به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۱۳۰۱۶۷
در دومین نشست اهالی فرهنگ و هنر با دولتمردان عنوان شد؛

هنرمندان پیشتازان عرصه شکست پروژه ایران‌هراسی

گروه فرهنگي: دومین نشست اهالی فرهنگ و هنر با دولتمردان شامگاه دوشنبه در حالی با حضور چهار وزیر کابینه دولت تدبیر و امید برگزار شد که هنرمندان به عنوان پیشتازان عرصه شکست سیاست ایران هراسی معرفی شدند.
هنرمندان پیشتازان عرصه شکست پروژه ایران‌هراسی
به گزارش ایرنا، در این مراسم که شامگاه دوشنبه با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تالار وحدت برگزار شد، هنرمندان به بیان نظرات خود پرداختند.

** گام های جدی در چهار سال گذشته در حوزه فرهنگ و هنر برداشته شد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با تاکید براینکه استراتژی دولت در حوزه فرهنگ و هنر بر اساس گفتمان اعتدال مبتنی بر عقلانیت، فضیلت، انسانیت،تنوع و دیانت است، گفت: گام های جدی در چهارسال گذشته در حوزه فرهنگ و هنر برداشته شده است و نیازمند ادامه راه طولانی هستیم تا به تعالی برسیم.وی با بیان اینکه سیاست دولت این بود که امور به بخش خصوصی واگذار شود و دولت سیاست گذاری، حمایت و نظارت را دنبال کند و امروز این مهم محقق شده است افزود: در این مسیرقدم هایی برای ایجاد سازمان رسانه ای و سازمان نظام هنری برداشته شد و برای اولین بار مسئولیت نمایشگاه های کتاب را به تشکل ها سپرده ایم و قول دادیم در سال های آینده کلید نمایشگاه را به اهالی نشر بدهیم.صالحی امیری ادامه داد: در سال جاری توانستیم با بیش از ٦٠ میلیارد تومان در صندوق هنر ٣٠ هزار هنرمند را بیمه اصلی و ١٥ هزار نفر را مشمول بیمه تکمیلی کنیم.وی گفت: ما اصرار داریم که با اهالی فرهنگ رو در رو گفت و گو داشته باشیم. باید باور کنیم به نقد و گفت وگو نیاز داریم. جامعه ای که گفت و گو محور نیست، به سمت بداخلاقی پیش می رود؛ اتفاقی که به دلیل فضاهای گذشته امروز شاهد آن هستیم.

** قبل از برجام ایران را بی آبرو به دنیا معرفی می کردند
وزیر امور خارجه دیگر عضو کابینه دولت یازدهم بود که به صورت رودرو با هنرمندان به سخن پرداخت.
محمدجواد ظریف در این نشست گفت: قبل از برجام به خاطر بی تدبیری برخی، از کشورمان چهره ضد صلح ساختند و ایران را دارای مشکل حیثیتی و بی آبرو به دنیا معرفی می کردند.وی افزود: دشمنان در گذشته قبل از تصویب برجام با ترویج ایران هراسی کشورما را جنگ طلب و تهدید صلح بین المللی معرفی می کردند؛ ایران قدرتمند را زیر پرچم ایران هراسی به بند و زنجیر بسته بودند.رییس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در فضایی که دشمنان به شدت ایران هراسی و اسلام هراسی را در دنیا ترویج می کردند ما با کمک و حضور به موقع مردم در صحنه توانستیم با معرفی چهره واقعی ملت ایران و مواضع خود که صلح دوستی و زندگی مسالمت آمیز با پیروان ادیان مختلف است فضا را برای برجام آماده کنیم.

وی ادامه داد : آنچه مهم است اینکه فضا امروز برای تلاش بیشتر در صحنه بین الملل مهیا شده و ایران می تواند به کمک هنرمندان هرچه بهتر و بیشتر حرف برای گفتن داشته باشد.به گفته دیپلمات برجسته بین المللی، فرهنگ و هنر بهترین رسانه و ابزار برای گفت و گو و تعامل بادنیاست که با تاثیرگذاری شگرف غیرمستقیم می تواند بر احساسات و لایحه زیرین افراد تاثیر بگذارد.
ظریف سپس تصریح کرد: شکستن موضوع ایران‌هراسی نیازمند هنر هنرمندان و حضور اهالی فرهنگ و هنر در عرصه و صحنه‌های بین‌المللی است.

** 40 درصد هزینه اضافی از جیب ملت در دوره تحریم پرداخت شد
در ادامه برنامه نوبت به وزیر نفت رسید. بیژن زنگنه در این نشست گفت: روحانی و ظریف، کشور را از چاه فلاکت بار تحریم خارج کردند؛ زیرا در زمان تحریم ناچار بودیم تجهیزات را 30 تا 40 درصد گران تر بخریم که پول آن از جیب ملت می رفت.زنگنه خِرَد و عقل را مساله اصلی کشور ما دانست و اضافه کرد: تصمیم ها باید بر اساس خرد باشد نه اینکه بگویند فلانی خواب دیده است که به فلان کس رای بدهید.وی سپس اضافه کرد برجام نقطه عطف تاریخی در عرصه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران است.وزیر نفت گفت: حتی اگر روحانی و ظریف کاری جز برجام نکرده بودند، به عنوان یک شهروند ایرانی همواره خود را مدیون آنها می دانستم.

** برخی شعارهای انقلاب پس از 38 سال در دولت یازدهم محقق شد
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست گفت: در دولت یازدهم کارهای زیادی در بخش بهداشت و حمایت از فقیران و محرومان انجام شد و بخشی از شعارهای انقلاب اسلامی را پس از 38 سال توانستیم محقق کنیم.سیدحسن قاضی زاده هاشمی افزود: زمانی که کار را آغاز کردیم مشکلات زیادی وجود داشت و حتی دارو به میزان کافی نبود.وی یادآور شد: اگر برجام نبود گرفتاری های کشور هر سال افزایش بیشتری می یافت؛ همان طور که کشورهای زیادی در وضع نامطلوبی به سر می برند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تلاش های روحانی و ظریف برای تحقق توافق هسته ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) قدردانی کرد و گفت: پیش از برجام، مجلات معتبر مقالات ما را قبول نمی کردند حتی در یک جلسه بین المللی از کشورهای مختلف درخواست دیدار داشتیم اما هیچکدام نپذیرفتند و ناچار شدیم فقط با نمایندگان یک کشور آفریقایی و یکی از همسایگان ملاقات کنیم اما در جلسه ای که قرار است بزودی برگزار شود 12 کشور اروپایی درخواست ملاقات کرده اند.
وزیر بهداشت بیان داشت: برجام به نتیجه رسیده است و اکنون این فرصت از طریق شرکت در انتخابات وجود دارد که بتوانیم در دور آینده، در زمینه معیشت مردم و رفاه اجتماعی اقدام های بیشتری انجام دهیم.
این مسوول درباره آینده بیمه سلامت گفت: سرنوشت این طرح به شرایط انتخابات روز جمعه بستگی دارد. همه باید پای صندوق های رای بیایند.به گزارش ایرنا، همایش «ایران فرهنگی در جهان امروز» دومین نشست اهالی فرهنگ و هنر با دولتمردان بود که در تالار وحدت برگزار شد.در این آیین وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نفت و امورخارجه در جمع هنرمندان و فعالان بخش فرهنگ مانند علی نصیریان، ولی الله شیراندامی، احمد مسجدجامعی، علیرضا تابش، کیومرث پوراحمد، فریدون شهبازیان، فرهاد توحیدی، محمد سریر، فاضل جمشیدی و جلیل اکبری صحت حضور یافتند و به تشریح دستاوردهای خود پرداختند.