کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فیلم‌ساز خوزستانی:

مردم ادامه راه دولت روحانی را رقم بزنند

26 ارديبهشت 1396 ساعت 11:23

گروه فرهنگي: فیلم‌ساز خوزستانی و دارای چندین جایزه در فستیوال‎های بین‎المللی و داخلی بر ضرورت شرکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد و گفت: راه تغییر سرنوشت جز با شرکت در انتخابات و رای به تغییر مثبت حاصل نمی‎شود.


سیدمرتضی سبزقبا در گفت‎وگو با  ایسنا، بیان کرد: می‎دانم که مردم این بار هم خواهند آمد و رای خواهند داد و من امید دارم که این بار هم درست انتخاب کنند و شرایطی فراهم آورند تا دولت تدبیر و امید تداوم یابد.وی در پاسخ به این سوال که به‌عنوان یک هنرمند، عملکرد دولت یازدهم را در این حوزه چگونه ارزیابی می‎کند، عنوان کرد: پیش از آن که به این سوال پاسخ دهم، لازم است که به مساله‎ای مهم اشاره کنم و آن اینکه اساس نقد به ابزارهایی علمی، انسانی و اخلاقی نیازمند است تا افراد به‌دور از حب و بغض‎های شخصی و نظرات غیرعلمی و غیرکارشناسی و با رعایت انصاف و ادب، عملکرد شخص رییس‌جمهور و دولت او را مورد بررسی و کنکاش قرار دهند تا آنچه مطلوب بوده و آنچه نامطلوب است، آشکار و سره از ناسره تشخیص داده شود.
 وی گفت: دولت یازدهم در بدو ورود به عرصه زمامداری خود، در راستای ترمیم شرایط موجود در فرهنگ، هنر، اقتصاد و سیاست ایران، راهکارهای مشخص و روشنی را در پیش گرفت و ارایه داد. دولت یازدهم در حالی امور کشور را تحویل گرفت که بر اساس آمارهای رسمی، اقتصاد ما در همه عرصه‎های هنری، صنعتی، کشاورزی و ... در شرایط سخت و دشواری به سر می‎برد.
این سینماگر تصریح کرد: پیش از دولت یازدهم جامعه سینمایی ایران را با اهداف سیاسی و با جار و جنجال‎های جعلی، مخالفت با اصناف و خانه سینما و در نهایت با تعطیلی آن، به جامعه‎ای دو قطبی تبدیل کرده بودند که دولت یازدهم با اعتمادسازی مجدد و ایجاد آرامش در فضای سینمایی کشور و پرهیز از جدال‎های بی‌خاصیت، بازگشایی خانه سینما، فراهم ساختن بسترهای مناسب برای حضور استعدادهای جوان در جریان اصلی و رسمی سینمای ایران و نیز بهره‎گیری از ظرفیت‎های تازه در تولید و اکران (همچون طرح هنر و تجربه)، جان تازه‎ای به کالبد خسته سینمای ایران دمید.
وی افزود: نتیجه این جان‎بخشی تازه، رونق و رشد فروش آثار سینمایی و تداوم کسب افتخارات بزرگ در عرصه‎های جهانی برای سینمای ایران بود که جز با ایجاد فضای اعتماد و احترام ایجاد نمی‌شد؛ دو عنصر مهمی که مسوولان سینمایی دولت قبل به عمد سینمای ایران را از این دو نعمت محروم کرده بودند.این فیلم‌ساز خوزستانی با بیان این‎که شرایط و مطالبات سینماگران و هنرمندان سینمای ایران متأثر از مطالبات انباشته‎ای است که در طول سی و اندی سال شکل گرفته است، توضیح داد: واضح است که برآورده شدن این مطالبات با حرکتی تدریجی، علمی و مستمر امکان‌پذیر است و با راهکارهای ضربتی و احساسی و به‌دور از منطق، تعقل، تفکر و با مدیریتی غیرعلمی تحقق پیدا نخواهد کرد.
وی اضافه کرد: در بخش‎های دیگر هنری هم، برگزاری مستمر کنسرت‎های موسیقی در سراسر کشور با وجود موانع گسترده و همچنین بازگشایی ارکسترهای ملی و سمفونیک ایران یکی از دستاوردهای دیگر این دولت است تا به این شیوه و با حمایت از مجوزهای رسمی، قانونی و شرعی یک وزارتخانه، حمایت قانون‌مدارانه دولت را از «قانون» به وضوح مشاهده کنیم.سبزقبا اظهار کرد: اقبال گسترده مردم به کنسرت‎ها، تئاترها و فیلم‎های سینمایی، نشانی از عزم راسخ مدیران دولتی برای گسترش ظرفیت‎های فرهنگی و هنری کشور به نفع فراهم‎سازی بسترهای مناسب و مطمئن اقتصادی و ایجاد شغل و مواظبت از ضریب اطمینان در سرمایه‎گذاری در عرصه‎های مختلف هنری است. در این راستا اما بدیهی است که برای دست‎یابی به شرایط مطلوب‎تر باید این نگرش مثبت و کارآمد در دولت بیش از پیش تثبیت شود و تداوم پیدا کند که در این خصوص باید تأکید کنم که راه درازی در پیش است.
وی در خصوص مطالبه جامعه هنری خوزستان و خود به‌عنوان یک هنرمند از رییس‌جمهور منتخب نیز بیان کرد: قطعا نواقص و ایراداتی هم در عرصه فرهنگی و هنری کشور وجود دارد که خود من هم به‌عنوان یک سینماگر از این نواقص آسیب دیده‎ام و هزینه‎های گسترده‎ای متحمل شده‎ام که اگر بنا بود منافع شخصی‎ام را به منافع جمعی ترجیح می‎دادم باید بدون توجه به مطالبات جمعی سینماگران استانم، با برخی از نهادهای فرهنگی و هنری استان به صورت مجدد همکاری می‎کردم و به دور از توجه به خواسته‎های عمومی، دعوت به همکاری این نهادها که به‌شدت از مدیریت ناکارآمد و غیرعلمی‎شان انتقاد وجود دارد را می‎پذیرفتم اما به نشانه اعتراض به مدیریت غیرعلمی و رفتارهای غیراخلاقی برخی مدیران نهادهای فرهنگی و هنری استان، سال‎ها است که با هیچ‎ کدام از این مراکز همکاری نکرده‎ام و تا زمانی که این رویه ادامه داشته باشد به نوبه خود اعتراضم نسبت به وضعیت موجود را با عدم همکاری با این مراکز ناکارآمد ادامه خواهم داد.
این کارگردان سینما ادامه داد: تصورم این است که با توجه به مسایلی که توضیح دادم یکی از مهم‎ترین مطالبات جامعه هنری تاثیرگذار استان از رییس‌جمهور این است که همچنان که در این سال‎ها به مدیریت کلان کشور توجه ویژه داشته است و ما شاهد تأثیرات مثبت بی‎شماری در عرصه‎های کلان فرهنگی، هنری، اقتصادی و سیاسی بوده‎ایم به همین میزان نیز به تغییر در مدیریت فرهنگی استان‎ها و شهرهای مختلف خوزستان و تغییر در مدیریت‎های بی‎ثمر و زیان‎آور این سال‎ها در برخی مراکز هنری شهرهای استان، به شکل ویژه اهتمام بورزد؛ البته آن‎چه گفتم ربطی به منافع شخصی ندارد بلکه این‎ها مطالباتی است که به‌عنوان یک سینماگر خوزستانی و یکی از نمایندگان سینمای استان هر روز و هر هفته، هر ماه و هر سال با آن روبرو بوده‎ام و این مهم همانی است که هنرجویان تازه‎کار و فیلم‌سازان آماتور و سینماگران حرفه‎ای استان مطرح کرده‎اند تا به زعم خودشان شاید به این وسیله به گوش مسوولان امر رسانده شود.
این فیلم‌ساز در پاسخ به سوالی مبنی بر این ‎که شورای شهر شهر دزفول چقدر توانست به هنر و هنرمندان شهر طی چهار سال گذشته یاری رساند، گفت: با تمام احترامی که برای برخی از اعضای شورای شهر دزفول قائل هستم باید با صراحت تاکید کنم که به هیچ وجه از عملکرد شورای شهر رضایت ندارم. با کمال فروتنی اما به دور از تعارف‎های مرسوم بی‌خاصیت باید بگویم که به عنوان سینماگری که سال‎ها است در عرصه سینمای ایران فعالیت می‎کنم و هر سال در جشنواره‎های ملی و داخلی و فستیوال‎های بین‎المللی و خارجی حضور دارم و جوایز کارنامه سینمایی‎ام هر سال نسبت به سال قبل افزایش داشته است تأکید می‎کنم که تا به حال از هیچ‎ کدام از مسوولان فرهنگی و هنری استان خوزستان و شهرم دزفول مطالبه‎ای شخصی نداشته و ندارم و در عین حال از عملکرد هیچ کدام از مسوولان فرهنگی و هنری شهر و استانم رضایت ندارم.
وی یادآوری کرد: یکی از مهم‎ترین ضعف‎های مدیریت هنری خوزستان این است که اکثر قریب به اتفاق مسوولان و مدیران نهادها و مراکز هنری استان تخصص و دانش لازم برای مدیریت موضوعات هنری و مهارت لازم در برنامه‎ریزی و اجرای موثر مطالبات هنرمندان استان را در اختیار ندارند.
سبزقبا اضافه کرد: در این راستا بیشتر آن‎ها حتی ارتباط و تعامل سازنده با هنرمندان شاخص استان در جهت جذب پیشنهادات و راهکارهای گره‎گشای هنرمندان که برای رفع موانع موجود در مسیر رشد و تعالی هنر استان ضروری است برقرار نکرده‎اند و این در حالی است که برخی از مدیران مراکز هنری استان هم ضعف‎های عجیبی دارند که از نظر اخلاق اسلامی و منش انسانی به هیچ‎وجه قابل توجیه نیست. برخی از آن‎ها نه تنها صاحب تخصص و مهارت لازم در مدیریت نهاد تحت مدیریت خود نیستند بلکه در مناسبات اجتماعی و تعاملات‎شان با هنرمندان، با بدخلقی و بداخلاقی مفرط‎شان سبب شده‎اند طیف گسترده‎ای از هنرجویان و هنرمندان روز به روز بیش از گذشته از نهاد تحت مدیرت‎شان فاصله بگیرند.
او خاطرنشان کرد: متاسفانه دفع حداکثری و جذب حداقلی در دستور کار و اخلاق و منش و روش مدیران سینمایی قرار گرفته است و باید بپذیریم که اگر تولیدات حرفه‎ای سینمای خوزستان به استناد آمار در سال گذشته و سال‎های قبل به صفر رسیده، حتما معضلات بزرگی در شیوه مدیریت فرهنگی و هنری استان به وجود آمده است.این سینماگر خوزستانی با اشاره به انتخابات پیش‎رو، درخصوص نقش رسانه‎ها در به صحنه کشاندن مردم به انتخابات نظرش را این‎گونه بیان کرد: "قطعا رسانه‎ها و سایت‎های معتبر خبری در صورتی که از اخلاق و انصاف پیروی کنند و در جهت تنویر افکار عمومی قدم بردارند می‎توانند در تشویق مردم به حضور در عرصه انتخابات نقشی مهم و تعیین‎کننده ایفا کنند. این مهم با انتقال اطلاعات صحیح درباره عملکرد دولت‎ها و سوابق افراد در حیطه مدیریتی آن‌‎ها و نیز صداقت و امانت‎داری در انتشار سخنان و برنامه‎های نامزدهای انتخاباتی حاصل می‎آید. امیدوارم رسانه‎ها با حفظ اخلاق و با تبلیغ جایگاه ادب در فرهنگ عمومی ما ایرانیان بتوانند نقشی راستین در برقراری دولتی کارآمد برعهده بگیرند.
وی در باب مشارکت مردم در انتخابات نیز تصریح کرد: اعتقادم این است که ناامید کردن مردم از شرایط موجود و ارایه آمارهای نادرست و انتقال احساس ناامنی در عرصه‎های اقتصادی و ترویج دروغ و شیوه‎های غیراخلاقی تبلیغات، خیانتی بزرگ در حق این مردم است. مردم ما در طول این چهار سال تغییر را در همه عرصه‎های فرهنگی، هنری، اقتصادی، سیاسی و به ویژه در سیاست خارجی احساس کردند.سبزقبا افزود: من در عرصه‎های اجتماعی و به صورت مشخص در عرصه سیاسی هیچ‌‎گاه به نگرش‎های ایدئولوژیک و از سوی دیگر به نگرش‎های شبه ‎روشنفکرانه که همواره حاوی نگاهی «صفر و یکی» و یا به تعبیری دیگر نگاهی «صفر و صدی» است، اعتقادی نداشته و ندارم بلکه به اصلاح امور در همه ساحت‎های زندگی و در همه ابعاد فرهنگی، هنری، اقتصادی و سیاسی جامعه معتقدم. همواره از مطالبات «صفر و یکی» و یا به تعبیر من مطالبات «صفر و صدی» پرهیز و تلاش کرده‎ام تا در پروسه‎ای واقع‎گرایانه - و نه لزوما  آرمان‎خواهانه- به تغییر مثبت رأی بدهم و به نوبه خود به پروژه اصلاح امور ولو با حرکتی آهسته اما پیوسته یاری برسانم.
او بیان کرد: به نظر من مردم ما با اتفاق مهمی که در خرداد ماه 1392 رقم زدند بیش از گذشته به واقعیت‎های موجود آگاه شده‎اند. بنابراین راه تغییر سرنوشت جز با شرکت در انتخابات و رای به تغییر مثبت حاصل نمی‎شود. مردم این بار هم خواهند آمد و رای خواهند داد و من امید دارم که این بار هم درست انتخاب کنند و شرایطی فراهم آورند تا دولت تدبیر و امید تداوم یابد. من نیز خود با صراحت اعلام می‎کنم که رأی خود در 24 خردادماه سال 1392 را در 29 اردیبهشت ماه 1396 هم تَکرار می‎کنم تا دولت روحانی با اقتدار به راه خود در جهت رفع موانع و مشکلاتی که از جانب دولت ناکارآمد قبلی به وجود آمده بود ادامه دهد.


کد مطلب: 130169

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/130169/مردم-ادامه-راه-دولت-روحانی-رقم-بزنند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir