نامزدی نیز یکی از کاندیداهای صاحب شانس شناخته شود. این حکایت محمدباقر قالیباف، شهردار دوازده ساله‌‌ تهران و یکی از نامزد‌های اصولگرایان در انتخابات پیش رو است.زمستان گذشته از محمد باقر قالیباف نقل شد که تنها در صورتی در انتخابات حاضر خواهد بود که اصول‌گرایان روی او «اجماع» کنند.

او پیش از انتخاب نامزدهای نهایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نیز اعلام کرد «قصدی برای نامزدی نداشته و ندارم»، اما در نهایت  برای سومین بار وارد عرصه‌ رقابت‌های انتخاباتی شد و به تمام گفته‌های خود هم پشت پا زد. با آمدن و اصرار بر ماندن قالیباف در کنار دیگر نامزد‌های اصولگرا تا پایان رقابت‌ها، تشتت در این جریان بیش از همیشه رخ نمایی می‌کند. اصول‌گرایان در چهار سال گذشته بارها گفته‌‌اند که دلیل شکست آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ همین تعدد حضور نامزدها بوده.  شاید به همین دلیل قالیباف پیش از انتخابات گفته بود که تنها در صورت «اجماع» وارد صحنه‌ی انتخابات می‌شود. اتفاقی که به نظر می‌رسد به شکل مورد علاقه  قالیباف پیش نخواهد رفت. به این دلیل که بخش عظیمی از جریان اصولگرا  از او روی گردان است.

البته این روز‌ها هر دو کاندیدای اصلی اصولگرا در برابر انتقاد‌های جدی‌ای از سوی جریان سیاسی خود مواجه هستند که البته تیغ تیز تند انتقاد‌ها بیشتر به سوی محمد باقر قالیباف است.  در یکی از این انتقاد‌ها به وعده‌های نجومی قالیباف، محمد‌رضا باهنر نائب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه ایجاد شغل ماندگار که باعث تولید و رونق اقتصادی شود بیش از 1میلیارد ریال سرمایه نیاز دارد گفت: طرح موضوع ایجاد یک میلیون شغل در سال و افزایش 3 برابری یارانه‌های پرداختی از سوی برخی نامزدهای انتخابات، تنها یک شعار تبلیغاتی است.

یکی دیگر از کاندیداهای اصولگرا‌ی انتخابات  ریاست جمهوری نیز  به جمع منتقدان پیوست و با بیان اینکه وعده چند برابر کردن یارانه‌ها غیرعلمی است، گفته است: به جرات می‌گویم که این تنها یک شعار برای به دست آوردن رای عامه مردم است. سید‌مصطفی میرسلیم تاکید کرده است: برخی برای اینکه رای عوام را جمع کنند این گونه شعارها را مطرح می‌کنند و کاری به تحقق آن هم ندارند. وی یادآور شد: شعار و قول و قرار بیخودی به چه درد می‌خورد؟ به مردم بگویید با اتکا به چه چیزی و بر اساس کدام عملکردتان این قول‌ها را می‌دهید؟  عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی هم گفته است: مردم می‌فهمند که حرف‌های رئیسی و قالیباف همه شعار است و آنها حتی برنامه هم ندارند، از کجا می‌خواهند یارانه را سه برابر کنند یا ۲۵۰ هزار تومان کارانه بدهند. اسدالله عسگر اولادی ادامه داد: افرادی که این شعارها را می‌دهند چه برنامه‌ای برای سرمایه گذاری دارند که اینطور بیان می‌کنند ما ۵ میلیون شغل ایجاد می‌کنیم؟ شغل به این راحتی ایجاد نمی‌شود پس بهتر است بی‌خودی با شعاردادن وقت مردم را نگیرند. بهتر است با مردم صادق باشیم.

فوقش شهردار است
اما یکی از جدی‌ترین حمله‌ها به شهردار فعلی تهران روز گذشته از سوی علیرضا پناهیان بود که که به منظور حمایت از  رئیسی در قم حضور یافته بود و کنایه‌هایی را خطاب به قالیباف مطرح کرد.
پناهیان گفت: «تا حالا هیچ کاندیدای ریاست جمهوری نبوده که موقع کاندید شدن این قدر مسئولیت‎های کلان داشته باشد. کاندیداهای دیگر را بگویید. فوقش شهردار یک شهر کلان بودند. چه پست‎هایی داشتند؟ » او در جایی دیگر به انتقادهای درونی که در محافل خصوصی به حامیان رئیسی مطرح می‌شود پاسخ داده و می‌گوید: «بعضی سوال می‎کنند ایشان چه سابقه مدیریت اجرایی داشتند. رئیس‎جمهور که نباید مدیریت پروژه کرده باشد. باید مدیر کلان نظام باشد. بدون شک منظور این چهره نزدیک به آیت الله مصباح یزدی از «فوقش شهردار بوده» و یا «مدیرپروژه» محمدباقر قالیباف است.

پناهیان همچنین در پاسخ به انتقاد کسانی که می‌گویند رئیسی در مناظره‌ها باید بیشتر خودش را نشان دهد می‌گوید: «اینکه ایشان بخواهند حرّاف باشد و در مناظره شلاقی برخورد کند و انتخابات را ببرد و مردم را با کلماتشان فریب بدهد، او چنین کاری را بلد نیست. یعنی در سبک صحبت و نحوه سخنرانی‎هایشان اینگونه است. اگر مردم دوست دارند به کسی که با زبان دیگران را بازی می‎دهد، رأی دهند، طبیعتاً باید دنبال کس دیگری بگردند. ولی اگر دنبال کسی هستند که بخواهد کار کند، ایشان همان شخص است.» گفتنی است چند روز قبل حتی سعید حدادیان از مداحان مشهور تهران که بعد از حمایت‌های قاطع از احمدی‌نژاد در 84 و 88 بر سر ماجرای مشایی دچار اختلاف شدند، از آقای رئیسی خواسته بود در مناظره‌ها انقلابی‌تر ظاهر شود.احتمالا در مناظره بعدی که با موضوع سیاسی برگزار می‌شود، رئیسی تغییر موضع داده و تندتر ظاهر می‌شود. اما با این همه، آن بخش از اظهارات پناهیان که برای توجیه عملکرد رئیسی در مناظره‌ها بیان شده بود و از «برخوردهای شلاقی» سخن گفته، به قالیباف باز می‌گردد. هواداران قالیباف پس از مناظره جمعه، خواستار کناره‌گیری آقای رئیسی به نفع قالیباف شدند و تیم پایداری و جلیلی قصد دارند مانع از این کار شوند.

قالیباف برای همیشه خواهد سوخت
در ادامه این حمله‌ها معاون هماهنگی اقشار ستاد رئیسی نیز در اینستاگرامش نوشت: «امان از محبت‌های خاله خرسی که ظرفیت قالیباف را برای سومین بار و برای همیشه خواهد سوزاند.» فرج جعفری در این یادداشت آورد: «دلم برایشان می‌سوزد؛ هر دو به دست یک باند سوختند. قالیباف یکی از ظرفیت‌های این نظام بود همانطور که احمدی نژاد بود. یکی به‌خاطر محبت بیش از حد یک باند چهارنفره سوخت و یکی به خاطر کینه همان باند چهارنفره سوخت. قالیباف از سال ۸۴ تا الان در نظرسنجی‌ها حدود بیست درصد رای دارد و هرکاری در طول این سالیان کرد و هر اقدامی کرد رای منفی‌اش بیشتر شد و این درصد هیچ‌گاه بالا نیامد و  نخواهد آمد دلیلش ساده است. جماعتی که این دور قالیباف را آوردند در حقش خیانت کردند اگر او چند سال بی سر و صدا کناری می‌ماند ممکن بود بتواند در آینده نزدیک، طلسم بیست درصد نظرسنجی‌هایش را باطل کند. امان از محبت‌های خاله خرسی که ظرفیت قالیباف را برای سومین بار و برای همیشه خواهد سوزاند و او را برای همیشه تمام خواهد کرد. همانطور که ظرفیت احمدی نژاد محبوبترین دولت از مشروطه تاکنون را سوزاند. بازی نظرسنجی‌ها و نظرسازی‌ها معادلات واقعی کف صحنه را تغییر نخواهد داد و حیف ظرفیت‌های بزرگ اصولگرایی که سوختند و امروز به نقطه صفر خود نزدیک می‌شوند؛ در حالی‌که جریان مقابل هیچ کدام از ظرفیت‌های خودش را نابود نکرد. حرف‌ها و اقدام انقلابی هم بماند برای بعد از انتخابات که یک سینه سخن موج می‌زند در درون ما.»

قالیباف این بار بعد از «حلقه ازدواج» و «انگشتر عقیق» ، انگشتر سومی ساخته است تا شاید با آن طلسم نرسیدنش به پاستور را بشکند. فارغ از این که شاید دلیل ناکامی‌اش دقیقا این آش شله‌قلمکار با طعمی گاه متناقض باشد که در مواضعش به چشم می‌خورد. او این بار در رقابت با زوج روحانی‌جهانگیری و البته رقیب درون جناحی به اسم رئیسی کاری سخت‌تر از پیش دارد و شکست سوم می‌تواند پایان قمار بزرگ سیاسی‌ای باشد که او را به پایان عمر سیاسی‌اش می‌رساند.