به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۲ ساعت ۲۰:۴۳
کد مطلب : ۱۲۹۹۷۲
درخواست روحانی از رییسی : امام رضا(ع) را برای مردم نگاه دارید

اگر آن مردانگی را نکرده بودم شما آقای قالیباف الان اینجا ننشسته بودید

اگر آن مردانگی را نکرده بودم شما آقای قالیباف الان اینجا ننشسته بودید
گروه سیاسی: سومین مناظره شش نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی بعد از ظهر روز جمعه بیست و دوم اردیبهشت‌ماه میان مصطفی میرسلیم، اسحاق جهانگیری، محمدباقر قالیباف، مصطفی هاشمی‌طبا، حسن روحانی و ابراهیم رئیسی برگزار شد.
به گزارش ایسنا این مناظره سه ساعته که در آن کاندیداها درباره برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود در حوزه مسائل اقتصادی به بحث می‌پردازند به صورت زنده از شبکه یک سیما و رادیو ایران پخش شد. گفتنی است اولین مناظره با موضوع اجتماعی روز هشتم اردیبهشت برگزار شد. دومین مناظره نیز رو پانزدهم اردیبهشت در حوزه مسائل سیاسی - فرهنگی برگزار شد، و مناظره سوم نیز با موضوع اقتصادی نیز در امروز؛ ۲۲ اردیبهشت‌ماه برگزار شد.
برنامه‌های شما برای برخورد با قاچاق کالا چیست؟

در یک مقطع از تاریخ موضوع مبارزه با قاچاق به سمت شعار دادن حرکت کرد
اسحاق جهانگیری به اولین سوال آخرین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری در مورد برنامه‌اش برای مبارزه با قاچاق کالا پاسخ داد. اسحاق جهانگیری در پاسخ به این پرسش که برنامه شما برای مقابله موثر با قاچاق کالا و کاهش و مدیریت واردات در راستای اقتصاد مقاومتی چیست، اظهار کرد: حتماً یکی از مهمترین سیاست‌هایی که در اقتصاد مقاومتی به آن توجه شده است موضوع راه‌اندازی تولید داخلی است.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین راه‌های آسیب تولید داخل قاچاق کالا است، خاطرنشان کرد: قاچاق کالا همواره توسط کسانی انجام می‌شود که می‌خواهند با این روش به تولید کشور آسیب بزنند. از رانت‌ها استفاده کنند و یک فرصتی است که رانت‌جویان سعی می‌کنند اقتصاد داخلی کشور را از مسیر خود منحرف کنند.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: متأسفانه در گذشته قاچاق کالا به شدت افزایش یافت. به طوری که زمانی که ما دولت را تحویل گرفتیم میزان قاچاق کالا بر اساس آمار اعلام شده حدود 25 میلیارد دلار بود. خوشبختانه طی سه سال گذشته با برنامه‌ریزی که انجام گرفته میزان قاچاق در مقطع فعلی به میزان 12 میلیارد دلار کاهش یافته است.
جهانگیری با بیان اینکه بخشی از موضوع قاچاق مربوط به کوله‌برها و ته‌لنجی‌ها است که دولت به هیچ وجه مزاحم کار آنها نشده است و این افراد بر اساس مقررات کار خود را انجام می‌دهند، اظهار کرد: برای آینده برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته که طی آن 10 کالای اصلی که در قاچاق سهم عمده دارند مشخص شده‌اند تا به سرعت با آنها مقابله شود.
وی گفت: آنچه که مهم است این است که در یک مقطع از تاریخ موضوع مبارزه با قاچاق به سمت شعار دادن حرکت کرد و به جای اینکه موضوع به طور اساسی برطرف شود با شعار به آن پرداخته شد.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: قاچاق به همین دلیل افزایش پیدا کرد و فساد نیز رو به فزونی گذاشت و اقتصاد کشور به سمت فروپاشی رفت. امروز نمایندگان همان تفکر در صحنه رقابت ها هستند و می خواهند با همان روش ها با مسائل کشور روبرو شوند.
وی ادامه داد: مردم متوجه باشند که کاندیداهایی که به صحنه آمده اند و ادعاهایی را مطرح می کنند چقدر مسائلی که مطرح می کنند و وعده هایی که می دهند  فریبنده است.
جهانگیری خطاب به سید ابراهیمی رئیسی گفت:‌ کاندیداهایی که امروز به صحنه آمده اند باید برنامه هایی را ارائه بدهند در حالی که ما  هنوز چیزی ندیده ایم. آقای رئیسی که امروز در صحنه حاضر شده اند ابتدا گفتند هنوز تصمیم نگرفته اند و می خواهند در خدمت امام رضا (ع)باشند و بعد هم وارد صحنه انتخابات شده اند و جزوه ای را در یکی از مناظره ها نشان دادند و گفتند این برنامه من است در حالی که ما هنوز چیزی به نام برنامه ندیده ایم.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه کاندیداها نباید از سابقه خود بترسند، بلکه باید بگویند در گذشته چه کار کرده اند اظهار کرد: آقایان بیایند و بگویند ما در ناجا بودیم یا در قوه قضائیه بودیم و این کارهای مهم را انجام داده ایم. آقای رئیسی در طول دوران طولانی در قوه قضائیه مسئولیت داشته است بیاید و پاسخگوی فعالیت هایش در آن دوره باشد. ایشان در طول دوران بلندی مسئولیت مبارزه با قاچاق کالا را در قوه قضائیه داشته اند امروز بیایند و بگویند که چه کرده اند.
ابراهیم  رئیسی در فرصت انتقادش به صحبت‌های جهانگیری، اظهار کرد: پشتوانه برنامه‌های ارایه شده ما تحقیق، تفحص و برنامه‌ریزی‌های دانشگاهیان است. از روزی که وارد عرصه انتخابات شدم از نظر دانشگاهیان بهره بردم و برنامه ارایه شده‌ام بر طبق فعالیت آنها،‌ آن هم نه در دوران انتخابات، بلکه از زمان‌های قبل است.
وی ادامه داد:‌ در ارتباط با قاچاق کالا باید پرسید که قاچاق کالا کجا تولید می‌شود؟ امروز 18 میلیارد و به گفته ایشان 12 میلیارد قاچاق کالا از کجا ایجاد شده است.
رئیسی همچنین گفت: قضات سراسر کشور دارند به پرونده‌های قاچاق کالا رسیدگی می‌کنند، اما نکته این است که باید در ابتدا در زمان شکل‌گیری قاچاق با آن مبارزه کرد.
وی افزود: آیا دولت می‌تواند با ایجاد قاچاق کالا مبارزه کند؟ بله، اما دولتی که خودش و نزدیکانش در حوزه‌های خصوصی فعال نباشند. چرا آقایان دولتی با قاچاق کالا برخورد نمی‌کنند؟ این امر امکان پذیر است اگر از مبنا و اصول کاملاً کنترل شود.
 هاشمی‌طبا نیز ضمن تبریک میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت امام زمان (عج) گفت: برای کشوری که استقلالش  توسط رزمندگان و شهدا تدوین شده، بسیار جای تاسف است که این مقدار کالای قاچاق وارد می شود. من اطلاعاتی را که از روزنامه های خودمان کسب کردم ، عرض می کنم که روزنامه های ما نوشته اند که از 114 اسلکه رسمی قاچاق وارد کشور می شود و  در هیچ جای دنیا قابل درک نیست که چگونه عناصر و افرادی می توانند از اسکله های رسمی قاچاق وارد کشور کنند.
وی ادامه داد: البته تاکید بر آن است که گمرک ایران مبادی خود را محکم کرده و همچنین اظهار بر این است که از مناطق آزاد کالا وارد می شود ورقمی حدود 450  میلیون دلار است. من تقاضا دارم از برادارانی که اطلاعات دقیق تری دارند واقعا بگویند چگونه از 114 اسلکه  کالای قاچاق وارد می شود و شناسایی نمی شود و به مردم گفته نمی شود.
هم‌چنین محمدباقر قالیباف در انتقاد اظهارات مطرح شده از سوی جهانگیری اظهار کرد: ما اگر بحث 4 درصدی ها را مطرح می کنیم به این دلیل است که چرا با قاچاق کالا مبارزه نمی شود.
وی با تاکید بر اینکه اولین شرط مبارزه با قاچاق کالا پیشگیری است افزود: وقتی در دولتی برخی اعضای دولت و مدیران آن در عین حال حقوق یک کارگر 800 هزار تومان است و عقب ماندگی حقوق پیدا می کند، وزرای آن دولت پایه گذار حقوق های نجومی می‌شوند. مانند جنابعالی که در دوره وزارت پاداش های چند میلیاردی را هم برای خود تصویب می‌کنیدو  هم به عده ای از همکاران خود می دهید.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به جهانگیری خاطر نشان کرد: شما وقتی که در هفته قبل دیدید وزیری که کار فرهنگی دارد،‌واردات غیر قانونی انجام می دهد آیا شما با این شرایط می توانید از قاچاق پیشگیری کنید؟
قالیباف در ادامه خطاب به روحانی و جهانگیری گفت: وقتی شما امروز نمی توانید امنیت سپرده گذاران مستضعف مانند سپرده گذاران موسسات کاسپین و میزان را تامین کنید، بعد می گویید باید سرمایه وارد کنید و  امنیت آن را برقرار کنید؟ وقتی شما در مسکن مهر مشکل دارید به این دلیل است که وزرای شما مشغول کار تجاری و شخصی خود هستند؛ وقتی شما کسی را می گذارید که مدیر بانک آن را تعیین می کند و بدون هیچ روالی رقم بیش از 400 میلیون تومان را در حسابی جابجا می کند طبیعتا قاچاق کالا اتفاق می افتد.
مصطفی میرسلیم نیز در واکنش به سخنان جهانگیری درباره موضوع قاچاق کالا اظهار کرد: شما که به آقای رئیسی اعتراض می‌کنید که چرا برنامه ندارد خودتان پیش از ایشان مورد سوال هستید برادر من. شما اول خودت برنامه‌ات را مطرح کن بعد به دیگران ایراد بگیر که چرا برنامه ندارند.
وی ادامه داد: موضوع قاچاق چیزی نیست که به راحتی از کنار آن بگذریم. شما باید بگویید که این کار چه بلایی بر سر کشور، بر سر اشتغال جوانان و بر سر جامعه می‌آورد و مشکلات اجتماعی را با خود به همراه دارد.
میرسلیم با اشاره به سابقه چهارساله جهانگیری در دولت یازدهم اظهار کرد: جنابعالی در چهار سال اخیر در دولت بوده‌اید. آیا شما خواب بوده‌اید و حواستان نبوده است که چگونه انجام می‌گیرد و حال فهمیده‌اید و می‌خواهید از آن جلوگیری کنید؟
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوی ادامه داد: شما به دیگران می‌گویید برنامه‌تان برای مبارزه با قاچاق کالا چیست؟ شما خودتان در دولت چگونه این موضوع را پیگیری می‌کنید؟ اگر آن رقمی که آقای رئیسی می‌گویند درست باشد و همان 12 هزار میلیارد میزان قاچاق کالا باشد نه 18 هزار میلیاردی که آن میزان هم مطرح شده است، دولت تاکنون چگونه با آن برخورد کرده است؟
حسن روحانی در ادامه این مناظره  اظهار کرد: در مساله قاچاق و مفاسد اولین نکته مورد توجه این است که باید به ریشه های مساله بپردازیم. این که چرا قاچاق به وجود می آید؟
وی ادامه داد: اگر بتوانیم تولید داخلی را بالا ببریم و با قیمت ارزان به مردم عرضه کنیم دیگر قاچاق ایجاد نمی شود. الان در کشورهای دنیا قاچاق کالا معنی ندارد. وقتی از قاچاق حرف می زنند از قاچاق اسلحه و امثال آن صحبت می کنند.
روحانی همچنین گفت: باید فضای آزادی را برای بخش های خصوصی ایجاد کنیم نه اینکه خصولتی‌ها بیایند به عنوان فضای خصوصی فعالیت کنند. گروه‌هایی که حامی های نظامی دارند وارد فضای رقابت شوند و نگذارند رقابت واقعی بین بخش خصوصی ایجاد شود.
وی سپس گفت: روستاهای مرزی ما باید تولید کننده و استان های مرزی صادر کننده باشند. به این صورت جلوی قاچاق کالا گرفته می شود اگر یک رسانه ای یک کلمه گفت چرا فساد در املاک نجومی ایجاد شده است، نباید خبرنگار را بگیریم، بلکه باید آزادش بگذاریم تا حرفش را بزند.
 
 
 
اسحاق جهانگیری در بخش جمعبندی سخنان خود  گفت:آقای رییسی باید سابقه و برنامه تنظیم کنند و به اطلاع مردم برسانند. اینکه قوه قضاییه مبارزه با فساد کرده و روز به روز اضافه تر شده، بنابراین قوه قضاییه در مسوولیتی که ایشان داشته ضعیف بوده است.
وی افزود: ما در سه سال موفق شدیم قاچاق کالارا  به نصف برسانیم و یک موفقیت برای دولت است. سودهای شما بحث قاچاق را به 25 میلیارد دلار رساند و انسان باید شرمنده باشد وقتی اینها را می شنود. آقای قالیباف عادت کردید که مسایل را خلاف بگویید. عادت کردید به خلاف گفتن. تهمت و خلاف می گویید و هیچ وقت مطالب ثابت نشده است.
آقای قالیباف شما راجع به حقوق های نجومی می گویید ، دولت با افتخار افتاد دنبالش و  رسیدگی کرد و به هر میزان توانست برخورد کند برخورد کرد. تعدادی از مدیران متخلف کنار گذاشته شدند. رییس مجلس اعلام کرد که براساس گزارش دیوان محاسبات تمام وجوه برگشته داده شده است. طبق گزارش سازمان بازرسی 2200 میلیارد املاک مردم تخفیف داده شده و آپارتمان 120 میلیاردی را دو میلیارد تومان دادید.
وی خطاب به قالیباف افزود: هر کسی خواست به موضوع ورود کند جنابعالی اجازه ندادید در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که با حضور من و مسئولان قضایی برگزار شد این موضوع مطرح شد و دادستان گفت که تاکنون در این پرونده به 59 مورد تخلف رسیده‌اند. مجلس خواست در این‌باره تحقیق و تفحص کند جنابعالی رفتید و لابی کردید و جلوی آن را گرفتید و نگذاشتید نمایندگان مجلس موضوع را شفاف بررسی و بیان کنند.
جهانگیری با طرح این پرسش که چرا جلوی تحقیقو تفحص شورای شهر را گرفتید خطاب به قالیباف گفت: چرا کسی که موضوع املاک نجومی را افشا کرد را سه ماه در سلول انفرادی زندانی‌اش کردید؟ این شیوه برخورد شماست و شیوه برخورد ما نیز مشخص است.
این کاندیدای انتخابات ریباست جمهوری اظهار کرد: آقایان می‌خواهند با همان روحیه نظامی‌گری خود همه مسائل کشور را پیش ببرند. بعد اعلام می‌کنند که وزرا اینگونه‌اند.
وی با تأکید بر اینکه اگر وزیری تخلف کرده باشد با او قطعاً برخورد خواهد شد خاطرنشان کرد: شما یک مورد تخلف وزیری را اعلام کنید، با او برخورد خواهد شد.
جهانگیری خطاب به قالیباف گفت:‌ شما از امنیت سپرده‌گذاران صحبت می‌کنید؛ آقای قالیباف شما بیشترین تخلفی که در بانک‌های اطرافتان وجود دارد را انجام دادید. این موسسات اعتباری را شما ایجاد کردید؛ آیا شما می‌دانید بانک قوامین امروز چه وضعیتی دارد؟
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوی با تأکید بر اینکه من به خاطر مصالح ملی کشور برخی صحبت‌ها را نمی‌گویم،‌گفت: من تا به حال 10 جلسه با مسئولان مربوطه، نیروی انتظامی در این‌باره گذاشته‌ام و با تمام قدرت به دنبال حل و فصل این مسأله هستم. اما آیا شما می‌دانید که امروز در بانک شهر چه می‌گذرد؟ آیا می‌دانید که بانک سرمایه را با چه قیمتی و به چه کسی واگذار کرده‌اید؟
جهانگیری با تأکید بر اینکه ملت ایران باید پاسخ تمام این پرسش‌ها را بداند خطاب به قالیباف اظهار کرد: سهام بانک سرمایه متعلق به شهرداری بود و به شیوه‌هایی به یکی از مفسدان اقتصادی واژگذار شد. حال شما طلبکار شده‌اید؟! شما شده‌اید طرفدار 96 درصد و من طرفدار 4 درصد؟!
وی اضافه کرد: آقای قالیباف وقتی که مردم ایران در سال 91 در تحریم‌ها گیر کرده‌ بودند و به دنبال دارو و مسائل ضروری خود می‌گشتند شما در برج میلاد بستنی 400 هزار تومانی برای چه کسی سرو می‌کردید؟ اگر هشدار رهبری نبود شما جلوی آن را نمی‌گرفتید.
جهانگیری در پایان اظهار کرد: آقای قالیباف نگذارید بگویم چه کسانی طرفدار 4 درصدی‌ها هستند. من این تفکیک‌ها و خط‌کشی‌ها را قبول ندارم و با تمام از بخش خصوصی دفاع می‌کنم و کارنامه من این را نشان می‌دهد و همه می‌دانند که با هیچ کدام از بخش‌های خصوصی در طول زندگی‌ام سروکار نداشته‌ام.
برنامه شما برای توسعه صادرات، جلوگیری از خام فروشی و کاهش وابستگی کشور به درآمد نفتی چیست؟

خام فروشی منجر به وابستگی ما به خارج از کشور می‌شود
مصصطفی میرسلیم گفت:خام فروشی منجر به وابستگی ما به خارج از کشور می‌شود و در نهایت سبب بیکاری جوانان خواهد شد.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای توسعه صادرات، جلوگیری از خام فروشی و کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمد نفتی چیست؟ گفت: اظهار کرد: برنامه بسیار مهمی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی تبیین شده این است که به نفت به عنوان ماده خامی که منجر به تولید مواد ارزشمند و کالای میانی شود توجه کنیم.
وی افزود: با توجه به ارزش افزوده‌ای که کالاهای میانی و ارزشمند نسبت به خام فروشی دارد ما را به این نتیجه می‌رساند که از چاه‌ها و منابع نفتی مان به صورت پیاپی استفاده نکنیم تا با تولید کالاهای میانی و دارای ارزش افزوده از ماده خام نفت،‌ عمر منابع نفتی ما را افزایش دهیم.
میرسلیم گفت: در مورد صادرات و مقررات گمرکی باید صحبت کنیم. باید توجه کنیم که صادرات به گونه‌ای باشد که باعث تقویت کالاهای تولیدی کشورمان شود. در همین رابطه باید به افزایش صادرات کشورهای هدف به ویژه همسایه‌ها هم توجه کرد.
وی ادامه داد: با توجه به مناسباتی که با کشورهای همسایه داریم نباید صادرات بعضی از کالاها به گونه‌ای باشد که سود کالا برای آنها در نظر گرفته شود.
میرسلیم همچنین گفت: به طور کلی باید صادرات مورد تشویق قرار گیرد و به گونه‌ای باشد که بتوانیم فاصله ایجاد شده را جبران کنیم. دولت باید تشویق کننده باشد تا افزایش کیفیت در برنامه کار تولید کنندگان قرار بگیرد. در این صورت است که می‌توانیم با کالاهای قاچاق مقابله کنیم و از سوی دیگر در بازار با رقبا،‌ رقابت کنیم.
حسن روحانی در واکنش به سخنان میرسلیم گفت: دولت افتخار می‌کند که  بازار صادرات به کشور ما باز شد. معاینات که روی آب‌ها باقی مانده بود صادر شد. نفت خام که آقای میرسلیم می‌گویند بر مبنای قانون وچارچوب و سیاست‌های کلی است و من از صحبت‌های ایشان تعجب می‌کنم. در پارس جنوبی شروع به نفت خام کردیم. ما در غرب کارون امروز 300 هزار بشکه نفت در روز صادر می‌کنیم و قبلا حدود 60 الی 50 بشکه بود.
وی افزود: قدرت اقتصادی ما به خاطر حضورمان در نفت است. در اوپک توانستیم حقمان را پس بگیریم. بازار را از عربستان پس گرفتیم.  ما الان نسبت به نفت خام، معاینات ما در پالایشگاه ستاره خلیج فارس پایش خواهد شد.
جهانگیری نیز در واکنش به سخنان میرسلیم درباره خام‌فروشی نفت در طول سال‌های گذشته اظهار کرد: آقای میرسلیم اطلاعاتش نسبت به کشور ناقص است. من فکر می‌کردم ایشان به خاطر حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام اطلاعات کاملتری داشته باشد. جلوگیری از خام‌فروشی یکی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است که من فرمانده ستاد اجرای اقتصاد مقاومتی هستم که طبق فرمان رهبری این مسئولیت را که با رضایت رهبری و رییس جمهوری همراه بود بر عهده گرفتم.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ما در زمینه جلوگیری از خام‌فروشی خیلی خوب عمل کردیم و کوشیدیم کالاهایی تولید کنیم که قابل صادرات باشند و تراز مثبت صادرات کالا نسبت به وارداتش بدون تکیه به فروش نفت خام برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران در این دولت عملی شده است.
وی با اشاره به راهکارهای دولت برای افزایش صادرات در چهار سال گذشته اظهار کرد: ما هم قیمت ارز را در میزان مناسب نگه داشته‌ایم و هم بازارهای صادرات را به خوبی حفظ کرده‌ایم و در نهایت خط اعتباری ارزی برای کشورهایی که کالاهای ما را خرید کنند در نظر گرفته‌ایم که نتیجه‌اش عملکردی بوده است که به آن اشاره کردیم.
ابراهیم رئیسی نیز در نقد صحبت‌های میرسلیم اظهار کرد: چنانچه در استان‌های مختلف کشور پالایشگاه‌هایی ایجاد شود هم از خام فروشی جلوگیری می‌شود و هم نفت با ارزش افزوده فروش می‌رود اما متاسفانه تاکنون اینطور عمل نشده است.
وی افزود: علی رغم تلاش‌هایی که انجام شده امروز شاهدیم که آنچه که باید در زمینه کاهش وابستگی به نفت انجام می شده،‌ انجام نشده است. در دنیا یکی از راه های کاهش وابستگی به نفت روی آوردن به مالیات است اما امروز دولت برای دریافت مالیات به سمت کاسب‌ها و تولید کنندگان می‌آید.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دولت به سمت کسانی که صدها کانتینر قاچاق کالا وارد کشور می‌کنند و بر هیچ کسی پوشیده نیست برای دریافت مالیات نمی‌روند.
رئیسی با طرح این پرسش که چرا نسبت به موضوع دریافت مالیات از این افراد رسیدگی نمی شود گفت: در دولت به وفور پرونده فساد تولید می شوند اما می گویند که چرا در دستگاه قضا به این پرونده ها رسیدگی نمی شود این در حالی است که شما باید کاری کنید که جلوی فساد گرفته شود چرا که در همه دولت ها پیشگیری مقدم بر درمان است.
وی با بیان اینکه دولت می‌تواند کاملا جلوی کالای قاچاق را بگیرد خاطر نشان کرد: امروز عزم و اراده جدی در این زمینه در دولت وجود ندارد. تولید کنندگان دارای کمتر از 50 کارگر به دلیل پرداخت مالیات در حال تعطیلی هستند و این  مالیات‌ها باعث شده که 250 هزار واحد تولیدی به واحدهای توزیعی تبدیل شود.
رئیسی با تاکید بر لزوم اصلاح روند اخذ مالیات گفت: می شود جلوی کسانی که فرار مالیاتی انجام می دهند را گرفت اما گویا قرار است صبح تا شب دولت برای تولید پرونده‌های فساد صرف شود و از سمت دیگر دستگاه قضائی فقط با آنها برخورد کند.
هاشمی طبا در ادامه درباره صحبت‌های میرسلیم اظهار کرد: خوشحالم که به مدت سه سال از سال 69 تا 72 در مرکز توسعه صادرات فعال بوده‌ام. 400 هزار دلار را در آن زمان به 5 میلیارد دلار با تشکیل 50 نمایشگاه داخلی و خارجی که در آن شرکت می‌کردیم رسانیدم.
وی ادامه داد: خوشحالم که امروز صادرات ما به 45 میلیارد دلار رسیده و بخشی از آن صادرات مهندسی با ارزش افزوده تقریباً 100 درصد است. این افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی است که مهندسین کشورش اینگونه در دنیا حاضر می‌شوند.
هاشمی طبا سپس با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: کالای ما باید برای صادرات بهترین کالا باشد. اگر ضعیف باشد توانایی رقابت نخواهد داشت. اگر اینگونه خوب عمل کنیم دیگر نمی‌گوییم برای نجات اقتصاد کشور مشاغل زودبازده و کوچک را ایجاد کنیم.
وی همچنین گفت: در ارتباط با حوزه نفتی هم باید برنامه دقیقی به مردم ارائه دهیم. نمی‌شود که نفت را از جنوب به خراسان یا مازنداران ببریم، کالایی تولید کنیم و آن را دوباره به جنوب برای صادرات ببریم، برنامه‌های در این حوزه باید دقیق و شفاف باشد.
محمدباقر قالیباف نیز در این باره گفت: مشکل صادرات حل نمی شود با حضور و عملکرد 4 درصدی‌ها که اجازه نمی‌دهند، چون منفعت آنها در واردات است. نکاتی که آقای جهانگیری گفتند دروغ آشکار است که باید رسیدگی شود. وی گفتند 2200 میلیارد دزدی در املاک نجومی است که باید ثابت شود زیرا دروغ و تهمت در حضور مردم است و باید ثابت شود ولی شما بدانید در املاکی که گفته شد بنده خودم نامه نوشتم به دادستان کل که رسیدگی و اعلام کرد که جرم و تخلف سازمان یافته‌ای نبوده ولی چون این فساد حقوق نجومی شما درآمده بود، مشاور آقای روحانی- آقای نجفی – جلسه گذاشت و به گفته دادستان تهران  در آن جلسه گفتند معادل سازی کنید، املاک نجومی کار سیاسی کنید که جلوی خرابکاری و کثافت کاری این حقوق های نجومی گرفته شود. این همان روحیه‌ای که 4 درصدی‌ها دارند و خیلی قدرت دارند و خیلی جو سازند. اگر بانکی تخلف کرده مسوول بانک شمایید از دولت. می‌توانید با بانک گردشگری برادر خودتان برخورد کنید. چون شما گفتید هر کی از من هر چه دارد  بگوید، این اخلاق من نیست آقای جهانگیری بلکه اخلاق شماست که می ایستید و مثل آقای روحانی راست راست نگاه می‌کنید و دروغ می گویید.
وی افزود: املاک نجومی را کی برده شخص جنابعالی. آقای جهانگیری شما از این دولت وقتی که وزیر بودید همین زمینی که در ونک در منطقه سه است و  385 متر زمین است را گرفتید متری 140 هزار تومان، ما املاک نجومی دادیم، ما  املاک به رفتگرها بر اساس قانون دادیم.  شما و آقای روحانی حقوقدان هستید. مجلس تحقیق و تفحص را وارد ندانست چون سیاسی کاری کردید.
 
 
 
مصطفی میرسلیم در جمع‌بندی سخنان پایانی خود گفت: قرار ما این نبود که در زمینه نفت خام با افزایش صادرات مواجه باشیم. ما هفته پیش هم گفتیم که این سستی ما در سیاست خارجی بوده است که نخواسته‌ایم با قطر و کشورهایی که مخازن نفتی مشترک داریم به گفت‌وگو بنشینیم. این چه فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی است که ما بنشینیم و به جای آنکه شرایطی را فراهم آوریم تا از مخازن مشترک استفاده برابر داشته باشیم آن مخازن را ترک کنیم.
میرسلیم با بیان اینکه ما باید از فرصت استفاده می‌کردیم تا با موضوع خام فروشی برخورد کنیم، اظهار کرد: آقای جهانگیری آیا از برجامی که اینقدر سنگش را به سینه می زنید استفاده‌ای کرده‌اید؟ ما می‌آییم و از برجام به نفع برنامه‌هایی که داریم استفاده می‌کنیم.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مدیریت جدی لازم است تا با پایین دستی‌های پتروشیمی ارتباط داشته باشیم، اظهار کرد: ما باید از فروش نفت خام جلوگیری کنیم. عقل ما کجا رفته است که اجازه می‌دهیم خام فروشی شود. سیاست خارجی درست این است که مخازن مشترک را با هم مصرف کنیم نه اینکه زودتر آن را کنار بگذاریم. همچنین باید از قراردادهای استعماری جلوگیری شود و دقت کنیم تا محصولاتمان در زمینه پتروشیمی کیفیت بالاتری داشته باشد.
برنامه‌ شما در رفع مشکلات نظام بانکی چیست؟

بگویید از کدام منبع می خواهید شغل ایجاد کرده و یارانه بدهید
حسن روحانی از رقبای انتخاباتی‌اش خواست تا منابع ایجاد شغل و یارانه که در شعارهای انتخاباتی خود می گویند را برای مردم مشخص کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در پاسخ به این پرسش که مهمترین مشکل نظام بانکی از نظر جنابعالی چیست و چه برنامه‌ای برای تسهیل وام‌های هدفمند به تولید، خدمات، مسکن، ازدواج جوانان و سایر موارد ضروری دارید، اظهار کرد: یکی از ارکان بزرگ برای اقتصاد امروز و فردای کشور بانک‌ها هستند و اساساً در بودجه عمرانی تصمیم ما بر این است که این بودجه را با همکاری بانک‌ها و تقویت آنها افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه بانک‌ها نیاز به اصلاح دارند، افزود: برخی از موسسات اعتباری غیرمجاز در دولت قبل ایجاد شدند که بخشی از وقت دولت را برای اصلاح و بازگرداندن پول مردم گرفت. کار زیادی برای بانکی که مربوط به دستگاه آقای رئیسی (میزان) انجام شد تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم.
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: امروز برای تقویت بانک‌ها، سرمایه آنها را تقریبا دو برابر کرده‌ایم تا بتوانند در قبال مسائل اقتصادی تلاش کنند. ما به بانک‌ها برای تولید نیاز داریم در همین راستا در سالی که گذشت حدود 24 هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ از تسهیلات بانک‌ها استفاده کردند و فعال شدند.
روحانی تاکید کرد: از طریق بانک‌ها امروز سرمایه خارجی را جذب می‌کنیم.
روحانی ادامه داد: ما اگر بخواهیم فقر را ریشه‌کن کنیم باید اقتصاد به عنوان یک موضوع ملی ظهور پیدا کند باید بانک‌ها را تقویت کنیم. خوشحالم که همین امروز با یکی از بانک‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلار به توافق رسیدیم.
وی ادامه داد: برای رونق اقتصاد باید از سرمایه‌های داخلی و خارجی استفاده کنیم، ما نیاز داریم که صادراتمان را افزایش دهیم.
روحانی با اشاره به وعده برخی از کاندیداها برای ارائه یارانه‌های مختلف خاطرنشان کرد: دوستان ما مرتب به مردم می‌گویند ما به شما پول برای ایجاد شغل و یارانه می دهیم، چرا مشخص نمی‌کنید که این پول‌ها از کجا می‌آید.
وی افزود: اگر منظورتان اخذ پول از بانک مرکزی است که یعنی پول مردم را از یک جیب بردارید و به جیب دیگرشان بدهید، در آن صورت تورم 60 تا 70 درصدی ایجاد می‌شود. این دوستان چرا منابعشان را اعلام نمی‌کنند.
روحانی سپس گفت: به طور کلی 70 میلیارد کل یارانه نقدی و غیرنقدی ما است. آیا مردم پول نقد را بیشتر می‌پسندند یا اجرای طرح تحول سلامت را؟ ما برای شغل روستایی در دولت برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا با ارائه تسهیلات شغل روستایی را فعال کنیم.
 اسحاق جهانگیری در پاسخ به این پرسش که مهمترین مشکل نظام بانکی از نظر جنابعالی چیست، گفت: نظام بانکی نقش اصلی در اقتصاد ایران دارد، متاسفانه در دولت گذشته منابع بانکی در جاهای مختلف گرفتار شد که یکی از این جاها معوقات بانکی است. مجموعه‌ای از افراد منابع بانکی را گرفتند و برنگرداندند و بخشی از این افراد آدم‌های اقتصادی بودند که باید به آنها فرصت داده می‌شد ولی بخشی از آنها سودجویان بودند. لذا نظام بانکی باید سرمایه‌اش افزایش پیدا کند.
وی افزود: طرح تحول بانکی تهیه شده است و جزو مهمترین طرح‌هاست. ما توانستیم وام ازدواج  را از 3 میلیون به 10 میلیون تومان افزایش دهیم و یک میلیون نفر به مبلغ 9 هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخته شد.
جهانگیری تاکید کرد: باید موانع را در این زمینه برطرف کنیم.
ابراهیم رئیسی  در واکنش به سخنان روحانی درباره مشکلات بانکی کشور اظهار کرد: من در مناظره قبل اعلام کردم که یک بار برای همیشه تلویزیون مناظره ای بین آقای روحانی و دولتمردان قبل صورت دهد تا آنها با هم بنشینند صحبت کنند و دیگر این بحث ها تمام شود که ما هر چه می گوییم آقای روحانی به دولت قبلی نسبت دهد.
وی ادامه داد: آقای روحانی اشاره می کنند که دولت بعدی برای کشاورزی فلان برنامه را داریم. آقای روحانی چرا در همین دولت آن کار رانجام ندادید؟ شما چهار سال کشور را به ناحق و ناروا معطل گذاشتید و الان هم می گویید در دولت بعد فلان کارها را انجام می دهم و باز از ارائه گزارش صد روزه سخن می گویید.
رئیسی با بیان اینکه یکی از گلابی هایی که باید از برجام می چیدیم سرمایه گذاری خارجی بود اظهار کرد: آقای روحانی الان میزان جذب سرمایه خارجی که به عنوان یکی از گلابی هایی که باید از درخت برجام می چیدید، چقدر است؟ الان این میزان 500 میلیون دلار است که کمتر از یک میلیارد به شمار می رود.
وی همچنین با بیان اینکه آماری که ما داریم نشان می دهد صادرات غیر نفتی 10 درصد کاهش داشته است اظهار کرد: ما طبق آماری که داریم صادرات غیر نفتی با 10 درصد کاهش روبرو بوده است اما شما می گویید صادرات غیر نفتی افزایش داشته است. شما صادرات میعانات را که باید در بخش صادرات نفتی قرار گیرد از میزان صادرات غیر نفتی کم کنید و ببینید چقدر باقی می ماند؟ این آمارسازی است نه ارائه یک آمار دقیق.
سیدمصطفی هاشمی طبا با تأکید بر اینکه بدون تردید مشکلات بانکی از دولت قبل و شاید دولت‌های قبل‌تر به ارث رسیده است، اظهار کرد: اینکه نگوییم دولت قبل چه کرده مراجعه به تاریخ را معوق می‌کنیم. این در حالی است که همیشه باید در رسیدگی به مسائل به مسائل تاریخی هم توجه کنیم.
وی با اشاره به وضعیت نظام بانکی ایران گفت: نظام بانکی اسلامی مورد استفاده ما همان نظام بانکداری اروپایی است که عقود اسلامی را بر آن سوار کرده‌ایم. در این نظام نه مدیران و مسئولان بانکی و نه متقاضیان تسهیلات می‌دانند که چه مواردی را به امضا می‌رسانند.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر لزوم بازنگری در نظام بانکی کشور اظهار کرد: اگر قرار است بانکداری در کشور به توسعه، تجارت و صادرات کمک کند باید در آن موضوعات مربوط به قرض و وام به درستی مورد توجه و اجرا قرار بگیرد.
قالیباف با بیان اینکه بانک‌ها نقش مهمی در تولید، کار و اشتغال دارند، اظهار کرد: ما معتقد هستیم دولت در اداره و نظارت بانک‌ها ناکارآمد بوده است. پیش از 500 هزار میلیارد تومان وام داده اما باید ببینیم به چه کسانی این وام‌ها ارائه شده است.
وی ادامه داد: عمدتا این وام‌ها به چند هزار نفر داده شده است. مردم می‌دانند که برای گرفتن وام 10 میلیون تومانی چه باید بکنند.
قالیباف خطاب به جهانگیری گفت: شما می‌گویید دولت 10 میلیون تومان وام ازدواج را افزایش داده است اما خود دولت مخالف این امر بوده و مجلس موافق این مساله بوده است. دولت در این حوزه ضعیف عمل کرده ما امروز امنیت سرمایه را می‌خواهیم.
وی سپس خطاب به روحانی نیز گفت: وقتی می‌گویید دولت قبل از نظر من دولت قبل شما هستید. چهار سال فرصت داشته‌اید. چهار سال دیگر می‌خواهید وعده بدهید. هیچ اصلاحی طی این سال‌هایی که شما در دولت بوده‌اید صورت نگرفته است.
 میرسلیم خطاب به روحانی گفت: آقای روحانی باید در مسائل بانکی جدی باشید. با اختلاس هایی که صورت می گیرد به طور جدی برخورد کنید. 190 تا از بدهکاران بانکی نورچشمی های دولت اند. بانکداری شما براساس رباخوری است. کد شهری برای آن درست کردید و دارند رباخوری می کنند بگویید چکار می کنید و به چه صورت با غارتگران برخورد می کنید.
وی افزود: بسیاری از بانک ها از جمله بانک صادرات، ملت و تجارت گرفتارند. اگر مردم بدانند که این گرفتاری برای چیست، سلب اعتماد می شود. باید برای بانکداری جدی تر برخورد کنید. به کشاورزان می گویید که از شهر وثیقه پیدا کنند. شما از طرفی می گویید تورم را به زیر 10 درصد کشانده اید ولی بهره بانکی 18 درصد می شود که این تناقض دارد.
 
 
 
حسن روحانی در سخنان پایانی خود در بخش اول مناظره با اشاره به سخنان رئیسی درباره مسائل کشور اظهار کرد: آقای رئیسی تا حال چند بار گفته‌اند که خوب است دولت فعلی با دولت گذشته مناظره داشته باشد. من می‌گویم ما می‌توانیم با خود آقای رئیسی مناظره کنیم. به هر حال افرادی که در ستاد ایشان هستند و برایشان برنامه می‌ریزند در همان دولت قبلی هم بوده‌اند. عیبی ندارد مناظره‌ای را با حضور خبرنگاران با ایشان انجام می‌دهیم.
وی خطاب به رئیسی اظهار کرد: شما مگر در قوه قضاییه نبوده‌اید پس چرا به این موضوع رسیدگی نکرده‌اید که آمریکایی‌ها 3/8 میلیارد دلار پول ملت را بلوکه کنند؟ شما که در سازمان بازرسی کل کشور بودید چه کردید؟ در آن دولت نفت به یک فاسد سپرده شد،‌شما چه کردید؟ در دولت قبلی از جمله کسانی که با شما در قوه قضاییه همراه بودند ریاست سازمان تأمین اجتماعی را بر عهده گرفتند و آن مسائل پیش آمد، ‌شما چه کردید؟‌ شما هم در بازرسی کل کشور و هم در قوه قضاییه بودید،‌ چطور به این مسائل رسیدگی ‌کردید؟
روحانی ادامه داد: مگر در دوران دولت قبلی قوه قضاییه نبوده است؟ چطور الان تا موضوعی پیش می‌آید سخنگوی قوه قضاییه آن را اعلام می‌کند که البته اشکالی هم ندارد و خوب است اما باید عدالت هم رعایت شود. مگر در دولت قبلی سخنگوی قوه قضاییه  و سازمان بازری نبود؟ آن زمان که مردم برای خرید مواد دارویی و بهداشتی در خیابان صف می بستند  و در بازار سوزن برای تزریق پیدا نمی‌شد شما چه کاری انجام دادید؟
وی اظهار کرد: ما که دو سال است در موضوع گندم خودکفا شده‌ایم آیا موضوعات را به آینده حواله داده‌ایم؟ امروز 21 میلیون تن  به مواد غذایی افزوده شده است. آیا ما به موضوعات را به آینده حواله می‌دهیم؟
روحانی با اشاره به تلاش کشاورزان برای خودکفایی گندم و پرداخت 17 برابری از سوی دولت به آنها در مقایسه با سال 91 خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم بگوییم که کار ما بدون نقص و اشکال است بلکه معتقدیم که باید بتوانیم مسائل را بیشتر حل و فصل کنیم.
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به میزان معوقات بانکی دولت گفت: در ابتدای دولت یازدهم میزان معوقات بانکی 15.1 درصد بوده است که این میزان امروز به حداکثر 10 درصد رسیده است در نتیجه ما توانسته‌ایم بانک‌ها را در مسیری درست قرار دهیم. نظارتی که امروز در بانک‌ها انجام می‌شود به هیچ‌وجه با دولت قبل قابل مقایسه نیست.
وی اظهار کرد: آقای قالیباف در بانک خود می‌داند که نظارت بانک مرکزی امروز خیلی بهتر از سال‌های قبل شده است البته در این زمینه مصوبه شورای عالی امنیت ملی وجود داشته و رهبری نیز دستوراتی فرموده‌اند که همه کمک کرده‌اند.
روحانی گفت: امروز 9 هزار میلیارد تومان وام ازدواج به جوانان پرداخت شده است. همچنین 43 درصد تسهیلات بیشتر از قبل پرداخت شد.
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اعلام اینکه نباید غیراخلاقی حرف بزنیم، خطاب به قالیباف خاطرنشان کرد: آقای قالیباف چرا کلام غیراخلاقی به کار می‌برید؟؛ شما که نیاز ندارید؛ در طول این چهار سال با همه امکانات خود علیه دولت کار کردید و به همراه دوستان خود هر روز دولت را تخریب کردید و ساختمان‌های مجللی در شمال تهران گرفتید و شبانه‌روز علیه دولت فیلم درست کردید و تمام تیترهای روزنامه شما علیه دولت بوده است؛ شما دیگر نیاز نیست بیش از این تخریب کنید. این روزها نیز شبانه سی‌دی و جزوه‌هایی از سمت دوستان شما پخش می‌شود.
وی تاکید کرد: مردم در روز جمعه 29 اردیبهشت تصمیم خود را اعلام خواهند کرد.
برنامه دولت شما برای رونق تولید و اشتغال پایدار در صنعت، کشاورزی و خدمات به ویژه دانشگاهیان و جوانان چیست؟

ایران و آینده ایران بر اساس تولید پا برجا خواهد ماند
مصطفی هاشمی‌طبا گفت: ما باید کشاورزی مان را مدرن و احیا کنیم و در جهت اصلاح سرزمین ایران حرکت کنیم.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه برنامه مناظره امروز، به سوالی مبنی بر اینکه برنامه دولت شما برای رونق تولید و اشتغال پایدار در صنعت، کشاورزی و خدمات به ویژه دانشگاهیان و جوانان چیست؟ اظهار کرد: طبیعی است عظمت و استقلال ایران و آینده ایران بر اساس تولید پا برجا خواهد ماند. همانطور که در جلسات گذشته عرض کردم زیر بنای حفظ ایران تولید است.
وی ادامه داد: در جریان 8 سال دفاع مقدس، شهدا با خون خود ایران را حفظ کردند پس از آن ما چه کردیم. ایران نفت، خاک،‌آب، گاز، جنگل،‌هوا و رودخانه‌های خود را در اختیار ما گذاشت و ما آن را تخریب کردیم.
هاشمی طبا گفت: ما باید کشاورزی مان را مدرن و احیا کنیم و در جهت اصلاح سرزمین ایران حرکت کنیم. با اینکه خودم مهندس هستم و در جهت احیای مهندسی تلاش کرده‌ام می‌گویم امروز تولید ما در گرو اصلاح کشاورزی است.
وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری چند روز پیش نیز اشاره کردند عظمت ایران باید حفظ شود. در اقتصاد مقاومتی در این راستا به صادرات اهمیت ویژه‌ای داده شده است. همچنین اصلاح قانون بانکداری نیز ضروری است. از سوی دیگر استفاده از نیروهای تلاشمند که امروز در اصناف و کارفرمایان نمود پیدا کرده هم باید استفاده کنیم، ‌چرا که آنها با گسترش کار خود به اهداف ما کمک می کنند.
وی همچنین گفت: در همین راستا صنایع نیز نباید زود بازده باشند، صنایع ما باید ریشه‌دار باشند و از فناوری‌های مفید بهره ببرند.
میرسلیم در پاسخ به سخنان هاشمی طبا اظهار کرد: من می‌خواهم که آقای روحانی من را روشن کند و پاسخم را بدهد. علت واقعی خوابیدن صنعت و تولید چیست؟ علت واقعی موضوع، به بی‌توجهی دولت به رکود باز می‌گردد. دولت آمد تورم را کنترل کند که گرفتار رکود شد. این را خودتان بگویید و راحت مطرحش کنید، علت اصلی همین است.
وی تأکید کرد: امروز حدود 80 درصد واحدهای تولیدی خوابیده‌اند، دولت چطور می‌تواند آن واحدهای تولیدی را مجدد احیا کند و می‌خواهد چه برخوردی با این مسائل از خود نشان دهد؟
این کاندیدای ریاست جمهوی با تأکید بر اینکه باید موضوع بهره‌وری مورد توجه قرار گیرد،‌ اظهار کرد: دولت با بهره‌وری ضعیفی که در اقتصاد کشور وجود دارد چه می‌خواهد کند؟ همه سرمایه‌گذاری‌هایی که تاکنون انجام شده را به برجام نسبت می‌دهید اما از داخل کشور هم می‌توان سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داد. تولید امروز کشور ما 85 درصدش دولتی است. آقای روحانی می‌خواهید با آن چه کنید؟ این دولت ضعف‌ها را به دولت قبلی نسبت می‌دهد اما خودش هم شکست خورده و هیچ کاری نکرده است. این دولت واقعاً چه کرده است؟
حسن روحانی نیز در ادامه این مناظره خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های رونق تولید سرمایه‌گذاری است. البته باید روی موضوع فناوری و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز کارهایی انجام دهیم.
وی اظهار کرد: با موفقیت در توافق هسته‌ای درآمد کشور در سال جاری 20 میلیارد دلار افزایش می‌یابد. در این زمینه ما برنامه داریم که 15 میلیارد از این میزان را با همکاری بانک‌ها به توسعه و سرمایه‌گذاری تخصیص دهیم و 3 الی 5 میلیارد دلار دیگر را نیز برای حمایت از فقرا و اقشار آسیب‌پذیر اختصاص دهیم.
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: امروز لایحه استفاده از یک و نیم میلیارد دلار درآمد ارزی برای ارائه تسهیلات روستایی در مجلس در حال بررسی است و با تصویب آن همه روستاییان می‌توانند دو برابر سرمایه اولیه خود تسهیلات وام کم‌بهره دریافت کنند.
اسحاق جهانگیری نیز با بیان اینکه باید حمایت ویژه‌ای از بخش خصوصی انجام گیرد،‌ خاطرنشان کرد: ما باید از بخش خصوصی حمایت کنیم و تقویتش کنیم. من از دوستانی که ناراحت هستند که چرا به دولت گذشته می‌پردازیم می‌خواهم که حرف‌های ما را تحمل کنید. چرا که من فکر می‌کنم که دولت گذشته امروز در این مناظره نشسته است و تمام افراد دولت گذشته در این ستادها فعالیت می‌کند. رشد منفی 7 درصد چه بلایی سر این اقتصاد آورد؟ آقای میرسیلم شما مهندس هستید اما نه آمار رسمی کشور را قبول دارید و نه می‌گویید که آمارتان را از کجا می‌آورید.
وی تصریح کرد: بالأخره این کشور مرکز آمار دارد و آمار رسمی ارائه می‌دهد. بر چه اساسی شما آماری جز آمار رسمی کشور را ارائه می‌دهد. می‌آیید و می‌گویید 70 درصد کارخانجات کشور تعطیل است.
جهانگیری سپس خطاب به مردم گفت: ‌ملت عزیز ما! در دولت مشکلات زیادی از کشور را حل کردیم. ثبات اقتصادی را بازگرداندیم. مگر یادتان رفته که به صورت لحظه‌ای، نرخ ارز عوض می‌شد و قیمت کالا تغییر می‌کرد. ما منابع را به سمت تولید بردیم.
وی ادامه داد: حالا می‌شود کار کرد و سرمایه خارجی به دست آورد. ‌آقای رئیسی می‌گوید ما سال 95 چه کردیم؛ سال 95،‌ 10 میلیارد دلار سرمایه خارجی در وزارت دارایی و اقتصاد ثبت شده که 3 میلیارد دلار آن جذب شده است. ما اقتصاد کشور را راه انداختیم، سرعتش کم است اما ان‌شاءالله سرعتش را هم زیاد می‌کنیم.
جهانگیری در ادامه خطاب به قالیباف گفت: من یک جا به شما نگفته‌ام که دروغ گفته‌اید، من گفته‌ام که خلاف می‌گویید یا به شما گزارش خلاف داده‌اند. بنده در زندگی‌ام از هیچ رانتی استفاده نکرده‌ام. اگر روزی زمینی گرفته‌ام که دارایی‌ام خانه‌ام است به قیمت رسمی روز، خانه گرفته‌ام.
ابراهیم رئیسی نیز در این باره گفت: عدد و رقمی که در رابطه با تعطیلی 250 هزار کارگاه‌های تولیدی کفش و کیف و... اعلام شده، عدد و رقمی است که وزرای این دولت گفته‌اند و بسیار روشن است. ما مواجه هستیم با کارگرهایی که بیکار شده‌اند و بسیاری از مشکلات این کارگاه‌ها مشکل نقدینگی است. متاسفانه دولت نقدینگی کم نداشته اما نقدینگی را به جای اینکه در تولید استفاده کند به آدم‌های بدحساب بانکی تسهیلات داده و بعضی‌ها به نحو خاصی این افراد تسهیلات گرفته‌اند.
وی خطاب به مردم گفت: آیا در طول عمرتان شده که وامی را با بهره صفر درصد بگیرید که هیچ بهره‌ای نداشته باشد؟ متاسفانه وامی با مبلغ 300 میلیارد تومان داده شده که صفر درصد است و بهره ندارد. شرایط عجیبی است به جای اینکه ما از کف بازار و کشاورزی حرف بزنیم عدد و رقمی را می‌گوییم.
رئیسی تاکید کرد: ما معتقدیم کشاورزی و صنعت هر دو بسیار مهم است و اصل است. کشور ما قطب کشاورزی است و کشاورزی باید توسعه یابد و علم و فناوری در کشاورزی به کار گرفته شود می‌تواند بسیاری از مسائل ما در کشاورزی را حل کند.
 
 
 
هاشمی طبا در جمع‌بندی سخنان پایانی خود خطاب به میرسلیم اظهار کرد: آقای میرسلیم به دنبال سوال کردن از کاندیداها است و من هم تاسی می‌کنم و از ایشان می‌پرسم شما 15 سال رئیس هیات مدیره یک شرکت موتور سازی در شمال کشور بودید. امروز وضعیت آن کارخانه چگونه است و شما چه تاثیری در آن داشته‌اید؟
وی با بیان اینکه اگر صنعت ما براساس صادرات نباشد محکوم به فناست، اظهار کرد: صادرات ما براساس رفع نیازهای داخلی است و در زمینه کاهش میزان تولید کارخانه‌های کشور یا خوابیدن آنها باید بگویم که این کارخانه‌ها دچار استهلاک فنی و تکنولوژی شده‌اند و من اصرار دارم که بگویم ایجاد اشتغال باید از طریق توریسم انجام گیرد.
هاشمی طبا با اشاره به برخی شعارهای انتخاباتی کاندیداها اظهار کرد: امروز دوستان می‌گویند که ما می‌آییم و سالی یک میلیون شغل درست می‌کنیم من هم می‌گویم ماهی یک میلیون شغل درست می‌کنم. یک قالب خشت دست مردم می‌دهم و می گویم شغل درست کرده‌ام اما آیا این ایجاد شغل است؟ شغل،‌ سرمایه گذاری تکنولوژی و فناوری می‌خواهد.
وی با بیان اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی یکی از برنامه‌های من است، اظهار کرد: امروز در ایران شرکت‌های داخلی به تکنولوژی ساخت دکل‌های نفت دست پیدا کرده‌اند. در حال حاضر شرکت‌های داخلی در 15 کشور در حال انجام خدمات فنی و مهندسی هستند که این اقدام می‌تواند وابستگی به حوزه‌های داخلی را افزایش دهد.
هاشمی طبا گفت: امروز در صنایع وابسته به خودروسازی و همچنین ساختمان،‌ شرکت‌های پایین دستی با مشکلاتی مواجه هستند که می‌توانند با در اختیار گرفتن بازارهای جهانی و صادرات مشکلات خود را برطرف نمایند.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از برخی اظهارات درباره ورود سرمایه گذار خارجی به کشور اظهار کرد: از سمتی می‌گوییم سرمایه گذاری خارجی باید در کشور انجام شود اما از طرف دیگر در مطبوعات با آنها مخالفت می‌شود و هر قراردادی که منعقد می‌شود، قراردادی استعماری عنوان می‌شود. این در حالی است که اگر قرار است خارجی ها سرمایه و تکنولوژی بیاورند حتما باید منافعشان در داخل کشور حفظ شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: اصلاح کشاورزی و زیست محیطی می‌تواند اشتغال زایی بسیار خوبی برای کشور فراهم نماید.
برنامه‌ شما در حوزه هدفمندی یارانه‌ها چیست؟

ابراهیم رییسی برنامه های خود در حوزه هدفمندی یارانه ها را بدون ذکر دقیق منابع تامین آن اعلام کرد.
به گزارش ایسنا ، ابراهیم رئیسی پیش از پاسخ به سوال طرح شده مبنی بر «برنامه شما برای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها چیست» با اشاره به اعیاد شعبانیه اظهار کرد: با توجه به روز نیمه شعبان می‌خواهم بگویم که در سیره مهدوی آمده است که دولت مهدوی دولتی است که دولتمردانش از تقوا،‌ خداترسی، کارآمدی و قدرت اجرایی برای مردم برخوردار هستند.
وی ادامه داد: مردم انتظار دارند که دولتشان دولتی باشد که هم خداترسی و هم کارآمدی داشته باشد. توجه مردم به ویژگی‌های دولت مهدوی است.
وی سپس در ارتباط با هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: قرار بر این بود که یارانه‌ها برای عده خاصی داده شود و مابقی یارانه‌ها هم در اقتصاد برای بهره‌وری بیشتر صرف شود.
رئیسی ادامه داد: این یارانه امروز با فراز و فرود دارد تولید می‌شود اما ما شاهدیم وضعیت فقر در این دولت با سیاست‌هایی که داشته است افزایش یافته و آمار مسوولان رسمی می‌گوید که این میزان از 23 درصد به 33 درصد افزایش یافته است.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه عده‌ای از فقرا امروز با 45 هزار تومان یارانه‌شان زندگی می‌کنند، اظهار کرد: ممکن است عده‌ای بگویند چطور می‌توان با 45 هزار تومان زندگی کرد. باید رفت و زندگی این فقرا را دید. ما می‌گوییم که باید یارانه این قشر افزایش پیدا کند و آقایان می‌گویند که از کجا این منابع تامین می‌شود.
وی ادامه داد: بله موضوع تامین منابع مهم است و باید معرفی شود اما بسیاری از حامل‌های انرژی که در جریان هدفمندی یارانه‌ها قیمت‌شان افزایش یافت طبق قانون باید این مابه‌التفاوت به خود مردم پرداخت شود.
رئیسی با طرح این پرسش که آیا دولت نسبت به مردم مسوولیت دارد یا خیر، اظهار کرد: این باید مشخص شود که دولت نسبت به مردم مسوولیت دارد یا ندارد. امروز سفره مردم کوچک شده است. برویم از مردم بپرسیم که اقلام سفره‌شان کمتر شده یا بیشتر؟ با چنین وضعیتی باید یارانه‌ها افزایش پیدا کند که ان‌شاءالله در برنامه‌ای که به مردم ارائه می‌دهیم هم منابع ایجاد شغل و هم افزایش یارانه را اعلام خواهیم کرد.
در ادامه مصطفی هاشمی طباء‌خطاب به رئیسی گفت: آقای رئیسی دو بار گفتند منابع دیگر پیش بینی شده، بگویند که این منابع دیگر از کجاست. نفری 45 هزار تومان در دولت قبل یارانه دادیم،‌ میوه 10 برابر،‌ بنزین 8 برابر و مسکن 3 برابر شد یعنی ما گفتیم 45 هزار تومان می دهیم اما 300 هزار تومان تورم در آوردیم. مگر می شود یارانه از آسمان نزول کند.
وی افزود: دولت بسیار تلاش کرد تورم را کنترل کند و نباید این موضوع فراموش شود. گروهی که دوست دارند یارانه بگیرند رای بدهند به یارانه و بگوییم که منابع تامین شده است. درآمدهای دولت مشخص است پول ارز مشخص است و بانک مرکزی پول را حساب می کند و دست دولت می دهد، پولی است که دولت در فروش ارز بخاطر واردات در می آورد.
محمدباقر قالیباف در ادامه اظهار کرد: امروز کسانی که می‌خواهند کار ایجاد کنند تحت فشارهایی از جمله قاچاق کالا و واردات بی‌رویه اعتمادشان را از دست داده‌اند و به دلیل نگرانی‌هایی که دارند به حاشیه رفته‌اند. علت این شرایط آن است که 4 درصدی‌ها بدون هیچ تلاشی به دنبال بردن بیشترین منفعت از اموال کشور هستند.
وی خطاب به رئیسی گفت: سوال من از جنابعالی این است که با توجه به اینکه رسیدگی به محرومین وظیفه همه ماست، آیا واقعا در دولت خود برنامه‌ای برای برخورد با این افراد دارید یا خیر؟
مصطفی میرسلیم   در ادامه گفت: باید شرایط تولید را شفاف و صادقانه کنیم. من در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفتم که باید از پول یارانه‌ها درست استفاده کنیم، با مردم صادق باشیم.
وی ادامه داد: باید به تولید کشور کمک می‌کردید. باید طبق برنامه و اصول فارغ از برنامه‌های سیاسی و انتخاباتی وارد عرصه هدفمندی یارانه‌ها شد. بی‌توجهی به این موضوع نتیجه‌ای جز رکود و بیکاری نخواهد داشت. اینکه فقط بگوییم این پول را می‌خواهیم به فقرا بدهیم کافی نیست باید برنامه‌ای برای آن داشت.
حسن روحانی در واکنش به سخنان رئیسی درباره هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: بسیار مهم است که مردم بدانند که عده‌ای دنبال بازگشت به چهار سال پیش هستند و خیلی روشن این موضوع را بر زبان می‌آورند که می‌خواهند مثل دولت قبلی که بین مردم پول پخش می‌کرد، پول پخش کنند.
وی ادامه داد: آن زمان هم دولت سابق باید 17 هزار میلیارد یارانه می‌داد که تخلف 42 هزار میلیاردی کرد ، پرونده‌اش هم موجود است و امروز هم 70 هزار میلیارد وجود دارد که می‌توان همه آن را به مردم داد اما در آن صورت باید وضعیت بهداشت به گذشته بازگردد و گازرسانی به روستاها متوقف شود اما ما معتقدیم که باید پرداخت یارانه‌ها به همین شکل ادامه پیدا کند ولی یک نظام جامع برای بهداشت کشور تشکیل شود.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: باید کسانی که در فقر مطلق هستند بیایند و نام‌نویسی کنند و دولت نیز موظف است وسایل ضروری زندگی آنان را برایشان تامین کند. همچنین افرادی که شغل ندارند باید برایشان شغل ایجاد شود و آنانی که شغل مناسبی ندارند با شغل بهتری کار خود را ادامه دهند.
 در ادامه اسحاق جهانگیری با بیان اینکه متاسفانه یکی از اتفاقات بدی که در دولت قبل افتاد کوچک شدن سفره مردم بود خاطر نشان کرد: براساس آمار موجود سفره روستاییان 35 درصد و سفره شهری ها 25 درصد نسبت به قبل کاهش یافته است که این نتیجه سیاست ها و تصمیمات نادرست بود.
وی اظهار کرد: همانطور که گفته شد 45 هزار تومان در جیب مردم گذاشته شد، اما دولت 200 هزار تومان از جیب آنها برداشت کرد. امروز آقایان آمده اند از فقر مردم استفاده ناصحیح می کنند.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به رقبای خود تاکید کرد: آقایان محترم عزت ملت را حفظ کنید و سرزده به خانه فقرا نروید تا به عنوان تبلیغات عکس و فیلم بگیرید و آن را پخش کنید. ما می خواهیم معیشت توانمندی و عزت مردم ایران را حفظ کنیم.  اگر آقای رئیسی 150 هزار تومان بدهند برخلاف اهدافی که دارند عمل خواهد شد.
وی همچنین خطاب به مردم گفت: ملت این 150 هزار تومان دارای سه راه برای تامین مالی است؛ یا باید حامل های انرژی را افزایش دهند و بگویند که بنزین لیتری 8 تومان شده است یا باید بگویند که هزینه های دولت را کم می کنیم و از حقوق معلمان،‌پرستاران و بودجه دفاعی بکاهند یا اینکه بگویند در پول های بانک مرکزی دست می کنیم و آنها را بر می داریم.
جهانگیری خاطر نشان کرد: در هر حالت که  150 هزار تومان به مردم بدهند، یک میلیون تومان از جیب آنها وارد جیب دولت می شود و اقتصاد کشور و طبقه محروم را نابود می کند.
وی تاکید کرد: ما راهکارهای عاقلانه و عالمانه ای پیش بینی کرده ایم تا بتوانیم به زندگی فقرا رسیدگی کنیم و به نیازمندان جوری رسیدگی کنیم که دیگر نیاز نداشته باشند. با روش هایی عمل کرده ایم که از این به بعد هیچ ایرانی نباشد که به اندازه نیاز خود برای یک زندگی آبرومند تامین نشود.
 
 
 
ابراهیم رئیسی در جمعبندی سخنان خود گفت: سوال من این است که آیا زندگی فقرا برای دولت مسئولیت می‌آورد یا نه؟ آقای روحانی می‌گوید که درآمد مستمری بگیران را سه برابر افزایش داده است. ما می‌گوییم اگر این کار لازم بود، چرا زودتر انجام ندادید؟ اگر لازم نبود انجام دادنش در شرایط الان امری تبلیغاتی است، ما می‌گوییم کارهای تبلیغاتی نکنید.
وی ادامه داد: سازمان‌های حمایتی باید کاری کنند که فقرا از تحت پوشش آنها خارج شوند، طرح سلامت از طرح‌هایی بود که با نیت خوب آغاز شد، اما با افزایش تعرفه‌ها ببینید الان به کجا رسیده است.
رئیسی همچنین خاطرنشان کرد: آقای نوبخت مصاحبه‌هایی می‌کند و حرف‌هایی می‌زند. این حرف‌ها همه انتخاباتی است. بنده اعلام می‌کنم که صداوسیما مناظره‌ای بگذارد بین من و  آقای روحانی نه به عنوان دولت قبل ، من به عنوان نماینده  یک قشر مطالبه‌گر که حرفهایشان شنیده نمی‌شود انتقاداتم را طرح کنم.
رئیسی همچین گفت: به من و آقای روحانی وقت بدهند و بنده به عنوان نماینده اقشاری که حرفشان شنیده نمی‌شود بیایم و حرف بزنم. شما چهار سال کشور دستتان بود و کشور را به این روز انداختید. حالا می‌فرمایید کار و تولید که باید تولید انجام شود.
وی افزود: شما یارانه‌ها را گرفتید. هدفمند یارانه‌ها مشخص است. هدفمند کردن یارانه مشخص کرده که پول‌ها کجا باید برود. شما دولت پرخرج هستید. شما به عنوان دولت پرخرج روزی که دولت را گرفتید 100 هزار میلیارد و امروز 250 هزار میلیارد هزینه دولت است.حقوق‌های کارکنان را اضافه کردید که نکردید، یارانه را اضافه کردید که نکردید، چطور است که 250 الی 260 هزار میلیارد تومان هزینه‌ دولت است. اینکه هزینه دولت دو برابر شده نشان می‌دهد که پرخرج است. چرا یارانه مردم را شما به عنوان دولت تصرف کنید.  آیا نسبت به بخش فقیر مسوولیت داریم یا نداریم؟ شما کار تبلیغاتی کردید. ما می‌گوییم که بدبختی که پول و نون ندارد دولت نسبت به آن مسوولیت دارد یا ندارد. چرا این کار را در روزهای پایانی انجام دادید. چه کارهایی که در دو سه ماه اخیر نشده است. ای کاش تمام چهار سال  آقای روحانی این کارها را انجام می‌دادید و فقط در سه ماه آخر به استان‌ها رفت و آمد نمی‌کردید. اینها در راستای تبلیغات انتخاباتی است.
وی افزود: ما باید مردم را عاقل بدانیم. آیا با تبلیغات انتخاباتی مردم به تبلیغات رای می‌دهند. مردم عقل دارند و براساس تعقلشان رای می‌دهند.
مهمترین اولویت‌های شما برای افزایش رشد اقتصادی برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز 1404 چیست؟

امروز کشور با یک بحران اقتصادی روبروست
محمدباقر قالیباف به آخرین سوال بخش اول مناظره اقتصادی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری پاسخ داد.
محمدباقر قالیباف در ادامه برنامه مناظره، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهمترین اولویت‌های شما برای افزایش رشد اقتصادی برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ چیست، اظهار کرد: امروز کشور با یک بحران اقتصادی روبروست که رکود، بیکاری و گرانی آن را نشان می‌دهد. طبیعتا در حوزه گرانی آنطور که گفته می‌شود تورم کنترل شده اما مردم می‌دانند که گرانی وجود دارد و آن را در اقلام کالاهای مختلف می‌بینند.
وی با اشاره به آمار بیکاری در کشور، اظهار کرد: امروز به هر حال ۳.۵ میلیون تا ۶ یا ۷ میلیون آمار بیکاری است و تعطیلی کارگاه‌ها نیز در چنین شرایطی انجام شده و نشان دهنده همان بحران اقتصادی است و دولت باید در چنین شرایطی به صحنه بیاید و برنامه‌ریزی کند و به کمک مردم بشتابد.
قالیباف با بیان اینکه معتقدم دولت روحانی نتوانسته است به کمک مردم بیاید، اظهار کرد: این دولت حتی با افزایش هزینه‌ها دست در جیب و سفره مردم کرده است که از جمله افزایش قبوض آب، برق و گاز که فشار یکنواخت را به قشر محروم وارد کرد از جمله این موارد است.
وی همچنین با اشاره به حوزه درآمدهای حاصل از مالیات، اظهار کرد: چنانچه بخواهیم اقتصاد کشور رشد کند باید تولید را در اولویت قرار دهیم. در این زمینه چرا نباید به تولیدکنندگان کوچک و متوسط معافیت یا تخفیف مالیاتی ارائه ندهیم.
قالیباف با بیان اینکه امروز شاهد فرار مالیاتی 40 درصد از مالیات‌دهندگان هستیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کمترین سهم دریافت مالیات از مالیات بر ثروت افراد است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه اشتغال و افزایش آن مهمترین موضوعی است که در دولت مردم مورد توجه قرار بگیرد، گفت: اشتغال مشکل بیکاری را حل و تولید را فعال می‌کند و رونق را به اقتصاد باز می‌گرداند. ما باید به سمتی حرکت کنیم که نیروهای جویای کار را شناسایی و برای آنها اشتغال ایجاد کنیم.
وی تصریح کرد: باید بتوانیم دریافت مالیات را به صورت عادلانه انجام دهیم و از درآمدهای حاصل از آن از اقشار نیازمند حمایت کنیم.
میرسلیم در واکنش به صحبت‌های قالیباف با بیان اینکه رسیدن به چشم انداز،‌ فداکاری می‌خواهد، گفت: 12 سال است که در مسیر رسیدن به چشم انداز کاری نکرده‌ایم. باید به اصل 44 توجه کنیم که بدون آن به هیچ جا نخواهیم رسید. اگر بخواهیم مماشات کنیم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
وی ادامه داد: 15 سال در مورد شرکتی به آقای جهانگیری می‌گفتیم که تکلیفش را مشخص کنید. یکسال بحث و جدل کردم هیچ چیز هم از آن در نیامد.
میرسلیم همچنین گفت: به چه حقی دولت موتور فروشی می‌کند؟ این کار،‌ کار دولت نیست. اگر اصل 44 درست اجرا شود خودش یک انقلاب است. بدون اصل 44 به جایی نخواهیم رسید. به اسم کارکنان بازنشسته فلان جا شرکتی باز می کنند بعد پشتش را می‌گیریم و می‌بینیم که به خود دولت وصل است.
وی ادامه داد: آقای روحانی بر هسته‌های دانش بنیان تاکید می‌کنند. ما ماشین برقی را با حضور خودشان رونمایی کردیم سوارش هم شده‌اند، اما  انگار نه انگار، ولش کردند به حالش خودش. آیا این طرز کار کردن است؟ دولت نفهمید برای دولت اقتصادی چه باید بکند.
میرسلیم همچنین خاطر نشان کرد: فساد اداری بدون شفافیت به جایی نمی‌رسد. این دولت ادعای دولت الکترونیک را دارد اما هیچ شفافیتی را ایجاد نکرده است.
حسن روحانی نیز در ادامه خطاب به قالیباف گفت: من از قالیباف سوال دارم که ایشان راجع به رشد اعلام کردند که درآمد ملی کشور را دو و نیم برابر می‌کنند، یعنی رشد 26 درصدی. ما در هیچ کجای دنیا سابقه چنین رشدی را نداریم. ایشان بگویند که در کدام کشور چنین رشدی بوده است. یکی در چین  بود که یکی دو درصد رشد هشت درصدی اقتصادی خوبی داشتند و بعد ایشان می گوید که ما پتروشیمی راه می اندازیم و 600 الی 400 هزار شغل ایجاد می‌کنیم.
وی ادامه داد: ما میلیون تن پتروشیمی الان ایجاد می‌کنیم پس کو آن اشتغال؟ حدود 9 میلیون تن پتروشیمی در این دولت اضافه کردیم. پتروشیمی در اروپا شغل مستقیم و غیر مستقیمش 16 هزار نفر است و در ایران شغل مستقیم و غیرمستقیمش 20 الی 30 هزار نفر می شود. رشد از طریق بهره وری ایجاد می‌شود. ایشان باید بگویند چه مقدار از طریق بهره وری ایجاد می‌کند. چه مقدار از طریق اشتغال ایجاد می‌کند و چه مقدار سرمایه فیزیکی مصرف می‌کند.
وی تاکید کرد: در این دولت برای اولین بار بعد از چشم انداز بالای رشد 8 درصد رسیدیم یعنی در 10 الی 20 سال گذشته چنین رشدی را شاهد نبودیم. ما می توانیم در دولت بعد آن را ادامه دهیم با رشد خوب و کاهش تورم.
اسحاق جهانگیری در واکنش به سخنان قالیباف درباره رشد اقتصادی کشور اظهار کرد: رشد اقتصادی یکی از اهداف مهم دولت است و ما اگر اقتصاد کشور را گسترش دهیم سهم مردم که در این کشور هستند نیز از اقتصاد کشور بیشتر می‌شود اما این کار نیازمند سیاست‌ها و ملزوماتی است.
وی ادامه داد: یکی از ملزومات این کار داشتن سیاست خارجی است. آیا کاندیداهای محترم در دیپلماسی و گفت وگو و مذاکره تجربه داشته‌اند؟ آیا اطرافیان آنان، طرفدار دیپلماسی هستند یا دنبال تنش‌زایی؟ آیا قادر هستند که سرمایه خارجی را جذب کشور کنند؟
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خطاب به قالیباف اظهار کرد: آیا در اطرافیان شما کسی هست که بتواند 65 هزار میلیارد دلار سرمایه خارجی را جذب این کشور کند که برای توسعه و رشد اقتصادی کشور لازم است؟ شما شهر تهران را گران اداره کردید؟ شما به بخش خصوصی نمی‌گویم که بها ندادید اما کم بها دادید. شما اکثر پروژه‌های تهران را به نهادهای نظامی سپردید.
جهانگیری همچنین خطاب به میرسلیم اظهار کرد: آقای میرسلیم من شما را به انصاف می‌شناختم. نگویید که در این دولت خصوصی‌سازی انجام نشده است. ما کدام شرکت را خصولتی کردیم؟ ما هر شرکتی را که واگذار کردیم به بخش خصوصی واگذار کردیم. درباره آن شرکتی که اشاره کردید چون نام نبردید من هم نام نمی‌برم اما نهاد قدرتمندی پشت آن شرکت قرار داشت که نتوانستیم آن شرکت را برای خصوصی‌سازی از آنها بگیریم.
ابراهیم رئیسی با بیان اینکه 6 درصد از رشد اقتصادی 7 درصدی اعلام شده منوط به بخش نفت است،‌ اظهار کرد: رشد 1 الی 1.5 درصدی برای اقتصاد و تولید قابل قبول است و 7 درصد مورد قبول نیست.
وی گفت: 129 شرکت آماده طی کردن مراحل خصوصی سازی در اصل 44 بودند اما تنها 25 الی 26 شرکت این روند را طی کردند. این در حالی است که باید این کار خیلی سریعتر پیگیری می‌شد.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از برخی از رقبای خود گفت: برخی از کاندیداها جوری صحبت می‌کنند که گویا فرد دیگری اختیارات را بر عهده دارد. اگر که فرد دیگری این حرف‌ها می‌زد قابل قبول بود اما کاندیداهایی که امروز در دولت سمت دارند نمی‌توانند این مسائل را مطرح کنند.
رئیسی با تاکید بر اینکه رکود در کشور رکورد زده است، خاطر نشان کرد: آقای روحانی چند بار اعلام کرده اند که اقتصاد از رکود عبور کرده است در صورتی که وضعیت کارخانه ها و بیکاری موضوع دیگری را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه معتقدیم همه مسائل حتما با دیپلماسی عزتمندانه قابل حل است تاکید کرد: ما می توانیم با کشورهای همسایه زمینه صادرات و همکاری هایی داشته باشیم.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: چنانچه بخواهیم در ارتباط با موضوع اشتغال مشکلات را حل کنیم باید پیشرانه‌های اقتصاد و تولید مانند مسکن و کشاورزی را فعال کنیم، مبارزه با قاچاق و فساد سازمان یافته را جدی تر کنیم و همچنین واردات را کنترل نماییم.
مصطفی هاشمی‌طبا نیز در نقد سخنان قالیباف خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ما به حرف آدم‌های عاقل و اقتصاددان که راه‌حل علمی نشان می‌دهند گوش نمی‌کنیم. داده‌هایی که به ما می‌رسد را توجه نمی‌کنیم و می‌خواهیم علم را تغییر دهیم.
وی ادامه داد: در زمانی که تحریم بودیم و باید کمربندهایمان را محکم‌تر می‌بستیم با اقدامات اجرایی خواستیم نشان دهیم که هیچ اتفاقی در کشور نیفتاده است. رفتیم و کالاهایی گران‌تر از آنچه که بود را از خود تحریم‌کنندگان خریدیم و رنگ روغن به جامعه زدیم. این رنگ روغن‌ها و سیاه‌نمایی‌ها هر دو از یک جنس است و توسعه ایجاد نمی‌کند.
هاشمی‌طبا سپس گفت: الان هم یک جوری مسائل را نشان می‌دهیم که انگار در کشورمان واویلا است. مردم سرکارشان هستند و زندگی‌شان را می‌کنند بعد اگر یک کارگردانی فیلمی از ایران در خارج از کشور نشان دهد می‌گویید سیاه‌نمایی شده است.
وی همچنین گفت: اگر می‌خواهید کار را درست انجام دهید باید از اقتصاددان‌ها و بازرگانان‌مان استفاده کنیم تا به توسعه برسیم وگرنه در 1404 هم به هیچ‌جا نخواهیم رسید.
 
 
 
محمدباقر قالیباف در جمع‌بندی سخنان خود گفت: سابقه اجرایی من مشخص است. هیچ‌وقت خلف وعده نکرده‌ام. مردم مطمئن باشید 5 میلیون شغل را با تاکید بر کشاورزی و صنایع کوچک ایجاد خواهم کرد.
وی افزود: آقای روحانی شما در صحبت هایتان به گونه‌ای تعریف کردید که انگار امروز اشکالی در اقتصاد وجود ندارد. واقعا بحران اقتصادی وجود دارد. هر چقدر هم بگویید نمی‌توانید از کارنامه دولت دفاع کنید. کارنامه دولت، کارنامه قابل دفاعی نیست. امروز برنامه ششم تصویب شد. شما چه چیزی به دولت دادید.
وی افزود: امروز ما در دولت مردم معتقدیم که برنامه ششمی را که مجلس تصویب کرد،‌ اجرا کنیم.
قالیباف گفت: ما حتما سند چشم انداز را دنبال می‌کنیم اما شما این کار را نمی‌کنید. حتما افزایش 2.5 برابری هم در ارز و هم در ریال امکان پذیر است به شرطی که کشور در مسیر درست حرکت کند و در همین کشور نیز سابقه رشد 2 رقمی داشته ایم که به وقتش به آن اشاره می‌کنم.
وی ادامه داد: ما باید به بخش خصوصی اعتماد داشته باشیم اما رفتار دولت در این دوره به شکلی شده که زمان قاجار را به یاد می آورد. صنعت مس این کشور دست کیست و سودش به کجا می رود؟ قطعا با این رویکرد نمی شود کار را درست پیش برد.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: من در دولت نبوده ام اما قویترین دیپلماسی شهری در تهران بوده است و در همه دوره ها دبیرخانه بین المللی این دیپلماسی در تهران تشکیل شده است.
وی خطاب به جهانگیری و روحانی اظهار کرد: شما دروغ گفتید و درباره آن 2200 میلیارد باید جواب دهید. شما و شخص آقای روحانی از رانت املاک نجومی استفاده کردید و 800 متر زمین را متری سه‌هزار تومان گرفته‌اید که باید به آن پاسخ دهید.
بخش دوم مناظره انتخاباتی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری
در بخش دوم مناظره انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری ظرف 5 دقیقه به سوالاتی که به قید قرعه انتخاب شد پاسخ داده و در زمان باقیمانده ای که برای آنها محاسبه شده به سوالات پاسخ دادند.
قالیباف: تا زمانی که مبارزه با فساد صورت نگیرد در حوزه‌های کشاورزی و صنعت موفق نمی‌شویم
محمد باقر قالیباف به عنوان اولین کاندیدا در بخش دوم مناظره سوم با موضوع اقتصادی در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت شما برای توسعه صنایع در بخش کشاورزی چیست؟ گفت: پیش از آنکه جواب این سوال را بدهم لازم می دانم همانطور که قول داده بودم اموال خود و خانواده ام را به اطلاع مردم عزیز برسانم.
وی با نشان دادن برگه ای رو به دوبین گفت: دارایی های من و بستگانم در کانال تلگرامی من اعلام شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.
قالیباف سپس به پرسش طرح شده اشاره کرد و اظهارکرد: با تمام محدودیت هایی که در حوزه آب داریم ما باید در کشاورزی به خودکفایی برسیم. ما بر طبق برنامه ششم و سند چشم انداز برنامه ها را در حوزه های کشاورزی و روستایی ادامه می دهیم. در روستاها با صنایع کوچک و خانگی برنامه ها را پیش می بریم.
وی خاطر نشان کرد: تا زمانی که مبارزه با فساد صورت نگیرد در حوزه های کشاورزی و صنعت موفق نمی شویم.
رئیسی:فساد امروز فراجناحی شده است
ابراهیم  رئیسی در پاسخ به این پرسش که برنامه شما برای مبارزه با فساد اقتصادی، رانتخواری و فساد سازمان‌یافته چیست، اظهار کرد: امنیت سازمان اداری کشور در گرو مبارزه با فساد است. دولت باید ساختارهای فسادزا را اصلاح کند تا شاهد این نباشیم که هر روز یک فساد در نظام اداری مطرح شود.
وی ادامه داد: فساد امروز فراجناحی شده و موضوعی که در زمینه مبارزه با فساد وجود دارد حساسیت مقابله با آن است که اگر فلان دستگاه گفت که کسی فاسد است با وی مبارزه شود و حساسیت وجود داشته باشد حال چه این فساد زیر عمامه من باشد چه زیر عمامه آقای روحانی و یا در کت آقای جهانگیری یا آقای قالیباف باشد.
رئیسی با بیان اینکه برخی مواقع شاهد مقاومت در برابر مبارزه با فساد هستیم، اظهار کرد: یک وقت می‌گویند نزدیک‌ترین فرد دارد فساد می‌کند اما در برابر آن مقاومت می‌شود. ما مصمم هستیم که در دولت کار و کرامت به هیچ کس اجازه ندهیم که در نظام اداری فساد کند و اگر کسی هم به دنبال فساد رفت گوش او را بگیریم و او را از آن اداره بیرون بیندازیم. مردم دغدغه‌مند مبارزه با فساد اداری هستند و این مساله قابل حل است.
مصطفی هاشمی طبا  در پاسخ به این پرسش که برنامه شما برای اصلاح نظام مالیاتی و ملاحظاتتان برای تولید و اشتغال چیست؟ گفت: من به این دلیل  با اعلام دارایی های نامزدها مخالفت کردم  که هیچ قانونی در این رابطه وجود ندارد زیرا ملاک پول داشتن یا نداشتن نیست؛ چه بسا فقیر باشد اما کیسه بدوزد بنابراین درخواست می کنم که نامزدها نسبت به اعلام منابع پولی ستاد خود  اقدام کنند.
وی افزود: در خصوص مالیات باید بگویم ما در این زمینه افراد را مانند کشورهای اروپایی رصد کنیم و سیستم جامع مالیاتی را به کار ببریم. حدود 40 درصد از کسانی که مالیات نمی دهند در زمره مالیات دهندگان هستند، لذا باید سیستم جامع مالیاتی را طراحی کرد.
وی افزود: در مورد شرکت های پولی که مظلوم اند و نسبت به  صنایع  فشار زیادی بر روی آنهاست، از قبیل مالیات و ممیزی و غیره باید حتما نسبت به کسانی که تولیدات صادراتی دارند و  تولید با کیفیت صادراتی می خواهیم، معافیت مالیاتی قرار دهیم.
روحانی: آقای رئیسی از افتتاحات ناراحت هستید
حسن روحانی در بخش دوم مناظره کاندیدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این پرسش که به نظر جنابعالی فرصت‌ها و تهدیدات رشد نقدینگی چیست و در صورتی که رئیس‌جمهور شدید چه برنامه‌ای در زمینه مدیریت و برنامه نقدینگی خواهید داشت؟  گفت: در مساله نقدینگی مهمترین مساله موضوع تورم است که باید کنترل شود.
وی همچنین در واکنش به اظهارات ابراهیم رئیسی خطاب به او اظهار کرد: ایشان می‌گویند که چرا در ماه‌های آخر برای افتتاح پروژه‌ها به استان‌ها سفر می‌کنیم و از سمتی دیگر می‌گویند که در آنجا مصوباتی به تصویب رسیده است. این در حالی است که ما برای افتتاح مصوباتی که در گذشته داشته‌ایم به این سفرها رفته‌ایم. آقای رئیسی از افتتاحات ناراحت هستید و می‌گویید که چرا قانون را اجرا کرده‌ایم. ظاهرا شما با مسائل قانونی آشنا نیستید در حالی که مدعی هستید قدری هم حقوق خوانده‌اید.
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خطاب به رئیسی با بیان اینکه شما هنوز یک قاضی محترم هستید، گفت: شما قاضی بودید و هنوز هم هستید آن وقت اینجوری به مردم تهمت می‌زنید؟ من با هیچ کسی عقد اخوت نبسته‌ام و با هر کسی که تخلفی کرده باید با او با اشد مجازات برخورد شود.
روحانی اظهار کرد: آقای رئیسی می‌گویید با فساد مبارزه کنید در حالی که در پرونده 12 هزار میلیاردی یک طرف آن، آن قاضی عزل شده بود و یک طرف دیگر همکار شما بود، که فرار کرد. طرف دیگر نیز یک مقام دولتی بود که امروز در ستاد شما حضور دارد. چرا با فساد روشنی که پرونده‌اش روشن است برخورد نکردید؟
جهانگیری: آقای قالیباف ادب و صداقت چیز بسیار خوبی است آن را رعایت کنید
جهانگیری به عنوان پنجمین کاندیدا در بخش دوم مناظره خطاب به قالیباف گفت: آقای قالیباف به نظر می رسد که شما امروز آمده بودید تا چند نفر را تخریب کنید ولی اطلاعات غلط به شما داده اند، باز من نمی گویم که دروغ گفته اید می گویم که اطلاعات غلطی به شما داده اند.
وی ادامه داد: آقای قالیباف ادب و صداقت چیز بسیار خوبی است آن را رعایت کنید. اگر جز خانه ای که در تهران اعلام کرده ام اموالی از من یافتید آن را به شما می دهم. زندگی من را شخم زدند اما زندگی من از این برگه سفیدتر است.
جهانگیری همچنین گفت: خیریه ای هم ندارم که به عنوان اموال در اختیار فرزندانم قرار بدهم. شعار ندهید برنامه دادن سخت است اما شعار دادن ساده است. بگویید چه برنامه ای دارید تا در مورد آن صحبت کنیم.
وی در پایان در پاسخ به پرسش طرح شده توسط مجری برنامه مبنی بر طرح و برنامه جهانگیری برای شکوفایی درون زا و صادرات خودروی ملی در کلاس جهانی گفت: صنعت خودرو صنعت پیچیده ای است. در کشور ما ظرفیت های خوبی شکل گرفته است. قطعه سازی و تحقیق و تفحص از جمله آن است. باید با همکاری شرکت های خارجی این حوزه را گسترش دهیم.
میرسلیم: می‌شد از هسته علمی برای رشد صنعت کشور و اعتلای دانشگاه‌ها استفاده شود
میرسلیم نیز در پاسخ به پرسشی که مجری مناظره مبنی بر اینکه برنامه دولت وی برای رشد کسب و کارهای دانش‌بنیان و ایجاد پیوند بین صنعت و دانشگاه چیست، اظهار کرد: یکی از مسائل خیلی مهم برای رشد این است که همکاری بین صنعت و دانشگاه را فراهم کنیم. ما با استفاده از جوانان مستعدی که در دانشگاه‌ها بودند هسته علمی را در کشور ایجاد کردیم و بنا به همان تحقیقات به طراحی و نمونه‌سازی و سپس به تولید انبوه رسیدیم که یکی از کارها در راستای اقتصاد مقاومتی است.
وی با بیان اینکه امکان ایجاد پیوندی بسیار مناسب میان دانشگاه‌ها و صنعت وجود دارد، اظهار کرد: می‌شود این پیوند را ایجاد کرد و چارچوبی برای مسائل اساسی آن طراحی نمود و دولت نیز باید از آن نیز پشتیبانی کند اما در این دولت متاسفانه یا فرصت فراهم نشد و یا باید گفت این دولت فرصت را سوزاند و به حمایت از این هسته علمی نپرداخت تا رشد پیدا کند و به عنوان الگو معرفی شود و همین فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی که اینجا نشسته است از آن استفاده نکرد.
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان اظهار کرد: می‌شد از این هسته علمی برای رشد صنعت کشور و اعتلای دانشگاه‌ها استفاده شود و وقتی چنین اتفاقاتی نیفتد جوانان ما دلزده می‌شوند و به فکر مهاجرت به خارج از کشور می‌افتند و به آنجا می‌روند.
هاشمی طبا در آخرین فرصت باقی مانده‌اش در آخرین مناظره تلویزیونی گفت: من دوست داشتم که نوه شش ساله خود را می آوردم و نشان می دادم که باید برای آنها کار کنیم. طبیعتا هر سیاستمدار و مدیر جامعه باید مردم را دوست داشته باشد تا بتواند کار کند. اما دوست داشتن انواع مختلفی دارد امام (ره) مردم را دوست داشت به جای اینکه در حمله بعث عراق بگوید که مردم را دوست دارم و پنهان شوید گفت مردم به جبهه بروید و جبهه ها را پرکنید و شهادت افتخار است و چنین شد که مردم به جبهه‌ها رفتند.
وی افزود: ما برای چهار تا رای آوردن نباید کاری کنیم که به عنوان دوستدار بزرگ خود را معرفی کنیم. وعده‌هایی که داده می شود عملی و منطقی نیست. من سوال می کنم که چرا منابع سه برابر شدن یارانه را نمی گویید که می گویند منابع مشخص است. از کجا؟ معلوم نیست.
وی افزود: از ابتدا که وارد شدم فرمایشات رهبری که فرمودند استقلال ملی و عظمت ملت ایران در ذهنم بوده لذا حفظ ایران در درجه اول را مدنظر داشته ام. به جای پخش یارانه و تظاهر دوست داشتن گفتم که به معلولین و بی سرپرست ها و خانواده های ناتوان باید کمک کرد لذا به مساله اقتصاد مقاومتی و  تولید برای صادرات و اصلاح کشاورزی در جهت رفع مشکلات نابودی ایران که ایران همه چیز به ما داده و ما ناسپاس هستیم قدم گذاشتم. همه مردم بدانند که نفت و گاز وآب و جنگل و ... در خدمتشان است والان اگر بخواهیم ادامه دهیم میراث سرزمین را خواهیم داشتم والا نه استقلال ملی خواهیم داشت و نه عظمت و سربلندی ایران .
محمدباقر قالیباف نیز در بخش جمع بندی صحبت‌های خود اظهار کرد: چون آقای روحانی و جهانگیری مطالبی را گفتند من باید موضوعاتی را مطرح کنم که فکر می‌کنم اگر به آنها اشاره نکنم حق همه مردم مظلوم و محورم و همه ایرانیان را ضایع کرده‌ام‌.
وی گفت: امروز مشکل اساسی عدم رشد اقتصادی کشور، فرصت‌های نابرابری است که در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی ایجاد شده است.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به روحانی تاکید کرد: آقای روحانی جنابعالی می‌فرمایید هر کسی که هست باید با او برخورد شود؛ اولین برخورد را خودتان انجام دهید؛ شما که معطل هستید بستگان شما در کنار شما امروز چه می‌کنند؟ در حوزه‌های مالی،‌ اقتصادی و بانکی؛ و من مطلع هستم که شما مطلع هستید؛ چرا برخورد نمی‌کنید؛ چون خود شما هم از این رانت استفاده می‌کنید. وقتی که از این رانت استفاده کردید نمی‌توانید با آنها برخورد کنید.
قالیباف ادامه داد: آقای روحانی وقتی جنابعالی حدود 800 متر زمین به قیمت متری 3 هزار تومان در سال 70 می گیرید حتما شجاعت برخورد با متخلف را ندارید و این درد کشور است.
وی همچنین خطاب به جهانگیری اظهار کرد: آقای جهانگیری جنابعالی می گویید نمی گویم ولی می گویید و دروغ به مردم می گویید شما بگویید که 385 متر زمین را در دهه 80  به قیمت متری 140 هزار تومان از بیت المال در ونک گرفته‌اید بعد به ما می‌گویید که املاک نجومی؛ چرا این املاک را به نقد و اقساط به مردم بدخت نمی دهید. درد ما این است که شما می خواهید با فساد مبارزه کنید.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر حق مردم مطرح نبود این مسائل را به زبان نمی‌آوردم افزود: من اسناد مربوط به این زمینه‌ها را که به نام شخص این دو نفر است آورده‌ام؛ به همین دلیل است که این افراد می گویند نمی شود و نداریم.
قالیباف اظهار کرد: ما منابع و فرصت های بسیاری داریم اما بخاطر اینکه فساد وجود دارد و سیستم های هوشمند و اصلاح ساختاری نمی شوند این فرصت ها از بین می رود. هر چه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک؛ ما باید شجاعانه بایستیم و با فساد مبارزه کنیم. حق مردم را بدهیم و به آنها خدمت کنیم. ما به این باوریم و حتما همه ما دلسوز مردم هستیم.
میرسلیم:شخصا اعتقاد به معجزه برای حل مشکلات ندارم
میرسلیم در وقت پایانی خود خطاب به مردم گفت: هم وطنان عزیز من شخصا اعتقاد به معجزه برای حل مشکلات ندارم مگر با همکاری شما و یاری خدا و عزم جزمی برای باز کردن گره ها.
وی ادامه داد: مهمترین مشکل کشور ما فساد است آن هم فساد اداری. من با رباخواری بانک ها جنگ خواهم کرد. با فساد مبارزه قاطعانه ای خواهم کرد. این امر پایان نمی پذیرد مگر آنکه افرادی فساد ستیز و پاکدست انتخاب شوند.
میرسلیم گفت: دولت من دولت دولتمردان کاسب نخواهد بود. مهار تورم با افزایش تولید و رشد هنر است. دولت یازدهم با ایجاد رکود،‌تورم را کاهش داد و این عین بی هنری است.
میرسلیم همچنین گفت: ما برنامه هایی را برای نجات کشور در حوزه هایی مثل آب و صنعت و خودروسازی داریم. برنامه هایی برای کارکنان دولت و کارگران داریم. تامین مالی صنایع کوچک و متوسط و ایجاد بازار صادراتی جزو برنامه های اصلی ما است.
وی در پایان گفت: امروز می خواهم سلام دانشجویان عزیز را به شما برسانم. به آن ها هم سر بزنید من حتما برنامه هایی برای نیروی جوان و دانش بنیان دارم.
جهانگیری:یک لحظه رای  آینده را رقم می زند
اسحاق جهانگیری در آخرین فرصت باقی مانده در بخش دوم مناظره انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: ملت ایران شرایط دشوار است و ما از تحریم ها عبور کردیم و منطقه ما حساس است. ما باید جنگ را از کشور دور کنیم. اوضاع منطقه نگران کننده است باید مواظب ایران باشیم. باید از کشورمان حراست کنیم. نباید سفره مردم کوچک شود. ما می توانیم با برنامه هایی که گفتیم مسایل و مشکلات را حل کنیم. مردم، فرهنگیان، کارکنان دولت، کارکنان نیروهای مسلح، بازنشستگان تامین اجتماعی، پرستاران و اعضای شورای اسلامی شهر و روستا و خبرنگاران و اصحاب رسانه و اهالی فرهنگ و خانواده های شهدا، وکلا و قضات همه و همه به صحنه بیایید، یک لحظه رای می دهید آینده را رقم می زنید.
وی افزود: ما زمان خطا نداریم. باید تصمیم بگیریم.آقای قالیباف شما 12 سال شهردار بودید این سومین بار بود که کاندیدا می شوید فکر می کنید مردم تهران  نسبت به 12 سال قبل از ترافیک ، جمع آوری زباله ها و متکدیان و ... راضی ترند. اگر راضی بودند در انتخابات سال 92، 700 هزار رای نمی آوردید؟ نفر آخر لیست نمایندگان یک میلیون و خرده ای رای آورد. ما سهام عدالت را واقعی می کنیم. سه سال بر روی آن کار شده است. از شهریور سال 96 هر تحت پوشش کمیته امداد مالک 10 میلیون تومان در کارخانه ها خواهد شد.
وی افزود: طرح های مختلفی برای کشاورزی تهیه شده و در جلسه گذشته اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید که برای سال 96، 950 هزار شغل ایجاد کنیم. در روستاها و مناطق محروم 5 /1 میلیارد تومان از مجلس درخواست کردیم که رییس مجلس قول داد که آن را تصویب کند.
درخواست روحانی از رییسی : امام رضا(ع) را برای مردم نگاه دارید
حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش پایانی سخنانش در سومین مناظره انتخاباتی با بیان اینکه من مایل نیستم برخی مسائل را مطرح کنم، اظهار کرد: مجبورم به مردم شریف ایران اعلام کنم که پرونده سال 84 آقای قالیباف در اختیار من بود و نگذاشتم منتشر شود و با برخی‌ها در دبیرخانه دعوا کردم که نباید در آستانه انتخابات هیچکس از این پرونده مطلع شود که اگر من آن مردانگی را نکرده بودم شما آقای قالیباف الان اینجا ننشسته بودید.
وی خطاب به قالیباف گفت: آقای قالیباف شما که طرحت همیشه لوله کردن بود و هر وقت به دبیرخانه می‌آمدید می‌گفتید بگذارید من ظرف دو ساعت دانشجویان را لوله می‌کنم. ما اگر جلوی شما نایستاده بودیم که الان همه دانشگاه‌های ما پر از لوله بود. شما نمی‌خواهد راجب املاک و اموال مردم صحبت بکنید و بگویید ما که همه اموالمان در اختیار قوه قضاییه است و آن را ارائه کرده‌ایم و شما هم طبق قانون آن را ارائه می‌کردید، چرا ندادید و حالا آمده‌اید اینجا و ریاکاری می‌کنید.
روحانی تاکید کرد: من اگر در تهران یک خانه بیشتر داشتم مال شما و اگر هم در حال حاضر یک خانه بیشتر دارم مال شما و اگر جایی تخلف شده است شما بروید آن تخلف را پیگیری بکنید و از آن شکایت بکنید. آن زمین را هم شما می‌دانید که معوض چه بوده است و خبر دارید و الان دارید آن را طور دیگری مطرح می‌کنید. شما اگر خیلی ناراحت زمین هستید به ترقبه هم رسیدگی کنید و ببینید بستگان شما در آنجا چه می‌کنند.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خطاب به رئیسی نیز اظهار کرد: آقای رئیسی شما راجع به من هر چه می‌خواهید بگویید. هر تهمتی که می‌خواهید بزنید. آزاد هستید. شما قاضی هستید و دستتان باز است. شما دادستان روحانیت هم هستید و می‌توانید همه علما را دستگیر کنید ، بپرسید که علما از شما چه کشیده‌اند. اما من از شما خواهش می‌کنم امام رضا(ع) را برای مردم بگذارید و امام رضا(ع) را حزبی و جناحی نکنید.
روحانی ادامه داد: امام رضا (ع)افتخار همه ما شیعیان و مردم است. اگر نبات و پارچه سبز می‌خواهید به روستاها بفرستید بگذارید و آن را بعد از انتخابات انجام دهید. الان جلویش را بگیرید. اینهایی که از نهادهای امنیتی هستند و با اتوبوس از شهرها برایت جمعیت می‌آورند از آنان بپرس که پولش را از کجا می‌آورند. از پول بیت‌المال این کار را انجام می‌دهند. تو که قاضی هستی چرا با آنها برخورد نمی‌کنی؟
وی در ادامه خطاب به مردم اظهار کرد: مردم ما با هم چهار سال پیش یک عهد بستیم و براساس آن جلو رفتیم. ما 10 برابر تحریم‌ها ایستادگی کردیم و آن را شکستیم. ما هر بهانه‌ای که می‌توانست برای ما جنگ درست کند یعنی همان پی‌ام‌دی که آن را از بین بردیم. من به مردم اعلام می‌کنم که آمادگی دارم در چهار سال بعد غیر از تحریم‌های هسته‌ای که در این چهار سال برداشتم بقیه تحریم‌های ملت ایران را به خوبی و با قدرت بردارم و عزت ایران را و منفعت ایران را به ملت ایران بازگردانم.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: ما با هم عهد بستیم که از رکود خارج شویم و به رشد اقتصادی برسیم که رسیدیم. ما با هم تعهد دادیم که تورم را کاهش دهیم و آن را تک‌رقمی کنیم که این کار را کردیم. کشاورزان ایران ما با هم تعهد بسته بودیم که در تولید گندم به خودکفایی برسیم که رسیدیم و 21 میلیون تن اضافه مواد غذایی تولید کردیم. ما به همین عهدمان و راهمان ادامه خواهیم داد. ما آب‌های مرزی را به سرزمینمان باز گردانیم و امسال پاییز مردم غرب کشور با این آب زراعت خواهند کرد.
روحانی تاکید کرد: ما برای کنترل آب‌های مرزی و نجات کشور از خشکسالی با هم کاری کردیم که جلوی خشک شدن دریاچه ارومیه را بگیریم که اگر اقدام دولت یازدهم نبود امروز دریاچه ارومیه به طور کامل خشک شده بود و یک طوفان می‌توانست 14 میلیون مردم را در غرب کشور تحت تاثیر قرار دهد.
وی با بیان اینکه من به مردم، ایثارگران و خانواده‌های شهدا وعده دادم که در این دولت مطالبات باقی‌مانده خانواده‌های ایثارگران از سال 76 تا 96 را پیگیری کنم، گفت: ما این مقدار را پرداخت کردیم و با ملت ایران عهدم با شما راستگویی، صداقت و کار است.

۱۳۹۶/۰۲/۲۲ ۲۱:۰۳
در خبرها خواندم که رادیوی رژیم صهیونیستی بخش فارسی زبان خود را تعطیل کرده است. اول تعجب کردم؛ مگر ممکن است این جماعت دشمنی خود را با جمهوری اسلامی کنار گذشته باشد؟ بعد یادم آمد که با وجود برخی دوستان جناح راست صهیونیسم بین الملل نیازی به رادیوی فارسی ندارد. (352418)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۲۲ ۲۱:۱۵
من به روحانی رای میدهم دوباره ایران دوباره اسلام سرای امید استقلال و ازادی (352421)
۱۳۹۶/۰۲/۲۲ ۲۱:۳۱
دکتر روحانی و جهانگیری واقعا عالی بودن و چه خوب بود که دکتر جهانگیری با دوراندیشی ایت الله هاشمی رفسنجانی بزرگ برای اینکه کاندیدای پوششی کنار دکتر روحانی باشد عمل کردند.
اقای قالیباف بد عمل کردید و توهین های متعدد و بی پروا به اقایان روحانی و جهانگیری انجام دادید.
واقعا کاندیداهای اصولگرا در این مناظره چه طرحی برای اقتصاد داشتند؟
اقای قالیباف در جواب طرح یارانه 250000 تومانی خود در مناظره فرمودند میگویم منتهی هیچ اشاره ای به ان نکردند و اینکه منابع از کجا می اورند و گفتند بعدا می گویم! بعدا چه زمانی است؟مناظره اقتصادی همین امروز بود و بعدا دیگه مناظره ای در کار نیست!!
اقای قالیباف مدل مناظره معروف سال 88 بگم بگم راه انداختید منتهی دکتر روحانی خیلی جالب و طوفانی جواب بگم بگم تان را دادند و باز شما مانند مناظره سال 92 (جمله معروف من سرهنگ نیستم و گازانبری ) نتوانستید حرفی جدید بفرمایید. (352426)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۲۲ ۲۱:۴۹
دکترروحانی عالی و معرکه بودند.
نظریه جدیدآقای میرسلیم در نو.ع خودش بدیع است که افزایش فروش نفت افتخار ندارد !!!!!!!!
عجبا!!!!
پس ما در دوره آقای احمدی نژاد در اوج افتخار بودیم که فروش نفت مان داشت به برنامه نفت در برابر غذا شیفت پیدا میکرد!!!!!!!
ادعا می کنند در میادین مشترک برویم با کشور مقابل و بگوییم با هم تولید مشترک کنیم!!!!!!!
اگر این جور بود که آقای میرسلیم دنیا گلستان میشد!!!!!
آن وقت مثلا قطر که ان همه هزینه کرده در سمت چاههای نفت خود این طرح شما را قبول می کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یا فقط نفت میدان مشترک را می بلعند و می فروشند و از ما جلو میزنند؟؟؟؟؟
شما واقعا آنچه در رقابت نفتی کشورهای نفتی منطقه می گذرد را نمی دانید!!!! که 100 درصد می دانید منتهی می خواهید تمام زحمات وزارت نفت و مهندس زنگنه و دولت یازدهم را که تعجب و تحسین جهانیان را برانگیخته کوچک کنید.
نامزدهای اصولگرا برنامه اقتصادی در این مناظره ارایه نکردند.
متاسفانه آقای قالیباف بداخلاقی و توهینهای زشت علیه آقایان جهانگیری و روحانی انجام دادندکه نهایتا دکتر روحانی جواب توهین ها و بگم بگم های ایشان را با قدرت و متانت دادند.
نامزدهای اصولگرا آخرش هم نگفتند منابع 2برابر کردن ویا 3 برابر کردن یارانه ها را از کجا می آورند؟ (352430)
ناشناس
United States
۱۳۹۶/۰۲/۲۲ ۲۳:۰۸
آقای قالیباف کلا لوله شد.(:
ایشان باید از روی" ادب مرد به ز دولت اوست" هزار بار رونویسی کند و چند سال در جمع بزرگترها ظاهر نشود تا راه و رسم شرکت در جمع بزرگترها را یاد بگیرد.
آقای رئیسی این نوبت اعتراف کردند که اطلاعاتی از برجام ندارد ولی در ضمن گفتند که به بقیه ی مسائل اشراف دارند.البته اگر مناظرات ادامه پیدا میکرد و بیشتر بحث پیش میرفت ،به عدم توانایی اش در بقیه ی موارد هم اعتراف میکردند.هر چند مردم میدانند.
دوباره می آییم با روحانی، برای ایرانی سربلند (352439)
دانیال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۲۳ ۲۰:۱۳
دوره ی قبل "گاز انبر" ، این دوره هم "لوله" !!!
یعنی عاشق روحانی هستم که استاد ادبیات سیاسی هست! :)))))
با افتخار میگم که رأی من... حسن روحانی. (352502)
روح الله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۲۳ ۰۱:۱۲
آقای روحانی روی موارد زیر بیشتر باید مانور می داد
1- حضور رئیسی در قوه قضائیه بویژه دوه احمدی نژاد وفساد های کلان آن دوره
2-ریاست دادگاه ویژه روحانیت از سوی رئیسی و برخورد با مخالفان سیاسی
3- معرفی شفاف بنگاهها وارگان های خصولتی که گفت امنیتی ونظامی بودند
4- هزینه تبلیغات نامزد ها و مصرف بیت المالها برای ستادهایشان
5- چند همسری بودن رئیسی و تنها یکی از همسرانش در میدان است(البته اطمینان ندارم شاید شایعه باشد) (352441)
۱۳۹۶/۰۲/۲۳ ۰۸:۱۹
آقای میرسلیم می گوید نباید از میدانهای نفتی مشترک- که طرف مقابلمان دارد با سرعت و چندبرابر ما آن را تخلیه می کند و برداشت می کند- برداشت کنیم و باید با دولتهایشان مذاکره کنیم .من از شما می پرسم(به سبک و لحن خودش) آقای میرسلیم! دولت روحانی و تیم مذاکره کننده را به دلیل همین مذاکره هسته ای دارید می کوبید که چرا مذاکره کرده است و تخریب می کنید (352450)
کلات
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۲۳ ۱۱:۱۷
فقط روحانی ......... (352462)