به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۱۵ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب : ۱۲۹۵۰۸
حسین‌زاده:اصلاح‌طلبان و روحانی نگاه ابزاری به اقوام و مذاهب ندارند

بازی با حربه یارانه‌ها حراج عزت ملی است

گروه سیاسی: نایب ریس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بحث یارانه‌ها برای کاندیداهای اصولگرا به مسابقه و مزایده تبدیل شده، ادامه مزایده یارانه‌ها را مصداق بی‌حرمتی منزلت اجتماعی جامعه ایرانی دانست و گفت: «نه» قاطع مردم به این شعارها پایانی خواهد بود بر این رویکرد نادرست به ملت باعزت ایران!
بازی با حربه یارانه‌ها حراج عزت ملی است
عبدالکریم حسین‌زاده با اشاره به برنامه‌های ستادهای مختلف در بحث حقوق اقلیت‌ها و اقوام و مذاهب مختلف اعلام کرد: به هرحال مردم ما تحلیل‌گر و ریزبین هستند و موضوعات را با دقت تمام مورد بررسی قرار می‌دهند. رویکرد کاندیداها به حقوق اقوام و اقلیت‌های مذهبی در سوابق‌شان قابل‌بررسی است

او گفت: به نظر می‌رسد این‌که ستادها بخواهند در حوزه اقوام، مذاهب و ادیان ورود کنند و نگاه حقوق شهروندیِ برابر به این گروه‌های اقلیت جامعه داشته باشند، به خاستگاه‌ها و جهان‌بینی سیاسی هر یک از کاندیداها برمی‌گردد و بروز و نمود واقعی آن در سابقه هر کدام از این نامزدهای انتخاباتی و عملکردشان قابل بررسی است.

مشارکت همه ایرانیان برای ساختن ایران باور قلبی روحانی است
رییس ستاد اقوام، مذاهب و ادیان حسن روحانی خاطرنشان کرد: با نگاهی به سوابق و عملکرد روحانی می‌بینیم که ایشان تمام تلاش خود را در این راستا انجام داده و این مسئله ناشی از باور قلبی آقای روحانی به لزوم مشارکت همه ایرانیان برای ساختن ایران است و منشور حقوق شهروندی یکی از اساسی‌ترین گام‌های آقای روحانی در این مسیر است.

رویکرد حقوق شهروندی در سابقه کاندیداهای دیگر قابل مشاهده نیست
نایب رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در عین حال تصریح کرد: با این حال چنین رویکردی در رزومه و سابقه سایر نامزدهای انتخابات بجز روحانی و جهانگیری قابل مشاهده نیست و این درحالی است که چنین مفاهیمی باید در گفتمان سیاسی افراد متبلور باشد.

باید بجای نگاه ابزاری به اقوام و مذاهب، از این فرصت طلایی برای توسعه کشور بهره ببریم
او با اشاره به حضور دو نفر از چهره‌های اهل سنت در لیست شورای مرکزی «جمنا» یادآور شد: باید بجای این‌که نگاهی ابزاری به ظرفیت‌های اقوام و مذاهب داشته باشیم، باید به‌عنوان فرصت طلایی برای توسعه کشور به این گروه‌ها توجه کنیم. این‌که افراد را صرفاً با نگاهی ابزاری وارد یک جمع کنیم با این‌که به آن باور قلبی داشته باشیم، متفاوت است و به نظر می‌رسد آقای روحانی و جریان اصلاح‌طلب بجای نگاهی ابزاری و کارکردگرایانه، با نگاهی باورمندانه و رویکردی حقیقی به موضوعات مربوط به اقوام و مذاهب و اقلیت‌‌ها توجه می‌کنند.

کاندیداهای اصولگرا بجای نگاه پوپولیستی، واقع‌بینانه با مردم برخورد کنند
نماینده اصلاح‌طلب مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مردم صرفاً به حرف کاندیداها نگاه نمی‌کنند؛ بلکه گذشته و سوابق آن‌ها را نیز بررسی می‌کنند و لازم است کاندیدای اصولگرا بجای این‌که با نگاهی پوپولیستی به مردم نگاه کنند، واقع‌بینانه با مردم برخورد کنند؛ چرا که شان این ملت بالاتر از این است که چنین نگاه عوام‌فریبانه‌ای به آن‌ها داشته باشیم.

استفاده اصولگرایان ازتصاویر بزرگان اصلاحات نشان‌دهنده پیشرفت اصلاح‌طلبان است
او در واکنش به سوالی درباره استفاده از تصویر خاتمی در پوستر انتخاباتی رییسی و استفاده قالیباف از جملات میرحسین موسوی در مناظره سال ۸۸ و رویکرد متناقض در کمپین تبلیغاتی کاندیداهای اصولگرا گفت: به نظر می‌رسد این اتفاق برای گفتمان اصلاحات نوعی پیشرفت رو به جلو است که برای مشروعیت به آرای خود به مراجع اصلاح‌طلبی رجوع می‌کنند اما به نظر می‌رسد این استفاده‌های ابزاری از مردم نادرست باشد و طبیعتاً به نتیجه نیز نخواهد رسید.

بحث یارانه‌ها برای کاندیداهای اصولگرا به مسابقه و مزایده تبدیل شده است
حسین‌زاده با تشبیه وعده‌ها و شعارهای معشیتی قالیباف و رییسی به مسابقه دو سرعت و مزایده اشتغال گفت: فضا به‌سمتی رفته که کاندیداها خود را در یک مسابقه دو صد متر سرعت می‌بینند و انگار کالایی به مزایده گذاشته شده و هر یک سعی می‌کنند قیمت و نرخ بالاتری برای خرید آن پیشنهاد دهند و هرکس سعی می‌کند نرخی بالاتر برای یارانه‌ها و اشتغال مطرح کند.

ادامه مزایده یارانه‌ها به‌معنای بی‌حرمتی به منزلت اجتماعی جامعه ایرانی است
او گفت: درصورتی که این مسئله مزایده یارانه‌ها ادامه پیدا کند، به‌معنای بی‌حرمت کردن و بی‌اعتبار کردن منزلت اجتماعی جامعه ایرانی است و فکر می‌کنم این برخورد هیچ تفاوتی با خرید رای مردم ندارد.

تصمیم‌گیری درباره مبلغ یارانه‌ها در حیطه اختیارات دولت نیست
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اساساً تصمیم‌گیری درباره مبلغ و میزان یارانه‌ها در حیطه اختیارات این کاندیداها و حتی دولت نیست بلکه مسئله‌ای است که مجلس باید درباره آن تصمیم‌گیری کند. او یادآور شد: به نظر می‌رسد اصولگرایان یا در مرجعیت رای به بن‌بست رسیده‌اند که از گفتمان‌های متعلق به جریان اصلاحات استفاده می‌کنند یا دچار تعارض دیدگاه شده‌اند و از ابزارهای استفاده می‌کنند که پیش‌تر استفاده شده که این مساله را در استفاده شهردار تهران از ابزارهای انتخاباتی رییس دولت نهم و دهم قابل رویت است. به نظر می‌رسد این مساله بیش از هرچیز ناشی از تزلزل اندیشه سیاسی اصولگرایان است.

شعارهای معیشتی شان مردم را پایین می‌آورد
نایب رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با انتقاد از شعارهای معیشتی قالیباف و رییسی درباره افزایش میزان یارانه‌ها اعلام کرد: این شعارها بجز این‌که شان مردم را پایین بیاورند، تاثیری ندارد و این درحالی است که در کشورهای توسعه‌یافته برای پرداخت یارانه رفراندوم برگزار می‌کنند و بعضاً تا حدود ۸۰% با دریافت یارانه مخالفت می‌کنند.

تجویز نسخه‌های مغایر با اقتصاد مقاومتی از سوی مدعیان
رییس ستاد اقوام، مذاهب و ادیان حسن روحانی خاطرنشان کرد: اگر دولتی می‌خواهد به مفهوم واقعی ابزار توسعه کشور را ایجاد کند، باید یارانه‌ها را به‌سمت هدفمندی ببرد که از طریق افزایش تولید داخلی و بالابردن ظرفیت‌های صادرات کشور محقق می‌شود. تعجب می‌کنم از کسانی که خود را داعیه‌دار اقتصاد مقاومتی می‌دانند اما نسخه‌هایی را برای مدیریت کشور تجویز می‌کنند که در تضاد کامل با اقتصاد مقاومتی است.

نماینده اصلاح‌طلب مردم نقده و اشنویه مجلس شورای اسلامی گفت: باید یارانه‌ها را به سمتی برود که امکان صادرات را افزایش دهیم؛ چراکه اقتصاد مقاومتی وقتی محقق می‌شود که از وابستگی اقتصادمان به فروش نفت و همچنین اقتصاد دیگر کشورها کاهش یافته و با افزایش ظرفیت‌های درون‌سرزمینی، امکان افزایش صادرات را فراهم کنیم و این مهم محقق نخواهد شد بجز این‌که با تمامی کشورهای دنیا تعامل سازنده برقرار کنیم و از طرفی با هدفمندی یارانه‌ها و استفاده از آن در حوزه‌های تولید، از تمامی ظرفیت صادرات و از طرفی از تمامی ظرفیت گردگشگری کشور بهره ببریم که مبنای اساسی اقتصاد مقاومتی است.

افزایش یارانه‌ها منجر به وابستگی بیشتر ملت به دولت می‌شود
او گفت: افزایش یارانه‌ها صرفاً منجر به وابستگی بیشتر ملت عزیر و شریف به دولتی که قرار است ماهانه به مردم رقمی پول بدهد؛ درحالی که دولت باید به فکر اشتغال، صادرات، تولید و زیرساخت‌های اساسی اقتصادی کشور باشیم. نه این‌که وارد رقابت و مزایده یارانه شویم و هرکس سعی کند این نرخ را افزایش دهد.

باتوجه به بی‌برنامگی اصولگرایان اگر هفته آینده از افزایش شش‌برابری یارانه بگویند، تعجب نمی‌کنم
نایب رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: البته باتوجه به این‌که اصولگرایان بدون هیچ برنامه مشخصی وارد عرصه شده‌اند، تعجب نمی‌کنم اگر هفته آینده یکی دیگر از کاندیداها بجای سه‌برابر کردن یارانه‌ها از شش‌برابر کردن آن صحبت کند. و بنده این فضایی که در رابطه با یارانه‌ها به‌وجود آمده را به مزایده گذاشتن عزت ملی در موضوع یارانه‌ها می‌دانم.

اظهارات کاندیداها مبنی بر این‌که پول دادن به مردم عوام‌فریبی است
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اساساً دولت آینده قادر به افزایش یارانه‌ها خواهد بود، گفت: دولت یا رییس‌جمهوری آینده صرفاً قادر به ارائه پیشنهاد در این رابطه خواهد بود و درنهایت این مجلس است که در این رابطه تصمیم‌گیری می‌کند. بنابر این اگر دولت آینده می‌خواهد برخوردی صادقانه با مردم داشته باشد، باید بگوید سعی خواهم کرد با هماهنگی با مجلس درمورد یارانه‌های فلان دهک‌های جامعه به تفاهم برسم اما این‌که بگویند به مردم پول خواهم داد، بجز عوام‌فریبی نیست.

«نه» قاطع مردم به این شعارها پایانی خواهد بود بر این رویکرد نادرست به ملت باعزت ایران
حسین‌زاده در پایان تصریح کرد: به نظر می‌رسد این دوره از انتخابات برای یک موضوع مهم سرنوشت‌ساز خواهد بود؛ برای این‌که مردم یک‌بار برای همیشه به تمام شعارهایی که به‌قصد فریب اقشار مختلف جامعه مطرح می‌شود، یک «نه» قاطع بگوید تا این پاسخ پایانی باشد برای تمام این نگاه‌های نادرست به این ملت باعزت!
مرجع : ایلنا