به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۳ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب : ۱۳۰۰۲۱

یک آمار تکان‌دهنده سینمایی!

گروه فرهنگی: یک کارشناس بین‌المللی سینمای ایران اعلام کرد که «شمار جایزه‌های بین‌المللی سینمای ایران در سال ۱۳۹۵ به تنهایی برابر است با کل جوایز سینمای ایران در چهل سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۷۷!»
یک آمار تکان‌دهنده سینمایی!

طی چند روز گذشته، آمارهای غیر رسمی از حضورهای بین‌المللی سینمای ایران در چند سال اخیر منتشر شده است، خبرنگار ایسنا برای پیگیری و بدست آوردن آمار دقیق‌تر به سراغ محمد اطبایی رفت که حدود ۳۰ سال است،آمار بین‌المللی سینمای ایران ثبت می‌کند.اطبایی اعلام کرد که سینمای ایران در سال‌های پیش از انقلاب ۶۶۶ حضور، ۱۵۲ جایزه و ۷ داوری بین‌المللی داشته است. از ابتدای سال ۱۳۵۸ تا پایان سال ۱۳۹۵، در طی ۳۸ سال، ۳۴۹۳۰ حضور، ۳۶۸۵ جایزه و ۷۸۶ داوری بین المللی نصیب سینمای ایران شده است. به عبارتی، سینمای ایران در سال‌های بعد از انقلاب، در هر هفته به طور متوسط حدود ۱.۸ جایزه بین المللی دریافت داشته است، یعنی هفته‌ای ۱.۸ بار در سراسر جهان نام ایران با سینمای ایران مطرح شده است.

مدیر عرضه و پخش بین‌المللی "مستقل های ایرانی" افزود: در دو سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵، آمار موفقیت‌های بین‌المللی سینمای ایران به دلایل مختلف افزایش چشمگیری داشته است، به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۴، سینمای ایران ۲۲۷۱ حضور، ۳۸۲ جایزه و ۴۳ داوری بین‌المللی داشته و در سال ۱۳۹۵، این آمار به ۳۲۶۷ حضور (۱۴۴ درصد افزایش)، ۵۱۶ جایزه (۱۳۵ درصد افزایش) و ۸۵ داوری بین المللی دست پیدا کرده که حد نصاب جدیدی در تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود. شمار جایزه‌های بین‌المللی سینمای ایران در سال ۱۳۹۵ به تنهایی برابر است با کل جوایز سینمای ایران در چهل سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۷۷!

اطبایی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های هفت نهاد رسمی و دولتی، بنیاد سینمایی فارابی، سازمان صدا و سیما، سازمان سینمایی سوره (حوزه هنری)، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن سینمای جوانان ایران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال ۱۳۹۵، منجر به ۳۷۶ حضور (حدود ۵/۱۱ درصد از کل حضورها) و ۸۸ جایزه بین‌المللی (حدود ۱۷ درصد از کل جوایز) شده است و هشت شرکت بخش خصوصی نیز در عرضه و پخش بین المللی سینمای ایران به فعالیت مشغولند که در سال ۱۳۹۵، ۶۵۷ حضور (حدود ۲۰ درصد) و ۷۹ جایزه بین المللی (جدود ۱۵ درصد) دریافت داشته‌اند.این پخش‌کننده بین‌المللی اذعان داشت: پخش‌کننده‌های خارجی نیز حدود ۲۰۰ حضور و ۵۰ جایزه بین المللی برای سینمای ایران در سال ۱۳۹۵ رقم زده‌اند و نکته جالب توجه آنکه، الباقی حضورها و جایزه ها که به طور عمده توسط فیلم‌های کوتاه کسب شده، توسط خود کارگردان‌های فیلم‌ها به دست آمده است. به عبارتی دیگر حدود ۲۰۰۰ حضور (۶۰ درصد) و ۳۰۰ جایزه (۵۸ درصد) بین المللی توسط خود سینماگران ایجاد شده که متاسفانه در غالب موارد از جشنواره‌هایی با کیفیت پایین کسب شده است. کیفی‌ترین حضورها و جوایز بین المللی سینمای ایران در سال ۱۳۹۵، همچون چند سال اخیر توسط بخش خصوصی و پخش‌کننده‌های خارجی سینمای ایران، حاصل شده است.