به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۱ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۱۲۹۹۰۵

جهانگیری: 90 درصد انصراف می‌دهم

گروه سياسي: معاون اول رئیس جمهوری ایران و نامزد انتخابات ریاست جمهوری به فرانس پرس گفت: ایرانیان به رغم ایجاد جو تنش آلود توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، به گشایش فضا و بازشدن درها بر روی جهان، رای خواهند داد.
به گزارش ايرنا، اسحاق جهانگیری در دفتر کارش در تهران گفت: دولت ما پیمودن مسیر درستی را آغاز کرده است. مساله هسته ای حل و فصل شد، ما وضع اقتصاد را تثبیت کردیم و امیدواری بازگشته است. من اطمینان دارم که ایرانیان به این دولت رای خواهند داد تا به کارش ادامه دهد. وی افزود: اقدامات و مواضع به شدت ضد ایرانی دولت ترامپ، برقراری دوباره ارتباط ایران با جهان را تهدید به تضعیف می کند.جهانگیری گفت: آقای ترامپ جو تنش ایجاد می کند. اگر وی مشکلاتی ایحاد کند، ایران راه ها و ابزاری در اختیار دارد که وی را متاسف کند.
 
خبرگزاری فرانسه نوشت: ازآنجا که حسن روحانی رئیس جمهوری میانه رو با موج انتقادهای شدید نامزدهای تندرو در مناظره های پیش از انتخابات روبرو شده، جهانگیری اصلاح طلب برجسته 60 ساله برای حمایت از روحانی که رئیس وی به شمار می رود، در انتخابات نامزد شده است.جهانگیری گفت: احتمال 90 درصد وجود دارد که یا او و یا روحانی برای تضمین پیروزی جنبش پیش از انتخابات، انصراف دهند.
 
خبرگزارس فرانسه افزود: با اینکه نظرسنجی ها هنوز هم روحانی را به عنوان پیشگام نشان می دهد، اما محافظه کاران از ادامه رکود اقتصادی و ناتوانی از بهره برداری از توافق هسته ای 2015 با قدرت های جهانی که بسیاری از تحریم ها را لغو کرده است، به شدت انتقاد می کنند.جهانگیری گفت: تهدیدهای ترامپ، بانک ها و سرمایه گذاران جهانی را ترسانده است. اما وی اطمینان دارد که طرف های دیگر توافق هسته ای در اروپا، روسیه و چین اجازه نخواهند داد که این توافق از هم بپاشد.
 
به نوشته خبرگزاری فرانسه، یک آزمون مهم این خواهد بود که آیا ترامپ با ادامه تعلیق تحریم های علیه ایران در 2 ماه آینده موافقت خواهد کرد؟.جهانگیری افزود:درصورت موافقت نکردن ترامپ (با ادامه تعلیق تحریم های ایران)، ضربه بزرگی به توافق هسته ای وارد خواهد شد.خبرگزاری فرانسه نوشت: روحانی و جهانگیری تلاش کرده اند که تمرکز مبارزات انتخاباتی خود را متوجه آزادی های مدنی کنند با این استدلال که از هنگام به قدرت رسیدن آنان در سال 2013 آزادی های بسیار بیشتری ایجاد شده است، گرچه قوه قضائیه تحت تسلط محافظه کاران ونیروهای امنیتی برخی از تلاش های آنان را خنثی کرده اند.
 
جهانگیری افزود: به رغم همه مشکلات و موانع، وضع دانشگاه ها، رسانه ها و حوزه فرهنگی بهتر شده است.به نوشته خبرگزاری فرانسه، دوگانگی ظاهری درمبارزه بر سر آزادی های مدنی با ممنوعیت توییتر برجسته می شود، زیرا به رغم این واقعیت که همه 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری معمولا از آن استفاده می کنند، ممنوعیت آن ادامه دارد.جهانگیری با یادآوری نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در دهه 1980 که ویدئو کاست ممنوع بود، گفت: این بخشی از مشکل جامعه ایران است که در مقابل فناوری تازه همیشه مقاومت وجود دارد.
 
به گفته جهانگیری، ایرانیان خود را تطبیق می دهند، آنها راه های دور زدن این موانع را می یابند. ما زیرساخت هایی ایجاد کرده ایم که مردم به اینترنت سریع دسترسی داشته باشند و دیگر رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام، ممنوع نیست.به نوشته خبرگزاری فرانسه، اما دشوارترین چالش دولت کنونی، اقتصاد بوده که تخصص جهانگیری است.با اینکه دولت، تورم افسارگسیخته را مهار کرده است، اما برای تقویت رشد بخش های دیگر اقتصاد به استثنای نفت به شدت تلاش می کند و قراردادهای تجاری خارجی به علت هرج و مرج در بانک های ایران و نگرانی از احتمال اعمال دوباره تحریم ها، اجرایی نشده اند.
 
جهانگیری گفت: مردم ایران در چند سال گذشته به علت تحریم ها و مدیریت ضعیف و ناکارآمد دولت پیشین زیر فشار زیادی قرار داشته اند.وی افزود: با اینکه اقتصاد در مسیر صحیحی قرار داده شده است، اما هنوز با وضع قابل پذیرش، فاصله زیادی داریم و نرخ بیکاری در وضع نگران کننده ای قرار دارد.
 
وی گفت: دولت به تلاش هایش برای تقویت بخش خصوصی، اصلاح کردن بانک ها و جذب سرمایه گذاری خارجی، ادامه خواهد داد.اما جهانگیری اذعان کرد که هنوز فاصله زیادی با جذب سالانه 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی وجود دارد که روحانی برای دستیابی به اهداف رشد، ضروری دانسته است.به گفته جهانگیری، خارجی ها از هنگام توافق هسته ای کمتر از یک یا 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده اند.
 
خبرگزاری فرانسه افزود: هرچند یک رشته توافق های بزرگ مالی با کشورهای اروپایی و آسیایی آماده شده است، اما بانک های جهانی در انتظار دریافت نشانه های مثبت از سوی دولت ترامپ برای اجرای آنها هستند.جهانگیری گفت: در صورت اعمال دوباره تحریم ها، ما توانایی مدیریت آن را داریم. با اینکه در سه ساله نخست دولت، تحریم ها وجود داشت، با این حال ما وضع اقتصادی را تثبیت کرده ایم. هرچند که نمی خواهیم به آن وضع بازگردیم.