به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۱۷ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۱۲۹۶۱۳
امانوئل ماکرون يا مارین لوپن؟

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه‌

گروه بين الملل: در حالی که روز برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه فرا رسیده، کمپین‌های انتخاباتی امانوئل ماکرون و مارین لوپن رای دهندگان فرانسوی را به شدت دو قطبی کرده است. در همین حال بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته در اتحادیه اروپا حامیان احزاب تندرو و افراطی در حال افزایش هستند.
دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه‌
بر اساس نظرسنجی صورت گرفته در اروپا توسط موسسه برتلسمان، رای دهندگان فرانسوی در بین دو قطبی شده‌ترین رای دهندگان در اتحادیه اروپا هستند به طوری که از هر پنج نفر یک تن خود را تندرو و افراط گرا توصیف کرده و تنها از هر سه نفر یک نفر خود را میانه‌رو می‌داند.این نظرسنجی همچنین سطح بالای غیرمعمول نارضایتی در فرانسه نسبت به مسیری که این کشور پیش گرفته را نشان می‌دهد که بر چالشی که رئیس‌جمهور جدید فرانسه با آن مواجه خواهد بود،‌ تاکید دارد.

امانوئل ماکرون، نامزد میانه‌روی مستقل امروز (یکشنبه) در دور دوم انتخابات با مارین لوپن، نامزد حزب راست افراطی جبهه ملی روبرو خواهد شد و از زمان تاسیس جمهوری پنجم فرانسه در سال ۱۹۵۸ و به دست شارل دوگول این نخستین بار است که هیچ نامزدی از احزاب راست میانه یا چپ میانه در دور دوم انتخابات حضور ندارد.نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه برتلسمان، در زمینه حمایت از راست و چپ در اتحادیه اروپا از ۱۱ هزار و ۲۱ تن در سراسر اتحادیه اروپا صورت گرفته است.

این نظرسنجی نشان داد که ۲۰ درصد از رای دهندگان فرانسوی خود را راست افراطی یا چپ افراطی می‌دانند در حالی که این آمار در کل اتحادیه اروپا ۷ درصد است. از این ۲۰ درصد ۱۴ درصد خود را راست افراطی توصیف کرده‌اند. تنها ۳۶ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی خود را میانه‌رو توصیف کردند در حالی که این آمار در سراسر اتحادیه اروپا ۶۲ درصد است. از این ۳۶ درصد، ۲۱ درصد خود را چپ میانه و ۱۵ درصد خود را راست میانه معرفی کردند.

این نظرسنجی نارضایتی گسترده نسبت به مسیر سیاست در فرانسه را نیز نشان داد. تنها ۴ درصد از رای دهندگان راست افراطی و ۱۶ درصد از رای دهندگان چپ افراطی نسبت به این مسیر اعلام رضایت کردند.این نظرسنجی حمایت شدید رای دهندگان چپ افراطی، چپ میانه و راست میانه را از ماندن فرانسه در اتحادیه اروپا و پول رایج یورو نشان داد و تنها رای دهندگان راست افراطی طرفدار خروج فرانسه از این بلوک و پول رایج واحد بودند.در همین حال انتخابات ریاست جمهوری امروز یکی از جدی ترین رقابت‌ها در فرانسه در دهه‌های اخیر است.براساس نظرسنجی صورت گرفته برای شبکه تلویزیونی BFM، ماکرون با کسب ۶۲ درصد آرا رئیس‌جمهور خواهد شد، در حالی که لوپن تنها ۳۸ درصد از آرا را از آن خود خواهد کرد.