به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۱۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۳ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۱۳۰۰۰۶
گزارش «بهار» از برنامه روحانی برای دولت دوازدهم

برنامه‌ای برای ساختن آینده

برنامه‌ای برای ساختن آینده
روزنامه بهار: «می‌دانم که از کمبود آرامش خسته شده‌اید. مردم ایران شما می‌خواهید زندگی برایتان آرام، بی‌تنش و جامعه در آرامش باشد، سیاست خارجی آرامش داشته باشد و آرام و بی‌دغدغه به آینده بنگرید و در کنار فرزندان، نوه‌ها و نسل‌های بعدی زندگی کم‌دغدغه‌ای را تجربه کنید. من برای آنکه در کنار یکدیگر برای ساختن چنین آینده‌ای تلاش کنیم پا به میدان انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم گذاشته‌ام.»
این‌ها جملات آغازین حسن روحانی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای برنامه دولت دوازدهم اوست که باشعار آزادی، امنیت؛ آرامش و پیشرفت منتشر شد. این برنامه در 10 بخش مجزا با موضوع‌های مسائل اساسی کشور، برنامه اقتصادی و توسعه اشتغال، برنامه‌های سیاسی، برنامه‌های فرهنگی، برنامه‌های اجتماعی، برنامه علم، فناوری و نوآوری، برنامه‌های محیط زیست و توسعه پایدار، برنامه سلامت، بهداشت و درمان، سیاست خارجی و برنامه امور دفاعی منتشر شده است.

رئیس جمهور در بخشی از مقدمه‌ای که با عنوان دوباره ایران بر این برنامه نوشته، می‌گوید «جامعه ایرانی‌ترکیبی از اقوام، ادیان، مذاهب و گروه‌هایی با تفکرات و سلیقه‌های‌ متفاوت است. زنان و مردان ما به یک شیوه زندگی نمی‌کنند. همه برداشت یکسانی از فرهنگ و هنر و سبک زندگی ندارند. این تفاوت و تنوع را باید به رسمیت شناخت.» او در بخش دیگری با تاکید بر صیانت از آزادی در کشور می‌نویسد: «آزادی سیاسی و اقتصادی و آزادی اندیشه و فرهنگ را باید به رسمیت شناخت و به آن احترام گذارد. آزادی پس از بیان، پس از مشارکت سیاسی، و پس از فعالیت اقتصادی و فرهنگی را هم باید به رسمیت شناخت. محدود کردن آزادی به زیرزمینی شدن هر فعالیتی، از موسیقی گرفته تا کار سیاسی می‌انجامد. تحدید آزادی به نام امنیت را هم باید پایان داد.»

روحانی از اشتباهات سیاسی گذشته می‌گوید و می‌نویسد: «جناح‌های سیاسی همواره مشغول تلاش برای حذف یکدیگر بوده‌اند و امروز باید از این رویه دست بشوییم. کوشش برای حذف جریان موسوم به  ملی- مذهبی به سرانجام نرسید و  محمد مصدق هنوز شخصیت مورد احترام آحاد جامعه است. اصولگرایان سعی کردند اصلاح‌طلبان را از صحنه سیاست ایران حذف کنند، ولی اصلاح‌طلبان در انتخابات  مجلس سال ۱۳۹۴ قاطعانه در تهران پیروز شدند و رئیس دولت اصلاحات می‌تواند با یک کلام بر  انتخابات اثرگذار باشد. ما در آستانه قرن جدید باید دست از تلاش برای حذف کردن یکدیگر برداریم، بپذیریم که جامعه ایران متکثر است و هیچ گروهی را نمی‌توان حذف کرد. همه باید در چارچوب حقوق شهروندی و با حاکمیت قانون، زندگی کنند  و اجازه مشارکت در زندگی سیاسی و اجتماعی داشته باشند.»

رئیس دولت یازدهم با اشاره به اینکه گاه انقلابی‌گری و افراطی‌گری با یکدیگر اشتباه شده‌اند، می‌افزاید: «افراطی‌گری حاصل جهل و تندگویی‌های  بی‌موقعی است که منافع ملی و امنیت نظام جمهوری اسلامی ایران را تهدید می‌کند. افراطی‌گری محصول تنگ‌نظری، خودحق‌پنداری و تحمل نکردن سلیقه‌ها و اندیشه‌های متفاوت است.» حسن روحانی با اشاره به گذشت نزدیک به هفتاد سال ازطول عمرش و تجربه‌های که آموخته خاطرنشان می‌کند: «من دریافته‌ام که با افراط، حذف کردن، به رسمیت نشناختن تنوع و تکثر، با نفی آزادی،‌ترک عدالت، با تأکید یک‌جانبه بر امنیت نظامی و دور شدن از امنیت همه‌جانبه، با نادیده انگاشتن زنان، با نفی یکی از دو هویت اسلامی و ایرانی  و انزواگرایی یا تندروی در سیاست خارجی نمی‌توان به جامعه‌ای پیشرفته و تأمین‌کننده منافع ایرانیان رسید. افراط‌گری و نداشتن شفافیت هم اعتماد و امنیت در جامعه را به خطر می‌اندازد.»

وی همچنین در پایان این مقدمه می‌افزاید: «من اکنون با عملکردی که در چهار سال گذشته ملت ایران شاهد آن بوده‌اند و در جریان مبارزات انتخاباتی ابعاد بیشتری از آن‌را به مردم ارائه خواهم کرد، با اطمینان به درستی مسیری که تاکنون پیموده‌ایم و ضرورت تلاش بیشتر برای سریع‌تر پیش رفتن در این مسیر، برنامه خود برای تشکیل دولت دوازدهم را با عنوان «دوباره ایران» به پیشگاه ملت ایران تقدیم می‌کنم.» رئیس دولت یازدهم پیش از ارئه برنامه‌هایش برای دولت آینده به طرح مسائل در هر یک از این حوزه‌ها پرداخته است.  این برنامه در حوزه مسائل سیاسی-امنیتی دو موضوع قطبی‌شدن رویکردهای جناح‌های سیاسی، خشونت و افراطی‌گری و فقدان سازمان‌یافتگی سیاسی را مورد اشاره قرار می‌دهد. در حوزه مسائل بین‌المللی و سیاست خارجی دو موضوع تداوم اجرای برجام و مسائل سیاست منطقه‌ای را شرح می‌دهد. در حوزه مسائل نظامی-دفاعی نیز دو موضوع ارتقای کیفیت نظامی و دفاعی و تهدیدات سایبری را بر می‌شمارد.

روحانی در بخش ارائه برنامه‌ها نیز پیش از ارئه برنامه‌های جدید برای دولت دوازدهم دستاورد‌های دولتش را در دوره یازدهم بر میشمارد و سپس به ارائه برنامه‌های جدید می‌پردازد. او در توضیح دستاورد‌های سیاسی دولتش به افزایش اجرایی‌شدن بخش‌هایی از فصل حقوق ملت در قانون اساسی می‌پردازد، که بعضی از آنها را با هم مرور می‌کنیم:  *توسعه آزادی‌های سیاسی و مدنی شهروندان و تلاش برای ممانعت از تعدی سازمان‌ها به حقوق سیاسی ایشان *احترام به حقوق رسانه‌ها و توسعه آزادی‌ بیان *مقابله با مداخله در زندگی خصوصی مردم. وی سپس برنامه سیاسی دولت دوازدهم را در 8 سرفصل‌ها شرح می‌دهد که این سرفصل‌ها عبارتند از: اجرای منشور حقوق شهروندی، اجرای قانون انتشار و دسترسی آزادانه به اطلاعات، تدوین و اجرای قوانین شفافیت همه‌جانبه، تداوم تلاش برای تحقق حقوق ملت در قانون اساسی، توسعه مشارکت سیاسی، تقویت اعتماد عمومی، افزایش مشارکت اقوام و اقلیت‌ها، ارتقای شفافیت و مبارزه با فساد.

روحانی در بخش دیگری از برنامه خود برای دولت دوازدهم به بیان دستاورد‌های دولتش در دوره یازدهم می‌پردازد و خاطرنشان می‌کند: «دولت یازدهم در خلأ به مسئولیت نرسید و وارث شرایط، امکانات و مشکلات دولت‌های قبل از خود بود. این دولت مسئولیت سیاست خارجی را در وضعیت وخیم و تأسف باری بر‌عهده گرفت.» او در این بخش دستاورد‌های دولتش را در سه بخش، دستاوردهای سیاسی و دیپلماتیک، دستاوردهای تجاری و اقتصادی و دستاوردهای نظامی- امنیتی می‌پردازد. سپس برنامه‌های سیاست خارجی دولتش را در دوره دوازدهم در سه بخش کوتاه، میان مدت و مدت بلند مدت بیان می‌کند.

رئیس دولت یازدهم در بخش دیگری از این برنامه‌ها دستاورد‌های دولتش را در حوزه امور دفاعی می‌پردازد و در مقدمه این بخش پیش از بیان دستاور‌ها خاطرنشان می‌کند: «مهم‌ترین اقدام دولت تدبیر و امید در چهار سال گذشته علی رغم همه محدودیت‌ها، افزایش توانمندی‌های دفاعی در‌تراز قدرت منطقه‌ای و توسعه توان موشکی و فناوری‌های علمی و تحقیقاتی و افزایش ظرفیت تولید و تأمین سلاح‌ها و تجهیزات عمده دفاعی برترساز با قابلیت بازدارندگی م‍ؤثر و متناسب با انواع تهدیدات بوده است.» او همچنین در توضیح راهبرد‌های دفاعی دولتش در دوره دوازدهم نیز برنامه هایش را برای تقویت توان دفاعی کشور و بالا بردن سطح بازدارندگی و دفاع از کشور شرح می‌دهد.

فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۲۳ ۱۶:۲۲
انشاا...برا معیشت و منزلت امثال معلمان و...هم برنامه داشته باشند
اون دوره گاز انبری این دوره لوله عجب تکه کلامی میسازه استاد روحانی به روحانی رای میدهم دوباره ایران دوباره اسلام ایران ای سرای امید (352487)