به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۵:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۴ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : ۱۳۰۰۸۱
ارزیابی علی تاجرنیا از پیروز مناظره سوم در گفتگو با «بهار»

خویشتن‌داری و صلابت زوج اصلاحات و اعتدال

فائزه طاهری- روزنامه بهار: آخرین مناظره دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روز جمعه در حالی برگزار شد که در این مناظره هم مانند دو جلسه پیشین، کاندیداهای اصولگرا بیشتر از اینکه به ارائه برنامه بپردازند، اتهام زنی‌های بی پایه و اساس را شیوه کار خود قرار داده بودند. در همین ارتباط با علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفت‌وگو نشستیم و همچنین نظر او را درباره روز‌های پیش رو و ادامه رقابت انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم جویا شدیم. تاجرنیا در این گفتگو خویشتن داری و صلابت اصلاحات و اعتدال را برنده مناظره می‌داند. او معتقد است مسیری که قالیباف و رئیسی طی می‌کنند همان مسیر احمدی‌نژاد است، در حالی که قالیباف قصد جلب آرای طبقه محروم جامعه را دارد و رئیسی آرای بخش مذهبی جامعه را نشانه رفته است. مشروح این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید.
***

نقطه پررنگ مناظره سوم و برنده آن که بود؟
بدون شک برنده مناظره آخر، خویشتن‌داری و صلابت زوج اصلاح طلب و اعتدالی یعنی آقایان روحانی و جهانگیری بودند. فکر می‌کنم نکته مهم مناظره سوم این بود که کسانی که داعیه اصولگرایی دارند برای کسب آرای بیشتر حاضر هستند اعتقاد عمومی را خدشه دار کنند. آنچه در مناظره سوم توسط برخی از کاندیداها انجام شد پیش از اینکه افشاگری باشد، نوعی رفتار سخیف و بچگانه و لجوجانه کاندیداها بود. به شخصه به عنوان یک شهروند ایرانی متاسفم از اینکه سطح منازعات سیاسی و جدل‌های انتخاباتی را تا این حد مبتذل کردند که به خاطر چند رای بیشتر به هر اهرمی تمسک می‌جویند. متاسفانه در ارتباط با مناظره جمعه، از طرف برخی از رقبای آقای روحانی جای توجه به اعتماد عمومی و ارتقای جایگاه ریاست جمهوری خالی بود. اینها بدون توجه به هیچ چیز، رفتارها و حرکاتی انجام دادند که به واسطه آن جایگاه ریاست جمهوری در ذهن مردم تنزل پیدا کند. با وجود این من معتقدم آقای روحانی با اینکه به عنوان دفاع از عملکرد دولت کار بسیار دشواری داشت، اما در مناظره سوم بسیار منطقی و مستدل ظاهر شدند و نهایتا ایشان را پیروز این مناظره می‌دانم.
بارز‌ترین وجه عملکرد کاندیداهای مدعی اصولگرایی در مناظره جمعه چه بود؟
بارزترین وجه عملکرد سه کاندیدای اصولگرا به خصوص رئیسی و قالیباف که مدعی جریان اصولگرایی هستند بدون برنامه بودن آنها بود. مطلب مهم دیگر نیز این بود که آنها در برابر تمامی پرسش‌ها جواب یکسانی داشتند و آن هم زیر سؤال بردن دستاوردهای دولت بود. وقتی سؤال‌های مشخصی از این افراد پرسیده می‌شد به جای اینکه به افکار عمومی احترام بگذارند و به سؤال مربوطه جواب دهند باز هم تلاش می‌کردند یا اقدامات دولت را زیر سؤال ببرند یا به اتهام پراکنی‌های بی اساس چنگ می‌زدند به گونه‌ای که بعضا هم شاهد بودیم این زیر سؤال بردن‌ها و اتهام پراکنی‌ها در سطح منازعات شخصی تنزل می‌یافت.
یکی از مواردی که آقای رئیسی به آن اشاره کردند این بود که چرا آقایان روحانی و جهانگیری در پاسخ به سؤالات به دولت قبل ارجاع می‌دهند؛ به نظر شما این انتقادات تا چه حد وارد است؟
دولت قبل از این جهت مطرح می‌شود که دولت کنونی بگوید در چه وضعیتی بودیم و در چه شرایطی ایستاده‌ایم، بنابراین اشاره به عملکرد و میراث دولت قبل به هر حال قابل توجه و قابل ذکر است. کما اینکه رقبای بعدی هم می‌توانند همیشه این بحث را مطرح کنند که در دولت روحانی جایگاه کشور چگونه بوده و در زمان آنها شرایط به چه صورت است. به همین جهت از طرف کسی که می‌خواهد از برنامه‌ها و اقدامات خویش دفاع کند کار درستی است. حرکت دولت گذشته و تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌هایش به شدت در حرکت دولت یازدهم تاثیر داشته است. این کار نه تنها امر ناپسندی نیست بلکه باید بیش از آنچه تا به حال گفته شده به مردم گزارش داده شود. حتی آقای روحانی نجابت به خرج داده و بسیاری از وضعیت‌های آشفته‌ای که در دولت گذشته حاکم بوده و منتهی به میراث زیان بار برای کشور آن هم نه در یک یا دو حوزه که در تمامی حوزه‌ها شده، اشاره نکرده است.
معتقدم که مجموعا مناظره‌ها و سخنرانی‌ها باید شکل خود را عوض کند تا کاندیداها به جای اینکه بخواهند به عنوان یک شخص ظاهر شوند پاسخگوی کارهای مجموعه خود و کارنامه سیاسی و اجرایی‌شان باشند، این موضوع در کنار ارائه برنامه می‌تواند برای کمک به انتخاب مردم سازنده باشد. شاید اگر ساختار دوحزبی یا دوجناحی در کشور وجود داشته باشد و طرفین به یک کاندیدا اکتفا کنند، نقش روشنگری‌ها بیش از پیش پررنگ شود و سبب شود تا برنامه‌هایی چون مناظره‌ها به سمت یافتن حقیقت پیش رود.
در حال حاضر مناظره‌ها پایان یافته و برنامه‌ها و سخنرانی‌های کاندیداها خواهد بود که برای ارائه برنامه‌های آنها پخش می‌شود. پیشنهاد شما برای برنامه‌های بعدی کاندیداها چیست؟
در زمان‌های باقی مانده اگر تا‌کنون نقد و تخریب دولت کنونی و کاندیداهای دیگر بوده، از این پس نقشه راه و برنامه خود را ارائه دهند که چگونه می‌خواهند به شعارهایی که می‌دهند جامه عمل بپوشانند.
دولت و کاندیداهای اصلاحی اعتدالی نیز مسیر مناسبی را در پیش گرفته‌اند باید با قدرت این مسیر را تا انتها به پیش ببرند. جبهه اصلاحی و اعتدالی تا کنون برنامه خود را مطرح کرده است که در قالب برنامه‌های آقای روحانی خواهد بود. در روز‌های پیش رو نیز طبیعتا گفتمان اصلاح‌طلبی هم در قالب مباحث و مسائل مختلف فعال خواهند بودو آنچه که برای کمک به آقای روحانی نیاز است را بیان می‌کنند.
حضور برخی از اعضای دولت قبل در ستاد یکی از کاندیداهای اصولگرا و کپی رفتار‌های احمدی نژاد را توسط کاندیدای دیگر اصولگرا چطور می‌بینید؟
بدون شک احمدی‌نژاد در دوره‌های نهم و دهم کاندیدای جریان اصولگرایی بوده است. اما متاسفانه او به گونه‌ای رفتار کرده است که حتی حامیان گذشته او هم حاضر نیستند او را بپذیرند. بدون شک مسیری که آقایان قالیباف و رییسی می‌پیمانید، مسیری است که احمدی‌نژاد طی می‌کند منتهی تقسیم کار کردند؛ رییسی برای جلب آرای مردم مذهبی و اخلاقی سعی می‌کند خودش را منزه از جریان‌های سیاسی نشان دهد و قالیباف هم سعی می‌کند با تهاجمی‌کردن دولت و تقسیم جامعه به چهار درصدی و 96 درصدی، رای طبقات فرودست را فریبکارانه اخذ کند. در نهایت مسیر همان مسیر است و تنها آدم‌هایش عوض شدند و گویی آقای احمدی‌نژاد بخش بر دو شده است.

توسیوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۲۴ ۱۴:۴۲
روحانی خاتمی دوستتان داریم (352543)