به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۱۷ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۱۲۹۶۴۰
نگاه «بهار» به مناظره دوم

مثلث «میانه‌روی» و «تندروی»

روزنامه بهار: مناظره دوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری  سال ۱۳۹۶ همان‌طور که پیش از این از سوی تحلیلگران سیاسی پیش بینی می‌شد داغ‌تر از مناظره اول برگزار شد. در این مناظره نیز مانند مناظره اول شاهد سوالاتی کلیشه‌ای بودیم که اغلب موضوعاتی انتزاعی را شامل می‌شد  و بی ارتباط با دغدغه‌های مردم بود. در مناظره جمعه دیگر خبری از هویت مستقل میرسلیم و هاشمی طبا نبود و هر کدام بیشتر از قبل به سویی متمایل شدند.

به بیان دیگر می‌توان گفت که مناظره سیاسی مناظره بین مثلث میانه روی (روحانی، جهانگیری و هاشمی طبا) با مثلث تندروی (رئیسی، قالیباف و میرسلیم) بود. تصویری که از دومین مناظره به جامعه منتقل شد نوعی تقابل بین دو تفکر در اداره کشور را نشان می‌داد. تفکری که مورد حمایت اصلاح طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان معتدلی همچون ناطق نوری و علی لاریجانی است و در طرف دیگر تفکری مبتنی بر تندروی که مورد حمایت تام و تمام افرادی است که بر سر راه  دولت منتخب اکثریت در سه سال و نیم اخیر سنگ‌اندازی کرده و سابقه عملکردشان نیز در دولت‌های نهم و دهم پیش روی همه قرار گرفته است. در ادامه به برخی انتقادات مطرح شده در این مناظره که از سوی مثلث تندروی مطرح شده است می‌پردازیم.

قالیباف: «یک وزارت خانه‌ای که آموزش و پروش است و مسئولیت آموزشی بر دوش دارد، این رفتار به گونه‌ای است که واردات غیرقانونی و غیرضروری انجام می‌دهد. این بحث پیش می‌آید وزارتخانه صنعتی و تجاری نیست، وزارت آموزش و پروش است این واردات غیر قانونی باعث نگرانی قشر مردم، فرهیخته، بازنشستگان، ‌حق‌التدریس‌ها می‌شود»
- آنچه شهردار تهران می‌گوید کاملا خلاف واقع است. زیرا ۱- واردات به شکل غیرقانونی انجام نشده است و ۲- اساساً کسی به جز شهردار تهران مدعی آن نیست که این پرونده ارتباطی به وزارت آموزش و پرورش داشته است!
رئیسی: «رشد علمی در کشور در این چند سال کم شده»
- درباره ادعای کاهش رشد علمی کشور توجه به این مسئله ضروری است که آنچه با عنوان رشد علمی در جامعه مطرح می‌شود تعداد مقاله در مجلات علمی جهان است. به این معنا که در نظر این افراد کمیت مهمتر از کیفیت است زیرا اگر به کیفیت مقاله‌ها توجه داشته باشیم خواهیم دید که در سه سال و نیم اخیر درصد ارجاع به مقاله‌های دانشمندان ایرانی حدود دو برابر شده است و از طرف دیگر میزان منابع مالی صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان صندوقی برای یاری گری اقتصاد دانش بنیان که از پایه‌های اصلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر انقلاب است چند ده برابر شده است.
میرسلیم: «دولت یازدهم در مقابل منتقدانش از صفاتی همچون غیرانسانی، تخریب‌گر، بزدل، به جهنم، عصر حجری، هوچی‌باز، بی‌شناسنامه و بی‌سواد یاد می‌کنند. با گفتن چنین عباراتی منتقد جرات سخن گفتن نخواهد داشت و کشور پیشرفت نمی‌کند.»
- در کمال تعجب باید گفت که این گفته‌های عضو حزب موتلفه به عنوان حزبی که از قدیم الایام به سیاست ورزی اخلاقی و میانه روانه مشهور بوده است یادآور بداخلاقی هایی است که جریان تندروی کشور و رسانه‌های پرشمار در اختیارشان مطرح می‌کنند. تقطیع‌سازی برخی جملات روحانی، بی توجه به جملات پیش و پس از آن و از آن مهمتر حذف مخاطب آن جملات نشانگر نوعی بداخلاقی است. به عنوان مثال رئیس جمهور روحانی خطاب به افرادی که در بیانشان در حالی که ده درصد رای مردم را داشته‌اند علیه دولت منتخب اکثریت از سوی مردم سخن می‌گویند گفته است با شناسنامه جریان و حزب خود نظر بدهید نه از طرف ملت ایران. آیا از نگاه حزب موتلفه و نامزد آن دعوت همه جریان‌های سیاسی به اظهار نظر از طرف حزب و جریان خود به جای نظر دادن از جانب ملت نشانه نقد ناپذیری است؟ !
قالیباف: «آثار برجام برای مردم ما چه بوده؟ وقتی سوال می‌کنیم آیا روزی که برجام در دستور کار بود یعنی گشایشی در اقتصاد صورت گیرد ولی مردم می‌گویند این اتفاق نیفتاده است.»
- اولین پرسش از شهردار تهران این است که چه کسی به ایشان از طرف مردم وکالت داده است که می‌گویند مردم چنین می‌گویند و چنان می‌پرسند؟ و دوم آنکه ملموس‌ترین اثر اجرای برجام را می‌توان در حقوق و دستمزد و یارانه نقدی که ماهانه به حساب مردم ریخته می‌شود مشاهده کرد. اگر برجام نبود فروش نفت ایران به عنوان مهمترین منبع درآمدی کشور به صفر رسیده بود.
میرسلیم: «چطور می‌شود که پیش از مذاکرات دانش هسته‌ای خود را داریم و تحریم‌ها وجود دارد اما پس از مذاکرات تحریم‌ها بیشتر می‌شود و دانش هسته‌ای هم نداریم»
- از فردی همچون مصطفی میرسلیم که بیش از آنکه سیاستمدار باشد به عنوان فردی دانشگاهی شناخته می‌شود بیان این نقد که از سوی رسانه‌های تندرو مطرح شده است بسیار عجیب بود.آیا امروز که شاهد بازطراحی و نوسازی راکتور اراک با همان ماهیت آب سنگین گذشته اش هستیم و راه برای تعامل علمی با کشورهای مختلف که چند ده سال بیش از ما در حوزه فناوری هسته‌ای فعالیت داشته‌اند هستیم دانش هسته‌ای نداریم؟ آیا لغو شش قطعنامه تحریمی شورای امنیت و رفع تحریم فروش نفت، بیمه، کشتی رانی، فلزات گرانبها و تسهیل شدن سرمایه‌گذاری خارجی به معنای افزایش تحریم هاست؟ !
رئیسی: «آقای ظریف گفتند آمریکایی‌ها نه به متن برجام متعهد بودند، نه به روح برجام. تحریم بانکی برقرار است. یک بانک دست چندم متوسط در‌ترکیه گفته یک‌سری ال‌سی باز شده است.»
- اولا وزیر امور خارجه چنین سخنی را نگفته است و خوب است که مشاوران جناب رئیسی مطالبی را که ظریف به زبان انگلیسی در فضای مجازی منتشر می‌کند دقیق‌تر‌ترجمه کنند و «ترجمه صداوسیمایی» را به کناری نهند. ثانیا بخش عمده‌ای از عدم تمایل بانک‌های بزرگ برای همکاری با سیستم بانکی ایران اصولا ارتباطی به برجام ندارد و مواردی از این دست روند این همکاری‌ها را کند کرده است.
۱- دوری یک دهه‌ای بانک‌های ایرانی از سیستم بانکداری جهانی که با گذشت زمان امکان اصلاح آن وجود دارد.
۲- عدم توجه به سازوکارهای fatf که مرتبط با مبارزه با پولشویی است.
۳- تحریم هایی در حوزه‌های غیر هسته‌ای که اجازه‌ای برای مذاکره در آن حوزه‌ها فعلا وجود ندارد.
اگر به واقع نامزدهای اصولگرا به دنبال حل این مشکل هستند می‌بایست به جای کلی گویی برنامه خود را برای عبور از این سه مانع مطرح می‌کردند.