به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۱۹ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : ۱۲۹۷۸۴
گزارش «بهار» از آخرین نتایج نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری

صعود روحانی و جاماندن رقبا

روزنامه بهار: با نزدیک شدن به  بیست و نهمین روز اردیبهشت حرارت رقابت‌های انتخاباتی دیگر ساعت به ساعت در حال افزایش است، حال بد نیست ببینیم این روز‌ها کدام کاندیدا در نظر مردم گوی سبقت را از رقیبانش ربوده و امید بیشتری به پیروزی دارد؟در نظرسنجی‌های معتبر نیمه اول اردیبهشت و پس از مناظره اول کاندیداها در سیما، حسن روحانی رئیس جمهور مستقر و جدی‌ترین کاندیدای انتخابات پیش رو با اختلاف دو برابری از نزدیک‌ترین رقیبش پیش بود اما با این همه او با حد نصاب 50درصدی فاصله داشت؛ اما نتایج منتشر شده آخرین نظرسنجی‌های معتبری که پس از مناظره دوم انجام شده صعود هرچه بیشتر روحانی و بازماندن رقبایش از رقابت در نظر مردم را نشان می‌دهد. البته نتایج نظرسنجی‌های انتخابات 96 از روز شروع تبلیغات انتخابات تا کنون بارها تغییر یافته است و در برخی از آنها نتیجه‌هایی دگرگون دیده شده اما آنچه مشترک است، فزونی درصد رای روحانی دربرابر دو تن از رقبای جدی او یعنی قالیباف و رئیسی در بسیاری از نظرسنجی‌ها است، به گونه‌ای که روحانی خود را به مرز پنجاه درصد رسانده است. شاید این مسئله را بتوان در کنار افزایش مشارکت پاسخ دهندگان به نظرسنجی‌های معتبر در انتخابات پیش رو، مهم‌ترین یافته‌ مشترک نظرسنجی‌های معتبر این روز‌ها دانست. دولت و حامیانش در تلاش هستند تا هرطور می‌توانند میزان مشارکت را افزایش دهند و نتایج نظرسنجی‌ها که حکایت از گرایش مردم به مشارکت و رای دادن است برای روحانی و حامیانش بسیار قابل توجه است.

اگرچه نظرسنجی‌ها رشد مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را نشان می‌دهند اما با این همه یکی از مهمترین یافته‌های این نظرسنجی‌ها که شاید بیش از همه کمپین انتخاباتی روحانی و متحدانش را در روز‌های پیش رو به خود مشغول خواهد کرد درصد کسانی است که هنوز دست به انتخاب نزده‌اند. کسانی که از آنها به عنوان آرای خاکستری یاد می‌شود و معمولا در روز‌های آخر منتهی به انتخابات‌تردیدشان را می‌شکنند. وزن این عده از رای‌دهندگان بالقوه، می‌تواند یک دوره‌ای شدن انتخابات و نیز‌ترتیب برتری روحانی را تضمین کند و بر اساس اخبار منتشره کمپین او در روز‌های پیش رو برنامه ویژه‌ای برای کشاندن این بخش از جامعه به پای صندوق‌های رای دارد. ویژگی دیگری که از نظرسنجی‌ها می‌توان یافت، وجود رای منفی به نسبت بالا میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است که البته روحانی و همراه استراتژیکش جهانگیری نیز در این بخش کمتر از رقبای جدی شان رای منفی دارند. با این همه این مساله اهمیت فراوانی دارد و به عبارت دیگر نشان دهنده این است که نامزدها برای کسب رای نمی‌توانند به ویژگی‌های فردی خود اتکا کنند و کمپین هایشان برای کاهش میزان رای منفی آنها نیز برنامه  ریزی کنند.

البته در سوی دیگر نظر سنجی‌ها یا شاید بهتر باشد بگوییم نظرسازی‌های زیادی نیز در حال انجام است که با اعداد و ارقام ساختگی در تلاش هستند بر فضای موجود تاثیر بگذارند. پیش از این نیز در مواردی نظرسنجی‌های اصلی را پیش خود نگه می‌دارند و آنچه را که منتشر می‌کنند با دستکاری در اعداد و ارقام انجام می‌دهند. در یکی از نمونه‌های این دست از اقدامات اخیرا و پیش از مناظره‌ها برخی رسانه‌های جریان اصولگرا نتایج نظرسنجی یک نهاد رسانه‌ای را در سطح وسیعی منتشر کردند که برمبنای آن آقای روحانی نفر اول و رئیسی دوم و قالیباف با فاصله قابل توجهی سوم بود. با تمرکز بر این نظر سنجی هر کس که اندکی با فضای عمومی و حتی نظرسنجی‌های معمول آشنا باشد می‌توانست ساختگی بودن این آمار و ارقام را دریابد. در این نمونه به عبارت دیگر جای آقای رئیسی و قالیباف را عوض کرده بودند، بدون اینکه به رتبه آقای روحانی دست بزنند ، از این طریق می‌خواستند سرانجام مثلا رقابت داخلی جمنا را به نفع خود خاتمه دهند.

  در نمونه‌های دیگری از این دست پیش از این نیز در مواردی نظرسنجی‌های اصلی را پیش خود نگه می‌دارند و آنچه را که منتشر می‌کنند با دستکاری در اعداد و ارقام انجام می‌دهند. این کار آنها مثل دستکاری در دماسنج است که مثلا هوای اتاق را به جای ٣٥ درجه ١٥ درجه نشان دهد، ولی واقعیت دما که سر جای خود است و با دستکاری دماسنج نمی‌توان هوای اتاق را ٢٠ درجه گرم یا خنک کرد!
فهمیدن این که مردم فکر می‌کنند چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو برنده خواهد شد می‌تواند تصویر روشن‌تری از فضای انتخابات به دست دهد و بسیاری از کمپین‌های انتخاباتی کاندیداهای حاضر با توجه به آمار و ارقام این نظر سنجی‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند. حال باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده و با ادامه نظرسنجی‌ها و نزدیک شدن به روز انتخابات رای و نظر مردم بیشتر به کدام سو خواهد رفت.

کریم
۱۳۹۶/۰۲/۱۹ ۱۲:۱۹
با وجود برگرداندن این تعداد بازنشسته به کار و بیکار ماندن جوانان و بی انگیزه شدن شاغلینی که امید به پست بالاتر داشتند خود دلیل متقنی است که در نظر سنجی ها نیز رای بالایی داشته باشد. (352250)
رحیم
۱۳۹۶/۰۲/۱۹ ۱۲:۲۱
آقای روحانی خوبه سانتریفیوژبچرخه اما باید زندگی مردم هم بچرخه خوب داره میچرخه دستت درد نکنه (352251)
۱۳۹۶/۰۲/۱۹ ۱۲:۵۸
بنده معتقدم مهمترین عاملی که باعث پیشرفت کشورهای توسعه یافته شده آزادی انتقاد وبازخواست از همه مسئولین است بطوریکه در آن کشورها هیچ مقامی از بازرسی ونقد ارگانهای مسئول مردم ورسانه ها مستثنی نیست البته این موضوع در آموزه های دینی ما هم بسیار وجود دارد ومردم در زمان صدر اسلام نیز آزادانه مقامات حکومت اسلامی وحتی پیامبر وامامان را نقد ( سئوال وجواب) می کردند وکاملا راحت وآسوده بودند وکلا تمامی این مشکلات اقتصادی کشور موقعی حاصل می شود که خلافی صورت می گیرد ولی مصالح گوناگون از بروز آن جلوگیری نمی کند (352255)