به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۱ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۱۲۹۹۰۹
گزارش «بهار» از پیشنهاد وزیران روحانی به قالیباف برای تعویض دارایی‌هایشان

آقاي قاليباف بسم‌الله؛ تشريف بياوريد محضر

آقاي قاليباف بسم‌الله؛ تشريف بياوريد محضر
گروه سياسي: روزنامه بهار در گزارش اصلي شماره امروز پنجشنبه خود نوشت: محمدباقر قالیباف نامزد جریان اصولگرا در دقایق پایانی مناظره دوم پیشنهادی را خطاب به کاندیداهای دیگر انتخابات96 مطرح کرد. شهردار تهران پیشنهاد داد که نامزدهای انتخابات اموال و ثروت شخصی شان را علاوه بر اعلام به دستگاه قضایی به مردم نیز اعلام کنند. پیشنهاد قالیباف واکنش‌های مختلفی را در پی‌داشت. برخی چنین پیشنهادی را ادامه همان رویه عوام‌فریبانه این کاندیدا دانستند، برخی آن را اقدامی در جهت منحرف کردن افکار عمومی از شائبه‌های مطرح شده و نقاط تاریک در مدیریت دوازده ساله آقای شهردار دانسته‌اند و برخی نیز مانند هاشمی طبا نامزد دیگر انتخابات96 چنین پیشنهادی را «مهمل» دانسته و آن را‌ترفندی برای جوّسازی عنوان کرده است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری معتقد است: «نامزدها باید طبق قانون دارایی‌های خود را به قوه قضائیه اعلام کنند و در اسلام نیز تقوا ملاک است، ضمناً ممکن است کسی که به ظاهر چیزی ندارد، اموالش در دست دیگران باشد و چون به خلوت می‌رود آن کار دیگر می‌کند.» برخی مسئولان دولتی نیز به پیشنهاد قالیباف واکنش‌های جالبی داشته اند. به عنوان مثال بیژن زنگنه، وزیر نفت، درباره پیشنهاد مطرح شده از سوی شهردار تهران گفت: «من نزدیک به ۲۵ سال سابقه وزارت دارم و از این مدت حدود ۱۲ سال وزیر نفت بوده‌ام، یعنی در وزارتخانه‌ای کار می‌کنم که پردرآمدترین وزارتخانه کشور است و بیشترین گردش مالی را دارد و اگر قرار باشد من کاسب باشم، باید الان بیشترین درآمد و اموال را داشته باشم. پیشنهاد من به آقای قالیباف این است که اموالمان را باهم معاوضه کنیم! یعنی هرچه من و خانواده داریم به اسم آقای قالیباف بزنیم و هرچه آقای قالیباف و خانواده شان دارند به اسم من بکنند؛ این کار بسیار ساده است و اگر ایشان آماده‌اند در اولین فرصت می‌توانیم به محضر برویم و این کار را انجام دهیم و من برای این کار آماده ام.»

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی هم که در سه سال و نیم اخیر از سوی امپراطوری رسانه‌ای جریان مخالف دولت که با پول ملت علیه دولت منتخب اکثریت همین ملت مشغول جوّسازی است همواره نواخته شده و به عنوان یکی از وزرای میلیاردر دولت خوانده می‌شود از اعلام آمادگی خود برای تعویض اموالش با شهردار تهران خبر داد. این پیشنهادها که به نوعی کنایه وار حاکی از اعلام آمادگی همراهان دولت برای مقابله با این‌ترفند سیاسی – رسانه‌ای جریانات تندرو است به خوبی نشان می‌دهد که سوی مقابل دولت روحانی جز همین بازی‌های رسانه‌ای چیز دیگری در چنته ندارد و هنگامی که بحث بر سر کارنامه، سوابق و عملکردهای هر یک از نامزدها باشد به فرافکنی هایی از این دست روی خواهند آورد تا پوششی بر ناکارآمدی هایشان باشد.

حسن روحانی و اسحاق جهانگیری تا به الان چندان به این پیشنهاد قالیباف که مورد حمایت رئیسی و میرسلیم هم قرار گرفته است توجهی نشان نداده‌اند  و با کلی گویی هایی از قبیل آن که مطابق قانون همواره اموال خود را به دستگاه قضایی اعلام داشته‌اند از کنار این پیشنهاد تا به الان عبور کرده اند. اما به نظر می‌رسد که در هنگام مناظره سوم که به علت آن که آخرین مناظره از مناظره‌های سه گانه خواهد بود تاثیر عمیق و بیشتری بر مخاطب خواهد گذاشت نخواهند توانست به همین سادگی از کنار این موضوع گذر کنند.

سکوت و پاسخ کلیشه‌ای به پیشنهاد چالش‌برانگیز محمدباقر قالیباف ممکن است باعث ریزش آراء قابل ملاحظه‌ای برای روحانی در بین افرادی از جامعه که هنوز برای انتخاب او در‌ تردید به سر می‌برند شود. در نتیجه همین امر شاید بد نباشد که رئیس‌جمهور روحانی و جهانگیری مانند دو وزیر دولت یازدهم پیشنهاد غافلگیرکننده تعویض اموال را مطرح کنند. سکوت روحانی در برابر آن چه قالیباف در خصوص اعلام عمومی اموال گفته است شاید در اذهان آنان که به مشی و روش جریانات اصلاحی باور دارند و متوجهند که چنین رویکردی از سوی شهردار تهران نه به دلیل کمک به شفافیت بلکه به علت فرافکنی بوده است تاثیری نداشته باشد اما می‌تواند بر روی افرادی که هنوز به برگزیدن روحانی به دیده‌تردید می‌نگرند اثر منفی بگذارد.

از همین رو به نظر می‌رسد که پذیرش پیشنهاد قالیباف و یا پیشنهادی غافلگیرکننده‌تر مانند آن چه وزیر نفت درباره تعویض اموال گفته است پاسخ بهتری از سکوت در برابر این نوع پیشنهادها باشد. به عنوان یک نمونه درباره اینکه عدم صراحت دولت می‌تواند فضا را برای تخریب روحانی و همراهانش از سوی جریان مخالف بگشاید می‌توان به جوّسازی‌های رسانه‌ای ماه‌های اخیر درباره عدم اعلام اموال برخی وزرا به دستگاه قضایی اشاره کرد.پس از جار و جنجال‌های بسیار که تاثیر منفی قابل ملاحظه‌ای را در بخشی از جامعه داشته است و دولت یازدهم متهم به عدم همراهی با شفافیت در این حوزه شد به تازگی سخنگوی دستگاه قضا این وارونه نمایی‌های رسانه‌ای را یکسره رد کرده است و به صراحت از اعلام اموال تمام مسئولان دولتی به این قوه مطابق قانون خبر داد.

اگر دولت از همان چند ماه قبل که این بحث در برخی رسانه‌های افراطیون و از سوی چهره‌های سیاسی تندرو مطرح می‌شد به شکل صریح و شفاف آن را رد کرده بود و خبر واقعی را به مردم اعلام می‌کرد قطعا شاهد آن تاثیر منفی در اذهان مردم به واسطه خبرهای کذب برخی رسانه‌ها نبودیم. پیشنهاد قالیباف هم از همین جنس است اگر نامزدهای جریانات اصلاحی بخواهند نسبت به آن واکنشی منفی از خود نشان دهند در نهایت به ضرر خودشان تمام خواهد شد و می‌توان منطقی‌ترین راه در مواجهه با چنین پیشنهاد غیرمعمولی را همان واکنش وزیر نفت دانست که با پیشنهادی غیرمعمول‌تر با آن مواجه شد. نامزدهای جریان مخالف دولت در حال نمایش هستند و حال که آن‌ها به جای سیاست ورزی در پی بازی هستند چقدر خوب که ما هم با قواعد آن‌ها بازی کنیم. در برابر پیشنهاد قالیباف می‌توان او را به محضر دعوت کرد و تمام مسئولان دولتی آمادگی خود را برای تعویض اموال خود با شهردار تهران و مدیرانش اعلام کنند!

۱۳۹۶/۰۲/۲۱ ۱۴:۱۹
آقاي قاليباف ما منتظريم؟ (352369)
۱۳۹۶/۰۲/۲۱ ۲۱:۳۰
به شرطی که دارایی پنهان رو هم بیارید (352383)
توسیوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۲۲ ۰۶:۲۱
عجب ماجرایی شده محضر بازی دوجناح و مقایسه اموال وزرا قالیباف .. و روحانی!! (352395)