کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روحانی صریح شده است تا...

25 ارديبهشت 1396 ساعت 17:56


محمد توکلی- روزنامه بهار: با نگاهی به آن چه رئیس جمهور روحانی در روزهای اخیر از خود نشان می‌دهد می‌توان شاهد تغییراتی در نوع گفتار و آن چه می‌گوید شد. تغییراتی که می‌توان از آن با عنوان «صراحت روحانی» یاد کرد. چرایی صراحت روحانی در این روزها را می‌توان از زوایای گوناگونی مورد بررسی قرار داد.
 

1- حسن روحانی نشان داده است که معمولا تخریب‌های جریان مخالف خود را با سکوت و کنایه نادیده می‌گیرد و در چهار دهه سیاست ورزی اش به خصوص در این سه سال و نیم اخیر که بیش از گذشته بر روی صحنه است نشان داده که چندان اهل بگو مگوهایی از جنس آن چه احمدی نژادی‌ها متخصص (!) آن هستند نیست. از همین رو می‌توان گفت که در این روزها رئیس جمهور روحانی با نوعی از مخالفت سازمان یافته علیه خود روبه‌رو شده است که برابر آن دیگر سکوت مرسوم و شیوه بیان کنایی خود را جایز نمی‌داند و صریح‌تر به میدان آمده است. با نگاهی به عملکرد برخی رسانه‌های خاص، صداوسیمای انحصاری و بعضی از اصحاب قدرت می‌توان به روحانی حق داد که حداقل در این ایام انتخابات کمی از ناگفته هایش را صریح‌تر از قبل با مردم در میان بگذارد.

2- با نگاهی به دوره‌های گذشته انتخابات و الگوی انتخابی مردم در حوزه سیاسی می‌توان به این نتیجه رسید که درصد قابل ملاحظه‌ای از مردم حاضر در متن جامعه افرادی هستند که اصولا تمایلات جناحی ندارند و و فارغ از آن که نامزد انتخابات منسوب به کدام جناح سیاسی کشور است رای خود را به صندوق آرا می‌اندازند. برای این بخش از جامعه که معمولا تا دقیقه نود هم برای رای دادن در‌تردید به سر می‌برد می‌توان تقسیم‌بندی این گونه‌ای داشت که بخشی از آنان به دنبال فردی هستند که اقتصاد و معیشت را سامان دهد و بخش دیگری به دنبال فردی می‌گردند که برای آنان فضایی آزادتر را در حوزه‌های سیاسی و فرهنگی-اجتماعی به ارمغان آورد. روحانی در ایام تبلیغات تا چند روز پیش در تلاش بود که با ارائه کارنامه سه‌سال و نیم دولت اعتدال در حوزه اقتصادی و همچنین برنامه‌های آینده در حوزه هایی مانند اشتغال و افزایش یارانه اقشار ضعیف توجه بخشی از جامعه که به دنبال سامان یافتن معیشت است را جلب کند. و از اواخر هفته گذشته به این سو با صریح‌تر شدن خود به دنبال همراه کردن اقشاری از جامعه است که به دنبال اجرای حقوق شهروندی و افزایش آزادی‌ها در حوزه‌های گوناگون می‌گردند.  

 3- از سوی دیگر رئیس‌جمهور به عنوان فردی که بر خلاف تصور و تبلیغات تندروها علاقه و تمایلش به نظام سیاسی مستقر صدها برابر مدعیان است علاقه دارد تا مشارکت سیاسی مردم در این انتخابات افزایش یابد. در زمانی که بخشی از ساختار قدرت همچون رسانه انحصاری صداوسیما برای دست یافتن به اهداف حقیرانه‌ای تمایلی به گرم شدن تنور انتخابات و مشارکت گسترده مردم از خود نشان نمی‌دهد، حسن روحانی در تلاش است با یادآوری برخی خواسته‌های مردم و توضیح درباره علل عدم انجام آن‌ها بخشی از جامعه را که نسبت به آینده ناامید شده است به صحنه انتخابات بیاورد. روحانی می‌داند که حضور این بخش از جامعه علاوه بر اینکه باعث افزایش میزان مشارکت در انتخابات خواهد شد نتیجه آن نیز نوعی همراهی با دولت اعتدال و یاری رساندن برای تدام آن است.


کد مطلب: 130152

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/130152/روحانی-صریح-شده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir