به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۳ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۱۲۹۹۷۶

مناظره اقتصادی بود يا بی‌اخلاقی؟

گروه اقتصادي: شمارش معکوس برای برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است و شب گذشته آخرین برنامه مناظره تلویزیونی با محور اقتصاد بین نامزدها برگزار شد.
به گزارش ایرنا ، در این برنامه که بیش از 3 ساعت به طول انجامید، برخی نامزدها در خلال اظهارات خود، عملکرد رقیب را زیر سوال برده و مورد انتقاد خود قرار دادند که این رویکرد از نگاه برخی کارشناسان اقتصادی از جمله «سعید لیلاز» با بی اخلاقی انتخاباتی همراه بود و بسیاری از موضوعات مطرح شده بی پایه و اساس بوده و قابلیت اثبات ندارد. سعيد لیلاز در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا درباره مناظره شب گذشته می گوید: برخی نامزدها اطلاعات کافی از اقتصاد کشور ندارند و دیدیم که تقریبا هیچ یک از آماررو ارقام که درباره بخش های مختلف اقتصاد به مردم ارائه می دادند، صحیح نبوده و اکثر آنها خلاف واقع بودند. « امروز با پدیده بی اخلاقی انتخاباتی مواجه هستیم و عده ای نه تنها که تمام دستاورد و اقدامات دولت را نادیده می گیرند بلکه آنها را زیر سوال هم می برند و واقعا برای این بی اخلاقی انتخاباتی متاسف هستم. »

متن کامل گفت وگو با لیلاز به شرح زیر است:
** نظر شما درباره آنچه که نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در آخرین برنامه مناظره با محوریت موضوعات اقتصادی عنوان کردند، چیست؟
**لیلاز: متاسفانه برخی نامزدها در آخرین مناظره اخلاق را زیرپا گذاشتند و مطالب دروغ و غیرواقعی عنوان کردند. این روزها دروغ سکه رایج شده و شاهد این بودیم که در این مناظره، دروغ های بیشتری را به مردم گفتند. برخی از نامزدها اطلاعات کافی از اقتصاد کشورمان ندارند و تقریبا هیچ یک از آمار و ارقام که درباره بخش های مختلف اقتصاد به مردم ارائه می دادند، صحیح نبوده و اکثر آنها خلاف واقع بود.
تاکید می کنم برخلاف آنچه که برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مدعی هستند، دولت یازدهم در ارتقاء و بهبود معیشت مردم، در حوزه مبارزه با فساد، جلوگیری از تعمیق رکود و ایجاد رونق نسبت به دولت های 50 سال اخیر موفق بوده است .
باید این واقعیت را بپذیریم که دولت یازدهم با اتخاذ سیاست های صحیح و علمی و با برقراری روابط تعاملی و نه تقابلانه با دنیا توانست اقتصاد ایران را که در لبه پرتگاه قرار داشت، نجات داد.
امروز با پدیده بی اخلاقی انتخاباتی مواجه هستیم و عده ای نه تنها که تمام این دستاوردها و اقدامات دولت را نادیده می گیرند بلکه آنها را زیر سوال هم می برند و بی اخلاقی انتخاباتی تاسف آوراست .

**  منظورتان از بی اخلاقی انتخاباتی چیست؟ آیا تصویری که نامزدها از اقتصاد کشور کشیدند، واقعی نبود؟
**لیلاز: این مناظره نشان داد که عده ای اخلاق را به راحتی زیر پا می گذارند و به راحتی دروغ می گویند. این مهم نیست که به دروغ درباره رکود، تورم و رشد اقتصادی گفته شد مهم این است که عملکرد دولت یازدهم نشانگر این است که دولت توانسته عملکرد درخشانی در حوزه اقتصادی داشته باشد. دولت فعلی در مبارزه با رکود و کاهش تورم و بهبود شاخص های اقتصادی موفق ترین دستاوردها را داشته است و مردم به خوبی این را می دانند.
امروز در کشورمان تنها نهادی که مردم می توانند به آن ورود کنند و بر آن نظارت داشته باشند، دولت است. اگر این شرایط تغییر کند به طور این نهاد به نهادهای امنیتی می پیوندد که کسی حق نظارت و دخالت در آن را نخواهد داشت. در هر دادگاه صالحه ای می توان از عملکرد دولت یازدهم دفاع کرد. اقدامات بسیار شفاف است و تاثیر عملکرد این دولت در بهبود اقتصاد خانوار مشهود است بنابراین نمی توان با دروغ پراکنی ذهن را مسموم کرد. معتقدم باید به دولتی رای دارد که انتقاد از آن به همین سادگی است که عده ای در برنامه تلویزیونی درباره آن دروغ می گویند و به آن تهمت می زنند. تاکید می کنم باید قدر این دموکراسی را دانست و امروز حداقل می توانیم به یک نهاد به راحتی ورود کنیم و آن را زیر سوال ببریم هر چند که ادعاهایی که مطرح می شوند، واقعی نیستند.

** نهادهای مرتبط با برخی نامزدها با وجود گردش مالی بالا ، اما مالیات نمی دهند و معاف از پرداخت مالیات هستند ، این مدیران امروز مدعی احیای قوانین مالیاتی بوده و ازعملکرد دولت در ارتباط با درآمدهای مالیاتی و فرارهای مالیاتی انتقاد دارند، نظر شما در این باره چیست ؟
**لیلاز : مالیات دادن و ندادن نهادهای انقلابی و بنیادها مهم نیست. نکته مهم این است که نهادهایی این چنینی اساسا قادر به تولید ثروت نیستند. اگر مالیات ندادن این نهادها را قبول کنیم موضوع اصلی این است که این نهادها که معاف از هر گونه مالیات هم هستند، بهره وری ندارند و جز رانت خواری ها و افزایش دارایی از طریق مصادره ها نتوانستند ثروتی داشته باشند.
گفته می شود، عده ای مدعی هستند که دولت یازدهم هزینه های جاری خود را از طریق افزایش مالیات ها تامین می کند که این هم دروغ محض است. از چندین سال گذشته نرخ قانون مالیاتی ثابت بوده است.
دولت یازدهم توانست جلوی فرار مالیاتی را بگیرد و با این اقدام به ویژه در گمرکات توانست در سال گذشته، درآمدها را تا 61 درصد افزایش دهد. سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی کشور در سال 84 چیزی حدود 8 درصد بود اما این رقم در طول دولت نهم و دهم به 5 درصد کاهش پیدا کرد و ما هنوز هم نتوانستیم در این حوزه به آمارهای دولت هشتم برسیم و با آن رقم 8 درصدی فاصله داریم.

** معیشت کشاورزان و حوزه کشاورزی از مضوعاتی دیگری که در این مناظره محل بحث و تبادل نظز نامزدها بود، آیا ادعای نامزدها درباره عملکرد دولت در بخش کشاورزی قابل قبول است ؟
**لیلاز: در حالی که عده ای عملکرد دولت در بخش کشاورزی را مورد نقد قرار می دهند اما در سال های 1392 تا 1395 متوسط رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی بین 4.5 تا 5 درصد بوده که این رقم تقریبا دو برابر نرخ رشد اقتصادی ایران است. در حال حاضر وابستگی ایران به واردات مواد غذایی به نسبت چهار سال یپش، یک چهارم است.
در حوزه معیشت کشاورزان هم اقدامات بسیار قابل توجهی در دولت یازدهم انجام شد. امروز درآمد گندم کاران نسبت به مبالغی که در سال 1391 دریافت می کردند تا 17 برابر افزایش یافته است. البته نکته مهم این است که تعداد خانواده های این قشر ثابت بوده است و این به طورقطع به معنای برد این اقشار در این دوره است و قدرت خرید کشاورزان در این سال ها افزایش یافته است.
یکی از مهم ترین دستاوردهای اقتصادی در طول چهار سال گذشته، خودکفایی در بحث گندم و امتداد این روند بوده و نکته مهم پایداری این خودکفایی است. از واردات سالانه 6 میلیون تن گندم، ما در سال 95 به خودکفایی رسیدیم و در حال حاضر امکان اینکه بتوانیم سالانه یک تا 2 میلیون تن گندم صادر کنیم، وجود دارد و البته این فقط مربوط به گندم نیست و دولت توانست در سال گذشته رکورد تولید نیشکر، چای و برنج رکورد را بشکند.

** یکی از دستاویزهای نامزدها برای تبلیغات موضوع افزایش یارانه های نقدی است، به نظر شما افزایش یارانه نقدی برای تمام مردم، با توجه به شرایط اقتصادی موجود، امکان پذیر است ؟
**لیلاز: برخی نامزدها برای جلب رای اقشار کم درآمد شعار افزایش سقف یارانه نقدی را سر می دهند اما شعور این افراد را دست کم گرفته اند. از سوی دیگر اجرای این شعارها به معنای بی‌اعتبار دانستن قانون است چرا که عملیاتی شدن این وعده ها برخلاف عدالت اجتماعی محسوب و در نهایت به گسترش فقر منجر می‌شود. به طور قطع افزایش سقف یارانه های نقدی تبعات بسیار منفی در اقتصاد کشورمان دارد که یکی از آنها افزایش نرخ دلار است. افزایش نرخ دلار منجر به افزایش تورم و در نتیجه کاهش قدرت خرید خانوارهای دهک های ضعیف کشورمان خواهد شد.
واقعیت این است که افزایش سقف یارانه های نقدی یعنی، چند برابر یارانه ای که در جیب مردم می گذارد از جیب دیگر مردم برداشت کنند و این باعث شکاف طبقاتی خواهد شد. معتقدم طرح توزیع یارانه‌های نقدی که برخی نامزدهای ریاست جمهوری وعده افزایش آن را می‌دهند، ضد عدالت اجتماعی است.
پرداخت یارانه 250 هزار تومانی به معنای افزایش نرخ دلار به 8 هزار تومان است و مردم فریب شعار پوپولیستی افزایش یارانه ها را نمی خورند. بر این باور هستم که جمعه آینده (بیست و نهم اردیبهشت ماه) مردم آگاهانه به پای صندوق رای می روند.