به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۱۶ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : ۱۲۹۵۹۱

سرمایه‌های شهری تهران را نابود کردند

گروه جامعه: عضو شورای شهر تهران گفت: سرمایه‌های شهری تهران توسط شهرداری نابود شده است.
سرمایه‌های شهری تهران را نابود کردند

محمدمهدی تندگویان، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با  ایلنا در واکنش به اظهارات قالیباف در مناظره‌های انتخاباتی اخیر گفت: کسی که به انتقاد و زیرسوال بردن و انگ چسباندن به دیگران می‌پردازد، بد نیست حداقل یک نیم نگاهی هم به عملکرد خودش بیندازد و سیستمی را که مسئولیتش را بر عهده دارد، منصفانه و درست و حسابی مورد نقد قرار دهد یا حداقل نقد دیگران را بپذیرد و سپس بیاید و سیستم‌های دیگر را زیر سوال ببرد و نقد کند.این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: قالیباف در ابتدا اعلام کرد که قصد شرکت و ثبت‌‌نام در انتخابات ریاست جمهوری را ندارم و تصمیم دارم از گزینه مطلوبی که بیاید، حمایت کنم. بعد ایشان آمدند و ثبت نام کردند و آخر هم معلوم نشد، گزینه مطلوبِ مورد تاکید ایشان که بود و اصلاً چه شد؟ در ادامه هم با شکل و مدلی غریب به عرصه ورود کردند و گفتند؛ " پایان دولتِ حرف! پایان دولت دروغ ! پایان دولت خسته بسته!"

تندگویان اظهار داشت: ایشان نه با تفکرِ نقد، که با  انگ چسباندن، تهمت و تخریب وارد گود شده‌اند. نقد به هرحال شیوه و راه خود را دارد و تخریب هم مدل خود را. من حرفم این است؛ کسی که این چنین بی محابا می‌آید و تخریب می‌کند، باید بپذیرد که سیستم تحت هدایتش هم دچار مشکل است؛ و در واکنش به انتقادها عصبانی نشود و اینگونه تندخو و پرخاشگرانه برخورد نکند.

او افزود: ما اعتراض و گله‌ای به حضور ایشان نداریم، قالیباف هم به هر حال آمده و کاندیدا شده است. اما اول باید بپذیرد که موظف به پاسخگویی به مشکلات تشکیلات تحت مدیریت خود باشد. ما واقعاً مشکلِ شخصی با فردی نداریم. اتفاقاً خوب است که او وارد عرصه و باعث رونق انتخابات  شده است. در همین مناظره‌ها است که مردم متوجه خیلی از مسائل می‌شوند و پاسخ بسیاری سوالات برایشان مشخص می‌شود، اما معتقدم مدل حضور باید مدل معلومی باشد.وی به قربانی شدن اخلاق در مناظره‌های انتخاباتی اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه چیزی که در چنین مناظره‌هایی قربانی و شکسته می شود " اخلاق است"؛ اخلاق سیاسی که متاسفانه از زمان آقای احمدی نژاد به چالش کشیده شد، این توهین کردن‌ها در مناظره زنده، این سند رو کردن‌ها و انگ‌زدن‌های بی‌معنی در واقع اخلاق سیاسی را در جامعه را دچار خدشه کرده است که متاسفانه همچنان نیز ادامه دارد.

وی در ارزیابی خود از وعده‌های قالیباف از جمله ایجاد 5 میلیون شغل و رشد اقتصادی بالای 20 درصد، با اشاره به مبحث "اقتصاد شهر" افزود: آقای قالیباف زمانی می‌تواند مدعی اداره موفقِ اقتصاد کشور و ایجاد تحول در آن باشد که بتواند یک گزارش خیلی خوب از اقتصاد شهری که اداره آن را بر عهده داشته، ارائه بدهد.سخنگوی فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران ادامه داد: چیزی که ما امروز در شهر تهران بعنوان یک کلانشهر و یکی از بزرگترین پایتخت‌های دنیا می‌بینیم نشان از آن دارد که اقتصاد شهر ما اصلاً اقتصاد مناسبی نیست، این بدان معناست که درآمد پایدار شهری ما دچار مشکلات عدیده‌ای است.

وی گفت: ما در تهران روزانه 7 هزار تن تولید زباله داریم. من سوالم این است که ما از این میزان تولید چه مقدار بهره‌برداری و چه اندازه درآمدِ پایدار شهری ایجاد کرده‌ایم؟ امروزه زباله در جهان به طلای سیاه معروف است، خیلی از کشورها زباله سایر کشورها را از طریق مناقصه خریداری می‌کنند که بتوانند از آن ارزش افزوده ایجاد و درآمد کسب کنند، در حالی که ما نه تنها درآمدی از  آن نداریم، که امسال در بودجه شهرداری 1400 میلیار تومان هم برای برای سازمان پسماند در نظر گرفتیم.تندگویان ادامه داد: این درحالی است که سالیانه از مردم عوارض پسماند هم دریافت می‌کنیم. یعنی فرصتی که می‌توانست محلی مناسب برای درآمد پایدارِ شهری باشد، نه تنها از آن استفاده نشده که بعنوان یک تهدید جزو ردیف‌های هزینه شهر ما است!

او اظهار داشت: از آن طرف مجتمع‌هایی مثل برج میلاد که با توجه به حدود هفت هزار متر مربع فضای تجاری و سایر امکاناتی که دارد باید درآمدزا باشد، متاسفانه می‌بینیم از جمله سرفصلهای ردیف بودجه شهر است و برایش اعتبار سالیانه اختصاص می‌دهیم، شهروند و شهر آفتاب نیز از همین جمله‌اند و ما عملاً می‌بینیم که در اقتصاد شهری‌مان علیرغم برخورداری از امکانات، نتوانسته‌ایم درآمد پایداری ایجاد کنیم و شهر را  "خام فروشی " می‌کنیم تا از محلِ آن برای اداره شهر درآمد کسب کنیم!این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: این همه تراکم‌فروشی و  برج‌سازی که می‌بینیم، در واقع اقتصاد نابود شده شهر ما است، یعنی شهردار بعدی که بیاید دیگر نه تراکمی برای فروش ندارد بلکه درآمد پایدارِ خوبی هم نخواهد داشت.

تندگویان افزود: آیا کسی که در مدت 12 سال مدیریتِ ثابت آنهم بدون هیچ مشکل و معارضی، نتواسته است اقتصاد مناسبی را برای یک شهر ایجاد کند، می‌تواند اقتصاد کشور را شکوفا و آن را متحول کند؟تندگویان درباره اظهارات کاندیداها درباره حاشیه‌نشینی نیز گفت: اینکه یکی از نامزدها ادعا کرد که باید بیاییم در حاشیه نشینی مالکیت بوجود بیاوریم، حرفی کاملا غیرتخصصی و غیرکارشناسانه بود، چرا که حاشیه نشینی یک ناهنجاری اجتماعی است و ما برای ناهنجاری نمی‌توانیم بیاییم و برنامه تدوین کنیم بلکه باید ناهنجاری را رفع کنیم و سامان بدهیم.

تندگویان گفت: نقش پررنگ شهرداری تهران در بزرگ شدن روز افزون این معضل، ایجاد بیش از حدِ شغلِ کاذب کارگری ساختمان که ریشه در فروش تراکم و صدور جوازهای ساخت و سازِ بی ضابطه و زیاده از حد دارد، بوده است. این رویکرد بدِ شهرداری تهران سیل مهاجرین را برای کارگری ساختمان که هیچ تخصصی نیاز ندارد را به تهران جاری ساخت و حالا با رکود مسکن و ساخت و سازها، همه این کارگران همچنان در حاشیه شهر  زندگی می‌کنند و مشغول مشاغل کاذب دیگر هستند.