به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۱۳۰۱۷۹

۷ شاهد اجباری بودن انصراف قالیباف

گروه سياسي: سايت انصاف نیوز نوشت: شواهد متعددی نشان می‌دهد قالیباف تحت فشار از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کرده است چرا که محمدباقر قالیباف از همان ابتدا قصدی برای کناره‌گیری نداشت و آمده بود تا روز آخر در رقابت‌ها باقی بماند. به نظرم مهمترین دلایل کناره‌گیری قالیباف از روی اجبار را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:
۱ - رفتار او در مناظره اول طوری بود که او خودش را محور جریان اصولگرایان نشان داد و این رویه را تا مناظره آخر نیز ادامه داد.
۲ - خبر انصراف باقر قالیباف از رقابت‌های انتخاباتی بلافاصله باعث یادآوری حمله به اسحاق جهانگیری بود. حمله‌ای که به کارکرد پوششی حضور جهانگیری اشاره داشت. باقر قالیباف در مناظره اول به اسحاق جهانگیری گفت: «کاش خودتان اخلاق را رعایت می‌کردید؛ از پدیده‌های عجیب است که به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهوری نامزد انتخابات شده‌اید، مردم باید قضاوت کنند و صداقت شما را در چند روز آینده بفهمند. تعجب می‌کنم از شما که یک مدیر اجرایی هستید، اما دستاویز مقاصد سیاسی دیگران می‌شوید». این جمله نشان می‌دهد قالبیاف هیچ قصد و برنامه‌ای برای کناره‌گیر یاز انتخابات نداشته است.
۳ - شواهد محکمی نشان می‌دهد او حتی دوشنبه هم تصمیمی برای کناره گیری نداشته است. توجه داشته باشید باقر قالیباف دوشنبه به رشت سفر انتخاباتی داشته و در جمع هواداران و فعالان ستادهای انتخاباتی‌اش سخنرانی کرده است.
۴ - سخنرانی قالیباف در جمع مردم رشت حدود ساعت ۱۴ تمام می‌شود و او در سخنرانی‌اش به هیچ عنوان صحبتی از انصراف نمی‌کند؛ وی حتی در این سخنرانی وعده رفع بیکاری و رکورد را هم به هوادارانش می‌دهد.
۵ - قالیباف در آخرین سخنرانی انتخاباتی‌اش، به طور غیرمستقیم به رای آوری حسن روحانی در انتخابات ۹۲ اشاره می‌کند و آن را با تندترین لفظ به باد انتقاد می‌گیرد. باقر قالیباف، تنها نیم ساعت قبل از کناره‌گیری به نفع رئیسی، با اشاره به ماجرای کناره‌گیری محمدرضا عارف به نفع حسن روحانی در انتخابات ۹۲ رای آوری روحانی را عاریه‌ای می‌خواند و می‌گوید: «دولت ۴ سال گذشته از دید ما با رای عاریه‌ای آمد و با آرای بسیار ضعیف انتخاب شد».
۶ - شاهد دیگری که نشان می‌دهد قالیباف تحت فشار کنار رفته است؛ موضع‌گیری صریح او در خصوص احتمال کناره‌گیری اسحاق جهانگیری به نفع حسن روحانی در روزهای آینده است. وی در این خصوص می‌گوید: «دولت ۴ سال گذشته از دید ما با رای عاریه‌ای آمد و با آرای بسیار ضعیف انتخاب شد. دوشنبه هم به دلیل اینکه کارنامه قابل قبولی ندارد، هر روز متوسل به دیگران است و می خواهد تلاش کند دوباره رای عاریه ای برای خودش جمع کند چون کارنامه قابل دفاع ندارد که به مردم ارایه دهد».
۷ - عجیب‌تر آنکه، باقر قالیباف در آخرین سخنرانی‌اش به عنوان نامزد ریاست جمهوری و دقایقی پیش از اعلام انصراف به مردم می‌گوید تا آخر راه ایستاده و مردم را همراهی خواهد کرد. وی در همین باره می‌گوید: «بنده به همه شما متعهد هستم و ضمانت این تعهد کارنامه گذشته حقیر در همه مسوولیت هایی است که تا کنون داشته ام. در وعده‌هایی که به مردم داده ام، هیچ وقت خلف وعده نکره‌ام. این کارنامه روشن است. به شما متعهد هستم که بتوانم این مسیر رشد را با کمک شما به پیش ببرم و همه با هم این استان زرخیز را از رکود، بیکاری و گرانی نجات دهیم».