به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۱۶ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : ۱۲۹۵۷۱
از «محاکمه ظریف» می‌گویند

اینجا ایران است؛ سرزمین عجایب

اینجا ایران است؛ سرزمین عجایب
محمد توکلی- روزنامه بهار
از «محاکمه ظریف» می‌گویند. همان‌ها که با بی‌تدبیری هایشان تحریم هایی بی سابقه را بر زندگی روزمره مردم و معیشت و سفره اقشار ضعیف جامعه تحمیل کردند و همان‌ها که غارتگری بابک زنجانی و رفقایش را به بهانه دور زدن تحریم‌ها توجیه می‌کردند از درخواست برای محاکمه ظریف سر ذوق آمده اند. اینجا ایران است؛ سرزمین عجایب.

جایی که به جای محاکمه مسئولان ارشدی که نامه‌ای را امضا می‌کنند تا دست برخی در غارتگری اموال مردم به بهانه دور زدن تحریم فروش نفت باز باشد از محاکمه ظریف می‌گویند. اینان در سابقه خود نشان داده‌اند که از ایجاد فشار و محدودیت بر بهترین فرزندان این سرزمین هیچ ابایی ندارد پس چندان بی‌راه نیست اگر که بگوییم حضورشان در قدرت برابر است با اجرایی کردن آرزویشان که محاکمه وزیر امور خارجه‌ای است که می‌توان گفت در بین مردم محبوبیتی بیشتر از رئیس دولت و بسیاری دیگر از تصمیم گیران و مسئولان دارد.

از زاویه نگاه مردم که به فعالیت‌های محمد جواد ظریف می‌نگریم با لغو شش قطعنامه تحریمی شورای امنیت مواجه می‌شویم که بند به بند آن را همه کشورهای دوست و دشمن اجرا می‌کردند. با لغو تحریم فروش نفت مواجه می‌شویم. تحریمی که اگر ادامه می‌یافت بر جلوی مهمترین منبع درآمد کشور عدد صفر نقش می‌بست. با از میان برداشته شدن تحریم فروش هواپیما پس از چهار دهه مواجه می‌شویم. آری، از نگاه مردم حاضر در متن جامعه نه تنها دلیلی برای محاکمه ظریف یافت نمی‌شود، بلکه دیگرانی که تحریم‌های پیاپی و سایه شوم جنگ بر کشور حاصل عملکردشان بود باید پاسخگو باشند.

اما شاید بتوان از زاویه‌ای دیگر به این حضرات حق داد که آرزومند محاکمه ظریف باشند. تحریم‌ها فضایی را ایجاد می‌کند که واسطه هایی خاص سفره رنگین‌تری داشته باشند، تحریم‌ها باعث آن می‌شود که شاهد امنیتی‌تر شدن فضای کشور باشیم، وجود تحریم‌ها سبب آن خواهد شد که بی کفایتی‌های دولت محبوب اصولگرایان پشت آن مخفی شود. از این زاویه که به ماجرا نگاه کنیم می‌شود به افراد حق داد!

آری، این جماعت با گفتار و رفتاری پوپولیستی مدعی مردم گرایی‌اند اما در حقیقت با هر آنچه اندکی باعث آسایش در زندگی مردم شود نه تنها مخالفت می‌کنند بلکه خواستار محاکمه فردی می‌شوند که در این راه به شکل شبانه روزی تلاش‌های ملموسی داشته است. انتخاب با مردم خواهد بود؛ ادامه حضور امثال ظریف در حوزه سیاست خارجی یا بازگشت به عقب؟

حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۱۶ ۱۲:۵۷
وقتی امیر کبیر و قائم مقام فراهانی رو به قتل میرسونن ظریف باید خوشحال باشه که فقط محاکمش می کنند (352073)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۱۶ ۱۴:۰۶
تمام این اتهام زنی ها تقصیر صدا و سیما است.
اگر در دوره اقای جلیلی برجام بدست امده بود میدید چه برنامه هایی میساختند و از روند مذاکرات تا بدست امدن توافق فیلم میگذاشتند منتهی مظلومیت دولت یازدهم و تیم هسته ای همین است که اصلا برنامه ای در حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای نساختند بلکه گروه ثریا علیه برجام کلی فیلم ساخت.
اگر در دوره دولت قبل یکی از این هواپیماهای نو امده بود میدید که با دوربین داخل هواپیماها میرفتند و جزییات هواپیماها را با اب و تاب نشان میدادند و مدام اهنگ حماسی میگذاشتند و ازتیم مذاکره کننده تشکر میکردند منتهی در دوره فعلی خبر امضای فروش هواپیماهای بویینگ و ایرباس خبر بیستم اخبار بود.
هرکدام از وجوه برجام چندین برنامه مستند میطلبید که چگونه مذاکره کنندگان توانستند انها را حل کنند مانند سیاسی-فنی -امنیتی-اقتصادی-پی ام دی و ....منتهی مدام از کاستی ها حرف میزنند و نامیدی پمپاژ می کنند. (352080)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۱۶ ۱۵:۴۷
با سلام
این قالیباف که دیروز از افت رتبه پژوهشی صحبت می کردند اگه به پایگاه SID.ir مراجعه کنید با یک جستجوی ساده "محمدباقر قالیباف" خواهید دید ایشان با چند نفر دیگر یک مقاله رو به دو نشریه علمی پژوهشی فرستادند.
عنوان مقاله: "جایگاه قدرت نرم در قدرت ملی با تأکید بر جمهوري اسلامی ایران" که به دو نشریه پژوهش و مطالعات قدرت نرم ارسال شده است. این یک تخلف آشکار است و مرتکبین این عمل در نظام آموزش عالی خطاکار شناخته می شوند. اگر ما اینکار رو کرده بودیم پوستمون رو میکندن! لطفا به ایشان خاطر نشان کنید دست از ژستهای تبلیغاتی بردارن و رفتار خود را اصلاح کنند. (352091)
۱۳۹۶/۰۲/۱۶ ۱۶:۱۸
متاسفانه ، اری اینچنین است برادر (352096)
۱۳۹۶/۰۲/۱۶ ۱۶:۲۱
کاش ظریف هم برای ریاست جمهوری کاندیدا بودند تا در مناظرات tv از دولت و برجام و شخص روحانی در برابر برخی یاوه گویان محافظت می نمودند. (352098)
۱۳۹۶/۰۲/۱۶ ۱۸:۲۸
کجای کاری برادر؟! از اعدام ظریف هم می گویند. پیش از انقلاب دانشجو بودیم و در هر تظاهراتی از مأموران گارد دانشگاه کتک می خوردیم. یک بار یکی از مأموران گفت که در باره دانشجویان چه به آن ها می گویند. دیدم به من هم اگر چنین چیزهایی بگویند و مغزم را این طور شستشو بدهند من هم دانشجویان را همان طور می زنم (البته چون خودم دانشجو بودم می دانستم که همه آن چه گفته اند مزخرف و دروغ است). کلیپ سخنرانی آن بنده خدا را گیر بیاورید و ببینید چگونه به حضار جلسه وعده می دهد که به زودی چند نفر از خوشنام ترین چهره های این کشور محاکمه و اعدام خواهند شد. و هیچ کس هم از او نمی پرسد اگر قرار است اعدام شوند دیگر چه محاکمه ای! (352111)
د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۱۶ ۱۹:۴۹
دوست عزيز چرا واژه دقيق عوام فريبي را با يك واژه نامفهوم براي توده مرم - پوپوليزم - نعويض مي كنيد هر عملي رابايد با واژه اي منطبق برماهيت ان تعريف كرد واژه عوام فريبي داراي مفهومي عميق و زشت نزد مردم است (352115)
معلمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۱۶ ۲۲:۱۸
معلمان و مشکلاتشان کجای دولت بعد هستند؟ (352122)
110
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۱۷ ۰۷:۲۲
دیشب در مسجدی بودم بیت ازهرا (ص) سمنان ،در بین دو نماز کلیپ هایی دروغ علیه روحانی پخش میکنند همه بلند شدند و رفتند 10 نفر باقی نماندند این بار خیلی احساس خطر کرد هاند (352139)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۱۷ ۰۷:۴۳
ميگم اگه ظريف بايد محكمه و اعدام بشه (بر اساس قانون!!!!!) احمدي نژاد را بايد چيكارش كرد!!؟؟؟ (352142)