به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۰ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۱۲۹۸۳۸
4 فیلم جدید از امروز به نمایش در می‏آیند

آرایش جدید سینما در اکران بهار

گروه فرهنگي_ رسانه ها: روزنامه دنياي اقتصاد نوشت:اکران دوم نوروز 96 در حالی از امروز آغاز می‏شود که اکران اول نوروز امسال رکوردهای قابل توجهی را ثبت کرد و فیلم «گشت 2» توانست عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را از آن خود کند و بعد از آن فیلم «خوب، بد جلف» هم رقم فروش فیلم «فروشنده» را جا گذاشت و به رده دوم پرفروش‌های تاریخ سینما صعود کرد.
 
 با این حال در بین فیلم‌هایی که از امروز روی پرده می‌رود «نهنگ عنبر2» هم به چشم می‌خورد که به نظر می‌رسد بتواند با اقبال عمومی در گیشه روبه‌رو شود. قسمت اول این فیلم در سال 94 اکران شد و 7 میلیارد تومان فروخت و شاید همین استقبال مردم باعث شد تا عوامل این اثر دست به‌کار شوند و قسمت دومش را هم جلوی دوربین ببرند.به هر حال نوبت دوم اکران نوروزی از امروز در شرایطی آغاز می‌شود که کشور در تب و تاب برگزاری رویدادی مهم به سر می‌برد و فیلم‏های اجتماعی سهم بیشتری بر پرده‏های نمایش خواهند داشت. چهار فیلم تازه در شرایطی به روی پرده می‌روند که اکران دو فیلم از میان آنها در جشنواره فیلم فجر توانسته است نظر مثبت مخاطبان و منتقدان را جلب کند.
 
به نظر می‌رسد شورای صنفی نمایش با اضافه کردن فیلم «نهنگ عنبر» ترکیبی را به بازار فرستاده تا سینمای خاص و سینمای عامه‌پسند در یک شرایط برابر در بازار به رقابت بپردازند و سلیقه‌های متفاوتی برای تماشای فیلم‌ها در سالن‌ها ترغیب شوند.

«نهنگ عنبر 2، سلکشن رویا»
تازه‌ترین اثر سینمایی سامان مقدم است که از امروز به روی پرده سینماها می‏رود. سامان مقدم که این روزها با سریال «دیوار به دیوار» در تلویزیون حضور دارد، سال گذشته ادامه «نهنگ عنبر» را تحت عنوان «نهنگ عنبر 2، سلکشن رویا» را تولید کرد. داستان فیلم هم ادامه ماجراهای ارژنگ، صنوبر و رویا است. نام فیلم اما یادآور یکی از سکانس‏های بامزه «نهنگ عنبر» است، جایی که ارژنگ آهنگ‏های موردعلاقه رویا را در نواری به نام «سلکشن رویا» به او می‏دهد.
 
در این فیلم که در ادامه سری اول ساخته می‏شود رضا عطاران، مهناز افشار، ویشکا آسایش، حسام نواب صفوی، رضا ناجی، امیرحسین آرمان، سیروس گرجستانی، على قربان‏زاده، شهلا ریاحى، کتایون امیر‌ابراهیمى، محسن قاضی مرادى، اسدالله یکتا و احمدرضا اسعدى به ایفای نقش می‏پردازند. «نهنگ عنبر 2، سلکشن رویا» قرار است به جای فیلم سینمایی «آباجان» ساخته هاتف علیمردانی در گروه سینمایی قدس به روی پرده برود.

«ویلایی‏ها»
عنوان نخستین ساخته منیر قیدی است در مقام کارگردان که سال 95 با حضور بازیگرانی چون طناز طباطبایی، ثریا قاسمی، پریناز ایزدیار، علی شادمان، گیتی قاسمی و صابر ابر در اندیمشک ساخته شد و در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.«ویلایی‏ها» فیلمی است درباره جنگ و وقایع آن‌که زنان و مردان بسیاری را درگیر خود کرد.
 
منیر قیدی در واقع این بار از نگاهی دیگر به زندگی زنانی چشم انتظار پرداخته است. «ویلایی‏ها» قصه خانواده‏های فرماندهان سپاه و ارتش در سال ۱۳۶۵ است. عزیز، زن ۵۰ ساله‏ای است که همراه نوه‏هایش وارد مجموعه ویلاها می‏شود. الیاس نیز راننده بسیجی است که هر وقت وارد مجموعه می‏شود همه نگران این می‏شوند که شاید خبر شهادت یکی از فرماندهان را بدهد.
 
پس از مدتی سیما که عروس عزیز است از تهران می‏آید تا بچه‏های خود را به خارج از کشور ببرد. «ویلایی‏ها» در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در بخش‏های مختلفی نامزد دریافت سیمرغ شد اما تنها در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن ثریا قاسمی، در بخش بهترین جلوه‏های ویژه بصری و بهترین فیلم اول موفق به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره شد.این فیلم قرار است به جای فیلم «گشت 2» به کارگردانی سعید سهیلی در گروه سینمایی استقلال به روی پرده برود.

«برادرم خسرو»
اولین فیلم بلند احسان بیگلری است که فیلمنامه آن را به همراه پریسا هاشم‌پور نوشته است. فیلم در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با استقبال خوبی مواجه شد، اما برای اکران آن زمان‏های مختلفی اعلام شد که هیچ‌یک به ثمر نرسید.
 
«برادرم خسرو» روایت خسرو است که به اختلال دوقطبی مبتلاست و بنا بر شرایطی مجبور شده مدتی در منزل برادرش ناصر که یک دندانپزشک است زندگی کند اما در این میان اتفاقاتی رخ می‏دهد که زندگی خسرو را دستخوش تغییرات می‏کند. در این فیلم شهاب حسینی، ناصر هاشمی، هنگامه قاضیانی و بیتا فرهی به ایفای نقش پرداخته‌اند و قرار است پس از «ماجرای نیمروز» ساخته محمد حسین مهدویان در گروه سینمایی کورش اکران شود.

«آشوب»
کاظم راست‌گفتار پس از ساخت فیلم سینمایی «چک» در سال 90 بعد از گذشت چهار سال به سراغ ساخت «آشوب» رفت اما این فیلم در سال 95 موفق به اکران نشد تا پس از وقفه‏ای یکساله از این هفته به روی پرده سینماها برود. آشوب را راست‌گفتار نوشته و تهیه‌کنندگی کرده است. داستان «آشوب» در دهه ۱۳۲۰ می‌گذرد و مضمون اصلی آن در رابطه با بحران هنرمندان در آن روزگار است.
 
فیلم روایتگر داستان زندگی جوانی است که با نام مستعار آشوب در کافه‌های لاله‌زار خوانندگی می‌کند. آشوب‌های تاریخی و واقعی دهه ۱۳۲۰ باعث به وجود آمدن اتفاقاتی در زندگی آشوب می‌شود که…. کورش تهامی، لیلا اوتادی، یکتا ناصر، فرهاد آییش، داریوش کاردان، آتیلا پسیانی، همایون ارشادی، آشا محرابی، رامین ناصرنصیر، محمدرضا هدایتی، امیرحسین صدیق و نیما فلاح بازیگران این فیلم هستند. «آشوب» پس از فیلم «یک روز بخصوص» ساخته همایون اسعدیان در گروه آزادی به نمایش در می‏آید.