کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نحوه بسته شدن لیست اصلاح‌‌طلبان برای شورا

ایسنا , 25 ارديبهشت 1396 ساعت 15:13

گروه سیاسی: یک عضو هیئت رئیسه شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در نشستی نحوه بسته شدن لیست اصلاح‌طلبان برای شورای شهر را تشریح کرد.


حسین مرعشی در نشست خبری امروز خود با اشاره به شرایط انتخابات در سال ۸۴ اظهار کرد: سال ۸۴ ، سال سقوط آزاد در عرصه سیاسی بود که هم جبهه اصولگرایی و هم اصلاح طلبی دچار یک آشفتگی شده و با کاندیداهای متعدد وارد میدان شدند. درنتیجه دو جریان اصیل سیاسی حذف شده و جریانات ناشناخته‌ای ظهور پیدا کردند که برای ما از ابتدا ماهیت آنها  روشن بود. وی ادامه داد:‌ می دانستیم که آنها فاقد هویت ملی، مذهبی و انقلابی هستند، با این حال با سپری شدن زمان ۱۲ ساله بر همگان آشکار شد با چه جریان بی‌ریشه و بی‌هویتی مواجه هستیم.با توجه به تجربه سال ۸۴ ، از آن به بعد اصلاح‌طلبان به عنوان بخش مهمی از نظام جمهوری اسلامی توانستند برای بازسازی جبهه اصلاحات تلاش‌های موفقی را انجام دهند.

این عضو هیات رییسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان یادآور شد: اصلاح‌طلبان تا این لحظه دو تمرین جمعی موفق را پشت سر گذاشتند.یکی تمرین سال ۹۲ بود که باوجود عدم حضور کاندیدای اصلاح طلب و محدودیت‌هایی که برای برخی ظرفیت‌های ما پیش آمد و هم چنین رد صلاحیت آقای هاشمی ، از میان جبهه اصولگرایان معتدل دست به انتخاب زدیم. مرعشی افزود: انتخاب روحانی و انصراف عارف یکی از جلوه‌های مهم تشکیلاتی توام با خردورزی حکمیانه و با اتکا بر منافع ملی بود. که بر اساس آن مانور دوم خود را در انتخابات مجلس دهم انجام دادیم. باوجود تمام محدودیت‌ها توانستیم دومین گام را هم با موفقیت برداریم و به ویژه در شهرهای بزرگ به پیروزی کامل برسیم.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو گفت: انتخابات امسال دو جلوه دارد. جلوه نخست در حمایت از حسن روحانی است که این حمایت در تصمیم به اتفاق آرای شورایعالی نمود یافت و با معرفی آقای جهانگیری به عنوان کاندیدای دوم این جریان نمایان‌تر شد. این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره  به انتخابات شوراها نیز ، گفت: باوجود اینکه کاندیداهای مورد نظر و ظرفیت‌های خوبی را در صحنه داشتیم، در مرحله اول یک فراخوان ارائه کردیم که حدود ۷۰۰ نفر از تعداد ۳۰۰۰ کاندیدای تایید صلاحیت شده این فراخوان‌ها را  پر کردند. در مرحله بعد یک تیم کارشناسی ۱۴ نفره تشکیل دادیم که به مدت سه هفته اظهارات کاندیداها را به عدد و ارقام تبدیل کردند.

وی ادامه داد:گام سوم این بود که کسانی که بیشترین امتیازات را دارند به مرحله بعدی منتقل شوند و براساس تقسیم کار تخصصی، تخصص های مورد نیاز را احصا کردیم و درنتیجه برای مدیریت شهری ۴ کرسی، برای معماری و شهرسازی ۳ کرسی، محیط زیست ۲، بهداشت و سلامت ۱، خدمات پیشرفته و شهر تکنولوژی ۱ کرسی، امور اجتماعی ۳ کرسی، مالی ۱ کرسی و برای بخش حقوقی هم ۱ کرسی انتخاب کردیم. مرعشی افزود: این ۱۵۰ نفر را براساس تحصیلات و سوابق حرفه‌ای بین این گروه ها تقسیم کرده و بعد همه را دعوت کردیم و با توجیه آنها و انتقال اطلاعات از آنها خواهش کردیم که خودشان در انتخاب افراد اصلح به ما کمک کنند و انتطار داشتیم این افراد برای هر کرسی ۳ نفر را انتخاب کنند اما از آنجا که همه این افراد دارای تجربه و صلاحیت بودند، خودشان متوجه شدند انتخاب کار سختی است و از میان این ۱۰ گروه هیچ کدام دست به انتخاب زدند و تصمیم گرفتند دوباره اختیار کار را که شورایعالی به کاندیداها تفویض کرده بود به شورایعالی بازگردانند.

وی در ارتباط با برخی انتقادها از لیست اصلاح‌طلبان مبنی بر ناشناخته بودن برخی از اعضای لیست نیز گفت:‌ یکی از دلائلی که وقتی لیست منتشر شد گفتند ما این افراد را نمی‌شناسیم رعایت سهمیه بود؛ چراکه بنا داشتیم اولا زنان و در ثانی جوانان را وارد عرصه مدیریت شهری کنیم. درنتیجه در معماری و شهرسازی از سه کرسی، یک کرسی سهم زنان و یک کرسی سهم جوانان شد. از این رو تنها کرسی بهداشت محیط به زنان و تنها کرسی شهر هوشمند به جوانان و از سه کرسی اجتماعی دو کرسی به زنان رسید و از دو کرسی بودجه و مالی نیز یک کرسی به جوانان رسید.

مرعشی در تشریح این لیست تصریح کرد:‌ در کرسی خدمات پیشرفته و شهر هوشمند که سهم جوانان بود آقایان نادمی و فراهانی به شورایعالی معرفی شدند. در کرسی‌های امور اجتماعی یک کرسی زنان و جوانان خانم‌ها بهاره آروین و نادره رضایی و برای کرسی دوم هم خانم‌ها امانی و میرسارلو و برای کرسی سوم هم آقایان مسجدجامعی و فرنیان، برای کرسی حقوقی آقایان علیزاده طباطبایی و امینی، برای کرسی‌های عمران و حمل ‌و نقل زلزله نیز آقایان محسن هاشمی، سرخو، تقواییان، برای کرسی محیط زیست یک کرسی متعلق به خانم ها بود که خانم ها صدراعظم نوری و طاهریان و برای کرسی دوم آرش حسینی میلانی و آقای زمانی معرفی شدند. برای کرسی‌های معماری و شهرسازی خانم ها ملیحه باقری و نژادبهرام و برای کرسی دوم آقای علی اعطا و حسین احمدی و برای کرسی سوم این حوزه آقایان حبیب زاده و نوذرپور معرفی شدند.

وی در همین راستا گفت: برای چهار کرسی مدیریت شهری جمع زیادی بودند  از جمله حقانی، صوفی، شجاع موریان، سید افضل موسوی، دنیامالی و بسیاری دیگر از دوستان و در رای گیری انجام شده آقایان الویری، رباطی، میرلوحی، حق شناس، تندگویان سالاری مهرعلیزاده، خون چمن و آقای صمدی هم در جلسه شورایعالی اضافه شد تا نه نفر معرفی شوند. برای انجام رای گیری خانم فرامرزی به عنوان دبیر شورایعالی ساز و کار دقیقی تهیه کرد و بعد از رای‌گیری به صورت مخفیانه به لیست نهایی رسیدیم. فرآیند این کار صرف نظر از اینکه بخش زیادی از نیروهای لایق ما در لیست نهایی نیستند و نبودن هر یک از آنها همچون قطع عضو سخت و رنج آور بود اما به هرحال مجبور بودیم دست به این انتخاب بزنیم. چراکه تعداد کرسی ها محدود بود.

مرعشی سپس ، گفت:‌ این لیست نتیجه کار جمعی اصلاح طلبان بوده و هیچ حزب و فرد و شخصی اعلام نظر خاص نداشته و لیست بر اساس خرد جمعی تهیه شده است. هرچند که اگر قرار بود هر یک از ما شخصا دست به انتخاب بزنیم ترجیحات دیگری داشتیم اما وقتی قرار است کاری را جمعی انجام دهیم باید تسلیم خرد جمعی باشیم.

وی  ادامه داد:‌ نکته دوم مربوط به دموکراتیک بودن این انتخاب و ضرورت پایبندی به آن است. همه این افراد میثاق‌نامه‌ای را امضا کردند که در یک بند آن بر لزوم انصراف افراد خارج لیست به نفع لیست تاکید شده است. نکته دیگر اینکه ما انتخاب را در یک مقطع برعهده کاندیداها گذاشتیم و خودشان متوجه سختی کار شدند. چون انتخاب بین اصلح‌ها است. به هر حال این لیست علی رغم همه انتقاداتی که در ابتدا کمی تند مطرح شد، همه به این نتیجه رسیدند که چاره‌ای جز حمایت از این لیست نداریم. مرعشی خاطر نشان کرد:‌ نکته مهمی که ما را با مشکل جدی روبرو کرده، این بود که با تعداد زیادی از افراد صالح روبرو بودیم و کرسی های محدود. درنتیجه تصمیم مجلس برای کاهش کرسی های شورای شهر تهران اشتباه بوده است. امروز برخی مناطق ۲۲ گانه تهران بیش از یک استان بزرگ جمعیت دارند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت‌: بنا داریم پیشنهادهایی را آماده و از طریق فراکسیون امید به جریان بیاندازیم تا شوراهایی را در مناطق ایجاد کنیم و به سمتی برویم که شورای شهر تهران منتخب شورای مناطق باشد. وقتی در شهر تهران ۳۰۰۰ نفر متقاضی هستند و ۷۰۰ نفر متقاضی حضور در لیست اصلاحات هستند چرا نباید شرایطی فراهم شود که از همه این ظرفیت ها استفاده کنیم؟ مرعشی تصریح کرد: با عذرخواهی از جوانان و بزرگانی که نتوانستیم در لیست در خدمت شان باشیم، همه را به حمایت از لیست دعوت می‌کنم. امشب قرار است با دعوت از ۵۰۰ نفر از این بزرگان نهضت انصراف را آغاز کنیم که امیدواریم این روند در جریان اصولگرایی نیز رخ دهد. وی در پایان با اشاره به لیست‌های ارائه شده توسط برخی چهره‌های اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد که ارائه لیست جدا باعث پیروزی رقیب خواهد شد.


کد مطلب: 130143

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/130143/نحوه-بسته-شدن-لیست-اصلاح-طلبان-شورا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir