به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۱۳۰۱۶۸

آیین گرامیداشت روز فردوسی در چین

گروه فرهنگي: آیین گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر حماسه‌سرا و بلندآوازه ایرانی و پاسداشت زبان فارسی، در پکن پایتخت چین برگزار شد.
آیین گرامیداشت روز فردوسی در چین
به گزارش ایرنا، در این مراسم که روز دوشنبه و به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در گروه فارسی دانشگاه مطالعات زبان های خارجی پکن برپا شد، جمعی از اساتید و دانشجویان رشته زبان فارسی و تنی چند از شخصیت های ادبی و فرهنگی کشور چین حضور داشتند. رایزن فرهنگی کشورمان در چین در این مراسم ابتدا به معرفی شخصیت فردوسی پرداخت و یکی از عوامل مهم ماندگاری زبان فارسی را شخصیت فرزانه و فرهیخته این شاعر بزرگ دانست. «محمد رسول الماسیه» در سخنان همچنین ابتکار سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران مبنی بر نامگذاری «روز پاسداشت زبان فارسی» در روز بزرگداشت فردوسی را اقدامی ارزشمند دانست و گفت که هیچ روزی بهتر از روز فردوسی نمی توانست به عنوان روز پاسداشت زبان فارسی نامگذاری شود.

وی درباره بقا و دوام زبان فارسی پس از ظهور اسلام نیز گفت: وقتی که دین اسلام ظهور کرد و مردم مناطق مختلف جهان اسلام را پذیرفتند ایران نیز با آغوش باز اسلام را پذیرفت و زبان فارسی با گسترش اسلام، باقی ماند و نشان داد ظرفیت آن را دارد که به زبان گسترش اسلام تبدیل شود.
الماسیه ادامه داد: حتی در طی قرون متمادی، زبان فارسی زبان رسمی در دربارهای عثمانی و پادشاهان هند بود و در یک مقطع زمانی کانون شعر فارسی از ایران به هند منتقل شد و در تاریخ ادبیات فارسی با دوره ای مواجه هستیم که به «سبک هندی» مشهور است.

رایزن فرهنگی کشورمان در چین در بخش دیگری از سخنان خود یکی از عوامل مهم ماندگاری زبان فارسی را شخصیت فرزانه و فرهیخته فردوسی دانست و در توضیح سخنان خود به دیدگاه یکی از اندیشمندان عرب در خصوص ماندگاری زبان فارسی اشاره کرد. او افزود: از یکی از اندیشمندان بزرگ مصر سئوال شده که چگونه مصر با پذیرش اسلام زبان خود را کنار گذاشت و عرب زبان شد اما ایران اسلام را پذیرفت و زبان فارسی این سرزمین بعد از اسلام شکوفاتر نیز شده است، که پاسخ داد: «مهمترین علت آن بود که ایران فردوسی داشت اما مصر از داشتن چنین شخصیت فرهیخته ای محروم بود.»
الماسیه همچنین در بخشی از سخنان خود گفت که زبان فارسی به عنوان یکی از زبان های کلاسیک جهان در نشست ادبی سال 1872 برلین به رسمیت شناخته شده و به ثبت رسیده است.وی در عین حال از محور قرار گرفتن شاهنامه، برای شکوفایی انواع هنرها در ایران و نقش آن در شکل گیری دو هنر «نقالی» و «ورزش زورخانه ای» مطالبی بیان کرد.خانم «وانگ یی» رئیس گروه زبان فارسی نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که با تبریک فرا رسیدن این روز، از فردوسی به عنوان یکی از شعرای بزرگ ایران زمین نام برد.این مراسم که با سخنرانی دو تن دیگر از اساتید زبان فارسی دانشگاه پکن همراه بود، با اجرای چند قطعه شعر و داستان هفت خوان رستم توسط دانشجویان رشته زبان فارسی این دانشگاه به پایان رسید. 25 اردیبهشت ماه، روز ملی بزرگداشت حیکم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی نام گرفته است.