به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۰۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۱۸ ساعت ۰۷:۱۹
کد مطلب : ۱۲۹۶۷۸
مافياي رسانه‌‌اي افراطيون و تندروها پاسخ بدهد:

روحانی در معدن، مالک معدن کجا تشريف دارند؟

روحانی در معدن، مالک معدن کجا تشريف دارند؟
گروه جامعه: در حاليكه مافياي رسانه‌‌اي افراطيون و تندروها، با پخش فيلم‌هايي سعي در القاي خشم معدن‌چيان از  حسن روحاني داشتند، تا ايشان را مسبب اين حادثه نمايند!! و بالاتر از آن ناجوانمردانه از اين مهمل انساني و اجتماعي، براي خود خوراكي انتخاباتي دست و پا نمايند، اما از خود عامدانه نپرسيدند روحاني با وجود مخالفت مسئولان استان و مشاوران خود شرافتمندانه و مردانه به ميان داغداران و آسيب ديدگان رفت، اما مالكان اين معدن اين روزها كجايند! معدنچيان داغدار حق دارند اعتراض كنند و حتي وظيفه مسئولان و رييس جمهور است اعتراضات را تحمل كند. به خصوص اينكه رييس‌جمهوري كه اصرار داشته باشد به جمع معترضان رفته و حتي ناسزايي كه سهم ديگران بوده را بخورد نشانگر شهامت و مردانگي اوست اما در اين ميان اين نوع اقدام رسانه هاي امپراطوري دروغ و ريا چگونه قابل هضم است حتي با كمترين معيارهاي اخلاقي؟ و پاسخ هم ندادند: مالكان كيستند و چرا پاسخگو نيستند و غيبشان زده است و ...؟!

نكته‌اي كه خود آقاي روحانی، هم ديشب در اجتماع پرشور مردم ارومیه به آن اشاره كرد و پرسيد: چرا نهادی که مالک معدن آزادشهر است، پاسخگو نیست؟ رييس جمهور گفت: پیش از اینجا به آزادشهر رفتم تا وضعیت معدنچیان آنجا را بررسی کنم. این معدن در اختیار بخش خصوصی و یک نهاد بوده است. این نهاد باید پاسخگو باشد. ما با همه توان در کنار کارگران و معدنچیان خواهیم بود. آنها که مسئول این معدن بوده اند چرا مهر سکوت بر لب زده‌اند؟

در اين باره حميد ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور با انتشار پستی در توئیتر از مخالفت خود و استاندار گلستان از سفر رئیس جمهور به معدن زمستان یورت و پاسخ رئیس جمهور به مخالفت آنها گفته است. روحانی گفت فقط به معدن می روم تا آنها با فریاد کشیدن بر سر بالاترین مقام رسمی کشور احساس آرامش کنند. ابوطالبی در این مطلب نوشته است:   استاندار محترم گلستان از من خواست با سفر رييس جمهور به معدن زمستان يورت آزادشهر به علت غم و اندوه بالاي كارگران و التهاب خانواده هاي آنان مخالفت كنم. دكتر روحاني با مخالفت به من گفت: من رييس جمهور زمان درد مردم و التهاب آنان هستم، اگر فرياد آنان در برابر من،سبب آرامش ملي خواهدشد، من بايد بروم. دكتر روحاني گفت:من تنهابه معدن مي روم تا معدنچيان براي فرياد كشيدن بر سر بالاترين مقام رسمي كشور احساس آرامش و راحتي كنند؛ اين افتخار من است.

حسام‎الدين آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور هم در اين باره گفت: حجت الاسلام حسن روحاني در طول رياست جمهوري خودش را موظف مي دانست که صداي اقشار مختلف مردم را بشنوند؛ ايشان هم به صداي دانشجويان در 16 آذر گوش دادند هم اعتراضات معلمان را در روز معلم شنيدند و هم ناله ها و گلايه هاي معدن کاران را در بازديد از معدن يورت. براي رئيس جمهور اين مهم است که بي واسطه و با عبور از رويه هاي مرسوم اداري حقايق را از نزديک و از دهان مردم بشنوند. تجربه معدن يورت به همه ما آموخت که هيات ملي گزارش پلاسکو مسيري درست براي شناسايي دقيق علل و عوامل حوادث بزرگ در پيش گرفته بود. مساله مسئوليت پذيري مالکان و سهامداران در قبال اين حادثه تلخ، ضوابط بيمه اي ميان کارفرمايان، معدنکاران و سازمان تامين اجتماعي، ميزان مسئوليت پذيري مقامات اداري و محلي، بازنگري شرايط ايمني و و ايمني محل کار، استاندارد سازي شرايط کار، مساله بازنشستگي و حمايت هاي حقوقي از معدن کاران، مسائل تکنولوژيک استخراج معادن و ... از جمله مسائل مهمي است که بايد در گزارش ملي معدن يورت مورد توجه قرار گيرد. مشاور فرهنگی رئیس جمهور در پايان گفت: هيات‎هاي مستقل، اعضاي حرفه اي دانشگاهي و مستقل اين هيات مي توانند آينده معدنکاري در ايران را تغيير دهند.

رئیس‌جمهورِ دردهای مردم

احمد ابوالفتحی در روزنامه بهار نوشت: ناله‌های دردناک معدن‌کاری که از بتونه (باتوم) سخن می‌گفت و از کتک‌خوردن و حقوق نگرفتن و شرم در برابرِ زن و فرزند... ناله‌های معدن‌کاری که به‌حق می‌پرسید آقای رئیس‌جمهور تا به حال کجا بوده‌ای؟ و شرمِ #روحانی که استحقاقِ شرمندگی را داشت، همچنان که تمامِ مسئولان استحقاقِ چنین شرمی را دارند، قصه‌ی تلخِ امروز بود. قصه‌ای که حتا فریادهای روحانی در ارومیه که از بی‌تعهدیِ نهادهای خاص که مسئولیتِ معدن یورت به گردنِ آنهاست گفت و از ژستِ مضحکِ آزادی‌ستیزانی که منادیِ آزادی شده‌اند و فراریانِ مالیاتی که منادیِ مالیات شده‌اند و خواصی که عینکِ هشت‌میلیونی را توی جیب گذاشته‌اند و با این تصور که عوام (این واژه‌ی موهوم) حافظه‌ای کوتاه‌مدت‌تر از ماهی دارند، در پیِ فریب هستند هم نتوانست تسکینش بدهد. روحانی امروز به دلِ درد زد و دردها را شنید. امروز رئیس‌جمهورِ دردهای مردم شد و آنچه سزاوارش بود را هم از معدن‌کاران شنید. آنچه که دیگران برای شنیدنش سزاوارترند، آنچه که "ناسزا" نیست در این روز و روزگار. آنچه امروز شنیدید گوارایتان آقای رئیس‌جمهور. گوارای شما و گوارای دیگرانی که سزاوار شنیدنند و خودشان را به نشنیدن زده‌اند. فرق شما با آنها این است که می‌شنوید.

برای تخریب دکتر روحانی تا معدن یورت هم آمدند
در حالی که یکی از خبرگزاری‌‌هایی که با بودجه عمومی و با استفاده از بیت المال در حال طرفداري از طيف خاص و یک كانديداي مشخص در انتخابات ریاست جمهوری است با انتشار عکسی و با دروغ پراكني مدعي برخور بد محافظ رييس جمهور با يك كارگر شده بود، پس از تحقيقات و پرس جو از شاهدان عینی مشخص شد آن فرد كارگر معدن يورت زمستان نبوده است و براي جوسازي عليه رييس جمهور و مطرح کردن کاندیدای جریانی خاص به آن منطقه آمده بود که با هوشیاری کارگران و تیم حفاظت به مقاصد خود نرسید.

ايرنا نوشت: رئیس‌جمهوری که چهار سال است روز 16آذر در دانشگاه حضور پیدا می کند تا درد دل دانشجویان را بشنود ، امروز هم با وجود توصیه همه مقامات محلی برای عدم حضور در محل حادثه معدن زمستان یورت آزاد شهر استان گلستان، به دلیل شدت التهاب و ناراحتی مردم، بی واسطه در میان معدنچیان حضور می یابد تا نه تنها صدای آنها را بشنود بلکه امکان انعکاس آن را نیز فراهم کند.
 

دکتر حسن روحانی در این بازدید از معدنچیان مصدوم و خانواده های آنان می خواهد دردشان را فریاد کنند و بی ملاحظه و نگرانی از سرکوب صدایشان، به آنها اجازه می دهد هر طور که می خواهند درد و رنج خود را ابراز کنند. روحانی گلایه های معدنچیان را می شنود همچنانکه تاکنون این رفتار او را با سایر اقشار جامعه شنیده و دیده ایم؛ چه در میان معلمان، چه کارگران و چه اقوام و مذاهب گوناگون. اینها تابوهایی است که پیش از این کسی آن را نشکسته بود.

روحانی می دانست که با اعتراض معدنچیان زمستان یورت مواجه می شود اما رفت تا صدای اعتراض آنها را بشنود، در این روزهای اندوه، در کنارشان باشد و تلاش کند که دردها و آلام آنها را التیام بخشد. و چه بسا، اگر او به دیدار معدنچیان نمی رفت رازهای پشت پرده معدن های ایران افشا نمی‌شد. روحانی به جای مالکان و سهامداران معادن ایران، گلایه های بازماندگان حادثه و کارگران را شنید و آن را به جان خرید. ریيس‌جمهور به میان معدنکاران نرفت تا با آنان عکس بگیرد، بلکه رفت تا صدای آنان را به گوش همه ما برساند و چشمان ما را با چهره افسرده آنان آشنا کند.

حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۱۸ ۰۷:۲۴
جالب است واقعا و ناراحت كننده. ديگران و رقباي روحاني حقوق كارگران را ندادند روحاني و دولتش بايد فحشش را بخورد. مظلوميت روحاني هر روز بر آرايش مي افزايد. حالا اين مافياي رسانه اي و همچنين صداو سيما هرچه بخواهد بكند تاثيري ندارد (352181)
ی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۱۸ ۰۹:۱۲
واقعا روحانی مظلوم است این پیمانکارانی که زیر پاشون ماشین گرون قیمت است کجاین چرا شانه خالی میکنند چرا کسی وظیفه خودشو نمیدونه (352189)
ناشنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۱۸ ۱۲:۴۵
این روزها که عده ای علناً خود را ولی نعمت مردم معرفی میکنند و همه ی رانتها و همه ی منابع را از آن خود میدانند ،تا جایی که حاضرند گارگری در عمق 1300 متری زمین برای سود بیشتر آنها بدون ایمنی جان دهد،حضور رئیس جمهور کشور در میان آنها میتواند تسلی خاطری باشد برای کارگران و خانواده ی همکاران از دسته رفته شان.خدا به این کارگران و خانواده هایشان صبر دهد و باشد که با پی گیری رئیس جمهور ،کارگرا ن عزیز از این وضعیت نجات یابند. (352195)
مداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۱۸ ۱۴:۵۲
چرا نام مالک یا مالکان را صراحتا اعلام نمیکنید تا مردم بفهمند که کدوم نهاد به ظاهر مظلوم پشت این حوادث از مسولیت خود شانه خالی کرده است (352200)
۱۳۹۶/۰۲/۱۹ ۰۷:۵۶
مطمئن باشید اگر این نهاد وابسته به دولت یا دولتیها بود روز قبل از حادثه اعلام می کردند. (352241)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۱۸ ۱۵:۵۰
شجاعت رئیس جمهور قابل تحسین است... (352208)
ناشناس
Netherlands
۱۳۹۶/۰۲/۱۸ ۲۱:۳۱
آقاي روحاني بهتر بود مي فرموديد، كدام نهاد مسئول و مالك معدن يوت است. حضور شما البيه مايه دلگرمي و ستودني است. (352219)
سبحان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۱۸ ۲۱:۴۵
درود بر مردانگی دکتر روحانی. (352220)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۱۹ ۰۰:۰۲
یه جوزی عمل کردند که انگار مقصر این اتفاق دردناک دکتر روحانی بوده . جالبه اصلا مسئولیت این معدن با دولت نبوده و وابسته به دولت نبوده (352233)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۱۹ ۰۳:۳۵
خودشون اعلام کردن بخش خصوصی (352234)