به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۴ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۱۳۰۰۵۵
به مردم بگوییم که خصوصی‌سازی چه هزینه‌هایی داشته است

تهران درحال تبدیل به‌سائوپائولوی‌دوم است

گروه اقتصادي: یک اقتصاددان با بیان این‌که سیاست‌های اقتصادی مسئول اصلی بحران‌های اقتصادی کشور هستند، گفت: امروز با پدیده‌هایی همچون کودک و زن خیابانی،‌کارتن‌خوابی و غیره مواجه هستیم که همه این‌ها محصول سیاست‌های تعدیل ساختاری به‌ویژه بعد از جنگ تحمیلی در ایران هستند.
تهران درحال تبدیل به‌سائوپائولوی‌دوم است
به گزارش ایسنا، حسین راغفر در نشست "در متن شهر یا در شورای شهر؟ " که با حضور لیلا ارشد مددکار اجتماعی و موسس خانه خورشید، خسرو صالحی مدیر عامل شبکه یاری و مهناز عطاران متخصص شهرسازی در باشگاه هواداران جمعیت امام علی(ع) با بررسی امکان موفقیت برنامه‌های فرهیختگان و فعالان مدنی در شورای شهر برگزار شد، گفت: نگرانی‌های من فراتر از نگرانی برای شهر تهران است بلکه من نگران برای ایران هستم و سیاست‌های اقتصادی را علت اصلی بحران‌های اقتصادی و مسائل کشور می‌دانم.
وی در ادامه به جهانی شدن اقتصاد و سیاست‌های نئو لیبرالیسم اشاره کرد و گفت: پدیده‌هایی همچون کودک و زن خیابانی و کارتن‌خوابی و ... پدیده‌های امریکای لاتین هستند که امروز جامعه ما با آن‌ها درگیر است و بسیاری از این پدیده ها از سال هفتاد به دنبال اجرای سیاست‌های تعدیل ساختاری در ایران ایجاد شدند و در حال حاضر نیز شاهد رشد آسیب‌های اجتماعی با یک شتاب مضاعف در سطح کشور هستیم که علت اصلی آن‌ها سیاست‌های اقتصادی هستند که مولد نابرابری و فقر می‌شوند.این اقتصاددان در ادامه با بیان این‌که فقر، ناامنی‌های زیادی را ایجاد می‌کند، گفت: به ویژه در دهه‌های اخیر و در پی جهانی شدن اقتصاد و سیاست‌های اقتصادی نئولیبرال در کشور و گسترده شدن آن‌ها، فقر نیز افزایش یافته است.
راغفر در ادامه با بیان این‌که در حال حاضر نابرابری، فقر و فساد تولید می‌شود، گفت: برای حل مسائل باید به ریشه‌ها بپردازیم و باید بدانیم در چه وضعیتی هستیم و به چه سمتی حرکت می‌کنیم.وی تصریح کرد: معتقدم جامعه ما به سمت سائوپائولویی شدن پیش می‌رود و سائوپائلو شهری است که در کل جهان مظهر نابرابری بوده و بخش‌هایی از آن با دیوار از یکدیگر جدا شده‌اند.وی ادامه داد: در سائوپائولو بخش‌هایی که طبقات برخوردار در آن‌ها زندگی می‌کنند کاملا از بخش طبقه دوزخیان زمین جدا بوده و غالب شهر فقرایی هستند که به دلیل فقرشان در گروه‌های جرم و جرائم سازمان یافته قرار گرفته‌اند و بخش مرفه برای ورود به بخش محروم از خودروهای ضدگلوله استفاده می‌کنند.
راغفر ادامه داد: تردد در سطح شهر برای گروه‌های برخوردار در جامعه سائوپائولو بسیار ناامن است و در این جامعه امنیت اولین قربانی است و حتی نیروی انتظامی و پلیس نیز به علت گسترش فقر و ناامنی قادر به کنترل اوضاع نبوده و خودش نیز عمدتا از طبقات محروم جامعه سر برآورده،‌ حقوق ناچیزی می‌گیرند و حاضر نیستند جانشان را در راه منافع مافیای مواد مخدر،‌ تجارت انسان و ... ازدست بدهند.کاندیدای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: بر اساس آنچه در شهر تهران شاهد آن هستیم، می‌توانم بگویم پدیده‌ها و اوضاعی که امروز در تهران تجربه می‌کنیم در واقع مرحله گذاری است که ما را به سمت سائوپائولویی شدن پیش می‌برد.
وی خاطرنشان کرد: در محافل بسیاری درخصوص سائوپائولویی شدن جامعه هشدار دادم و این موضوع سال‌هاست که دغدغه من است که التبه معتقدم می‌توانیم برای جلوگیری از رسیدن به چنین وضعیتی اقداماتی را انجام دهیم.این اقتصاددان ادامه داد: عفونت‌هایی زیر پوست این شهر وجود دارد و مردم طبقات پایین تلخی‌هایی را تجربه می‌کنند که انتقال این اطلاعات به عموم مردم و آگاهی و مشارکت آنها قطعا می‌تواند به حل مسائل بزرگ‌تر کمک کند.
وی در ادامه تاکید کرد: باید پیامدهای سیاست‌های خود را به مردم اطلاع‌رسانی کنیم. باید به مردم بگوییم که خصوصی‌سازی در کشور چه هزینه‌هایی داشته است به طور مثال آخرین نمونه آن مرگ بیش از 40 کارگر کشور در معدن یورت آزادشهر بود.راغفر ادامه داد: برندگان سیاست‌های غلط افرادی هستند که به تدریج قادر می‌شوند در شهر دیوار بکشند، با گارد شخصی تردد کنند، در حالی که سایر افراد جامعه با مشکلات زیادی درگیر هستند.
راغفر تاکید کرد: نه برای حضور در شورای شهر بلکه به جهت آنکه اندکی با آلام آسیب‌دیدگان آشنا هستم در پنجمین دوره شورای شهر تهران کاندید شده‌ام و به صورت اعتقادی به این مساله نگاه می‌کنم اگر چه فکر نمی‌کنم شورای شهر تهران تحفه‌ای باشد اما با درخواست و اصرار دوستان به این رقابت وارد شدم که شاید بتوانیم برخی از مسائل را مطرح و حل کنیم.راغفر ادامه داد: شاید بتوانیم با حضور در شورای شهر به علت مطالباتی که در حوزه فقر و نابرابری داشتیم با اجرای طرح‌های موثر باعث کاهش آلام مردم شویم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: قانون اساسی کشور بر روی شوراها مستقر شده اما این‌که چرا شوراها اقدامات موثری نداشته‌اند مساله مفصلی است ولی بخش گسترده‌ای از این انفعال مربوط به آن می‌شود که مردم حضور موثری نداشته‌اند.راغفر با تاکید بر این‌که در هیچ جای دنیا اصلاحات از بالا صورت نگرفته است، گفت: فشار از گروه‌های کنونی مطالبات را به خواست عمومی تبدیل می‌کند و بالایی‌ها را به واکنش وادار کرده این در حالی است که منفعل بودن جمعیت باعث می‌شود قدرتمندان نیز هیچ واکنشی نسبت به اوضاع نداشته باشند و وضعیت کشور همان شود که امروز شاهد آن هستیم.
این اقتصاددان ضمن اشاره به این‌که در سال‌های بعد از انقلاب مسئولیت‌های مختلفی داشته‌ است، گفت: کسانی که در رده‌های بالایی کشور هستند همه سپاه یزید نیستند بلکه بسیاری از آن‌ها هم مانند من و شما افرادی هستند که فقط موقعیت متفاوتی داشته‌اند و با گفت‌وگو می‌توان بسیاری از مسائل را با کمک آن‌ها حل کرد این در حالی است که اگر مردم نظاره‌گر باشند رفتار قدرتمندان متفاوت خواهد بود.نامزد پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگر مردم نظاره‌گر نبودند، نمی‌دیدیم که یک شب می‌خوابیم و فردای آن، شهرداری کل شهر را فروخته و واگذاری‌های بزرگ داشته و تغییر کاربری‌های غیرقانونی انجام داده است به طوری که هیچ چیز برای شهردار بخت برگشته بعدی باقی نمانده باشد.
وی در پایان تاکید کرد: وظیفه مردم تنها مشارکت در انتخابات نیست بلکه پس از حضور در انتخابات نباید دست از مطالبه‌گری خود بردارند بلکه باید خواهان ارائه گزارش از مسئولین باشند تا جایی که مطالبه‌گری تبدیل به یک خواست عمومی شود.