به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۴ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۱۳۰۰۸۶

کرامات اقتصادی نامزدهای اصولگرا!

سعیده شفیعی -روزنامه بهار
مناظره سوم کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم برگزار شد تا دوباره بر مردم اثبات شود که مدعیان اصولگرایی نه از اخلاق و نه از اصول اساسی اقتصاد و مدیریت کشور مطلع نیستند و سپردن سکان کشور به دست آنان تا چه‌اندازه می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد. در این یادداشت به چند نمونه از این موارد اشاره می‌شود. 1- رئیسی در بخش اول سخنان خود به این نکته اشاره داشت که باید در هر استان یک پالایشگاه ایجاد شود تا منافع حاصل از آن به مردم آن استان برسد و عدالت در تمام استان‌ها ایجاد شود.

ظاهرا ایشان عادت کرده‌اند بدون مطالعه و تحقیق در خصوص مسائل تخصصی نفت سخن بگویند. البته در همان مناظره یکی دیگر از کاندیداها پاسخ ایشان را داد اما سوال اساسی‌تر اینجانب به عنوان پژوهشگر حوزه نفت و انرژی از کسی که قرار است سکان امور کشور را در دست بگیرد این است که سطح اطلاع شما از مهم‌ترین و اساسی‌ترین حوزه اقتصاد کشور در این‌اندازه است؟ آقای رئیسی شما تاکنون در کدام مسند اجرایی بوده‌اید و مشاوران شما چه کسانی هستند که از اصول اساسی هزینه-فایده در اجرای پروژه‌های اقتصادی بی‌اطلاعید؟ آیا به شما نگفته‌اند که اجرای پروژه‌های غیراقتصادی نه تنها به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود، بلکه اشتغالی در کشور ایجاد نخواهد کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اشاره کرد: «در شرایط کنونی، اخذ مالیات بر ارزش افزوده سبب تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی شده است.» جناب آقای رئیسی جهت اطلاع شما و تمامی همفکران‌تان عرض می‌کنم که بنگاه‌ها در اخذ مالیات ارزش‌افزوده تنها به عنوان واسطه عمل می‌کنند و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به عهده مصرف‌کننده نهایی کالاست. شما ادعا می‌کنید که از متن قوانین مطلع هستید، بهتر است قبل از هرگونه ادعایی به بررسی متن صریح قانون مالیات‌ها بپردازید. وای به حال دولتی که قرار است شما سکان‌دارش باشید و مشاوران‌تان که وزرای درخشان دولت قبل هستند، وزرای کابینه‌اش!

2- آقای میرسلیم نیز در سخنان خود مجددا با تاکید بر عدم وابستگی به درآمدهای نفتی، توسعه میادین مشترک را از نقاط ضعف دولت یازدهم دانست. از ایشان به عنوان کسی که مدعی است دهه‌ها تجربیات حزبی دارد و  سال‌هاست در مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت دارد باید پرسید آیا شما درکی از مفهوم «مخزن مشترک» دارید؟ آیا می‌دانید با مذاکره و گفت‌و‌گو نمی‌توان از همسایگان خواست تا از میدان مشترک برداشت نکنند؟ آقای میرسلیم، بر اساس بند «ی» تبصره 2 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت - مصوب سال 1393 مجلس شورای اسلامی، دولت مکلف است با اتخاذ تدابیر لازم و رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی 44 قانون اساسی، سهم برداشت ایران از نفت‌خام، میعانات گازی و گاز از مخازن مشترک را تا ده سال آینده از زمان تصویب این قانون حداقل به میزان برداشت کشورهای دارای مخازن مشترک برساند.

سوال  این است که آیا طی سه دهه گذشته توانسته‌اند برنامه‌ای برای کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی ارائه داده‌اید یا فقط به گفتن بسنده می‌کنید؟ قرار است دولت شما هزینه‌های خود کشور را با صادرات کدام محصول تامین کند؟3- در پایان به یک جمله از سخنان آقای قالیباف که به جد عوام‌فریب‌ترین و بی‌برنامه‌ترین کاندیدای ریاست جمهوری هستند بسنده می‌کنم. وی در سخنان خود در خصوص اهمیت موضوع اشتغال بیان کرد: «اشتغال راه‌حل مشکل بیکاری است» ! این جمله به خوبی گویاست و مرا به یاد حکایت معروف می‌اندازد که می‌گوید: «ااز کرامات شیخ ما این است/ شیره را خورد گفت شیرین است.»

دانیال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۲۴ ۱۲:۲۱
یاد این جوک بی مزه افتادم: "اصلی ترین دلیل طلاق، ازدواج هست!"
خدایا امثال آقای قالیباف رو برای ما حفظ کن تا هر چند تلخ بخندیم (352534)